Zoekmachineoptimalisatie: de Yoast WordPress SEO plugin

Als ik met klanten de wensen voor hun nieuwe website doorneem, komt standaard het ‘goed scoren in Google‘ voorbij. Het valt me steeds vaker op, dat ze vervolgens geen flauw idee wat hier bij komt kijken. Eigenlijk kan ik ze dat ook niet kwalijk nemen, want de veranderingen op dit gebied volgen elkaar in hoog tempo op. Maar omdat het toch een belangrijk onderwerp is, wil ik jullie er de komende weken wat meer over vertellen. We doen het rustig aan, in kleine stapjes, goed?

Start met Yoast WordPress SEO plugin

Misschien is de Yoast WordPress SEO plugin al geïnstalleerd op je website, maar weet je niet zo goed wat je er mee moet. Mocht de plugin nog niet geïnstalleerd zijn, begin daar dan als eerste mee. Maak je geen illusies: de Yoast WordPress SEO plugin is geen wondermiddel dat je hoger in Google brengt, puur en alleen door de plugin te installeren. Je moet het meer zien als een checklist die je helpt te controleren of jouw content goed geoptimaliseerd is voor de zoekterm waar je op gevonden wilt worden.

Nog even een stapje terug: hoe zit dat nou precies met die zoekmachines? Op welke punten bepaalt bijvoorbeeld Google jouw positie in de zoekresultaten? Grofweg gaat het om deze twee punten:

  • On page SEO: de content (= afbeeldingen, video’s en teksten) op je website + de techniek achter je website (snelheid, structuur, responsive of niet)
  • Off page SEO: links op andere websites die naar jouw website verwijzen

De plugin van Yoast helpt je dus vooral bij de content.

Maar hoe werkt dat dan precies?

Als je een bericht of pagina op je WordPress website bekijkt en je hebt de Yoast WordPress SEO plugin geïnstalleerd, dan zie je onder de editor een blok met als titel ‘WordPress SEO door Yoast’. Het blok bestaat uit meerdere tabbladen: Algemeen, Pagina analyse, Geavanceerd en Social. Vandaag beperk ik me even tot het eerste tabblad: Algemeen.

Yoast-WordPress-SEO-Algemeen

Nadat je de tekst in het bericht of de pagina gezet hebt, vul je als eerste de focus zoekterm in. Dit kunnen meerdere woorden zijn, maar probeer het tot 2 of 3 te beperken. Nadat je de focus zoekterm ingevuld hebt, gaat de plugin controleren hoe vaak deze zoekterm op exact dezelfde manier voorkomt op je pagina. Onder de focus zoekterm zie je waar de plugin naar kijkt:

  • Artikel titel
  • Pagina titel
  • Pagina URL
  • Inhoud
  • Metabeschrijving (telt wel mee in deze plugin, maar Google houd er geen rekening mee)

In mijn voorbeeld zie je overal een groene ‘Yes’ achter staan met daar achter het aantal keer dat de focus zoekterm gevonden is. Stel dat mijn focus zoekterm Yoast WordPress plugin zou zijn en ik heb het in mijn tekst alleen maar over de ‘Yoast WordPress SEO plugin’, dan zal er overal in het rood ‘No’ komen te staan, omdat de focus zoekterm niet op exact dezelfde manier in mijn tekst voorkomt. In de zoekterm heb ik immers het woordje SEO weggelaten. Laat je hierdoor niet te veel afschrikken. Google is hier flexibeler in weegt ook andere formuleringen van de zoekterm mee.

Het kan ook voorkomen dat je de zoekterm wel exact gebruikt heb en dat er toch een ‘No’ bij de inhoud komt te staan. Je hebt de zoekterm dan waarschijnlijk te vaak gebruikt! Ja, dat kan ook nog. Google zal je er dan van verdenken een fake tekst te hebben geschreven puur en alleen om gevonden te worden. Probeer de tekst dus natuurlijk te houden. Schrijf voor de bezoekers op je site en niet voor Google!

Boven aan het tabblad Algemeen, bij ‘Snippet’ kun je trouwens zien hoe jouw website getoond wordt in de zoekresultaten.

Het stoplicht van Yoast WordPress Seo plugin

Zodra je je bericht of pagina (als concept) opgeslagen hebt, verschijnt er  aan de rechterkant in het vakje ‘Publiceren’ een bolletje voor ‘SEO’. Dit bolletje kan meerdere kleuren hebben:

  • Blauw: deze pagina zal niet worden geïndexeerd door Google
  • Grijs: er is nog geen zoekterm ingegeven
  • Rood: je bericht of pagina is niet goed geoptimaliseerd. Is je zoekterm niet te lang? Komt deze op exact dezelfde manier voor in je content?
  • Oranje: je hebt een poging gedaan, maar die is nog erg zwak.
  • Geel: het gaat de goede kant op, maar je bent er nog niet. Er zijn nog een aantal verbeterpunten.
  • Groen: je pagina is goed geoptimaliseerd op je zoekterm. Dat wil nog niet zeggen dat je direct boven aan komt te staan. Als jouw concurrenten een bericht of pagina op dezelfde zoekterm geoptimaliseerd hebben en ook een groen bolletje hebben, zullen de overige On en Off page factoren meewegen in het resultaat.

Zo, dit was het eerste stapje in de wondere wereld van de Yoast WordPress SEO plugin. En? Viel het mee?

Als je er klaar voor bent, kun je verder lezen over hoe je de pagina kunt analyseren en optimaliseren.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *