Landingspagina’s – Wat zijn dat nu eigenlijk?

Landingspagina’s – Wat zijn dat nu eigenlijk?

Wat zijn landingspagina’s

Landingspagina’s zijn pagina’s waar je bezoekers op terechtkomen (dus ‘landen’) nadat ze via een ander kanaal of zoekopdracht doorgeklikt hebben naar je website. De bezoekers komen op deze pagina’s terecht nadat ze bijvoorbeeld op een van jouw zoekadvertenties hebben geklikt. Landingspagina’s zijn dus niet zomaar te vinden in de navigatie van je website.

Landingspagina’s en SEO

In eerste instantie zijn het de standaardpagina’s op jouw website die jouw website in Google hoog moeten doen scoren. Aanvullend daarop bieden landingspagina’s extra mogelijkheden om snel en gericht te worden teruggevonden in Google. SEO staat voor Search Engine Optimisation.

Met deze landingspagina’s focussen we doelgericht op de zoekwoorden die jouw potentiële klanten gebruiken. Deze pagina’s vormen in Google succesvolle bijkomende pagina’s  naar je website.

Inhoud van een landingspagina

De bezoeker is opzoek naar specifieke informatie en die moet dus ook op de landingspagina aangetroffen worden. Zo houd je de aandacht van de bezoeker vast en wordt deze niet afgeleid door allerlei andere zaken en aanbiedingen.

Zorg dus voor kwalitatieve content op jouw landingspagina en gebruik voor verschillende aanbiedingen of campagnes verschillende landingspagina’s.

Belangrijke informatie bovenaan de pagina

Een landingspagina geeft de bezoeker als eerst de specifieke informatie. Zo wordt voorkomen dat hij de pagina snel weer verlaat. Een bezoeker van een landingspagina weet al wat hij wil nadat hij op de link van de landingspagina heeft geklikt. De pagina dienst nu alleen nog om te overtuigen of te informeren.

Call to action

Een landingspagina mag op meerdere plaatsen een ‘call to action’ hebben, maar zij moeten allemaal met hetzelfde onderwerp te maken hebben. Een aantal ‘actions’ zouden bijvoorbeeld kunnen zijn:

  • inschrijven voor een nieuwsbrief
  • downloaden van een bestand, bijvoorbeeld een e-book of handleiding
  • een offerte aanvragen
  • contactinformatie achterlaten

Design

Als de pagina er goed uit ziet en overzichtelijk is, vinden bezoekers gemakkelijker hun weg. Besteed dus genoeg aandacht aan de layout, navigatiemogelijkheden en visuals. Dit zal ervoor zorgen dat het voor je bezoekers aangenaam vertoeven is op je website. Ze zullen dit zeker waarderen en daardoor langer op je website blijven.

Landingpagina's hebben visuals nodig

Meten is weten

Met Google Analytics kun je de algemene statistieken van je website en dus ook je landingspagina’s analyseren. Zo kun je eenvoudig zien hoeveel bezoekers op je landingspagina komen, waar ze vandaan komen, waar ze weg gaan en waar ze naartoe gaan. Je kunt ook doelen (conversies) instellen. Zo kun je nagaan hoeveel % van de bezoekers op je landingspagina daadwerkelijk tot actie overgaat.

Google Adwords

Landingspagina’s zijn niet alleen belangrijk voor de SEO van je website, ook Google AdWords hecht veel waarde aan dit soort pagina’s. Hoe beter een landingspagina’s aansluit op de zoekwoorden uit de Adwords campagnes, hoe beter de kwaliteitsscores zijn die Google AdWords aan de campagnes toekent. Hierdoor komen de advertenties op betere posities terecht en dalen de advertentiekosten.

Daniël Maltha is online marketeer. Hij helpt bedrijven o.a. met zoekmachine optimalisatie en online adverteren. Voor Buro Staal beschrijft hij in een tweeluik wat landingspagina’s zijn en hoe je die in kunt zetten om je website beter gevonden te laten worden. In dit eerste deel legt Daniël uit wat landingspagina’s nou eigenlijk precies zijn.

Google-Beoordeling
4.9
Gebaseerd op 28 recensies
js_loader