Traditionele media gebruiken NOS stories om jongeren te bereiken

Hoe traditionele media via Instagram succesvol jongeren bereiken

Zodra er een nieuw medium bijkomt, wordt er geroepen dat oude media verdwijnen. Dit was zo bij de opkomst van fotografie, film, radio en gebeurde ook weer bij de opkomst van internet en social media. Doordat iedereen toegang tot het internet heeft en met behulp van social media zelf nieuws de wereld in kan brengen, is er een vorm van burgerjournalistiek ontstaan die bestaande nieuwsbronnen zouden doen verdwijnen.

Wolfgang Riepl, hoofdredacteur van de Nürnberger Zeitung, formuleerde in 1913 al een wet over de opkomst van nieuwe media die nog steeds van toepassing is: de opkomst van nieuwe media leiden niet tot verdringing, maar tot convergentie, tot het verder naar elkaar toegroeien van verschillende media.

Nieuwe media zijn vaak een aanvulling van bestaande media. Ze zorgen voor verschuivingen en hervormingen.

  • Televisie wordt aangevuld door de video’s die we vooraf zelf maken en publiceren of livestreamen op YouTube of social media. We kijken vaker ‘uitgesteld’ en meer dan 3 miljoen mensen maken elke maand gebruik van online televisiekijken. YouTube is na Google inmiddels de grootste zoekmachine omdat met name de jongere generatie liever kijkt hoe ze iets moeten doen dan dat ze het moeten lezen.
  • Radio wordt aangevuld door podcasts die we zelf maken en publiceren op onze blogs of social media.
  • Kranten worden aangevuld door burgerjournalistiek op social media en door blogs. Kranten zetten online echter zelf ook goed in. Het AD en Telegraaf bereiken online inmiddels zelf meer mensen per dag dan met de krant.

Op maandbasis maakt 71% van de Nederlands gebruik van een online nieuwsbron.  Met name jongeren gebruiken daar social media voor en een aantal nieuwsmedia zijn daar handig op ingesprongen. Waar ze met kranten en journaals de jeugd moeilijk wist te bereiken, lijkt dat met social media, en dan met name Instagram, wel te lukken.

NOS: succes met Instagram format NOS Stories

In 2015 is de NOS begonnen met een pilot op Instagram en YouTube, NOS kort, waarin ze nieuws brachten en zich voornamelijk op scholieren richtten. Uit NOS kort is in oktober 2018 NOS Stories voortgekomen: nieuws om te delen. Ze maken gebruik van drie verschillende formats:

  • Nieuws in 15 seconden: op Instagram plaatsen ze elke dag video’s van 15 seconden met het laatste nieuws. Daarnaast zijn er video’s te vinden die meer uitleg over actuele nieuwsonderwerpen geven.
  • ‘De waarheid over’: op YouTube onderzoeken ze onderwerpen die recht uit het leven van jongeren komen in de serie ‘De waarheid over’. Er is nu bijvoorbeeld een serie over hoeveel geld YouTubers verdienen en een serie over hoe echt Instagram nou eigenlijk is.
  • Live verslag & ‘real talks’: op Snapchat en Instagram vindt live verslaglegging van evenementen plaats en worden live discussies gehouden met jongeren over actuele en soms gevoelige thema’s.

NOS Stories richt zich op jongeren tussen de 13 en 18 jaar. Ze willen hen niet alleen op de hoogte houden van nieuws, maar hen ook helpen een mening te vormen. Dat dit concept aanslaat blijkt wel uit het feit dat NOS stories op Instagram inmiddels de 400.000 volgers gepasseerd is en dat de meeste bekeken video op hun YouTube kanaal as we speak 628.787 views heeft.

Het succes van NOS Stories is met name te danken aan het feit dat ze echt weten wat er bij de doelgroep speelt en daar goed op inspringen. Ze blijven in gesprek met hun doelgroep en halen feedback uit die gesprekken om hun content nog beter te maken. De redactie bezoekt elke donderdagmiddag een middelbare school om een gastcollege te geven en een ‘real talk’ te houden.

Met NOS Stories heeft de NOS een succesvol concept bedacht om met nieuwe media een doelgroep te bereiken die ze via de traditionele media moeilijk wist te bereiken. Instagram, YouTube en Snapchat zijn voor de NOS een waardevolle aanvulling op radio en televisie en helpen hen hun nieuws onder nog meer doelgroepen te verspreiden op een manier die bij de doelgroep past.

The Guardian: succes met Instagram format “Fake or For Real”

Iets verder van huis vinden we een tweede succesvolle case. The Guardian is een Brits dagblad dat al sinds 1821 bestaat. Ze willen verhalen vertellen die ertoe doen en hun journalisten zijn gewend om daar long copy voor te gebruiken. Dat werkt prima voor print, maar niet voor social media. Ze zijn social media niet als alternatief voor de krant gaan bekijken, maar echt als nieuwe mogelijkheid om hun verhalen te delen. Dat doen ze onder anderen met hun serie: “Fake or For Real” op Instagram.

Elke vrijdag wordt er een Instagram Stories besteed aan “Fake or For Real”. Hierin worden drie nieuwsitems besproken. Kijkers kunnen met behulp van een poll aangeven of het nieuws echt of nep is. Naast het feit dat ze zo actueel nieuws kunnen delen en een hoge amusementswaarde hebben, maken ze volgers ook bewust van het feit dat er veel fake nieuws verspreid wordt.

Continu stijgende lijn

Elke maand heeft Fake or For Real meer kijkers en krijgen ze meer (oprechte) reacties. Het mooie aan dit verhaal vind ik dat ze gewoon begonnen zijn. Ze hebben perfectionisme niet in de weg laten zitten van hun progressie. Ze zijn gewoon begonnen en hun publiek is met hun mee gegroeid.

Ze blijven experimenteren om het format steeds beter te maken en het bereik en de interactie te vergroten. Doordat ze elke aflevering nu beginnen met een opsomming van de drie items die besproken worden, zien ze bijvoorbeeld dat meer mensen de stories helemaal afkijken.

Social media copywriting richtlijnen

Om continuïteit in de berichtgeving op Instagram te behouden, zijn richtlijnen opgesteld. Zo wordt de lezer altijd met “je” aangesproken, wordt formele, droge taal vermeden en gebruiken ze de actieve in plaats van de passieve vorm.

User generated content

Naast Fake or For Real plaats The Guardian regelmatig vragen waar hun volgers in een video antwoord op kunnen geven. Die video’s delen ze weer waardoor er een enorme hoeveelheid user generated content ontstaat én waardoor hun volgers zich echt gehoord voelen.

Het feit dat een nieuwsbron die in 1821 al ontstaan is nog steeds bestaat en zich aan weet te passen aan de nieuwe media die continu ontstaan, bewijst dat de wet van Riepl klopt. En ik word daar blij van. Het bewijst ook dat nieuwe media mogelijkheden voor groei bieden. Mogelijkheden die heel veel bedrijven helaas nog niet aangrijpen.

Welke voorbeelden van traditionele nieuwsmedia die nieuwe media succesvol inzetten ben jij al tegengekomen? En zet jij nieuwe media al in om je bedrijf te laten groeien? We horen het graag!

Vind je het interessant wat je leest? Ontvang een melding als we een nieuw, waardevol blog hebben geplaatst!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *