10 SEO tips voor de perfecte landingspagina

Hoe maak je een perfecte landingspagina?

In mijn vorige gastblog heb ik je uitgelegd wat nu precies een landingspagina is en waar je deze voor kunt gebruiken. In deze blogpost wil ik je een aantal tips geven over hoe je een perfecte landingspagina kunt maken.

Er zijn veel tips en technieken waarmee je je website hoger in de zoekresultaten kunt krijgen. Wanneer je hier net mee begint, is het soms lastig om uit de berg aan informatie de belangrijkste zaken te halen.

Wanneer je SEO ziet als een soort puzzel, dan snap je misschien beter dat je ervoor moet zorgen dat je eerst alle puzzelstukjes (zoals bijvoorbeeld inhoud, backlinks) compleet moet hebben voordat je ze met elkaar kunt laten samen werken.  Wanneer je je pagina’s niet op de juiste manier in elkaar zet, zijn al je SEO inspanningen voor niets geweest.

Denk ook niet dat er slechts een manier is die werkt. Wel zijn er een aantal vuistregels die je kans op succes aanzienlijk verhogen. Daarom geef ik je 10 belangrijke SEO tips voor de perfecte landingspagina.

1. Maak duidelijke URL’s

Zowel mensen als de zoekmachines stellen duidelijke en gestructureerde URL’s op prijs. Dit doe je door je te houden aan de volgende regels.

Gebruik keywords

Hoewel veel SEO specialisten menen dat de betekenis van keywords voor ranking resultaten minder belangrijk aan het worden is, is het gebruik van keywords nog altijd essentieel voor de perfecte landingspagina. Want hiermee wordt de CTR (doorklik ratio) van je pagina bepaald (verhouding van het aantal kliks ten opzichte van het aantal vertoningen). De CTR verschijnt ook in de zoekresultaten en blijkt van doorslaggevende betekenis bij de keuze, welke website te kiezen.

Een mooie bijkomstigheid is dat je je keywords in de anchortekst van je backlink krijgt wanneer anderen linken naar jouw pagina.

Houd URL’s leesbaar en vermijd speciale tekens

Gebruik alleen / om verschillende niveaus van elkaar te scheiden en gebruik – in plaats van een spatie in je URL (wanneer je een spatie gebruikt dan wordt die omgezet in “%20” wat de leesbaarheid niet ten goede komt). Vermijd dus waar mogelijk speciale tekens als &,%,$ en@.

Voorbeeld URL’s voor een website

http://voorbeeld.com/contact/
http://voorbeeld.com/over-ons/

Voorbeeld URL’s voor een webshop

http://voorbeeld.com/product-naam/
http://voorbeeld.com/categorie-naam/product-naam/

Heb je een WordPress website? Zorg er dan voor dat je permalinks niet op de standaard instellingen staan. Onze voorkeur gaat uit naar de optie ‘berichtnaam’. Blog je veel en maak je gebruik van categorieën? Dan kun je ook de aangepaste optie kiezen en /%category%/%postname%/ invullen.

Let op de lengte

Een URL zou rond de 50-60 tekens moeten zijn. Niet langer, maar ook niet veel korter. Wanneer de URL de titel van je blog bevat, probeer dan de stopwoorden eruit te halen (bijvoorbeeld en, maar, een, de, en anderen) zodat ze korter en beter leesbaar worden.

Probeer ook het aantal submenu’s in de URL te beperken. Waar de content zich bevindt, zou duidelijk moeten worden uit de menu structuur.

2. Gebruik een relevante titel met de juiste zoekterm

De titel tag is vanuit SEO oogpunt heel belangrijk. Hieraan kan de zoekmachine zien waar de pagina over gaat en de getagte content wordt regelmatig gebruikt in de omschrijving in de zoekresultaten.

Mocht je nog twijfelen aan de invloed op de zoekresultaten, kijk dan maar eens hoe Google dat zelf doet. Op de Adsense homepagina kun je mooi zien hoe Google de titel heeft geoptimaliseerd voor “online inkomsten generaliseren”.

Zet zoektermen vooraan

Hoe meer je je zoekterm vooraan in je titel zet, hoe relevanter zoekmachines denken dat je pagina is.

Gebruik je titel als advertentie

Zorg voor een pakkende titel, want dat is wat zoekers te zien krijgen in de organische zoekresultaten. Gebruik daarom bekende marketing trucs als: laagste prijs, schaarste, nieuwswaarde, top tien lijstjes etc.

3. Gebruik schema markup

Het gebruik van schema markup tags is nog geen ranking factor. Wel kan Google de gemarkeerde data gebruiken om een rich snippet weer te geven in de zoekresultaten en dit heeft weer grote invloed op je CTR. En hoe hoger je CTR, hoe beter je website zal ranken. De rich snippets kunnen afbeeldingen, scores en andere extra informatie bevatten.

De tags kunnen gebruikt worden voor verschillende type content zoals producten, recepten, reviews en gebeurtenissen. Afhankelijk van het soort content kun je diverse rich-snippet elements toevoegen zoals bijvoorbeeld kooktijd en voedingswaarde bij recepten.

Voor het gebruik van schema tags heb je wel wat extra vaardigheden nodig. Als je net komt kijken, kies dan voor een plugin (bijvoorbeeld all-in one schema.org rich snippets wanneer je website met WordPress is gebouwd) of gebruik Googles schema generator (gestructureerde Data markup helper). Wanneer je klaar bent kun je het resultaat bekijken met Googles Gestructureerde data testing tool.

4. Gebruik broodkruimelpaden

Een broodkruimelpad (Breadcrumbs) is een simpel menu van interne links die bovenaan de pagina staat, waaraan de lezer kan zien waar deze zich bevindt op de site. Dit komt de gebruikerservaring ten goede. Ook helpt het de zoekmachines beter te laten begrijpen waar je pagina overgaat. Een derde belangrijk argument is dat Google het broodkruimelpad in de zoekresultaten laat zien.

Met gestructureerde data markup kun je de verschillende onderdelen van je broodkruimelpad taggen. Hiermee help je de zoekmachines om de hiërarchie te doorgronden van je broodkruimelpad.

5. Installeer een zoekfunctie binnen je site

Bezoekers vinden het prettig wanneer je een zoekfunctie op je website hebt. Hiermee kunnen ze snel in de content zoeken. Dat gaat een stuk sneller dan alle pagina’s af scrollen. Een zoekveld is zeker vereist wanneer je meer dan 20 pagina’s hebt. Bovendien kun je de zoekfunctie naadloos laten aansluiten op Google Analytics. Hierdoor kun je precies zien wat de gebruiker aan zoektermen intypt om op jouw site te zoeken. Klik voor meer informatie over hoe je je zoekfunctie kunt linken aan Google Analytics.

Zoekfunctie verlaagt de bounce rate

Wanneer bezoekers niet direct hetgeen aantreffen waarnaar ze op zoek zijn, dan zullen ze doorgaans gauw weer teruggaan naar Google zoekresultatenlijst om verder te zoeken. Hiermee krijgt Google het signaal dat jouw pagina niet de juiste is voor de ingetypte query. Wanneer je echter een zoekfunctie hebt, dan zullen bezoekers eerder geneigd zijn nog wat langer op jouw website rond te neuzen tot ze misschien wel de benodigde informatie vinden.

Vindt nieuwe zoektermen en inspiratie voor nieuwe content

Door je te verdiepen in de zoektermen die bezoekers gebruiken, krijg je waarschijnlijk allerlei inspiratie voor nieuwe zoektermen en keywords waarop je wilt mikken. Want hetgeen dat ze intypen als interne zoekopdracht, gebruiken ze waarschijnlijk ook wanneer ze met Google zoeken. Ook krijg je een idee naar welke informatie men op zoek is en welke content je misschien nog zou kunnen maken om de interesse van de bezoekers vast te houden.

6. Zoektermen in de hoofd content

Zoals gezegd zal Google vooral kijken naar de keywords in de koppen, maar het is net zo goed van belang dat je de inhoud optimaliseert van de belangrijkste teksten. Daarbij kun je de volgende vuistregels gebruiken.

  • Zet de zoektermen waarvoor je gevonden wilt worden in de eerste 100-150 woorden van je artikel. Waarschijnlijk doe je dit al van nature. Maar er zijn ook mensen die eerst een lange inleiding schrijven en pas halverwege met de zoektermen op de proppen komen.
  • Gebruik synoniemen en verwante woorden voor de zoekterm. Wil je je pagina optimaliseren, zorg er dan voor dat je ook alle mogelijke andere omschrijvingen en synoniemen van je zoekterm opneemt in de tekst. Je optimaliseert dus niet voor één zoekterm maar voor een hele zoekwolk rond je zoekterm. Door telkens een ander woord of term te gebruiken bevorder je ook de leesbaarheid en voorkom je dat je tekst bol staat van die ene zoekterm. Dat komt niet natuurlijk over en zo denkt Google er ook over.

7. Maak gebruik van lange teksten van rond de 1000 woorden

Verschillende SEO studies hebben aangetoond dat lange teksten hoger ranken. Houd dus als vuistregel 1000 woorden aan wanneer je met een tekst Googles aandacht op bepaalde keywords wilt vestigen.

De lengte van de content hangt echter ook af van de niche waarin je je bevindt. Kijk dus eens bij artikelen die al wel hoog scoren op de keywords die je in gedachten hebt en stem daar de optimale tekstlengte op af.

8. Focus op “Boven de vouw” content

De term “boven de vouw’ komt eigenlijk uit de krantenwereld. Daar stopte men de meeste energie in het gedeelte van de krant dat “boven de vouw” zichtbaar was. In navolging hierop, focussen ook webdesigners en tekstschrijvers op het deel van de website dat de gebruiker moet uitnodigen om verder te scrollen.

Ook vanuit SEO oogpunt is er aandacht voor de kwaliteit van de inhoud en lay-out boven de vouw. Sinds Google’s page layout update worden websites namelijk afgestraft die daar te veel advertenties en te weinig inhoud hebben staan.

Dus ook al is jouw website grotendeels afhankelijk van advertentie-inkomsten, zorg er altijd voor dat er meer inhoud dan advertentie zichtbaar is in het zichtbare gedeelte.

9. Zorg voor uitgaande links, maar niet te veel

Met uitgaande links naar verwante sites geef je Google houvast met betrekking tot relevantie en het onderwerp van je website. Ook zorgen uitgaande links ervoor dat je website meer kwaliteit en vertrouwen uitstraalt. En hoewel je dit moeilijk in een ranking factor kan uitdrukken, zijn SEO specialisten op basis van hun ervaring van mening, dat dit wel degelijk helpt om hoger te eindigen in de zoekresultaten.

Vuistregel hierbij is dat je op elke 1000 woorden ongeveer 2-4 keer een externe link plaatst. Let er natuurlijk wel op dat je checkt naar wat voor site je linkt, want dat heeft zijn weerslag op je eigen imago. Gebruik bij voorkeur alleen autoritaire websites als Wikipedia en Google.

10. Opvallende Call to action

De laatste tip maar zeker niet de onbelangrijkste! Zorg op jouw landingspagina voor een duidelijk call to action. Een goede call-to-action bestaat uit enkele woorden, is actiegericht en heeft een opvallende en afwijkende kleur. Biedt de bezoekers niet te veel (verschillende) call to actions, dit werkt alleen maar verwarrend en bemoeilijkt het keuzeproces. Ga voor één belangrijke call to action en plaats een eventuele 2e call to action op een manier die visueel minder opvalt.

Wanneer je deze 10 tips gebruikt bij het optimaliseren van je landingspagina zul je zien dat je resultaat gaat boeken!

Daniël Maltha is online marketeer en lid van ons powerteam. Met zijn bedrijf Webcare4all helpt hij bedrijven o.a. met zoekmachine optimalisatie en online adverteren. Voor Buro Staal beschrijft hij in een tweeluik wat landingspagina’s zijn en hoe je die in kunt zetten om je website beter gevonden te laten worden. In dit tweede deel legt Daniël uit waar je op qua SEO op moet letten om een perfecte landingspagina’s te maken.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *