Op een dag heb je een mooie website laten maken en je plaatst keurig om de zoveel tijd een stuk content. Verder hoef je er niet meer naar om te kijken, toch? Sorry: hartstikke fout. Waarom je in dit geval tóch af bent, lees je in dit blog.
De aanleiding
Websites zijn geëvolueerd van ‘visitekaartjes’ naar dynamische platformen die een onmisbaar onderdeel zijn van de reis die een klant aflegt. Kijk maar naar hoe je zelf, of iemand in je naaste omgeving, online shopt. Het internet maakt daar 9 van de 10 keer onderdeel van uit. Sterker nog: het is heel normaal dat Google de enige route is om een beslissing te nemen.
Een etalage van een winkel wordt regelmatig vernieuwd. Je kunt tenslotte niet verwachten dat ‘ie het hele jaar actueel en relevant zal zijn. Met de lentecollectie tijdens Kerst sla je natuurlijk een flater! En zo werkt dat even heel plat gezegd ook met een website. In dit artikel nemen we 5 van de belangrijkste redenen door waarom het nodig is op je website te blijven ontwikkelen en optimaliseren. En erna weet je waarom je ‘af’ bent als je het niet doet.
Digitale ontwikkelingen
Op digitaal vlak gaan de ontwikkelingen (kei)hard, soms verandert er dagelijks wel iets. Denk bijvoorbeeld aan het internet zelf, Google, nieuwe functionaliteiten of zelfs wetgeving zoals de AVG of de European Accessibility Act. Als je je website niet bijwerkt volgens de laatste ontwikkelingen kan ‘ie verouderd raken en mogelijk niet meer goed werken op moderne browsers en apparaten. Dat kan weer zorgen voor een slechte gebruikerservaring en het verlies van je (potentiële) klanten.
Beveiliging
Helaas moeten we er rekening mee houden dat er niet alleen maar goedwillende gebruikers op het web zitten. Daarom moeten zwakke plekken in websites beveiligd worden, zodat het niet meer mogelijk is om gegevens te stelen of schade aan te richten. Denk je nu: mijn website is klein en helemaal niet interessant om te hacken? Bekijk dan eens wat nieuwsartikelen van de afgelopen jaren. Als je je website regelmatig bijwerkt volgens de laatste normen kun je beveiligingslekken dichten en ‘m goed beschermen tegen allerlei vervelende cyberaanvallen. Daarnaast ben je volgens de AVG ook verplicht om de gegevens van je gebruikers te beschermen.
Vindbaarheid in Google
Google vindt een goede totaalervaring voor bezoekers steeds belangrijker als we kijken naar hun kwaliteitsrichtlijnen en updates van de afgelopen jaren. Sites die hieraan voldoen, komen hoger in de zoekresultaten. Daarbij wordt gekeken naar een aantal punten, zoals onder andere laadtijd, interactiviteit, stabiliteit, mobiele presentatie en meer. Een website die goed geoptimaliseerd blijft volgens de richtlijnen van Google heeft een veel grotere kans om verkeer binnen te halen en houden. En in sommige sectoren kan dat je bedrijf zelfs maken – of breken.
Gebruikerservaring
Stel dat je op een website komt waarbij je het menu na het open klikken niet meer kunt sluiten, je de contactgegevens niet kunt vinden of waar je product moeilijk te bestellen is. Dan ga je op zoek naar een andere aanbieder, zo simpel is ‘t. Want vaak zijn er daar méér dan genoeg van te vinden door middel van een simpele zoekopdracht. Een positieve gebruikerservaring is dus broodnodig voor het behouden van je bezoekers en het stimuleren van een aankoop/conversiemoment. Probeer het op zijn minst beter te blijven doen dan je concurrentie. Want als zij het goed doen, zijn zij ook continu bezig met optimalisaties.
Flexibiliteit en schaalbaarheid
Bedrijven groeien en veranderen voortdurend. Je website moet die veranderingen – bijvoorbeeld nieuwe zakelijke doelen, producten of diensten – weerspiegelen. Zo kun je flexibel en schaalbaar blijven om mee te groeien met de behoeften van je bedrijf en je doelgroep. Als je bijvoorbeeld van zzp’er doorgroeit naar bedrijf met 20 medewerkers, kun je een klantenservice onderdeel toevoegen aan je website om de interne belasting te optimaliseren en (veel) klanten op een laagdrempelige manier van dienst blijven.
In conclusie
Het optimaliseren van een website is iets wat nooit zou moeten stoppen. Op die manier kun je blijven voldoen aan de verwachtingen van je doelgroep én kun je blijven concurreren in de digitale wereld. Door te investeren in de optimalisatie en het onderhoud van je site, kun je veiligheid, relevantie, gebruikerservaring en prestaties verbeteren. Dat leidt uiteindelijk tot meer succes voor je bedrijf en betaalt zich op de langere termijn zeker terug.
Wil je meer weten over website-optimalisatie en hoe je je bedrijf toekomstbestendig kunt maken of houden? Neem dan contact met ons op.