Er zijn ruim 4 miljoen mensen in Nederland met een beperking. Voor deze mensen kan het gebruik van jouw website, webshop of leeromgeving lastig zijn. En dan hebben we het nog niet eens over tijdelijke ongemakkelijk zoals vergeten leesbrillen, een gebroken arm of een drukke omgeving die het ook moeilijk maken.
Met digitale toegankelijkheid zorg jij dat iedereen jouw website of shop goed kan bekijken en gebruiken. Dat is alleen maar goed voor de verkoop en het gebruiksgemak, toch?
Wat je daar precies voor kan en moet doen leggen we hier uit.
Toegankelijkheid is een drama
Bij het woord ‘beperking’ denk je misschien als eerste aan iemand die blind is, bijvoorbeeld. “Wat heeft diegene aan mijn site?” vraag je je af. Maar vergis je niet, de meeste mensen met een beperking zouden ook best jouw product of dienst willen gebruiken. Vaak kunnen ze met kleine aanpassingen deelnemen aan het dagelijkse leven.
Daarnaast zijn er een hoop verschillende situaties die onder het woord “beperking” vallen; slechtziendheid, slechthorendheid, mobiliteitsbeperkingen, een ander aantal ledematen of vingers, maar ook cognitieve niveaus, dyslexie en laaggeletterdheid. Autisme is ook zoiets wat je niet aan iemand ziet, maar wel hun belevingswereld kan beïnvloeden.
Er zijn enorm veel websites en webshops, zelfs van hele grote organisaties, die echt een drama zijn voor mensen met een beperking. Vaak maken ze gebruik van extra tools en software om digitaal mee te kunnen doen, maar dat lost lang niet alles op.
Als jij een handje kan helpen met goede digitale toegankelijkheid van je site, shop of leeromgeving, dan is dat zeer welkom. Meer dan welkom zelfs, want vanaf 2025 gaat de European Accessibility Act gelden.
European Accessibility Act
Als je omzet boven de 2 miljoen euro per jaar ligt, en je meer dan 10 medewerkers hebt, moet je vanaf 2025 voldoen aan de European Accessibility Act. Dit geldt voor alle e-commerce bedrijven, maar bijvoorbeeld ook voor nieuwssites. Dat gaat nog wat worden! Want de meeste bedrijven hebben hun digitale toegankelijkheid nog totaal niet op orde. Van de 15 grootste webwinkels in Nederland, kun je bij 7 hiervan geen bestelling doen zonder je muis te gebruiken, blijkt uit onderzoek van Level Level.
In Nederland alleen al vallen 4 miljoen mensen van 12 jaar en ouder in de groep met een beperking, dat is ruim 22%. In Europa hebben we het zelfs over 135 miljoen mensen.
Mensen met een beperking moeten net zo eenvoudig gebruik kunnen maken van een flink aantal diensten als mensen zonder beperking, onder andere van:
- E-books,
- Webshops,
- Telecommunicatiediensten,
- Audiovisuele mediadiensten,
- Online en offline diensten die met transport te maken hebben,
- Alle financiële diensten.
Daar valt aardig wat onder. En het is ook wel logisch, als je erover nadenkt. Waarom zou iemand met een beperking minder goed gebruik moeten kunnen maken van je webshop? Of meer moeite moeten hebben met het vinden van de juiste informatie?
Wat moet je dan doen om toegankelijk te zijn?
Oké, we snappen het waarom. Nu het “hoe” nog.
Gelukkig kunnen kleine aanpassingen al een groot verschil maken.
- Zorg voor een goed contrast tussen de tekstkleur en de achtergrond
- Laat beeld en geluid niet automatisch afspelen (dat vindt iedereen irritant)
- Voeg goede alt-teksten toe aan je afbeeldingen. Zo kan een slechtziend of blind iemand met software laten voorlezen wat er op de foto staat (en het is ook nog eens goed voor SEO, je vindbaarheid op Google).
- Gebruik goede kopteksten
- Verstop geen teksten in plaatjes of video’s maar schrijf alles uit.
- Voorzie je video’s van ondertitels.
Met deze aanpassingen kom je al een heel eind!
Marrit Postma heeft trouwens een hele goede training over alt-teksten. Wij volgden hem ook en leerden een hoop.
Op het gebied van code komt er ook van alles bij kijken. Je kunt bij A11y collective handige cursussen volgen op het gebied van toegankelijke content, code en design. Als dat nog iets te veel van het goede is, kun je ook met het Digital Assistant Programma van Weblish beginnen.
Een praktijkvoorbeeld
Ben je benieuwd naar hoe belangrijk digitale toegankelijkheid van jouw site, shop of leeromgeving echt kan zijn voor iemand in de praktijk?
Bram Lieftinck schreef op Facebook:
“Deze keer eens een positief verhaal over digitale toegankelijkheid! Wanneer je vanuit je werk een training bij een bedrijf gaat volgen, is het altijd even afwachten hoe toegankelijk een online lesomgeving is in combinatie met schermleessoftware. Indien zo’n omgeving niet toegankelijk is, gaan opleiders ook helaas niet altijd het gevecht aan om dit wel goed te realiseren. Gelukkig zijn er ook genoeg die deze strijd wél aan durven gaan. Mijn bewondering is heel groot voor mensen van Master IT, die meerdere dagen achter elkaar met een leverancier bezig zijn geweest om naar mogelijkheden te zoeken zodat ik toch mee kon doen met een training. Fantastisch om te zien dat er zo keihard is gevochten om een online omgeving toegankelijk te maken!”
(gepubliceerd met toestemming van Bram)
Het is voor iedereen
Dus, voor wie is dit belangrijk? Voor iedereen. Niet alleen voor alle mensen in je doelgroep voor wie je het gemakkelijker maakt, maar ook voor alle anderen met een beperking. Voor je het weet hoor je daar zelf ook bij. Zet je bril maar eens af.
Denk je dat jouw website toegankelijk is of zie je puntjes die beter kunnen?
Wij helpen je graag.