AI voor Elementor

Bron: Claude AI

Misschien denk je bij het lezen van deze titel: de voor- en nadelen van wat voor wattes? Het is óók voor bedrijfseigenaren en/of mensen die niet zo technisch onderlegd zijn interessant om te weten wat de impact van AI op hun WordPress website (en daarmee de online bedrijfsvoering) kan zijn. Dus, lezen maar, en als je vragen hebt: mail ons.

Een website die… zichzelf bouwt

Artificial Intelligence (AI) houdt de gemoederen nog steeds bezig en zet de (online) wereld op z’n kop. ChatGPT neemt zo’n beetje elke LinkedIn-post over en maakt het leven van menig professional efficiënter. En nu komt AI ook naar Elementor, een van de meest geliefde ‘pagebuilders’ voor WordPress. In gewoon Nederlands: Elementor is een tool waarmee je websites kunt bouwen en wordt binnenkort (deels) geautomatiseerd met kunstmatige intelligentie. Spannende tijden dus.

Wat kan AI voor Elementor?

  • Afbeeldingen genereren vanuit een tekstopdracht of vergelijkbare afbeeldingen (ja, echt!)
  • Webteksten schrijven, corrigeren en/of optimaliseren
  • Vertalingen automatiseren
  • Code schrijven
  • Stukjes functionaliteit toevoegen op basis van het opgeven van je wensen (ja, echt!)

De opdrachten die je invoert heten ‘prompts’ en kunnen gewoon in het Nederlands. Voor 2,99 dollar per maand krijg je het starterpakket en voor 8,25 dollar per maand krijg je het uitgebreidere pakket die bedoeld is voor het bouwen van meerdere websites.

Dit zijn hele toffe mogelijkheden, maar het betekent wel een rigoureuze verandering van het website-landschap. We kunnen straks zó efficiënt en gericht websites maken, dat de mogelijkheden haast eindeloos zijn. Dat betekent dat het inkaderen van het project en het inspelen op je doelgroep nóg belangrijker wordt, zodat je niet verzandt in onnodige optimalisaties en dan alsnog inefficiënt wordt. Of nog erger, eindigt met een digitale kermis…

Want je website (of shop) moet vooral 1 ding goed doen: winst opleveren.
Zo simpel is het gewoon.

 

 

Dus als website bureau en WordPress-fans van het eerste uur worden we hier best blij van, maar zien we ook een schaduwzijde van de opmars van kunstmatige intelligentie voor het bouwen van websites.

De 6 nadelen van websites bouwen met AI voor Elementor

  1. Kwaliteit: wat AI schrijft kan mogelijk niet voldoen aan de eisen en wensen van jou of nog erger, je doelgroep. Wat we daarmee bedoelen is dat de menselijke slag altijd nodig zal blijven. Zie je het al voor je, al je concurrenten met nagenoeg dezelfde inhoud op hun websites?  AI weet bijvoorbeeld niet wat jouw tone of voice is, het is natuurlijk geen expert van jouw merk, zoals een mens dat wel kan zijn. Als je te veel leunt op AI voor content loop je bovendien het risico om een website gevuld met fouten en plagiaat te tonen.
  2. Mogelijke toekomstige implicaties voor vindbaarheid: daarmee komen we op een belangrijk 2e nadeel. Google hecht enorm veel waarde aan unieke content die waarde levert aan je doelgroep. Het is 1 van de belangrijkste factoren om vindbaar te zijn (of worden) in de zoekresultaten van de zoekmachine. Als we kijken naar de ontwikkeling die Google de afgelopen jaren heeft gemaakt op het gebied van kwalitatieve content, is onze verwachting dat puur AI-gegenereerde content de komende jaren herkenbaar gaat worden voor Google en deze lager gewaardeerd zal worden.
  3. Privacy en veiligheid: bij AI-integratie worden gegevens en informatie van gebruikers verzameld. Je kunt je dus afvragen wat daar de consequenties op het gebied van privacy en veiligheid kunnen zijn. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk dat er datalekken plaatsvinden of dat er misbruik wordt gemaakt van de gegevens die door AI zijn verzameld.
  4. Afhankelijkheid: ‘Ach, AI doet het wel even voor me’. Laten we eerlijk zijn: de mens is liever lui dan moe. Als je alles overlaat aan AI word je steeds minder creatief, wordt er minder geïnnoveerd en zitten we straks met allemaal eenheidsworst.
  5. Compatibiliteit: de ene code is de andere niet. Je weet niet zeker of de code die AI voor je uitspuugt compatibel is met het thema en de plug-ins van je website en met alle browsers en apparaten. Dat kan het gevolg hebben dat mensen je website niet goed kunnen gebruiken. Naast dat dit óók een belangrijke factor is voor vindbaarheid, kun je hier lezen waarom toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid op jouw lijstje zou moeten staan dit jaar.
  6. Technische expertise: in principe kan iedereen AI voor Elementor gebruiken om hun website te ontwikkelen. Maar daar zit gelijk ook een groot gevaar in, omdat er nog steeds technische expertise nodig is om het algoritme op een goede manier te implementeren en beheren. Je wordt er echt niet blij van als je ineens duizenden euro’s misloopt omdat je shop een dag offline is… en al helemaal niet als het je eigen schuld is.

LOL

Zoals je ziet gaat het genereren van afbeeldingen AI nog niet altijd goed af. De ingegeven prompt voor deze afbeelding was ‘a developer dusting off a website’. In plaats daarvan zien we een man in een gilet – welke developer draagt er een gilet tijdens het werk? Het feit dat hij in brand staat en zijn hand versmolten lijkt met een kladblok is natuurlijk helemaal niet gek.

AI voor Elementor is en blijft een tool, geen vervanging van

We gaan steeds efficiënter websites kunnen bouwen, dat staat vast. Hoewel AI waarschijnlijk nooit de rol van de mens over zal kunnen nemen als het gaat om authenticiteit en kwaliteit gaat het ons véél tijd besparen. Waarmee er tijd vrijkomt voor misschien wel het allerbelangrijkste van een website: optimalisatie.

Door je doelgroep(en) onder de loep te nemen en je website hier (met behulp van onze vrolijke tool) op af te stemmen kunnen we van je visitekaartje de winstmaker maken die het moet zijn. Zorgen dat je vindbaar bent, voor zowel de zoeker als de niet-zoeker. Er is zoveel mogelijk en wij worden nu al enthousiast over dat we hier meer tijd in kunnen gaan steken.

Wil jij dat ook? Neem dan contact met ons op voor een creatieve strategische sessie.

SAMEN RENNEN, SPRINGEN, VLIEGEN,
DUIKEN, VALLEN, OPSTAAN
EN WEER DOORGAAN.