Staar je niet blind op Google Analytics of andere websitedata. We zien veel website- of webshop-eigenaren blij oplichten als hun bezoekersaantallen flink zijn gestegen. Alleen weten ze vaak helemaal niet welk percentage daarvan waardevol is. Of ze klagen juist over lage aantallen op onderdelen die totaal niet interessant zijn.
Om je door de databrij heen te helpen lichten we hieronder het een en ander uit.
Waarom ‘meer bezoekers’ niet altijd goed nieuws is
“Kijk!” riep hij trots. “Ik krijg al heel veel websitebezoekers.” We vroegen tijdens de intake hoeveel aandacht hij aan SEO en SEA wilde geven. Dat is altijd goed om te weten bij het inrichten en bouwen van een nieuwe site. WordPress richt zich qua techniek al heel sterk op SEO, maar vooral on-page SEO helpen we graag een handje.
Helaas had deze blije ondernemer het bij het verkeerde eind. Toen we samen gingen kijken naar de data, bleek dat er ontzettend veel spammers tussen zaten. Hij kreeg voornamelijk “bezoek” uit India en Rusland. Hij wist eigenlijk helemaal niet wat er onder de streep overbleef aan nuttige bezoekers waar hij iets mee kon.
We legden hem het een en ander uit (wat we hierbij ook graag met jou delen) en gingen aan de slag met het inrichten van onze Looker Studio template, zodat hij niet meer zou verdrinken in een zee van nutteloze data. Nu is het gelukkig duidelijker waar hij op moet letten. Phew.
De 5 MINST bruikbare cijfers
1. Bounce rate
De bounce rate (het percentage bezoekers dat alleen die ene pagina leest waar ze op binnenkomen en dan weer weg gaat zonder verder te kijken) van een pagina beoordelen zonder context is nutteloos. Je moet het ergens mee vergelijken om er soep van te maken.
Oké, idealiter wil je natuurlijk dat bijvoorbeeld de lezer van je nieuwste blog daarna nog even blijft hangen op de site. Rond gaat kijken, andere blogs gaat lezen en het contactformulier voor een kennismakingsgesprek gaat invullen.
Maar let’s be real, zo werkt het vaak niet. Ze komen om de informatie uit het blog te nuttigen en zijn daarna weer weg. Een hoge bouncerate is dan dus helemaal niets geks.
De bounce rate van een landingspagina waar je ads op hebt draaien is een ander verhaal. Daar wil je een laag bouncepercentage hebben omdat iedereen je aanbod koopt.
2. Page views
Ook voor page views is een gebrek aan context nutteloos. Het maakt niet uit hoe vaak een pagina bekeken wordt. Het doet er wél toe hoeveel waarde de inhoud biedt, wat je lezers er vervolgens mee doen en of ze doorklikken op de CTA.
Puur kijken naar page views is een ‘vanity metric’. Je denkt dat het goed is, omdat het je goed doet voelen, maar het is inhoudsloos. Tenzij jij je geld verdient op basis van het aantal page views (met advertenties).
Lever liever waarde en meet andere zaken. Hierover straks meer.
3. Sessieduur
Verrassing! Google Analytics meet de tijd op de laatste pagina niet. Dat geeft dus een flink vertekend beeld in je data. Dit komt doordat Analytics de tijd tussen paginaweergaven meet en de laatste pagina geen volgende pagina heeft.
Dus als iemand heel lang op de laatste pagina is gebleven valt de sessieduur laag uit en als iemand tussen twee pagina’s door even koffie is wezen halen valt de sessieduur hoog uit. Zegt dus precies helemaal niks.
4. Nieuwe gebruikers
Misschien ben jij druk bezig met een campagne om meer bezoekers naar je website te krijgen. Maar “nieuwe gebruikers” zegt niets over de kwaliteit van je bezoekers. Sommige mensen komen per ongeluk op je site, andere komen alleen informatie halen. Weer een losstaand cijfer, dus.
5. Demografische gegevens
Helaas is Google Analytics hier niet super secuur in. Is het handig voor jouw winkel bijvoorbeeld om te weten of je veel bezoekers uit je woonplaats trekt? De logica is hier soms ver te zoeken. Het lijkt er eerder op dat Analytics de locatie van de host gebruikt dan de locatie van de bezoeker. De landen kloppen hierdoor meestal wel, maar de woonplaatsen wijken vaak af.
De 5 MEEST bruikbare cijfers
1. Click-through op CTA
Hier doe je het voor, vooral op een landingspagina: de click-through op de CTA.
