• Websites
  • Webshops
  • Klantprojecten
  • Contact

Een brandidentiteit maakt een website een stuk beter

Zo’n toffe visuele brand identiteit gunnen we al onze klanten

Eindelijk is onze why, how en what vertaald naar een duidelijke en knallend enthousiaste visuele identiteit. Via onze eigen Ryanne kwamen we terecht bij Krystel Sprietsma van SuperBrand.id. We gunnen al onze klanten zo’n SuperBrandTraject want het maakt het bouwen van een website veel gemakkelijk en leuker.

Wat Krystel dan precies heeft gedaan, en wat ze voor onze klanten kan betekenen, lees je hieronder.

De situatie voordat we met Krystel gingen werken

Wat Buro Staal in de afgelopen 12 jaar heeft opgebouwd staat als een huis. Maar hoe laat je dat visueel zien?

Jarenlang hebben we met verschillende businesscoaches gewerkt aan onze why, how en what. Maar wat we er vervolgens mee moesten? Geen idee.

Ondertussen wisselde onze visuele identiteit net zo vaak als de weervoorspelling van Buienradar en vonden we ons logo wel prima maar waren we er niet verliefd op.  Niet echt iets waar Buro Staal nog jaren op kon bouwen.

Gekoppeld aan de juiste persoon

Krystel van SuperBrand,id zette binnen 4 maanden al onze gedachten, hersenspinsels en onduidelijkheden om in een brand waar we houvast aan hebben. Het prachtige en uitgebreide brandboek ligt hier op kantoor zodat we het er altijd weer bij kunnen pakken als we iets nieuws ontwerpen.


Alle details van Buro Staal zijn erin verwerkt, tot onze liefde voor tompoezen aan toe.
Hier kunnen we nog jaren mee verder.

Wat is eigenlijk jouw “why”, Krystel? “Ik geloof in verwondering. Betekenis vinden en overtreffen. Laten zien wat er allemaal nog meer mogelijk is.” Dat is zeker gelukt.

“We krijgen echt van alle kanten complimenten nu dat de site zo gaaf is en goed bij ons past.”

Branding gebasseerd op archetypes

Wat wij ook zo tof vinden aan het traject met Krystel, en wat volgens ons echt het verschil maakt, is dat Krystel werkt op basis van archetypes.

Krystel: “Meestal komt er een mix uit, maar bij Buro Staal kwamen we overduidelijk op de Loyalist, met everyman als onderliggend archetype. Er staan 2 hele verschillende vrouwen aan de leiding, met nog hele afwisselende karakters in het team, maar toch hebben ze een duidelijke gezamenlijke purpose. Dus dat was snel en duidelijk te vangen.”

Op de site van superbrand.id kun je trouwens een gratis archetype test doen. Aanrader!

Waarom werk je eigenlijk met archetypes, Krystel? “Als bedrijf wil je menselijkheid uitstralen, je wilt een emotionele verbinding hebben met mensen. En daar zijn archetypes perfect voor.”

Dat klopt inderdaad. Bij Buro Staal zijn we erg betrokken bij onze klanten en projecten. Het liefst gaan we een langdurige relatie aan waarbij we een bedrijf steeds verder helpen.

“Ik gun iedereen zo’n visual branding traject.”

Maar wat is branding precies?

Krystel omschrijft het perfect: “Als je een superheld ziet, dan herken je die aan hoe hij of zij eruitziet.  Aan de kleur van de cape, bijvoorbeeld, zoals een huisstijl het herkenbare element is van een bedrijf.  Maar wát die superheld nou precies doet en waarom, dat is het brandingverhaal.”

Branding kan je helpen potentiële klanten aan tafel te krijgen. Ze gaan meestal toch eerst op je website kijken voordat ze een gesprek aanvragen. Voor ons als webbureau werd een kloppende website dus ook steeds belangrijker.

Mensen gaan bij het zien van een website toch op gevoel af. Past dit bedrijf bij mij? Je filtert er ook meteen mensen mee die niet bij je passen, minstens zo belangrijk.

Wat is het verschil tussen een brand en een huisstijl?

“Een huisstijl is als kleding. Die hangt vormeloos in een rek of aan een hanger. De branding is de persoon die in de kleding zit, die er vorm en expressie aan geeft,” vertelt Krystel.

Een huisstijl is wel een belangrijk onderdeel van het proces van Krystel. Maar in tegenstelling tot veel anderen doet zij die als laatste. “De kleuren en vormen vloeien voort uit het proces. Alles wat ik maak moet betekenis hebben en die betekenis komt pas naar voren in het traject. Bij Buro Staal kwamen we tot de kleuren via mijn proces met betrekking tot de psychologie. Daar vertel ik altijd graag over.”

In ons brandverhaal zitten heel veel elementen verwerkt. ”In het beeldmerk vormen Rosanne en Annemieke de richting als een pijl en krijgt het team body in de stok van de pijl. Ze geven hun klanten een podium, helpen hen vooruit aan een winstgevende website en houden van tempo. Dus gaf ik er een activerende stijl aan. Ze zijn professioneel, betrouwbaar, speels en creatief. De A op zijn kop is een knipoog naar dat het, naast professioneel, allemaal niet zo serieus hoeft.”

Wat kan Krystel met SuperBrand voor onze klanten betekenen?

“Als je een bedrijf wilt waarbij je eigenlijk geen concurrenten meer hebt omdat je in je eigenheid staat, waarbij je een fundamenteel sterke onderneming bouwt, die serieuzer genomen wordt, dan krijgt je bedrijf letterlijk meer waarde. Met dat soort missiegedreven bedrijven wil ik werken.”

Het traject van 4 maanden met SuperBrand was intensief, maar een hele opluchting. Omdat het nu eindelijk staat. “Rosanne zat soms met de pasgeboren baby op schoot en een drukke peuter ernaast te Zoomen. Zoveel zin had ze erin,” lacht Krystel.

Met een duidelijk stappenplan gaat Krystel werken aan internal, external en visual branding. Na 4 maanden ligt er een uitgebreid brandboek en krijg je een spetterende eindpresentatie. Je hoeft echt niet een hele nieuwe website te laten bouwen als je met je branding aan de slag gaat. De techniek en zelfs de meeste teksten kunnen vaak blijven staan. Maar wees gewaarschuwd: je wordt er enthousiast van!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Koffie, tompoes,
idee, plan toffe website, geld, glimlach