Dit jaar gaat er flink wat veranderen op het gebied van meetbaarheid. Misschien heb je het al wel ergens gelezen: third-party cookies verdwijnen als gevolg van toenemend privacybewustzijn en nóg strengere regelgeving. Dit betekent dat we niet langer kunnen vertrouwen op deze cookies om gebruikers te volgen over verschillende websites en platforms. En nu?
Server-side tagging to the rescue
Zucht, weer zo’n Engelse term. Wat is server-side tagging? In plaats van het uitvoeren van trackingcodes op de browser van de gebruiker, verplaatst het deze deze codes naar de server van de website.
Met server-side tagging kan een bedrijf gegevens verzamelen en verwerken zonder afhankelijk te zijn van de gebruikersbrowser. Zo krijg je meer controle over de verzamelde informatie en verminder je de impact van de veranderingen in de browserbeleidslijnen op het volgen van gebruikers.
Waarom mkb bedrijven dit jaar (snel) moeten handelen
Je zult wel moeten als je iets wil kunnen meten. En je wil meten, want anders weet je niet wat er gebeurt op je website en/of je online marketing zin heeft. Zo simpel is ’t. Maar er zijn nog meer redenen waarom server-side tagging interessant is:
1. Privacy en gegevensbeheer
Er wordt een stuk minder persoonlijke informatie verzameld en verstuurd naar externe partijen, waardoor je makkelijker de regelgeving naleeft en de bescherming van de privacy van gebruikers verbetert.
2. Verbeterde prestaties
Het kan de laadtijd van webpagina’s verbeteren. Dit draagt bij aan een soepelere gebruikerservaring en kan er op die manier ook voor zorgen dat minder bezoekers je website verlaten.
3. Veiligheid en betrouwbaarheid
Het vermindert ook de blootstelling aan externe bedreigingen zoals kwaadaardige scripts of adblockers die client-side tags kunnen blokkeren of manipuleren. Dat maakt de omgeving veiliger voor zowel je bedrijf als de gebruikers, waardoor de betrouwbaarheid van de trackinggegevens wordt verhoogd.
4. Flexibiliteit en controle
Het biedt bedrijven meer flexibiliteit en controle over de tracking- en analysetools. Door de tags vanaf de server te beheren, kun je gemakkelijker wijzigingen aanbrengen en testen uitvoeren zonder afhankelijk te zijn van browserupdates of andere externe factoren die van invloed kunnen zijn op de uitvoering van tags.
Hoe werkt het?
Oké, het is nogal technisch. Dus stel je eens voor dat je weer 10 bent en een geheime boodschap (gebruikersdata) wilt sturen. Je wilt dus niet dat anderen het kunnen zien. In plaats van de boodschap rechtstreeks aan je vrienden (de browser) te geven, geef je het aan een speciaal persoon (de server) die het veilig bewaart en dan pas doorstuurt naar je vrienden.
1. Kies een Geheime-Boodschappen-Hulp:
Kies een speciale helper (zoals Google Tag Manager of Segment) die je boodschappen veilig kan bewaren en versturen.
2. Maak een Geheime-Boodschappen-Plaats:
Maak een speciale plek (server) waar je helper de geheime boodschappen kan bewaren en versturen. Deze plek kan een soort geheime postbus zijn.
3. Installeer en zet de Geheime-Boodschappen-Helper op:
Volg de instructies om je helper in te stellen. Stel je voor dat dit als het leren van de geheime taal is die je helper begrijpt.
4. Vertel je vrienden over de nieuwe Geheime-Boodschappen-Regels:
Zeg tegen je vrienden dat ze de boodschappen niet rechtstreeks naar elkaar moeten sturen, maar naar de geheime postbus moeten gaan.
5. Test de Geheime-Boodschappen-Helper:
Voordat je het echt gebruikt, oefen een paar keer met het versturen en ontvangen van geheime boodschappen om er zeker van te zijn dat alles goed werkt.
Buro Staal helpt je met het omzetten
Om server-side tagging in te stellen moet je technisch zijn en weten hoe je omgaat met servers, Tag Manager, testen, en meer. Daarom helpen wij je graag! Voor ons is het zo gepiept. Neem even contact op om het door te spreken.