Zo kun je bezoekers naar je website trekken

Zo kun je bezoekers naar je website trekken

Google

Veel mensen denken dat ze klaar zijn als ze een website hebben. Zij hebben hun kant van het verhaal verteld, laat de bezoeker nu maar de rest doen. Maar voordat bezoekers jouw website zien en eventueel actie ondernemen, moeten ze je website wel eerst weten te vinden. Hoe komen die bezoekers op je website?

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    De tijd dat je een website maakte, er her en der wat zoekwoorden in verwerkte, zorgde dat je meta-tags in orde waren, er nooit meer naar om keek en toch op de eerste plek in Google terecht kwam, is voorbij.

    En terecht.

    Als jij op Google een zoekterm invult, doet de zoekmachine zijn uiterste best om te zorgen dat de meeste relevante website tevoorschijn komt. Dat is fijn voor jou, want des te eerder vind je de informatie die je zoekt. Als jij vervolgens op een website terecht komt waar het laatste nieuwsbericht van twee jaar geleden is, hoeveel waarde hecht je dan nog aan de rest van de informatie? Als het telefoonnummer dat op de website staat niet meer klopt, hoeveel vertrouwen heb je dan nog in het bedrijf? Het getuigt van weinig interesse voor jou als bezoeker.

    Interesse hebben voor je bezoekers

    GoogleEn dat is nu net het punt. Als eigenaar van een website moet je interesse hebben voor je bezoekers. Zorgen dat je website interessant voor hen blijft en betrouwbaar is. Dat doe je door te zorgen dat alles technisch werkt, dus geen linkjes die op een niet-bestaande pagina uitkomen. Door te zorgen dat je contactgegevens kloppen, zodat je bereikbaar bent. En door te zorgen dat je bezoekers steeds nieuwe informatie kunnen vinden.

    Niet alleen informatie die jij wilt vertellen, vooral informatie waar jouw bezoeker naar op zoek is.

    En dat is ook waar Google op gaat letten. De zoekmachine wordt steeds slimmer en weet steeds beter te beoordelen of de teksten op jouw website alleen geschreven zijn om hoger in Google te komen of om jouw bezoekers van interessante informatie te voorzien. Daarom lees je ook steeds vaker dat je de teksten op je website niet voor Google moet schrijven, maar voor je bezoekers.

    Hmm, klinkt niet gek, toch? En hoog in Google komen, dat willen we allemaal, want dat levert meer bezoekers op voor wie je website onweerstaanbaar is en dus meer aanmeldingen voor je nieuwsbrief of meer verkoop(gesprekken).

    Maar hoe zit het dan met die zoekmachineoptimalisatie?

    Natuurlijk speelt zoekmachineoptimalisatie (SEO) nog steeds een rol. Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten bij het maken van je webpagina’s en (blog)berichten. Zorg dat de zoekterm terug komt in je titel, tussenkopjes, alt-tekst van je afbeeldingen, zorg voor uitgaande linkjes etc. De Yoast WordPress SEO plugin kan je hier bij helpen. Maar… content first.

    Bezoekers naar je website trekken m.b.v. social media

    Social-mediaNaast goede teksten en SEO zijn er nog een aantal vormen van online marketing om meer bezoekers naar je website te trekken. Denk aan het gebruik van social media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Instagram en Pinterest. Je kunt op social media interessante informatie van anderen delen, foto’s delen, linkjes plaatsen naar nieuwe berichten op je website en programma’s of producten promoten (met mate, houd het ‘social’!). Wat je er ook kunt doen, is een band opbouwen met je volgers. Je kunt reageren op hun berichten en ze af en toe een kijkje in jouw leven geven. Daardoor krijgen ze het gevoel dat ze je een beetje kennen en wordt de drempel om iets bij jou te kopen minder hoog. Om te zorgen dat je berichten een nog breder publiek bereiken, kun je bijvoorbeeld op Facebook adverteren. De resultaten die je hiermee kunt behalen, zijn echt verbluffend.

    Bezoekers naar je website trekken m.b.v. e-mail marketing

    E-mail-marketingE-mailmarketing is nog zo’n manier om bezoekers naar je website te trekken.

    Wat zou het voor jou betekenen als je tips of verhalen direct in de mailbox van je doelgroep terecht komen?

    Maar ook hier geldt: deel niet alleen de informatie die jij wilt vertellen. Zorg dat de inhoud van je e-mail waardevol is voor de lezer. Op de manier is de kans veel groter dat ze je e-mails lezen, doorklikken naar de website en zich niet afmelden voor je mailings. Het versturen van zo’n waardevolle e-mail hoeft trouwens helemaal niet ingewikkeld te zijn. Met een online tool als Mailchimp kun je relatief snel je eigen opmaak bepalen, je teksten plaatsen en je nieuwsbrief versturen.

    Je kunt dus op verschillende manieren meer bezoekers naar je website trekken. Ik kan me voorstellen dat je je nu afvraagt hoe je dat allemaal voor elkaar moet gaan krijgen. Je bent al blij als je website up to date is, moet je je dan ook nog gaan verdiepen in e-mailmarketing, social media en filmpjes maken?

    Niets moet.

    Maar als je meer bezoekers op je website wilt, is het wel aan te raden om met een vorm van online marketing te starten. Kies de vorm die bij jouw doelgroep past en jou het meeste aanspreekt en bedenk hoe je die in kunt zetten om meer bezoekers naar je website te trekken. Zet op papier wat je doel is, wat je wilt gaan delen en met welke frequentie.

    Heb je advies nodig? Ik plan graag een gratis-brainstorm-half-uurtje-op-Skype met je in! Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is mij een mailtje sturen om een datum te prikken.

    Onze blogs nooit meer mislopen?

    Ontvang onze nieuwsbrief boordevol kennis, belangrijke updates en nieuws over ons vakgebied dan 1x per maand zo in je inbox.
    Uiteraard wordt je e-mailadres helemaal nergens anders voor gebruikt en kun je je altijd nog uitschrijven als je toch spijt hebt van al die handige informatie in je mailbox. We snappen goed hoe overweldigend onze bak aan kennis kan zijn, hoor!
    Google-Beoordeling
    4.9
    Gebaseerd op 28 recensies
    js_loader