Vijf tips voor aantrekkelijke mailings

Er zijn talloze tools om via internet mailings te versturen. Ik noem het bewust ‘mailings’ en geen ‘e-mailnieuwsbrieven’, omdat ik daar een beetje allergisch voor geworden ben. Bij e-mailnieuwsbrieven denk ik direct aan al die overduidelijke reclamemails die mijn inbox vervuilen en die ik direct weggooi. En dat is juist wat je niet met je mailing wilt bereiken; dat hij direct verwijderd wordt zonder dat er naar de inhoud gekeken wordt. Hoe kun je dat bereiken? Hoe kun je een mailing aantrekkelijk maken voor ontvangers?

Tip 1: Gebruik een bekende en betrouwbare naam als afzender

Toevallig kreeg ik afgelopen week een aantal e-mails van ene Elena. De eerste e-mail was afkomstig van Elena P, de tweede e-mail kwam van Elena Q en de derde van Elena R. Zien jullie het patroon? Dit soort afzenders komen weinig betrouwbaar over. In 99% van de gevallen gaat het om spam, die ik direct verwijder. Je wilt natuurlijk niet dat jouw mailing als spam gezien wordt, dus zorg voor een bekende en betrouwbare afzender naam. Nog voordat de ontvanger naar het onderwerp kijkt, kijkt hij namelijk naar de afzender. Ik heb ervaren dat het het beste werkt om in ieder geval je eigen naam (voor- en achternaam) te gebruiken. Hier wek je vertrouwen mee. Je zou achter je naam ook nog de naam van je bedrijf kunnen vermelden.

Tip 2: Kies voor een aantrekkelijke onderwerpsregel

Naast de afzender is de onderwerpsregel erg belangrijk. Ik bepaald ik veel gevallen al na het lezen van de onderwerpsregel of ik die mail überhaupt ga openen of niet. Hoe zorg je er voor dat je onderwerpsregel aantrekkelijk is?

Kies niet voor ‘Nieuwsbrief april 2014’. Vermijdt het hele woord ‘nieuwsbrief’, het zegt immers niets over de inhoud van je mailing. Probeer iets te bedenken wat interessant is voor de ontvanger. Stuur je een mailing omdat je echt belangrijk nieuws hebt? Geef dan in de onderwerpsregel direct aan wat het nieuws is : “Bedrijf A en Bedrijf B gaan vanaf 1 mei 2014 samen verder”. Bied jij in de mailing of het artikel waar je naar verwijst een oplossing? Doe dan een belofte in de onderwerpsregel: “Met deze vijf tips lukt het je om binnen twee weken te stoppen met roken”. Je kunt ook kiezen voor een uitdagende kopregel (“Durf jij  dit te doen op je website?”) of een selecterende kopregel (“Waarom jij als jonge ondernemers met lef dit artikel wil lezen.”)

Je kunt de onderwerpsregel personaliseren door de naam van de ontvanger er in te vermelden. Ik zou dit niet elke keer doen, omdat het “nep” over kan komen, maar je kunt het wel afwisselen. Het ligt ook een beetje aan de rest van de onderwerpsregel of er een naam bij past.

Tip 3: Stuur waardevolle en interessante content

Je zou denken dat dit erg logisch is, maar dat is het niet. Ik krijg nog genoeg mailings binnen waar alleen maar content in staat die de afzender wil delen zonder dat hij er bij nagedacht heeft of die content interessant is voor mij. De ontvanger zal altijd denken what’s in it for me, wat kan ik met deze informatie? Zorg dus dat de content waardevol en interessant is voor de ontvanger. De ontvanger zal bij jouw volgende mailing dan eerder de keuze maken om de inhoud te lezen.

Zorg ook dat jouw inhoud goed te lezen is. Werk met alinea’s, met tussenkopjes of maak her en der een belangrijk woord vet. Dit maakt het voor de ontvanger makkelijker om de inhoud te scannen en te achterhalen what’s in it for me. Plaats de content van je mailing ook op je website (als het om een artikel gaat). Plaats een deel van de inhoud in de mailing en zorg voor een link naar je website waar het hele artikel te lezen is. Zo versterkt je mailing je website. 

Tip 4: Maak het persoonlijk

Mailings die bij mij het beste werken, zijn mailings die persoonlijk gemaakt zijn. Dit geeft mij het gevoel dat de afzender er echt tijd aan besteed heeft en mij persoonlijk aanspreekt, in plaats van een onpersoonlijke bulkmailing (terwijl het dat misschien wel is). Je kunt een mail als volgt persoonlijk maken:

  • Spreek de ontvanger aan bij zijn naam.
  • Deel je eigen ervaring. Niet in de trend van “Ik heb dit meegemaakt en dit is de beste oplossing die jij nu ook moet uitvoeren”, maar in de trend van “Ik kwam in deze situatie terecht, ik heb het zo opgelost, dit zijn mijn ervaringen die wil ik graag met je delen, misschien heb jij er ook iets aan”. Wees oprecht.
  • Gebruik platte tekst, alsof je een gewone e-mail stuurt. Je kunt natuurlijk wel foto’s gebruiken om je verhaal te ondersteunen, maar gebruik niet te veel blokken, kadertjes, kolommen etc.
  • Sluit af met je naam en eventueel een foto van jezelf, zodat ontvangers weten wie je bent.
  • Integreer social media zodat lezers met je kunnen linken en eventueel vragen kunnen stellen. Zorg wel dat je dan ook reageert op die vragen. 

Stuur je een mailing om een event te promoten? Neem dan bijvoorbeeld een review van een bezoeker aan je vorige event op waarin hij of zij vertelt wat het event voor hem/haar betekent heeft. Dit zorgt voor sociale bewijskracht.

Tip 5: Niet te weinig, niet te vaak

Kies de juiste frequentie voor het verzenden van je mailing. Stuur er niet elke dag een, dan zijn ontvangers je snel zat. Maar als jij er maar een in het jaar stuurt weten ze ook niet meer wie je bent. Zorg dus voor een balans. Als vuistregel kun je aanhouden niet vaker dan 1 keer per week en niet minder dan 1 keer per maand. Verder kan niemand je waarschijnlijk het antwoord geven wat voor jou de beste frequentie is. Hier kun je alleen zelf achterkomen door te testen. Let er overigens wel op dat je alleen een mailing stuurt omdat je waardevolle content hebt om te delen, niet omdat het de 1e van de maand is en er per se een mailing verzonden moet worden.

Test bovenstaande vijf tips en kijk wat voor jouw mailing het beste werkt! Heb jij nog een andere tip om je mailing aantrekkelijk te maken voor ontvangers? Laat het weten in een reactie.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *