Verzendmethodes instellen in WooCommerce 2.6

Half juni is er een update uitgekomen van WooCommerce, de plugin waarmee je je WordPress website kunt omtoveren in een webshop. In WooCommerce 2.6 “Zipping Zebra” zijn o.a. de accountpagina’s verbeterd en er zijn verzendzones toegevoegd. En die verzendzones, daar moet je je echt even in verdiepen als je een WooCommerce webshop hebt.

Setup shipping zones

Verzendmethodes < WooCommerce 2.5

Voorheen vond je in WooCommerce onder WooCommerce > Instellingen > Verzendmethoden een aantal verschillende verzendmethodes die je kon activeren. Denk aan internationaal tarief, gratis verzending en ophalen. Na de update naar WooCommerce 2.6 zijn deze verzendmethoden nog steeds zichtbaar, maar er staat nu “(Verouderd)” achter. Zodra je een van de verouderde verzendmethodes opent, krijg je een melding dat deze verzendmethode nu nog werkt, maar in de toekomst verwijderd zal worden. Je moet de verzendmethodes opnieuw toevoegen via de verzendzones.

Verzendmethodes > WooCommerce 2.6

In WooCommerce 2.6 moeten dus verzendzones toegevoegd worden. Ik leg hieronder uit hoe je dat doet en waar je op moet letten.

  • Ga naar WooCommerce > Instellingen > Verzendmethoden en klik op Verzending-zone toevoegen.
  • Geef de zone een naam (bv. Nederland, België & Duitsland, Europa, Amerika).
  • Selecteer de regio’s die tot deze zone behoren.
  • Klik op Wijzigingen opslaan.
  • Klik op het plusje achter de verzend zone die je zojuist hebt toegevoegd.

verzendmethode toevoegen

  • Geef aan welk tarief je wilt toevoegen (Vast Tarief, Gratis verzending of Afhalen). Laten we eerst het vaste tarief toevoegen.
  • In de kolom “Verzendmethoden”, verschijnt nu een link Vast tarief. Klik daar op. Pas eventueel de titel aan, geef aan of er BTW op het verzendtarief zit en vul het verzendtarief in. Klik op Wijzigingen opslaan.
    .
    LET OP: als je een bedrag invult, gebruik dan geen komma, maar een punt! Dus niet 4,95, maar 4.95. Anders wordt het verzendbedrag niet toegepast.
    .
  • Wil je in dezelfde verzendzone meerdere verzendtarieven gebruiken? Klik dan nogmaals op het plusje. Selecteer nu Gratis verzending. Geef aan wanneer de gratis verzending in gaat en wat het minimum bestelbedrag moet zijn.
  • Als je de nieuwe verzendzones en verzendmethodes ingevoerd hebt, kun je de oude verzendmethodes openen. Boven aan staat een inschakelen/uitschakelen optie. Vink deze optie uit en sla de wijzigingen op. De verouderde verzendmethode wordt nu verwijderd uit WooCommerce.

Verzendklasse

Oké, je hebt de verzendzone en het tarief voor de gratis en betaalde verzending ingesteld. Maar het vaste tarief voor verzending, is afhankelijk van het product dat besteld wordt. Als iemand een online training bestelt, zijn er geen verzendkosten, als iemand een DVD bestelt, zijn de verzendkosten € 1,95, als iemand een boekenpakket bestelt, zijn de verzendkosten € 3,95. Hoe stel je de verzendtarieven dan in?

  • Ga naar WooCommerce > Instellingen > Verzending > Verzendklassen
  • Klik op Verzendklasse toevoegen. Geef de verzendklasse een naam, een slug en een beschrijving. Je kunt meerdere verzendklassen tegelijk toevoegen. In dit voorbeeld, dus Gratis, DVD en Boekenpakket. Klik daarna op Verzendklassen opslaan.
  • Ga terug naar de verzendzones en klik op Vast tarief. Verwijder de verzendkosten in het bovenste deel. Daaronder zie je nu de verzendklassen staan die je net aangemaakt hebt. Vul daar per verzendklasse het verzendtarief in.

verzendklassen

  • Bij “Berekeningstype” kun je kiezen of de verzendkosten per klasse of per bestelling in rekening moeten worden gebracht. Als je “Per klasse” kiest en iemand bestelt twee DVD’s en een Boekenpakket, dan zijn de verzendkosten € 1,95 + € 3,95 = € 5,90. Als je “Per bestelling” kiest, geldt de hoogste verzendklasse en word het € 3,95.
  • Als alle verzendklassen goed staan ingesteld, klik je op Wijzigingen opslaan.
  • Nu moet je voor elk product aangeven in welke verzendklasse het product valt. Dit doe je door een product te openen, naar het blokje “Productgegevens” te gaan en het tabblad “Verzendmethoden” te openen. Selecteer daar de juiste verzendklasse en sla de wijzigingen op.

 

Dus: Je kunt meerdere verzendzones toevoegen, bijvoorbeeld Nederland, Belgie & Duitsland en Amerika. Voor elk van die verzendzones, kun je drie verschillende verzendmethodes toevoegen: vast tarief, gratis verzending en afhalen. Wil je voor een verzendmethode meerdere tarieven instellen? Gebruik dan de verzendklassen. Als je een verzendtarief invoert, gebruik je geen komma, maar een punt.
.

Happy shipping!

117 antwoorden
  1. IndepEnergy zegt:

    Ik ben er al een paar dagen mee bezig maar krijg het volgende er niet uit:
    Verzendkosten Vast tarief staat op € 15.00
    Gratis verzending boven de € 250.00
    Als de bestelling nu meer dan € 250.00 bedraagt dan komen beiden in het winkelmandje te staan waarbij Vast tarief als default aangevinkt staat. De klant moet dus zelf nog een keuze maken wat ik niet klantvriendelijk vind.
    Hoe kan ik dit oplossen?

    Beantwoorden
  2. RosanneVanStaalduinen zegt:

    Hi Erik,

    Dat is inderdaad niet echt klantvriendelijk :-)

    Het is een veelgehoord ‘probleem’. De oplossing is standaard niet in WooCommerce opgenomen, maar kun je wel zelf toevoegen door een stukje code toe te voegen aan je functions.php bestand. Het is wel aan te raden om eerst een child theme te maken, anders wordt deze wijziging bij elke update overschreven.

    De code vind je op de site van WooCommerce: https://docs.woothemes.com/document/hide-other-shipping-methods-when-free-shipping-is-available/

    Beantwoorden
    • IndepEnergy zegt:

      Dag Rosanne,

      als ik de code in functions.php van mijn child theme zet dan werkt de hele site niet meer (error 500).
      Enig idee hoe dit komt maar nog belangrijker, hoe krijg ik dit aan het werk?

      Beantwoorden
      • RosanneVanStaalduinen zegt:

        Hoi Erik,

        Dat is natuurlijk niet de bedoeling!

        Heb je de code vanuit je website bewerkt of via een FTP-programma? Je kunt via een FTP programma verbinding maken met je domein, het functions.php bestand downloaden, de code er uit halen en het bestand weer uploaden. Dan zou de site weer moeten werken. Misschien dat je de code op de verkeerde plek hebt gezet of net een karakter vergeten bent of te veel geplaatst hebt. Als je wilt dat ik er voor je naar kijk, mail me dan even (info@burostaal.nl).

        Beantwoorden
        • IndepEnergy zegt:

          Hallo Rosanne,

          ik heb het zowel via FTP als via de editor van WordPress geprobeerd. Beiden gaven hetzelfde resultaat. Gelukkig heb ik wel eerst een backup van functions.php gemaakt dus het wat snel verholpen. Is er een aanbevolen plek om de code erin te zetten? Dat werd me niet duidelijk op de eerder genoemde site.

          Beantwoorden
          • RosanneVanStaalduinen zegt:

            Heb je heel toevallig ook de bovenste regel gekopieerd? Die hoeft niet namelijk (die staat als het goed is al boven in je bestand). Je moet dus hier mee beginnen:

            /**
            * Hide shipping rates when free shipping is available.

          • IndepEnergy zegt:

            Idd de bovensten regel ook gekopieerd.
            Ik ga het opnieuw proberen zonder.
            Bedankt!

  3. Jeroen zegt:

    Ik heb even meegelezen en zelf heb ik de optie voor gratis verzenden bovenaan gezet. Kom je boven een bepaald bedrag dan is “gratis verzenden” bovenaan geselecteerd, maar zijn de eventuele andere optie nog zichtbaar. Voor mij is dat een stuk handiger.

    Wat ik echter mis, of nog niet gelukt is, is de optie om op postcode bijvoorbeeld gratis verzending aan te bieden. In de vorige versie was dit makkelijker. Nu lukt dit niet, ook niet bij aanmaken van een nieuwe zone. Enig idee misschien?

    Beantwoorden
    • RosanneVanStaalduinen zegt:

      Hi Jeroen,

      Als je een nieuwe zone aanmaakt, kun je een regio invullen. Daaronder staat een zinnetje ‘Beperk tot specifieke postcodes’. Als je daar op klikt, kun je per regel 1 postcode invullen. Koppel vervolgens aan deze zone gratis verzending, dan zou het moeten werken.

      Beantwoorden
  4. Jody Reijs zegt:

    Hoi Rosanne,

    Op onze webshop hebben wij altijd een functie Gratis Lokale bezorging voor onze klanten beschikbaar. Echter nu met de nieuwe versie van woocommerce krijg ik deze functie met geen mogelijkheid aan de praat.
    Regio instelling: Nederland, dan 1 postcode per regel met een wildcard erachter (5346*), ook geprobeerd de hele postcode uit te schrijven dus 5346AA etc en een reeks gemaakt 5346AA…5346ZZ. Vervolgens gratis verzending aangezet (zelfs geprobeerd met een minimumbedrag van €1). Maar er gebeurt helemaal niks…
    Heb je de gouden tip voor me??

    Groet,
    jody

    Beantwoorden
    • RosanneVanStaalduinen zegt:

      Hi Jody,

      Dat is vervelend dat je het niet aan de praat krijgt!

      Ik denk dat er het volgende aan de hand is: je hebt waarschijnlijk twee zones aangemaakt voor Nederland: in de ene zone heb je ingesteld dat er een vast tarief voor heel Nederland is, in de andere zone heb je ingesteld dat postcode 5346* gratis verzending heeft. En waarschijnlijk staat de zone voor heel Nederland boven aan en de zone met postcode 5346* daar onder. Ik hoop dat dit het geval is, want dan weet ik hoe je het moet oplossen ;-)

      Als een specifiek adres tot meerdere zones gerekend kan worden (in dit geval valt postcode 5346* ook onder de categorie “Nederland”) bekijkt WooCommerce de zones van boven naar beneden. In dit geval valt postcode 5346* als eerste tot de zone heel Nederland en worden er dus vaste verzendkosten gerekend. Het enige wat je in dit geval hoeft te doen, is zorgen dat de zone met postcode 5346* boven de zone met heel Nederland staat. Dit kun je doen door naar de verzendzones te gaan, je muis op de drie streepjes te zetten en zo de ene zone boven de andere te zetten.

      Hopelijk is dit de gouden tip. Laat je het me weten?

      Beantwoorden
  5. Karim @ PrimeSales zegt:

    Hoi Rosanne,

    Bedankt voor je gedetailleerde uitleg. Toch heb ik nog een vraag over mijn situatie. Ik heb een simpele webshop voor een klant van mij gebouwd, waarbij ze in een vaste regio hun containers verhuren. Voorheen had ik alle postcodes(inclusief *) ingevuld bij lokale bezorging. Dus als iemand een postcode buiten zijn gebied invulde, kwam er een melding dat er geen bezorging mogelijk was. Dit was natuurlijk perfect.

    Nu heb ik in het nieuwe systeem een verzendzone toegevoegd, deze zone heb ik “levergebied” genoemd en de regio is Nederland. Daaronder heb ik op elke regel apart een postcode inclusief wildcard (*) toegevoegd.

    Maar toch als ik even een testbestelling plaats en ik toets een postcode buiten het levergebied, dan gaat de bestelling gewoon door in plaats van de melding dat bezorging niet mogelijk is voor de opgegeven postcode, net als voorheen.

    Zie jij een fout in één van de stappen die ik hierboven genoemd heb? Ik zou het echt waarderen als je me in deze kunt helpen.

    Alvast dank!

    Karim

    Beantwoorden
    • RosanneVanStaalduinen zegt:

      Hi Karim,

      Ik vind het lastig om dit te beoordelen zonder het voor me te zien. Is de verzendzone “levergebied” de enige verzendzone die je hebt toegevoegd of staan er meerdere in? Als er meerdere in staan, zou het kunnen dat je de verzendzone “levergebied” nog boven aan moet zetten. En heb je in die verzendzone één verzendmethode of meerdere?

      Als je wilt, kun je even mail naar info@burostaal.nl om welke webshop het gaat. Als je een tijdelijk account voor me aanmaakt, kan ik even inloggen en checken of ik kan ontdekken waarom het nog niet gaat zoals je graag wilt :-)

      Beantwoorden
  6. Karel zegt:

    Hoi Rosanne,

    Geweldig artikel!
    Ik heb alleen problemen met de allerlaatste stap!
    Ik heb geen tabblad verzendmethoden optie bij mijn productgegevens staan?
    Enkel :
    Voorraad
    Gerelateerde artikelen
    Eigenschappen
    En gevarieerd.

    Wat moet ik nu doen dan?

    Dank je

    Beantwoorden
    • Karel zegt:

      Vreemd genoeg heb ik het bij sommige artikelen wel staan zie ik nu. Echter krijg ik ook bij die producten geen verzendkosten te zien bij het afrekenen.

      Beantwoorden
      • RosanneVanStaalduinen zegt:

        Hi Karel,

        Zonder toegang tot het dashboard is het voor mij ook een beetje gokken. Als ik het goed begrijp heb je dus bij sommige producten bij productgegevens wel het tabblad verzendmethoden staan en bij sommige niet. Zijn het wel allemaal hetzelfde type producten? Achter de productgegevens kun je aangeven of het een simpel, gegroepeerd, extern, variabel of downloadbaar product is. Aan de hand van die keuze zijn er bepaalde tabbladen wel of niet zichtbaar. Bij een extern of downloadbaar product is het tabblad met de verzendmethoden bijvoorbeeld niet zichtbaar en bij

        Beantwoorden
        • Karel zegt:

          Hoi Rosanne,

          Dank je !! ik heb het voor elkaar.
          Het enige laatste probleempje wat niet wilt lukken is productcategorieen in de widget zichtbaar krijgen. Ik krijg alleen “geen categorie” bij categorie selecteren. Heb categorieën aangemaakt, producten worden in de shop ook weergegeven onder categorieën alleen in “weergave” “menu” staat alleen “geen categorie”. Heb jij enig idee wat ik verkeerd doe? Groetjes

          Beantwoorden
          • RosanneVanStaalduinen zegt:

            Hi Karel,

            Dat heeft niet zo veel met de nieuwe verzendmethoden te maken ;-)

            Ik heb geen flauw idee waarom het niet werkt. Wil je een linkje naar de webshop sturen? Misschien dat ik dan kan achterhalen waar het ‘mis’ gaat.

  7. Linda zegt:

    Fijn artikel. Kun je me helpen met het volgende: ik heb productcategorieen die alleen afgehaald kunnen worden. Hoe selecteer ik het zo dat de standaard verzending en gratis verzending niet beschikbaar komen in het winkelmandje?

    Beantwoorden
    • RosanneVanStaalduinen zegt:

      Hi Linda,

      Thnx :-)

      Als ik je leveringsvoorwaarden lees, bezorg je standaard niet, toch? Dus eigenlijk wil je dat alleen de optie “afhalen” beschikbaar is. Dan moet je dus een verzendzone aanmaken en in die verzendzone alleen de optie “Afhalen” activeren. Je hoeft dan alleen de stappen onder het kopje “Verzendmethodes > WooCommerce 2.6” te volgen. Bij het tarief van het Afhalen, kun je gewoon ‘0’ invullen.

      Beantwoorden
  8. webshop wensvlaggen zegt:

    Hallo Rosanne,

    bedankt voor deze uitleg. Ik heb nog een vraag. Ik heb twee productcategorieën. Tassen en Vlaggen.
    Bij tassen wil ik geen verzendkosten rekenen. Bij vlaggen wil ik geen verzendkosten vanaf 20 euro. Maar bij een combinatie van tas en vlaggen wil ik geen verzendkosten (ongeacht het totaalbedrag, dit kan ook onder de 20 euro zijn).
    Hoe kan ik dit regelen met de verzendklassen?

    groeten, Sandra

    Beantwoorden
    • RosanneVanStaalduinen zegt:

      Hi Sandra,

      Dat is een hele goede vraag :-) Ik weet niet zeker of dit lukt zonder extra plugin. Het ‘probleem’ zit hem in de gratis verzendkosten bij een combinatie van vlaggen en tassen onder de € 20. Ik heb het niet getest, maar ik heb even zitten puzzelen en ik denk dat je moet beginnen met het instellen van onderstaande regels:

      Vlaggen verzendkosten vanaf € 20 = Gratis Verzending vanaf € 20
      Tassen geen verzendkosten = Vast Tarief met verzendklasse “Tas” op € 0
      Vlaggen onder de € 20 = Vast Tarief met verzendklasse “Vlag” op het verzendtarief onder de € 20

      Bij de instellingen van WooCommerce > Verzending kun je aangeven dat de verzendkosten per bestelling berekend moeten worden. Vervolgens moet je alle vlaggen de verzendklasse “Tas” geven en alle vlaggen de verzendklasse “Vlag”. Dit doe je bij het product zelf. Probeer dit eerst bij een aantal producten, want als het niet blijkt te werken, is het zonde van je tijd.

      Twee onderzoekspunten:

      1. Als je een tas onder de € 20 bestelt, werkt het vaste tarief van € 0 dan of weegt de regel Gratis Verzending vanaf € 20 zwaarder?
      2. Als je een tas en vlag onder de € 20 bestelt, wat gebeurt er dan? Ik vermoed dat dan het vaste tarief van de vlag aangehouden wordt. Bij de instellingen WooCommerce > Verzending kun je wel instellen dat de duurste verzendklasse gehanteerd moet worden. Hier zouden we dan aan toe moeten voegen dat de goedkoopste verzendklasse gehanteerd wordt. Hoe dat precies moet (en of het kan) weet ik nu nog niet, maar daar kan Google ons dan vast weer verder mee helpen.

      Wil jij dit zo instellen, de onderzoekspunten testen en mij laten weten wat de uitkomst is?

      Beantwoorden
  9. KingFilly zegt:

    Hi Rosanne,

    Fijne blog!

    Ik zit alleen nog met 1 vraag. We hebben verschillende product categorieën, zo ook sieraden. tot een beperkt aantal sieraden kunnen we bijvoorbeeld versturen middels brievenbuspakketje tarief (3,95). Maar wat nu als je er 1x net teveel sieraden besteld worden en ik door het gewicht of grootte toch moet versturen middels normaal pakket tarief (6,95). Hoe kan ik dit oplossen? Is er een manier dat ie automatisch overschakelt op een ander tarief bij meerdere producten? Hoor graag van je.

    Beantwoorden
    • RosanneVanStaalduinen zegt:

      Hi Filip,

      Het is mogelijk om automatisch over te schakelen van tarief, maar daar komt wel een hoop bij kijken. Je zult dan bij alle producten het gewicht en de afmeting aan moeten geven. Vervolgens kun m.b.v. een plugin de tarieven invoeren. Er zijn gratis plugins voor, maar ik vind het altijd prettig om de officiële plugins van WooCommerce te gebruiken. In dit geval heb je dan https://woocommerce.com/products/table-rate-shipping/ nodig.

      Maar … hoe vaak komt dit voor? Is het de moeite waard om die plugin te kopen en alles in te stellen? Vanuit het oogpunt van klantvriendelijk zou ik gewoon een vast verzendtarief van € 3,95 aanhouden. Mocht er dan een keer iemand zo veel bestellen dat het een pakket tarief wordt, dan denk ik dat je heel blij bent met die bestelling en zit er vast voldoende marge op om die € 3 extra verzendkosten voor lief te nemen :-)

      Beantwoorden
  10. Tim zegt:

    Hi Rosanne,

    Is het mogelijk om als betaalmiddel contant te zetten bij zo wel bezorgen als afhalen?
    Het gaat om een Sushi restaurant die alleen contant wilt, zowel bezorgen als afhalen.

    Bedankt

    Beantwoorden
  11. Sabien zegt:

    Super duidelijk, dank je wel!
    Ik heb twee verzendzones ingevoerd, namelijk Nederland en Belgie. Echter zie ik alleen maar Nederland terug bij het afrekenen, ook wanneer ik land Belgie invoer.
    Gaat dit automatisch wanneer men in Belgie online winkelt?
    Met vriendelijke groet, Sabine

    Beantwoorden
    • RosanneVanStaalduinen zegt:

      Hi Sabien.

      Nee, dat zou aangepast moeten worden op het moment dat je België als land invoert bij het afrekenen. Heb je bij de verzendzones ook echt de specifieke landen aangegeven (dus niet alleen de verzendzone de naam België gegeven, maar ook echt het land geselecteerd)? En hoe staan je instellingen bij WooCommerce > Algemeen > Algemene Opties? Heb je daar soms aangegeven dat er alleen aan Nederland verkocht wordt?

      Zo lang ik de webshop en/of de instellingen niet kan zien, is het voor mij ook een beetje gissen.

      Beantwoorden
      • Sabien zegt:

        Ik ben er inmiddels achter en zoals zo vaak bij mij kan ik er uren op staren en de volgende dag in 1 keer het probleem zien. Ik had bij verzendadres gelijk aan factuuradres ‘Nederland’ staan en bij factuuradres ‘België’. Logisch dat de verzendkosten dan Nederland blijven? Alle instellingen stonden dus goed.
        Bedankt voor je snelle reactie en dit artikel!
        Gr. Sabine
        http://www.zoemzz.nl

        Beantwoorden
    • RosanneVanStaalduinen zegt:

      Hi Demian.

      Kun je toelichten waarom je dat wilt? Is je verzending bijvoorbeeld boven een bepaalde bedrag gratis? Dan kun je het tarief ‘Gratis’ gebruiken en aangeven boven welk bedrag de verzending gratis is.

      Beantwoorden
  12. Iris zegt:

    Is het ook mogelijk om bij een maximum aantal van 1 bepaald product andere verzendkosten in rekening te brengen? Bij 1 product uit de winkel van een klant kunnen er namelijk max. 8 stuks in een brievenbuspakje, bestelt dus iemand bijvoorbeeld 4 stuks van dit product, dan kunnen de verzendkosten lager zijn dan bij meer dan 8 stuks of bij de andere producten die allemaal met de pakketpost mee moeten. Is het mogelijk dit in te stellen?

    Beantwoorden
  13. Saskia zegt:

    Rosanne, dank voor de uitleg, is zeker waardevol. Maar wat een omslachtige wijze om verzendtarieven in te vullen. Hoe haal je een verzendoptie weg ingesteld in de verzendzones?

    Beantwoorden
  14. jans zegt:

    Als ik de verzendkosten heb aangegeven en ik bestel iets en ik wil het naar België verzenden dan staan ook de verzendkosten binnen NL in het rijtje, dan klikken klanten natuurlijk op 5.75 ipv 11.50 naar belgië hoe kan ik dat veranderen bij de oude methode stond er alleen de prijs voor België

    Beantwoorden
    • Rosanne van Staalduinen zegt:

      Hoi Jans,

      Je moet dan twee verzendzones aanmaken: een voor Nederland en een voor België. Aan beide verzendzones voeg je een vast tarief toe. Daarna zou het winkelmandje na het invullen van het land zelf de juiste prijs aan moeten geven (en de andere prijs niet meer moeten tonen).

      Beantwoorden
  15. Dennis zegt:

    Vraag.
    Klant kiest een product, komt in winkelpand terecht. Nu moet daar een keuze komen van bezorgen binnen een bepaalde plaats, bezorgen andere plaatsen in NL en Afhalen. Hoe zorg ik dat de keuze er komt?

    Nu is het zo dat wanneer iemand in winkelmand is, men direct al een bepaald tarief zien, pas bij pagina afrekenen wordt dmv postcode de bijbehorende tarief berekent.

    Beantwoorden
    • Dennis zegt:

      Volgens mij heb ik het al voor elkaar. Ik kreeg het steeds niet voor elkaar omdat het formulier bij afrekenen steeds ingevuld bleef. Dit is toch niet normaal? Ik heb wel cache steeds geleegd…..

      Beantwoorden
          • Rosanne van Staalduinen zegt:

            Het is een beetje afhankelijk van welke browser je gebruikt, maar in Chrome heet het een incognitovenster. Dat is een nieuw venster waar geen cookies in zitten, dus een formulier kan dan nooit al ingevuld zijn. Dan heb je echt een schone ‘omgeving’ om te testen.

            Volgens mij moet je twee verschillende verzendzones maken: 1 voor bezorgen binnen de plaats. Hier koppel je de postcode aan. 1 voor bezorgen in andere plaatsen. Beide kun je een vast tarief geven. De afhaaloptie kun je volgens mij gewoon aan een van de twee verzendzones koppelen, maar dat moet je even testen.

          • Dennis zegt:

            Dat klopt inderdaad en zo heb ik de zones ook al aangemaakt. Ik ga es incognito proberen. Thx in ieder geval en ik hou je op de hoogte

          • Dennis zegt:

            Incognito geprobeerd. Bij kiezen van een product, werd direct al bepaald welke zone het om gaat. In factuurscherm blijkt alle gegevens nog ingevuld te zijn.

            Pfffff……..

          • Dennis zegt:

            Ben er al achter. Ik testte terwijl ik ingelogd was op WPress. Weer geprobeerd en toen deed ie t

  16. Ruud zegt:

    duidelijk artikel, waarvoor dank !
    Ik heb toch nog een vraagje:
    ik heb ca 600 artikelen,ca 40 zijn duurder omdat ik ze per pallet verstuur.
    daar heb ik een verzendklasse voor gemaakt in de vorige versie al.
    de andere artikelen hebben geen verzendklasse, dat wil ik ook niet invoeren want dan moet ik ca 600 producten openen en een verzendklasse selecteren.
    De verzending boven 250 euro is gratis, de 40 artikelen met een verzendklasse natuurlijk niet omdat ze via en pallet verstuurd worden.
    Echter woocommerce geeft nu ‘voorrang’ aan de franco verzending vanaf 250 euro, weet je een oplossing dat de franco verzending vervalt bij de verzendklasse “palletvervoer’ ?
    kan er misschien een code geschreven worden voor de php ?

    bedankt Ruud

    Beantwoorden
    • Rosanne van Staalduinen zegt:

      Hoi Ruud,

      Wil je dit eens proberen? Ga naar je verzendzones. Klik op de naam van de verzendzone waar je gratis tarief en je vaste tarief staat. Aan het vaste tarief heb je als het goed is de verzendklasse gekoppeld. Ik vermoed dat het gratis tarief boven aan staat. Als het goed is, hoef je dan alleen maar het vaste tarief boven het gratis tarief te plaatsen. Wil jij controleren of dat werkt?

      Beantwoorden
      • Ruud zegt:

        nope sorry werkt niet
        ik heb ook nog een keer bij de producten de verzendklasse opnieuw geselecteerd en opgeslagen, helpt ook niet ….

        Beantwoorden
  17. Esther zegt:

    Super duidelijk artikel. Ik zit alleen met een klein probleem. Ik heb artikelen die in een grote doos zitten. Nu wil ik verzendkosten per doos instellen. Is dit mogelijk?
    Dus als je 2x hetzelfde product in je winkelmandje hebt moet je ook 2x verzendkosten betalen.

    Beantwoorden
  18. Nicolaas zegt:

    Ik zit met een klein dilemma.
    In onze shop zouden we graag bij bepaalde producten zowel pakket post als brievenbus pakket willen aanbieden. Is zoiets eigenlijk wel mogelijk? Als ik het namelijk instel als extra vast tarief dan kunnen klanten bij producten die hier niet onder vallen alsnog bijv. Bpakket selecteren waardoor ze bestellen zonder verzendkosten te zijn berekend.

    Beantwoorden
    • Rosanne van Staalduinen zegt:

      Hi Nicolaas,

      Als extra vast tarief werkt inderdaad niet. En met verzendklassen kom je er denk ik ook niet uit, omdat je dan als nog maar één verzendklasse kunt kiezen. En hoe je het als er meerdere producten besteld worden? Stel dat ze product A en B bestellen. Bij A kunnen ze kiezen voor pakket post of brievenbus, B is standaard pakket. Dan wil je eigenlijk de keuzeoptie bij A laten vervallen, toch? Zodat de producten samen als pakket post mee gaan?

      Beantwoorden
  19. Matt Jasper zegt:

    Hallo, ik zit met een klein probleem. In de categorie VERZENDMETHODEN en op het tabblad “verzendmethoden” heb ik geen vinkje staan dat ik de verzendmethoden kan inschakelen. Er staat alleen iets van Berekeningen en Bestemming van de verzending. Is er iemand die mij hiermee uit de brand kan helpen? Ik gebruik overigens Woocommerce, Versie 4.6.1 Alvast hartelijk dank!

    Beantwoorden
    • Rosanne van Staalduinen zegt:

      Hi Matt,

      Wil je eens naar WooCommerce > Algemeen gaan? Daar heb je een aantal opties waaronder ‘Verzendlocatie(s)’. Ik vermoed dat die optie op “Verzending & Berekening uitschakelen” staat. Daardoor zie je het tabblad met Verzendmethoden ook niet. Als je de optie op “Verzend naar alle landen”, “Verzend naar alle landen waaraan je verkoopt” of “Verzend enkel naar specifieke landen” zet, krijg je het tabblad wel te zien.

      Beantwoorden
      • Matt Jasper zegt:

        Hi Rosanne, hartelijk dank voor je antwoord. Uiteraard ging ik niet bij de pakken neerzitten. Ondertussen ben ik er achtergekomen dat bij de producten om de één of andere reden de button “virtueel” stond aangevinkt. Vandaar dat er geen verzending werd aangegeven. Het draait gelukkig. Ik hoop dat ik je weer eens mag raadplegen. Hartelijke groeten, Matt

        Beantwoorden
  20. Kim Delvoye zegt:

    Ik ben mijn weg aan het zoeken in de nieuwe verzendmethodes en heb de volgende vragen:
    – Kan er per product een verzendmethode ingesteld worden? Bv. Voor gewone producten standaard €5 verzendkost, voor bepaalde producten is enkel afhaal mogelijk (bier op fles).
    – Indien er één product geselecteerd is met de “afhaal”methode, moet alles afgehaald worden
    Is dit mogelijk op te zetten zonder extra plugins te gebruiken?

    Beantwoorden
    • Rosanne van Staalduinen zegt:

      Hi Kim,

      Ik heb helaas ook niet alle antwoorden paraat :-( Volgens mij is dit standaard niet mogelijk. Ik heb Google nog even geraadpleegd, maar daar vond ik ook geen ‘kant-en-klare’ oplossingen voor WooCommerce 2.6. Sorry, maar ik kan je hier niet verder mee helpen. Misschien kun je een ticket aanmaken bij WooCommerce zelf?

      Beantwoorden
  21. Leonie zegt:

    Hoi Rosanne, wat een fijn artikel! Bijna alles is gelukt, alleen het afhalen snap ik niet. In de zone Nederland heb ik zowel vast tarief als afhalen aangemaakt. Aan alle producten netjes gekoppeld wat de verzendkosten moeten zijn dus dat gaat goed. Maar hoe kan een klant afhalen selecteren en dat er geen verzendkosten worden gerekend? Nu zie je zowel de verzendkosten in het winkelmandje als ook de afhaal optie staan. Je kunt alleen niet op afhalen klikken of aanvinken? Alvast bedankt voor de hulp! groet Leonie

    Beantwoorden
    • Leonie zegt:

      p.s. wat ik nu zie is dat ik wel erop kan klikken – wat niet duidelijk is – en dan zie ik als ik op afhalen klik dat de verzendkosten uit het winkelmandje gaan, dus dat is goed. Alleen heb ik geen selectievakjes, die zie ik wel op mobiel maar niet op de desktop? Dit geldt overigens ook voor de selectievakjes bij betaalmethode en algemene voorwaarden aanvinken, die zie ik niet op desktop. Lastig als je dat niet kunt doen ? Ik hoop dat je mij kunt helpen! groet Leonie

      Beantwoorden
      • Rosanne van Staalduinen zegt:

        Hi Leonie,

        Als ik dit zo lees, denk ik dat het misschien niet aan de instellingen van de verzendkosten ligt, maar dat er in het thema iets niet helemaal lekker zit. Aangezien het op mobiel wel werkt, maar op je desktop niet. Zou je een linkje willen sturen van de webshop? Dan kan ik even meekijken.

        Beantwoorden
        • Leonie zegt:

          UPDATE – het selectievakje is opgelost Rosanne! Foutje in het thema, de maker heeft het aangepast. Alleen de engelse teksten krijg ik niet weg– Hoi, fijn dat je even wilt kijken! dat is http://www.leoniehaas.nl/winkel (test-API) en hij moet nog goed gevuld worden maar je kunt wel wat testen of bekijken. Dat hier delen van de tekst nog in het Engels zijn (als je op het mandje klikt rechtsboven en de tekst onderaan in het winkelmandje over verzendkosten) ligt dan zeker ook niet aan Woocommerce maar het thema?Het thema is trouwens Hyper-X van Royal Flush (via themeforest)

          Beantwoorden
          • Rosanne van Staalduinen zegt:

            Hi Leonie,

            Wat fijn dat het opgelost is met de selectievakjes!

            Ik vermoed dat de Nederlandse versie van WooCommerce nog niet bijgewerkt/geactiveerd is. Als je inlogt op je site, en je gaat naar Dashboard > Updates dan zie je daar de beschikbare updates. Deze zijn onderverdeeld in de categorieën WordPress, Plugins, Thema’s en Vertalingen. Is er een vertaling beschikbaar? Zo ja, voer die dan uit. Als de Engelse termen dan nog niet vertaald zijn, kun je ze handmatig vertalen m.b.v. de (gratis) plugin Loco Translate. Je hoeft ze natuurlijk niet letterlijk te vertalen, je kunt er ook een wat speelsere vertaling van maken :-)

          • Leonie zegt:

            dank je wel, ik ga het proberen! er zijn geen updates en alle vertalingen zijn gedaan geeft ie aan, dus ik zal zelf met de plugin gaan vertalen. Dank!

  22. Marc zegt:

    Hoi Rosanne, Ben al een paar dagen bezig met het installeren en inrichten van een Woocommerce webshop en kom bij het zoeken van antwoorden je pagina steeds tegen. Dus misschien kan je me helpen met de tip die het probleem oplost :) Het instellen van postcode gebieden om zelf lokaal tegen een gering tarief te kunnen bezorgen krijg ik niet voor elkaar. Er staat Postcodes met wildcards (bijv. CB23*) en volledig numerieke reeksen (bijv. 90210…99000) worden ook ondersteund. Heb nu drie zones ingesteld: Rest van de wereld, Nederland en Stad. Alleen die laatste werkt niet. Heb jij een idee?

    Beantwoorden
  23. Stevan de Boer zegt:

    Hi, Bij de verzend/betaalopties staat Afhalen (Standaard) boven Verzendkosten. Maar ik wil Verzendkosten als standaard hebben. (met de bullet) Is dat ook in te stellen of aan te passen?

    Beantwoorden
    • Rosanne van Staalduinen zegt:

      Hi Stevan,

      Wil je dit eens proberen? Ga naar Verzendmethoden en klik op de naam van de zone waar afhalen en verzendkosten op van toepassing zijn. Je krijgt nu de twee verzendmethodes te zien en afhalen staat boven verzendkosten. Je kunt dit eenvoudig wijzigen door je muis op de drie streepjes voor afhalen te zetten en de hele rij naar beneden (onder verzendkosten) te schuiven. Ik hoop dat dit lukt en dat het werkt :-)

      Beantwoorden
  24. Ellen Timmermans zegt:

    Hoi.
    Bedankt voor deze goede uitleg. Ik heb echter nog 1 probleempje:
    Wanneer ik een klein en groter product in de winkelwagen heb liggen, blijft de optie voor brievenbusverzending een optie, terwijl dat dan een pakket zou moeten worden. Ik heb overal wel de optie aangevinkt: “per bestelling, reken verzendkosten voor de duurste klasse”.
    Een klant kan dan simpel een goedkoop tarief aanklikken, terwijl de verzendkosten eigenlijk het pakket-tarief zou moeten zijn.
    Enig idee hoe ik dit kan oplossen??

    Beantwoorden
    • Ellen Timmermans zegt:

      ik heb het inmiddels gevonden. De fout zat hem erin dat ik voor brievenbuspost en pakket 2 methoden had ingevoerd.
      Dus: Bij verzendmethoden moet je, denken aan de manier waarop iets wordt verzonden.

      Verzendklassen hebben betrekking op de kosten van de verzending. Een verzendklasse is trouwens altijd gekoppeld aan de verzendmethode Vast tarief.

      Beantwoorden
  25. Joost zegt:

    Hoi,

    hoe kan ik reeksen en wildcards combineren? Ik wil bijvoorbeeld alle postcodes van 2410 tot 2420.
    2410*…2420* werkt niet. Zou een hoop werk zijn als ik hier 11 zones voor moet aanmaken (2410*, 2411* enz.).

    Joost

    Beantwoorden
    • Rosanne van Staalduinen zegt:

      Hi Joost,

      Ik heb geen flauw idee hoe je reeksen en wildcards kunt combineren, maar je hoeft daar toch geen 11 zones voor aan te maken? Als je in een zone de regio toevoegt, kun je op ‘Beperk specifieke postcodes’ klikken. Daarna kun je gewoon per regel 1 wildcard opgeven, dus 2410* op regel 1, 2411* op regel 2 etc. Dan heb je met 11 regels alle wildcards ingevuld en ben je klaar :-)

      Beantwoorden
  26. Tania van de Bergh zegt:

    Beste Rosanne,
    Wat ik graag zou willen is dat 1 specifiek product alleen te bestellen is als je in een bepaalde zone woont (vanwege specifieke verzendmethode voor dit product). De rest van de webshop kan wel door heel Nederland verzonden worden. Kan dat?

    Beantwoorden
    • Tania van de Bergh zegt:

      Heb inmiddels deze plugin gevonden:

      WooCommerce Conditional Shipping and Payments
      maar wil liever een gratis versie

      Beantwoorden
      • Rosanne van Staalduinen zegt:

        Hi Tania,

        Interessante vraag! Kun je iets specifieker zijn over de zone? Is dat een provincie of een reeks postcodes? Ik ben bang dat je echt de Conditional Shipping and Payments plugin nodig hebt.

        Wij betalen altijd graag voor plugins, omdat we dan zeker weten dat we kwaliteit en support krijgen. We mogen al erg dankbaar zijn dat WordPress en WooCommerce überhaupt gratis zijn en we ons geld daarmee kunnen verdienen, toch?

        Als je de plugin van WooCommerce te duur vindt, zou je ook nog naar WooCommerce Advanced Shipping en WPspring for WooCommerce · Conditional Shipping and Payments kunnen kijken. Die zijn een stuk goedkoper. Check wel eerst nog even of deze echt doen wat jij wilt.

        Beantwoorden
  27. Marchien de Jong-Broersma zegt:

    Hallo Rosanne, bedankt voor het duidelijke verhaal! Ik vroeg me af of het mogelijk is dat de klant kiest uit verschillende verzendopties. Zo wil ik eigenlijk 2 opties kunnen aanbieden: brievenbuspost met én brievenbuspost zonder track and trace (die laatste goedkoper). Ben benieuwd of dit mogelijk is!

    Beantwoorden
    • Rosanne van Staalduinen zegt:

      Hi Marchien. Ja, dat kan. Als je geen gebruik maakt van de optie ‘afhalen’, zou je die kunnen hernoemen naar ‘brievenbuspost’ en daar het bedrag voor de brievenbuspost aan kunnen koppelen. De optie ‘vast tarief’ hernoem je dan naar ‘brievenbuspost met track & trace’ en daar koppel je het bedrag voor de track & trace aan. Snap je? Dus binnen 1 verzendzone gebruik je de opties afhalen en vast tarief, die noem je brievenbuspost en brievenbuspost met track & trace en dan kunnen bezoekers altijd kiezen wat ze willen.

      Beantwoorden
  28. Ge Reulen zegt:

    Beste Rosanne,
    Ik zit met een probleem met betrekking tot verzenden naar euro1 landen. Hoe kun je deze het beste instellen? Op dit moment heb ik twee verzendzones ingesteld, Nederland en euro1. Waarin ik bij euro1 de landen heb aangegeven die er toe behoren. In Nederland heb je 3 verzendklassen, brief – aangetekend en verzekerd. Bij euro1 heb je er wel 15 of meer. Dit betreft diverse gewichtsklassen en en verzekerde bedragen van 100 – 500 en 5500 euro. Maar deze kan ik bij de producten niet combineren of je krijgt behoorlijke verzendkosten in het buitenland als ik ze koppel met de 3 verzendklassen van Nederland. Bv een brief kost in Nederland verzenden 3,80 euro (tot 2 KG) naar België valt dit onder “aangetekend tot 100 euro” en kost dan 15.50 euro, dit is op zich geen probleem, maar ga je naar de pakketten, dan is een pakket tot 10 KG in Nederland 8,15 euro aangetekend en naar België zijn er meerdere opties, tot 2 KG 15,50 euro, 2 tot 5 KG 22,00 euro en 5 tot 10 KG 27,50 euro. Hoe is dit op te lossen? moet ik dan maar voor de euro1 landen ook tot 10KG aanhouden en dan 27.50 euro verzendkosten rekenen, voor een pakketje wat in werkelijkheid maar 2 KG weegt? En dan heb ik het nog niet over producten die met een hoger verzekerd bedrag verstuurd moeten worden, want dan wordt het nog duurder. Is er misschien een plug-in die dat beter kan regelen? Ik ben bang dat ik met deze verzendkosten weinig in het buitenland verkoop. Ik hoop dat je mij kunt verder helpen.

    Beantwoorden
    • Rosanne zegt:

      Beste Ge,

      Die verzendkosten zijn inderdaad altijd wel een dingetje, helemaal als je aan verschillende landen levert en er ook nog veel verschil in gewicht is. Zoals ik het nu lees, zou je eigenlijk per land een verzendzone moeten maken i.p.v. de landen bundelen onder euro1. In de verzendzone voor Nederland heb je meerdere verzendtarieven gemaakt. Als je voor bijvoorbeeld België ook een verzendzone maakt, kun je daar dezelfde verzendopties gebruiken, maar dan met andere tarieven. Een hoop werk, maar als het eenmaal ingesteld staat, kun je wel per land de tarieven wijzigen.

      Als je ook echt gebruik wilt maken van gewichten die bij elkaar opgeteld worden etc., dan zou je eens naar de Table Rate Shipping plugin van WooCommerce kunnen kijken.

      Ik hoop dat je zo verder kunt!

      Beantwoorden
  29. Jos van Grinsven zegt:

    Hallo Rosanne,

    Zou je me hiermee kunnen helpen? Hoeft niet voor niets.
    Ik ben al een tijdje aan het stoeien met de verzending voor verzendkosten vanuit het buitenland. Ik krijg het niet werkend, overal heb ik dezelfde flat rate. Terwijl ik verschillende verzendkosten heb ik gegeven. Met Belgie heb ik ook een verzandklasse ingegeven. Verzending instellingen heb ik om te testen op factuuradres gezet i.p.v. geoloactie. Geen aanpassing: altijd 3,95. Ook als ik laat berekenen: 3,95 vanuit elke plaats.

    Beantwoorden
    • Rosanne zegt:

      Hi Jos,

      Ik heb je net een mail teruggestuurd met de oplossing. Ik vermeld deze hier ook nog even, misschien hebben anderen er nog iets aan :-) Je had netjes allemaal verschillende verzendzones aangemaakt alleen was je vergeten om bij die verzendzone de regio (in dit geval het land) aan te geven. Doordat Nederland als eerste verzendzone aangegeven staat, werd daardoor voor alle landen het Nederlandse tarief gehanteerd. Als je dus bij alle verzendzones bij de bijbehorende regio’s het betreffende land selecteert, moet het daarna goed gaan.

      Succes!

      P.S. Supertof product!

      Beantwoorden
    • Rosanne zegt:

      Hoi Gert,

      Je kunt een aparte verzendzone aanmaken voor de Waddeneilanden met een vast verzendtarief. In deze verzendzone kun je alle postcodereeksen van de Waddeneilanden plaatsen.

      Daaronder maak je dan een tweede verzendzone aan voor de rest van Nederland met ook een vast verzendtarief. Je hoeft hier geen postcodes of i.d. in te vullen.

      WooCommerce checkt dan eerst of het adres op de Waddeneilanden ligt (mits je die verzendzone dus bovenaan hebt staan). Zo ja, dan wordt dat verzendtarief gebruikt. Zo nee, dan wordt het verzendtarief van de andere verzendzone gebruikt.

      Beantwoorden
  30. Yorick zegt:

    Hi Rosanne,

    Bang dat dit een verouderd forum is maar ik ga het toch proberen met hoop op een oplossing van jou.

    Het is vanavond eindelijk gelukt om de verzendkosten op basis van het aantal producten toe te passen. De gebruiker kan in de winkelwagen het aantal producten aanpassen. Dat gaat bijna voor alle prijzen goed behalve voor de verzendkosten. Wanneer de klant 1 product had toegevoegd en 2 van zal maken in de winkelwagen dan blijven de verzendkosten voor 1 product staan. Pas wanneer de gebruiker zelf op ‘update cart’ klikt past het bedrag zich aan.

    Weet jij hoe dit verholpen kan worden?

    Beantwoorden
    • Rosanne zegt:

      Hi Yorick,

      Dus als ik het goed begrijp wordt de prijs in de winkelwagen direct aangepast als de aantallen aangepast worden, zonder dat er op “update cart” geklikt hoeft te worden en dit wil je ook voor de verzendkosten? Ik heb geen kant-en-klare code op de plank liggen om dit op te lossen. Ik kwam wel deze plugin tegen die misschien kan helpen. En anders kun je de vraag misschien beter als reactie bij dit artikel plaatsen, misschien dat hij je verder kan helpen.

      Succes!

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *