Waarom je niks verkoopt als je mobiele site niet goed in elkaar zit

Waarom je niks verkoopt als je mobiele site niet goed in elkaar zit

Mobiele websites optimaliseren

Je kent het wel. Je bent op je mobiele telefoon wat aan het rondkijken en vergelijken, en je komt op zo’n site die je gelijk weer wegklikt. Frustrerend! Het menu doet het niet, de site duurt lang om te laden, er mist belangrijke informatie… het kan van alles zijn en valt vaak al na een paar seconden op. En omdat er vaak zoveel meer (vergelijkbaars) online te vinden is, kijken we verder. En dan ben je je potentiële klant kwijt.

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Wat moet je doen? Mobiele website-optimalisatie

    Het maken van een goede mobiele website is een stuk ingewikkelder dan een design en afbeeldingen op een klein scherm te laten passen. Hij moet net zo naadloos werken als op een laptop en gebruikers zouden in een minimaal aantal klikken de belangrijkste informatie moeten kunnen vinden. En da’s niet vanzelfsprekend als er een website gemaakt wordt.

    Je moet als webbouwer rekening houden met allerlei dingen die op een laptop geen rol spelen, zoals bijvoorbeeld alleen al de grote hoeveelheid verschillende apparaten en schermformaten, touchscreen-interactie en apparaatoriëntatie. Heb je zelf al eens gekeken hoe je website eruit ziet op je mobiele telefoon?

    Het uitgangspunt moet in ieder geval gebruiksgemak zijn. Alle bijkomende voordelen zijn mooi meegenomen. Maar optimaliseer voor je klant, niet voor een zoekmachine of omdat je buurvrouw het zegt.

    Er valt veel te optimaliseren aan mobiele websites. Als we terugkijken op al onze projecten en kennis van de bedrijven waar we voor werken met hun doelgroepen, zijn er 3 pijlers die wat ons betreft het belangrijkst zijn om eerst aan te (laten) pakken.

    1. Laadtijd als prioriteit

    Een trage mobiele website is een dikke vette afknapper, dus is mobiele optimalisatie wat ons betreft eerst gericht op het minimaliseren van laadtijden. Dit betekent dat afbeeldingen worden geoptimaliseerd, onnodige scripts worden verminderd en essentiële content prioriteit krijgt. Het resultaat zijn blije bezoekers en een positieve bijdrage aan je vindbaarheid in de zoekresultaten van Google.

    2. Gebruiksvriendelijke navigatie

    Mensen met mobieltjes hebben ‘haast’ en verwachten dat ze altijd en overal bij de informatie kunnen waar ze naar op zoek zijn. Als tweede focus is het dus belangrijk om een intuïtieve navigatiestructuur te maken. Dat wil zeggen dat gebruikers makkelijk door je site kunnen bladeren en zo informatie snel kunnen vinden. Hierdoor is de kans groter dat ze langer op je site blijven hangen en een actie ondernemen. 

    3. Strijden tegen lege winkelwagentjes

    Voor webshops is het verminderen van lege en verlaten winkelwagentjes een non-stop uitdaging. Op mobiel moet je de checkout ervaring optimaliseren met eenvoudige formulieren en beveiligde betalingsmogelijkheden. Het doel is om de klant een soepele, veilige en vertrouwde transactie-ervaring te bieden op élk grootte scherm.

    Moet ik dan alles maar uit handen geven?

    Nee, zeker niet. Het is jouw website en er is zeker ook een grote bijdrage die jij aan dit verhaal kunt leveren: zorg voor goede, altijd actuele inhoud van je website. Want dat is waar je klant naar op zoek is. 

    Tekst, fotomateriaal, video, FAQ, downloadbare bestanden, wat er ook maar nodig is om je klant van voldoende informatie te voorzien om diegene te begeleiden in de klantreis. Dat is stap 1. Tuurlijk geldt dat ook voor desktop, maar op mobiel wil je nóg minder hoeven scrollen, dus kan het raadzaam zijn om daar aangepaste (kortere) teksten te tonen bijvoorbeeld.

    Laat je niet omver blazen

    Voor de 2e stap heb je een partij nodig met de juiste technische kennis. Vraag naar wat men weet van responsive design, laadtijden optimaliseren, gebruikerservaring en het updaten en onderhouden van (mobiele) sites. Daarmee zorg je, net zoals 1 van die 3 slimme biggetjes, dat je online staat als een bakstenen huis en zet je een belangrijke stap in het verhogen van je online verkopen. 

    Mogen wij jouw mobiele website of shop eens flink onder de loep nemen? Neem even contact op. We vertellen je graag hoe wij ‘m piekfijn zouden maken. 

    Google-Beoordeling
    4.9
    Gebaseerd op 28 recensies
    js_loader