Je website structuur: daar valt altijd wat aan te optimaliseren

Je website structuur: daar valt altijd wat aan te optimaliseren

beste resultaat hosting

Of je nu een nieuwe website laat maken of je bestaande site aan het optimaliseren bent: een heldere website structuur is essentieel. Allereerst helpt dat je bezoekers snel en eenvoudig hun doel op je website bereiken. Maar wist je dat zoekmachines zoals Google ook kijken naar de structuur van je website? Zo bepalen de bots onder andere wat jouw expertisegebied is. En wat de meest belangrijke pagina’s zijn. Daardoor kunnen ze die meer gewicht en hogere posities in de zoekresultaten geven. In dit artikel leg ik je een aantal belangrijke concepten uit en laat ik je zien hoe je je sitestructuur kunt optimaliseren.  

Inhoudsopgave

Hoe groter je website, hoe groter de kans dat het onoverzichtelijk wordt

Wanneer je net begint met bloggen, is het vooral belangrijk om te bepalen met welke onderwerpen jij voor je ideale klant het verschil kunt maken. En omdat de hoeveelheid content op je website beperkt is, is het voor je bezoekers nog vrij makkelijk om te vinden wat ze zoeken.

Maar wanneer het aantal pagina’s en berichten op je website groeit, wordt het lastiger om het overzicht te bewaren. Voor jezelf, voor je bezoeker, maar ook voor zoekmachines.

En natuurlijk heb je in een ideale wereld vanaf het begin de structuur van je website op orde. Maar laten we eerlijk zijn, je bedrijf ontwikkelt zich gaandeweg. En dat geldt ook voor je content. Plan dus ieder jaar een moment in om weer eens kritisch te kijken naar je content. En dan vooral ook te kijken naar hoe logisch de indeling ervan voor jouw ideale klant is.

"In een ideale wereld heb je vanaf het begin de structuur van je website op orde. Maar laten we eerlijk zijn, je bedrijf ontwikkelt zich gaandeweg. En dat geldt ook voor je content."

Meer structuur in je website structuur

Een website structuur is de manier waarop de content op je website georganiseerd is. Die structuur bepaal je met interne links. Er zijn twee soorten links: links waarmee je content categoriseert en links waarmee je context toevoegt.

Content categoriseren

In WordPress kun je content op diverse manieren categoriseren. Je kunt categorieën aanmaken, en je content aan zo’n categorie toewijzen. Je kunt ook tags aanmaken en je content daaraan toewijzen. Categorieën en tags lijken veel op elkaar maar zijn niet hetzelfde. In categorieën kun je een hiërarchie aanbrengen. Zo kun je categorieën onderverdelen in subcategorieën.

Wanneer je hoger in de zoekresultaten wilt komen, dan raden we in ieder geval zo’n 4-5 categorieën aan te maken voor de hoofdonderwerpen waar je over gaat publiceren. Je kunt die categorie-pagina’s dan ook voor (meer generieke) zoektermen optimaliseren. Over dat optimaliseren kunnen we een heel ander artikel vullen. Voor nu is het belangrijk om te weten dat dat kan en vaak gebeurt.

Met tags een index toevoegen

Tags kun je niet in sub-tags verdelen. De beste manier om tags in te zetten is als een soort index, net zoals je indexpagina’s achterin studieboeken vindt. Maar dat heeft pas echt zin wanneer je zoveel artikelen hebt dat dat echt de gebruikservaring van je bezoekers verbetert. Het bijhouden ervan is namelijk best veel werk.

Context aan content toevoegen

In sommige blogs ga je dieper op details in, terwijl andere blogs meer een globaal overzicht geven. Maar stel dat je op een gedetailleerd blog bent en wilt begrijpen hoe wat daar staat in een groter plaatje past? Of je wordt in een globale blog getriggered door een stap in een proces en wilt daar meer van weten? Dan is het heel fijn als het je makkelijk wordt gemaakt die extra content te vinden. Dit kan door in de tekst naar een ander stuk content te linken. Dat soort links noem je contextuele links.

De voordelen van een heldere website structuur

Je website wordt gebruiksvriendelijker

We zijn het er denk ik inmiddels wel over eens dat het steeds lastiger wordt om bezoekers naar je website te krijgen. Hoe frustrerend is het dan wanneer een groot deel van je bezoekers binnen een paar seconden je website verlaat, omdat het niet duidelijk is hoe ze snel en soepel hun doel kunnen bereiken. Met een heldere website structuur kunnen je bezoekers veel makkelijker de weg vinden. En daardoor hun doel bereiken.  

Met een heldere website structuur wordt je website gebruiksvriendelijker, om je hoger in zoekresultaten en voorkom je dat pagina's met elkaar in de zoekresultaten concurreren.

Een heldere website structuur levert je diverse voordelen op.

Zoekmachines kunnen je website makkelijker indexeren

Nadat een zoekmachinebot je website voor het eerst in de database heeft opgenomen, komt die bot regelmatig terug. Hoe vaak hangt onder meer af van hoe groot je website is en hoe vaak je nieuwe content publiceert. En zo’n bot bezoekt niet altijd alle pagina’s opnieuw. Zoekmachinebots gebruiken links op je website om van pagina naar pagina te gaan. Hoe vaker je vanuit jouw andere pagina’s naar een bepaalde pagina linkt, hoe groter de kans dat de bot op die pagina komt. Maar ook hoe belangrijker de bot denkt dat een pagina is. Ook de woorden waar je je link aan hangt helpen zoekbots. Die wegen ze mee om te bepalen waar een pagina over gaat.

Je voorkomt dat pagina’s met elkaar in de zoekresultaten concurreren

Als expert schrijf je vaak over onderwerpen die dicht bij elkaar liggen. Daardoor kan het zijn dat zoekmachines verschillende artikelen voor dezelfde zoekopdracht relevant vinden. Ze concurreren dan met elkaar voor een hoge positie. Waardoor elkaar in de weg zitten voor een optimaal resultaat. Je noemt dat zoekterm kannibalisatie.

De ideale website structuur? Die bestaat niet.

Volgens alle boeken en artikelen van experts heeft je website zou je website een pyramide-structuur moeten hebben:

  • met je homepage aan de top;
  • je categoriepagina’s direct daaronder;
  • subcategorieën wanneer je zoveel content hebt dat dat je bezoekers helpt het overzicht te bepalen
  • je content in de onderste laag.

in een ideale wereld zou je website er als een berg of pyramide uitzien. 

In die ideale situatie is de hiërarchie direct duidelijk. Zowel bezoekers als zoekmachines kunnen makkelijk achterhalen welke content het belangrijkst en welke ondersteunend is.  

Maar guess what? Die ideale situatie bestaat in het dagelijks ondernemersleven niet. Je komt namelijk allerlei hobbels tegen. Vaak heb je naast je blog ook dienstenpagina’s of een webshop. Om meer bezoekers via zoekmachineresultaten aan te trekken heb je mogelijk voor bepaalde zoektermen cornerstone- en/of pillarpages. En voor bezoekers die al iets verder in hun zoektocht naar een oplossing zijn heb je mogelijk landingspagina’s en verkooppagina’s. Dus heb je al snel iets wat meer op een gebergte dan op een pyramide lijkt.

Voor een dienstverlenende organisatie zou zo’n structuur bijvoorbeeld twee bergen kunnen hebben.

website-structuur-diensten

Verkoopt jouw bedrijf diensten? Dan zou de structuur van je website er ongeveer zo uit kunnen zien.

Zo kun je vanuit je kortere blog posts naar de langere cornerstone posts linken. Daarnaast kun je je bezoekers uitnodigen om op de meest relevante dienstenpagina de mogelijkheden tot samenwerken te bekijken.  

Daarnaast publiceer je mogelijk landingspagina’s. Weer een berg erbij. Voor het overzicht heb ik die maar even uit de illustratie hierboven weggelaten.

Zo bepaal je de ideale structuur voor je website

  1. Zorg dat je belangrijkste producten en/of diensten, je blog en je contactgegevens vanuit de vaste header of footer navigatie en vanaf de homepage te bereiken zijn.
  2. Wanneer je weet welke problemen jij voor je ideale klant oplost, kun je daaruit de hoofdonderwerpen voor je blog afleiden. Maak voor ieder hoofdonderwerp een categorie. Gebruik alleen sub-categoriën wanneer je zoveel content hebt dat dat nodig is om het overzichtelijk te houden.
  3. Voeg broodkruimel navigatie toe om je bezoekers (en zoekmachines) te laten zien waar een pagina in het grotere geheel past.
  4. Plaats contextuele links om naar artikelen met meer gedetailleerde informatie over bepaalde onderwerpen of juist naar artikelen die het grotere plaatje laten zien te verwijzen. Het is daarbij handig om te weten dat het voor betere posities in zoekresultaten handig kan zijn om alleen contextuele links naar artikelen in dezelfde categorie te plaatsen. En dat zoekmachines meer gewicht geven aan pagina’s met meer interne links. Link dus meer naar pagina’s die je hoger in de zoekresultaten wilt zien.
  5. Kies de ankertekst (de woorden waar je de link aan hangt) van je links bewust. Gebruik de woorden die je bezoekers gebruiken om die informatie te vinden. Maar gebruik niet iedere keer dezelfde woorden voor je interne links. Dan kunnen zoekmachines namelijk gaan denken dat je de zoekresultaten probeert te manipuleren. Dat zien ze als valsspelen, en daarvoor zou je juist met lagere posities gestraft kunnen worden. Kies synoniemen en verschillende woordcombinaties.

Tijd om aan de slag te gaan

En natuurlijk horen we graag of het lukt, waar je tegenaan loopt, of je nog vragen hebt, of juist tips.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *