Zoekmachineoptimalisatie deel III: Facebook

In deze driedelige reeks ‘Zoekmachineoptimalisatie’ bespreek ik hoe je je WordPress website kunt optimaliseren voor zoekmachines met behulp van de Yoast WordPress SEO plugin. In het eerste deel heb ik uitgelegd wat on en off page SEO is en hoe je kunt beginnen met de Yoast WordPress SEO plugin. In het tweede deel heb ik besproken hoe je je pagina kunt analyseren en verbeteren. Vandaag sluit ik af met uitleg over het tabblad ‘Social’.

Optimaliseer je pagina/bericht ook voor Facebook

Nadat je een nieuwe pagina op je website gemaakt hebt of een blog geschreven hebt, deel je deze vaak op Facebook. Zodra je de link in een bericht geplakt hebt, maakt Facebook zelf een preview.

Facebook-URL-voor

In bovenstaande preview heb ik de link gebruikt van het eerste deel van deze serie. Facebook gebruikt automatisch de eerste foto die in dit bericht voorkomt en gebruikt in dit voorbeeld de titel en omschrijving die ik ingevuld heb in het tabblad ‘Algemeen’ van de Yoast WordPress SEO plugin. De foto die gebruikt wordt, is in het bericht erg nuttig, maar zal op Facebook niet zo veel mensen trekken. Ik wil daarom graag een andere foto gebruiken op Facebook en de titel en omschrijving iets aanpassen. Het fijne is dat ook dat kan met de Yoast plugin.

Yoast WordPress SEO plugin – Social

Ga naar de pagina of het bericht dat je wilt optimaliseren voor Facebook, zoek het blokje WordPress SEO door Yoast op en kies het laatste tabblad ‘Social’. Hier kun je drie dingen aanpassen:

  • De titel die op Facebook getoond wordt als je de URL deelt
  • De beschrijving die op Facebook getoond wordt als je de URL deelt
  • De foto die op Facebook getoond wordt als je de URL deelt

Yoast_social

Ik heb alle drie de opties aangepast. De metaomschrijving voor Google is beperkt t0t 156 karakters, Facebook laat er ongeveer 300 zien; je kunt hier dus een iets langere omschrijving gebruiken. Ik heb ook een andere foto gebruikt, die meer aan zal spreken en die geoptimaliseerd is voor het formaat waarin Facebook de foto toont (486 x 254 px).

Sla nadat je alle wijzigingen hebt aangebracht, het bericht of de pagina op. Kopieer de URL van je pagina en ga naar de debug tool van Facebook. Plaats de link in het vakje ‘Input URL’ en klik op show existing scrape information. Op deze manier kun je achterhalen welke informatie Facebook toont als je jouw link deelt. Staat hier nog steeds de oude informatie? Klik dan op Fetch new scrape information. Facebook gaat je URL nogmaals controleren en zal nu de nieuwe informatie ophalen die jij ingevuld hebt in het tabblad ‘Social’.

Facebook-URL-na

Ik heb nogmaals dezelfde link gebruikt op Facebook, maar je ziet nu een andere foto en een aangepaste titel en omschrijving. Op deze manier kun je de Yoast WordPress SEO plugin dus ook gebruiken om je website te optimaliseren voor Facebook. Hoe meer je link gedeeld wordt op Facebook, hoe beter. Google telt de links op Facebook namelijk ook mee in hun algoritme.

Dit was het laatst deel in de serie zoekmachineoptimalisatie met de Yoast WordPress SEO plugin. Ik hoop je een stukje verder op weg geholpen te hebben in deze wondere wereld. Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust (in een reactie, via de mail, Facebook of Twitter).

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *