“Zo, de nieuwe site staat live. Nu kunnen we achteroverleunen en wachten tot de klanten komen,” said no one ever.
Dat het niet zo werkt snapt iedereen. Je website is een onderdeel van de marketingmix.
Maar hoe ziet het winstmechanisme eruit waar je website een onderdeel van is? Nou, zo.
Je website als onderdeel van het winstmechanisme
Bij een goede stroom aan leads komt meer kijken dan een website, zoals je ziet. En dat heb je ongetwijfeld ook van je marketeer of marketingafdeling op het hart gedrukt gekregen.
Ook wij willen benadrukken dat een site, hoe goed die ook is, niet in zijn eentje de marketingkar kan trekken. Laten we wat dieper ingaan op alle raderen waar het winstmechanisme uit bestaat:
Rad 1: Werkende waardepropositie x vraag uit de markt
Allereerst leg je uiteraard je waardepropositie vast. Waarom kiezen klanten voor jou? Waarom kozen afhakers niet voor jouw bedrijf? En waar is – en komt – vraag naar vanuit de markt?
Pas als je duidelijk hebt wát jouw bedrijf precies aanbiedt, waarom mensen dat willen én waarom alleen bij jou (want dat maakt jouw bedrijf uniek) dan kun je het mechanisme verder uitwerken.
Rad 2: SEO/SEA + socials
Hoe komt iemand op je site terecht?
Zorg voor rode lopers op de strakke straatjes naar je website.
Met (altijd) SEO, mogelijk wat SEA en de combinatie met socials trek je mensen naar je site die meer info willen of een aankoop gaan doen.
Ga niet blind spammen op alle social kanalen (TikTok hoeft echt niet per se) en vergeet vooral LinkedIn niet! Kies de socials die bij je passen en pas je content hierop aan.
Tip: Channable is een tool waarmee je producten kunt tonen op andere platforms, zoals Amazon, Bol, Facebook, Google ads, etc. Ieder platform heeft zijn eigen vereisten voor het tonen van producten. Met Channable kun je de plaatsing op andere platforms automatiseren en beheren. Dat scheelt een hoop tijd!
Rad 3: Contentstrategie
Als je je platforms voor zichtbaarheid hebt gekozen, ga je aan de slag met een goede contentstrategie. Posts, blogs, video’s, kennisartikelen, etc.
Consistent posten, waarde leveren, passende producten en diensten bieden, problemen oplossen, het zijn allemaal onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden om niet in het wilde weg te gaan schieten.
Met een goede contentstrategie behoud je de aandacht van je doelgroep, heeft iedere actie een gericht doel en houd je het leuk en overzichtelijk voor jezelf.
Rad 4: WINSTMECHANISME Buro Staal
Pas bij dit onderdeel komt je site in beeld. Op verschillende manieren trek je bezoekers naar je site. En hier moet iets gebeuren.
Wat is het doel van je site? Dit is een van de belangrijkste vragen die wij bij Buro Staal aan je zullen stellen:
- Is je site alleen bedoeld om meer informatie te geven aan mensen die al van je hebben gehoord? (meer directe bezoekers, minder SEO)
- Is je site bedoeld voor mensen die zoeken op het internet en jou nog niet kennen? (organic bezoekers, meer SEO en SEA)
- Is je site puur een verkoopkanaal? Dan moet je perfecte landingspagina’s en CTA’s hebben.
Je site moet wat voor je doen. Harde euro’s opleveren. Van de uitspraak “mijn website is mijn visitekaartje” moeten we een beetje huilen. Dit mag natuurlijk best, maar grote kans dat wij allemaal ideeën gaan voorleggen over wat er nog meer mogelijk is. En dat jij daar dan weer enthousiast van wordt.
Rad 5: Automations, opvolging en salesgesprekken
Een belangrijk onderdeel van de sites die wij het liefst maken is automations. Er is zo ontzettend veel mogelijk tegenwoordig!
Bijvoorbeeld:
- Het automatisch verwerken van nieuwsbriefinschrijvingen,
- Het koppelen van je website aan je boekhoudprogramma en je bank,
- Het automatisch vertalen van je site (daar gaat onze volgende blog over),
- Chatbots,
- Bezoekers een afspraak direct in je beschikbare agenda laten maken,
- Templates waarmee je gemakkelijk nieuwe pagina’s, portfolio-items of teammembers aanmaakt,
- Koppelingen waarbij je maar 1x iets hoeft in te voeren en het op je hele site wordt aangepast of aangevuld.
Met de nieuwste ontwikkelingen maken wij een site die voor jou werkt, je werk uit handen neemt en gemakkelijk te onderhouden is voor je hele team.
Het verzamelen van leads is uiteraard een essentieel onderdeel van het salesproces. Daar kan je website een hoop in betekenen. Die leads opvolgen met goede salesgesprekken vloeit voort uit een goede site.
Rad 6: Delivery van de service
Heb je de sale eenmaal binnen, dan moet er geleverd worden. Op je website kun je je belofte goed verwoorden. Maar in deze laatste fase moet je je bewijzen en je woord waarmaken.
Hier doen we het allemaal voor. Time to shine.
Ben jij benieuwd naar wat een website voor jouw sales kan betekenen? Neem dan contact op via onderstaand formulier voor een menselijk gesprek vol eerlijk advies