Dat een website uit verschillende pagina’s bestaat, is voor iedereen glashelder. Maar als je je iets meer verdiept in online marketing kom je erachter dat de ene pagina de andere niet is. Landingspagina’s, salespagina’s, cornerstone pagina’s, pillar pagina’s: ze zijn allemaal anders en dienen allemaal een ander doel. Om door de bomen het bos (of moeten we zeggen “door de pagina’s de website”?) nog een beetje te zien, leggen we in dit artikel uit wat het verschil tussen deze pagina’s is en hoe je ze inzet.
Landingspagina’s
Een landingspagina is een pagina waar een bezoeker op terecht komt (landt) nadat deze bijvoorbeeld op een zoekresultaat in Google heeft geklikt of in een link in een social media post of advertentie. Dat maakt het een verwarrende term, want eigenlijk kan dit dus elke pagina op je website zijn. De overeenkomst tussen al deze landingspagina’s is dat de boodschap op de pagina en de boodschap in het zoekresultaat, de social media post of ad optimaal bij elkaar moeten aansluiten om frictie te voorkomen.
Wij gebruiken de term landingspagina specifiek voor pagina’s die je zo goed mogelijk optimaliseert om hoog te scoren in Google. Op die manier kun je een nieuwe doelgroep bereiken die via zoekresultaten op je website landt. De landingpagina’s kunnen dienstenpagina’s zijn die in je menu staan, maar het kunnen ook pagina’s zijn die verder niet in je menu terugkomen en echt puur en alleen gebruikt worden om traffic vanuit de zoekresultaten naar je website te trekken.
Kenmerken landingspagina:
- Middellange teksten (ca. 1500 woorden)
- Informatief + call to action
- Gericht op 1 specifiek onderwerp
- Geoptimaliseerd voor SEO
Salespagina’s
Een salespagina is een pagina die geoptimaliseerd is voor het verkopen van een dienst of product. Deze pagina kan als landingspagina ingezet worden. De pagina heeft maar 1 doel: bezoekers laten converteren naar betalende klanten.
Kenmerken landingspagina:
- Er is maar 1 optie: iets kopen
- Geen menuknoppen, links naar andere pagina’s of blogs (elimineren van afleiding)
- Relatief lange pagina waarin je niet alleen over je product of dienst vertelt maar ook onder andere storytelling en social proof toepast en bezwaren wegneemt
Cornerstone pagina’s
Cornerstone content is de kern van een website. Het kan een blogbericht of pagina zijn, wij houden het voor dit artikel even op pagina’s. Een cornerstone pagina heeft betrekking op een onderwerp / zoekterm waar je hoog op wilt scoren en bevat de beste en meest volledige informatie over dit onderwerp.
Cornerstone pagina’s moeten goed in elkaar zitten. De pagina moet een duidelijke structuur hebben en de tekst moet volledig zen scanbaar zijn. Daarnaast is het belangrijk dat een cornerstone pagina regelmatig bijgewerkt wordt en eigenlijk een samenvatting is van alle andere berichten of pagina’s die over dit onderwerp op je website staan.
Kenmerken cornerstone pagina:
- Lange teksten (paar duizend woorden)
- Informatief
- Combineren inzichten uit verschillende blogberichten
- Behandelen alles wat belangrijk is rondom het onderwerp
- Staat idealiter in het hoofdmenu van je website
Wat is het doel van een cornerstone pagina?
Stel dat je goed gevonden wilt worden op de zoekterm “online marketing”, dan ben je niet de enige. Er is veel concurrentie op deze zoekterm. Je hebt al behoorlijk veel blogs geschreven die gerelateerd zijn aan de zoekterm, denk aan:
- Hoe schrijf je een salespagina die scoort
- Met deze 10 onderwerpsregels wordt je e-mail zeker geopend
- Waarom adverteren op Facebook nog steeds lucratief kan zijn
- De invloed van de nieuwste Google update op jouw SEO
Elk blog gaat over een deel van online marketing, maar Google weet niet welke blog nou het meest belangrijk is.
Een cornerstone pagina zet je in om Google te laten weten dat dat de belangrijkste pagina over het onderwerp is en dat je daarmee dus wilt ranken. Op deze pagina vertel je alles wat je kunt bedenken over het onderwerp.
Linkstructuur cornerstone pagina
Hoe zorg je er nou voor dat Google snapt dat een bepaalde pagina een cornerstone pagina is? Dat kan onder meer door een goede linkstructuur op te zetten. Het komt er eigenlijk op neer dat elk artikel dat je over het onderwerp schrijft moet linken naar je cornerstone pagina.
Als we het voorbeeld aanhouden en een pagina maken die “Ultieme inleiding in online marketing” heet, dan moeten we zorgen dat de losse blogs die we eerder noemden allemaal naar deze pagina linken. Ook als er nieuwe blogs bijkomen die over hetzelfde onderwerp gaan, moeten die een linkje bevatten naar deze cornerstone pagina. Hoe meer linkjes er naar een pagina gaan, hoe groter de kans dat deze pagina hoger scoort in de zoekresultaten.
Pillar pagina’s
Hier wordt het een beetje verwarrend. Sommige partijen gebruik pillar pagina namelijk als synoniem voor cornerstone pagina terwijl andere partijen het toch weer net iets anders zien.
Als we het onderwerp Online marketing weer even nemen, dan zou je kunnen zeggen dat dit onderwerp zo veelomvattend is, dat het bijna niet te doen is om vanuit één cornerstone pagina naar al die individuele blogs te linken.
Pillar pagina’s zijn in dat geval ondersteunende pagina’s zijn die een brug slaan tussen je cornerstone pagina en je blogs. Als we het over online marketing als onderwerp voor de conerstone pagina hebben, zou je pillar pagina’s kunnen maken over:
- E-mailmarketing
- SEO
- Contentmarketing
- Social media advertising
Vanaf de individuele blogs en de pillar pagina’s link je ook nog weer naar je cornerstone pagina. Als je deze opzet aanhoudt, ga je ervanuit dat je 1 cornerstone pagina hebt die ondersteund wordt door 4 à 5 pillar pagina’s die weer ondersteund worden door tientallen blogs.
De opbouw van een website met pillar- en cornerstone content
Overige pagina’s
We hebben een aantal pagina’s besproken die ingezet kunnen worden als marketingtool. Maar er zijn nog veel meer type pagina’s (die ook allemaal weer als landingspagina kunnen dienen). Denk aan:
- Dienstenpagina: hier is alle info te vinden over een specifieke dienst + een call to action button voor de volgende stap
- Productpagina: hier is alle info te vinden over een specifiek product + een koopknop (webshop)
- Opt-in pagina: pagina waarop bezoekers zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief, al dan niet met behulp van een gratis weggever
- Inschrijfpagina: pagina waarop bezoekers zich kunnen inschrijven voor bijvoorbeeld een webinar
- Offertepagina: pagina waarop een offerte aanvraagformulier ingevuld kan worden
- Bedanktpagina: deze pagina wordt getoond nadat je een actie ondernomen hebt, zoals bijvoorbeeld een inschrijving, aankoop of aanvraag. Deze pagina is niet alleen bedoeld om de bezoeker te bedanken, maar ook om doelen in te kunnen stellen in Google Analytics en kopers uit je advertenties te kunnen filteren.
De vraag is hoe belangrijk het is om alle verschillende pagina’s in een hokje te stoppen en een labeltje te geven. Het is vooral belangrijk dat je snapt wat de verschillende type pagina’s voor je website kunnen betekenen. En dat je snapt dat als je een website écht als marketingkanon in wilt zetten, het veel verder gaat dan een aantal pagina’s met wat tekst over je diensten. Maar hoe zo’n pagina dan heet, ach lekker boeiend. En heb jij een salespagina die het super goed doet waar wel stiekem een footer onder staat? Who cares! Het meest belangrijk is dat de pagina’s die je maakt aansluiten bij de boodschap die je wilt vertellen, dat je in de gaten houdt hoe deze pagina’s presteren en dat je ze continu blijft aanpassen om het resultaat te verbeteren.