Je hebt natuurlijk maar 1 CTA op een pagina gezet, voor zo min mogelijk afleiding. Of in ieder geval 1 hoofd-CTA, in een contrasterende, opvallende kleur.
Dit is het moment, de CTA staat in de spotlight en moet zijn werk doen. Je hele funnel draait om deze CTA, om de next step die je bezoeker gaat zetten. Retezonde als je dan niet weet hoe goed de performance van die CTA is natuurlijk. Testen, testen, aanpassen en weer testen. Dat kan alleen met de juiste data.
2. Formulierverzendingen
Je moet hier wel de spamzendingen uit filteren. Maar hoe vaak je formulieren zijn ingezonden zegt ook een hoop over de waarde van je website. Hoe overtuigend heb jij je aanbod neergezet?
Formulieren zijn er natuurlijk niet alleen maar om je in te schrijven voor een training, bijvoorbeeld. Formulieren kun je ook gebruiken als ander contactmoment. Bijvoorbeeld om een herinnering te laten versturen, een verjaardagscadeautje, voor het aanvragen van een weggever, etc. Je kunt met de juiste data precies zien welke onderdelen van je aanbod goed scoren en welke je beter aan kunt passen.
Inzendingen van formulieren zie je niet standaard terug in Google Analytics. Je moet hier zelf doelen (gebeurtenissen) voor aanmaken.
3. Conversie mobiel vs desktop
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij ons is de verhouding mobiel vs desktop maar 15/85. En dat is helemaal niet gek voor een B2B site. Daar wordt vaak tijdens kantooruren naar gekeken, vanachter een bureau, op een PC. Voor een B2C-site ligt de ratio meestal precies andersom.
Superbelangrijk om te weten, natuurlijk. Voor het design, voor de responsiveness en voor de optimalisatie. “Mobile first” is een hippe term, maar check eerst even in je data of het wel echt van belang is voor jouw website.
4. Traffic
Vaak doen we aannames over hoe mensen op je website komen. Als je heel actief bent op LinkedIn denk je dat dat de voornaamste bron is of als je volop adverteert verwacht je Ads als belangrijkste bron. Maar is dat ook wel echt zo?
In Google Analytics kun je zien via welke weg mensen op je website gekomen zijn. Door een zoekopdracht, rechtstreeks of via een referral (andere website of social media). Als je dit weet, kun je onder andere beoordelen of je SEO-inspanningen iets opleveren en wat je aanwezigheid op social media voor je website doet.
5. Heatmaps
OK, hier is niet echt een cijfer aan te hangen (als in bruikbare cijfers), maar toch is echt niks zo leuk – en waardevol – als een heatmap. Als iets je inzicht geeft, dan is dit het wel. Onmisbaar, wat ons betreft.
Waarom kijken er zoveel mensen naar het formulier, maar wordt het zo weinig ingestuurd? Waarom lezen zoveel mensen tot aan de CTA, maar klikken ze er niet op? Waarom leest bijna niemand die pop-up en gaat de muis direct naar het kruisje?
Het is alsof je naast je bezoeker zit, als je naar een heatmap kijkt. Behalve dat je ze geen vragen kunt stellen, zie je meteen wat ze wel en niet opvalt. Welke informatie ze lezen en wat ze overslaan. Dit, in combinatie met de data hierboven, of als aanvulling op de data die anders weinig zegt, geeft jou het inzicht dat je nodig had.
De tools die je nodig hebt voor inzicht
- GA4
Yep, Google Analytics is nog steeds nuttig. Maar wel minder dan vroeger, wat ons betreft. Met alleen GA4 komt je er niet meer. En, tenzij je een GA4 wizard bent, zoek hulp met het instellen. - Clarity (van Microsoft)
Wij gebruiken tegenwoordig Clarity in plaats van Hotjar om heatmaps te maken en te anlayseren.Je kunt hier namelijk nóg meer mee en het is nóg gebruiksvriendelijker. En het is gratis, we like. - Piwik Pro
Piwik Pro is een AVG-vriendelijk alternatief voor GA4. Ook al voldoet GA4 in principe (voor zover we weten) aan de privacywetgeving, toch slaan ze gegevens van bezoekers op, die ze vervolgens gebruiken voor hun eigen advertentieplatform. Piwik Pro doet dat niet en bewaard alle data op servers in Europa.
Loop jij volledig vast in het monitoren en analyseren van je data? We helpen je graag op weg. Weg met die overload aan nutteloze data en op naar optimalisatie!