Het zal je maar gebeuren: per toeval of via een tip van iemand kom je erachter dat je webshop is gekopieerd door een ander. Horror!
Ook voor de consument is dit dus eigenlijk nog veel enger dan een nepwebshop, omdat op het eerste gezicht alles oké lijkt. De inhoud is tenslotte gekopieerd van een legitieme webshop.
Wat kun je als bedrijfseigenaar, door je webshopbouwer en als consument doen om deze copycats tegen te gaan? Lees snel verder om fraude te voorkomen of aan te pakken.
Waargebeurde voorbeelden van copycats
Dit hebben onze klanten echt meegemaakt:
Situatie 1
Onze klant ontdekte een .com versie van haar .nl domein waar exact dezelfde webshop op leek te staan. De homepage stond op de domeinnaam, die dus hetzelfde was als die van .nl webshop, maar dan met .com erachter. Alle producten op die .com homepage linkten echter door naar de .nl versie, wat dus de echte website is.
Die .com domeinnaam was dus niet van haar! Iemand heeft geprobeerd een kopie van haar webshop te plaatsen om zo fraude te kunnen plegen. Wij vermoeden dat hier een zogenaamde “scraper tool” voor is gebruikt, waarmee de volledige code en content van je webshop of website kan worden gedownload.
Situatie 2
Een andere klant van ons ontdekte dat er domeinnamen waren vastgelegd die wel héél erg sterk leken op hun eigen domeinnamen, maar dus nét anders waren.
Vervolgens verscheen er een website online die was gebouwd met het Flatsome thema, een veelgebruikt thema voor WooCommerce webshops. De kleuren en vormgeving van deze copycat site leek een beetje op de echte site, de content was op de een of andere manier overgenomen, maar de betaalgegevens waren anders.
De nepper had dus zijn eigen betaalgegevens toegevoegd. Bestelt een klant iets op de nepsite, dan krijgt hij niets en is hij zijn geld mooi kwijt.
Wat kun je tegen copycat sites doen?
Een van de nepsites die we hierboven beschreven is nog steeds in de lucht. De anderen zijn inmiddels offline. De klant had aangifte gedaan, maar weet niet zeker of dit heeft geleid tot het verwijderen van de site.
1. Dit kun je doen als je webshop of website is gekopieerd:
- Doe direct aangifte bij de politie. Je kunt aangifte doen van cybercrime bij ieder politiebureau in Nederland! Goed nieuws. Wat er verder mee gebeurt is onduidelijk en slecht te vinden. Dat is dan weer jammer. We horen graag van lezers die hier meer over weten.
- Neem ook contact op met organisaties zoals de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Fraudehelpdesk. De Stichting Domeinregistratie Nederland (SIDN) zegt in dit artikel dat een nepwebwinkel voortaan na een melding van de politie onmiddellijk uit de lucht gehaald zal worden.
- Waarschuw je klanten direct! Vertel ze over de nepper en hoe ze jouw echte site kunnen herkennen, bijvoorbeeld aan de URL.
- Maak schermafbeeldingen van de nepsite. De URL, de homepage, de productpagina’s, de footer, de contactpagina en indien mogelijk van de betaalpagina, probeer het allemaal vast te leggen.
- Waarschuw de hostingprovider van de copycat site. Via whois.com kun je bijvoorbeeld achterhalen wie de host is. Zij willen hoogstwaarschijnlijk geen nepshop hosten en kunnen de site offline halen.
- Meld inbreuk op jouw intellectuele eigendom via Google en socials. Bij Google kun je een DMCA-verzoek indienen om de gekopieerde content uit de zoekresultaten te laten halen en bij social media platformen kun je een klacht indienen.
- Heeft de copycat ernstige schade toegebracht aan jouw merk? Overweeg dan juridische stappen. Je kunt sowieso met behulp van een jurist eisen dat de copycat site uit de lucht wordt gehaald. Mits je weet wie erachter zit, natuurlijk.
- Met tools als Google Alerts en Mention kun je in de gaten houden waar je merk of productnaam opduikt. Zo heb je hopelijk sneller door als er een copycat actief is.
Wil je meer weten over juridische zaken omtrent een webshop? Lees dan dit interview met juriste Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law.
2. Dit kan je webbouwer doen om te voorkomen dat je site wordt gekopieerd:
Niet alles, maar wel veel. Wij vonden het volgende: “Het volledig tegenhouden van scrapers is erg moeilijk. Toch kunnen we het deze scrapers wel degelijk moeilijk maken. We kunnen gebruiken maken van WAF’s (Web Application Firewall) en CSP (Content Security Policy) Headers toevoegen.
Kinsta maakt gebruik van CloudFlare, wat een WAF is. Deze zou dus een deel van de scrapers er al uit moeten halen. Toch lijken ze er zo nu en dan wel doorheen te komen.
De Wordfence plugin is ook een WAF, maar dan server side. Je zou deze plugin kunnen installeren om nog een laag beveiliging toe te voegen om zo nog meer scrapers tegen te houden.”
3. Dit kun je als consument doen om te checken of een webshop legitiem is:
Dropshippers krijgen een steeds slechtere reputatie, dus het is sowieso goed om te checken dat de webshop waar je van koopt wel koosjer is.
Wat kun je doen als consument als je ontdekt dat de webshop waar je een aankoop hebt gedaan je probeert te neppen?
- Controleer eerst of de site is geregistreerd op waarschuwingssites zoals ScamAdviser of politie.nl. Daar staan vaak verdachte websites op én je helpt daarmee anderen dezelfde ellende te voorkomen.
- Blijkt het een nepper? Meld de site dan aan bij Fraudehelpdesk of het Meldpunt Internetoplichting (een initiatief van de politie).
- Doe aangifte van fraude bij de politie. Vaak kan dit via de politiewebsite. Je moet hierbij zoveel mogelijk details doorgeven over de shop, de aankoop en de transactie. Screenshots kunnen hierbij helpen.
- Heb je betaald met een creditcard? Neem direct contact op met de creditcardmaatschappij, zodra je doorkrijgt dat het om een nepsite gaat! Je kunt vaak een terugboeking (chargeback) aanvragen bij frauduleuze transacties.
- Heb je betaald met iDeal of met een overschrijving? Neem dan direct contact op met je bank. De kans op terugbetaling is wel wat kleiner dan bij een creditcard, maar toch kunnen banken nog proberen de betaling terug te boeken.
- Waarschuw tenslotte je netwerk via socials en eventueel via whatsapp.
Je ziet het: ondanks toenemende online fraude is er veel dat je vooraf of, als het helaas al is gebeurd, achteraf kunt doen. Heb jij nog tips? Deel ze alsjeblieft met ons! Dan kunnen wij anderen weer waarschuwen.