social selling succes LinkedIn

De kracht van Sociaal Verkopen

In april volgden we een LinkedIn for Business training bij Mark Vos van Omzetcoach. We zijn enorm enthousiast over wat we geleerd hebben en hebben Mark daarom gevraagd dit gastblog te schrijven.

Mensen kopen van mensen. Een band met je doelgroep en een hoge gunfactor helpen je om je producten of diensten te verkopen. Maar dit is niet het enige waar je aan moet denken. Het verkopen anno nu vraagt een brede aanpak. Dat is inmiddels niks nieuws.  Maar hoe pak je dat aan, zo’n ‘brede aanpak’?

Social selling

Social Selling, ook wel ‘Sociaal Verkopen’ is een manier om dit in de praktijk te brengen. Het zorgt ervoor dat je een warm netwerk creëert waaruit leads komen. Dit betekent minder zorgen over omzet en een continue stroom aan klanten.

Een methode?

Nu denk je misschien, dit is een ‘methode’ terwijl het opbouwen van een vertrouwensband draait om relaties. Past dat wel bij elkaar? Ja zeker, want Sociaal Verkopen is niet enkel een methode, maar een manier van verkopen die je integreert in je gehele business en manier van denken.

Social selling gaat om het activeren en inzetten van je sociale netwerk om business te creëren. Dit is breder dan alleen zenden via social media en wachten op klanten. Mensen vergeten vaak dat het offline netwerken minimaal net zo belangrijk is. Dus zet je antenne uit op een verjaardag, netwerkborrel of tijdens een meeting van de businessclub. Overal waar jouw doelgroep zich bevindt, wil je dat sociale netwerk inzetten en activeren. Dit betekent echter niet dat je alleen maar het wandelende verkoopkanaal moet uithangen.

Veel geven

Het uitgangspunt van Sociaal Verkopen is namelijk eerst heel veel geven. Bijna belangeloos. Je creëert de gunfactor door oprecht mensen te willen helpen. De kern is oprechte verbinding.

Voorheen pasten verkopers vaak hun rol aan aan de wensen van de klant. Een vermoeiende exercitie, dat altijd maar aanpassen. Draai het eens om en deel waar jij goed in bent vanuit jezelf en luister naar wat jouw potentiële klant te zeggen heeft. Onthoud dat het geven is gericht op de verbinding. Het is niet bedoeld om gelijk iets terug te verwachten.

Koude acquisitie, brrrrr

Door je expertise te delen met je netwerk werk je aan je aantrekkingskracht. Je voorkomt zo koude acquisitie en je zorgt dat mensen je weten te vinden en naar je toe komen.

Het  is cruciaal om de juiste kanalen in te zetten om je doelgroep te bereiken. Bedenk waar jouw doelgroep zich (on) en offline bevindt en ga daar met hen de dialoog aan of zorg op zijn minst voor interactie.

Laat zien dat je er bent door te reageren op onderwerpen die in jouw business relevant zijn. Post ook zelf regelmatig berichten over jouw vakgebied of geef een lezing bij netwerkevents. Daar koppel je een salesproces aan vast zodat je de mensen die positief reageren niet uit het oog verliest. Als de tijd er rijp voor is komen zij vanzelf naar jou toe met hun vragen of als jij vindt dat ze koopsignalen geven pak je zelf de telefoon om ze te bellen.

Praktijk voorbeeld Rosanne

Na de LinkedIn for Business workshop van Omzetcoach heeft Rosanne een deel van het Social Selling proces in de praktijk gebracht. Met haar post heeft ze via LinkedIn haar netwerk uitgebreid en onder andere contact gelegd met ruim 800 potentiële klanten. In het blog Wat een LinkedIn experiment ons opleverde lees je hoe Rosanne dit gedaan heeft en welke resultaten ze er nog meer mee behaald heeft.

Veel mensen halen dit bereik niet omdat ze niet de juiste aanpak hanteren. Dit is zonde want er wordt vaak heel veel tijd geïnvesteerd in het creëren en delen van interessante informatie.

Social media kanalen werken volgens bepaalde algoritmen. Een belangrijke factor om meer bereik te krijgen is een uitgebreid netwerk hebben. Dit creëer je niet in één dag maar kan je wel stimuleren door op een bepaalde manier je post vorm te geven, in te richten en te onderhouden.

Rosanne deelt hieronder haar expertise maar geeft ook wat weg. Mensen die hier op reageren kan zij toevoegen aan haar netwerk, maar ook beschouwen als potentiële klanten die mogelijk interesse hebben in haar diensten.

Wil jij ook weten hoe je je netwerk uitbreidt en leads creëert met LinkedIn? Lees er alles over en kijk snel wanneer er een workshop LinkedIn for Business bij jou in de buurt gegeven wordt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *