Social proof – Zo gebruik je psychologie om je website meer vertrouwen te laten wekken

Social proof – Zo gebruik je psychologie om je website meer vertrouwen te laten wekken

Schermafbeelding van UnravelResearch.com, een voorbeeld van hoe case studies ingezet kunnen worden als sociale bewijskracht.
Sociale bewijskracht, oftewel social proof. Eén van die must-do’s als je met conversie optimalisatie bezig bent. Of als je überhaupt met je website bezig bent en vertrouwen wilt uitstralen. Maar wat is het nou eigenlijk precies en hoe kun je er je voordeel mee doen? In dit artikel laten we je dat met diverse voorbeelden zien.
Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Wat sociale bewijskracht is

    Heel praktisch is social proof het “lenen” van de invloed van andere mensen. Kinderen kijken naar hun ouders, leraren en andere volwassenen om te leren hoe ze zich het beste kunnen gedragen om voor elkaar te krijgen wat ze graag willen. Als volwassenen kijken we naar andere volwassenen. Daarbij hechten we allereerst vaak waarde aan het gedrag van mensen waar we tegenop kijken, zoals artsen of mensen die beroemd zijn. Ook kijken we naar wat organisaties, waarvan we denken dat die er verstand van hebben, van iets zeggen. En verder hechten we waarde aan wat de meerderheid doet. Want eigenlijk zijn we gewoon kuddedieren.

    "Kinderen dragen vaak dezelfde (dure) merken omdat dat hen het gevoel geeft er zo bij te horen."

    Dit zijn de voordelen van social proof

    Door op je website slim gebruik te maken van social proof, wek je meer vertrouwen bij je bezoekers en kun je mogelijke twijfels wegnemen. Daardoor zal een bezoeker sneller genoeg vertrouwen hebben om contact op te nemen of een eerste aankoop bij je te doen. En dat betekent een stijging in je je conversie en je omzet.

    Zo kun je sociale bewijskracht ook voor jou laten werken

    Er zijn allerlei vormen van social proof. Zo kun je mensen en bedrijven met autoriteit, je klanten en de massa voor je laten spreken. In plaats van dat je zelf vertelt hoe goed een dienst of product is of hoe een samenwerking met jouw bedrijf eruit ziet, laat je dit door iemand anders doen. Dat komt geloofwaardiger en authentieker over.

    Case studies

    Door het publiceren van case studies laat je potentiële klanten zien welk soort problemen je bedrijf oplost en voor wie zoal. Het laat ook op een hele praktische manier zien hoe jij die problemen aanvliegt en wat je klanten daar van vinden.

    Case studies zijn een goed voorbeeld van sociale bewijskracht. De neuromarketing specialisten van Unravel Research geven het goede voorbeeld.

    Getuigenissen (testimonials)

    Getuigenissen of testimonials zijn citaten van klanten waarin zij over hun ervaring met jouw product, dienst en/of bedrijf vertellen. Omdat jij of iemand van jouw team zo’n getuigenis op je website plaatst, heb je meer invloed op de tekst dan in een review. Publiceer je bijvoorbeeld regelmatig case studies, dan kun je naast de beschrijving van jullie samenwerking een aantal citaten van je klant opnemen. Heb je goedkeuring voor de tekst, dan kun je deze citaten ook op andere pagina’s hergebruiken. Zo beschik je gelijk over een aantal testimonials waarvoor je klant weinig moeite heeft moeten doen.

    Reviews

    Reviews lijken heel veel op testimonials. Ook hier gaat het om een citaat waarin klanten hun ervaring met jouw producten, diensten en je bedrijf beschrijven. Het verschil is dat klanten reviews zelf publiceren en dat jij geen invloed hebt op wat er in staat. Dat kan op jouw website zijn, maar ook op externe sites zoals bijvoorbeeld Google Mijn Bedrijf, Facebook of Trustpilot.

    Reviews laten zien wat andere kopers over een product of dienst denken.

    Influencers

    Bezoekers die zien De laatste jaren heeft influencer marketing een enorme vlucht genomen. Zowel nationale als internationale beroemdheden met genoeg volgers prijzen regelmatig producten aan. Er is een heel scala aan social media celebrities ontstaan, die vaak worden uitgenodigd om producten en/of diensten uit te proberen en daarover te publiceren.

    Data en cijfers

    Cijfers liegen niet. Toch? En hoewel je cijfers op allerlei manieren kunt manipuleren, werken cijfers in ons onderbewuste vertrouwen. Laat je dus zien hoeveel mensen al gebruik van je diensten hebben gemaakt of hoeveel mensen maandelijks je nieuwsbrief ontvangen, dan leidt dat vaak tot hogere conversies. Niet wanneer je aangeeft pas 3 mensen op je mailinglijst hebt staan natuurlijk…
    Quiz Brothers laat zien hoeveel quizzen ze al verzorgd hebben. En dan denk jij als het goed is: na 293 online quizzen zullen ze vast wel weten hoe het werkt.

    Vermeldingen in de media

    Heb je een klein, lokaal gericht bedrijf, dan wekt het al vertrouwen wanneer je in een lokale kracht of op de lokale radio verschenen bent. Haal je het helemaal tot aan de nationale media, dan ben je al snel een micro-celebrity. Zo laat je je bezoekers niet alleen zien dat je geen spookbedrijf bent. Je bezoekers zullen door je door deze vermeldingen ook een stuk hoger inschatten.

    ENGEL. laat op de website zien in welke tijdschriften producten van hun merk verschenen zijn.

    Trust icons

    Trust icons zijn visuele elementen waarmee je in één oogopslag vertrouwen wekt. Je kunt dat op diverse manieren doen.

    Media vermeldingen – Zoals we hierboven al aangaven, verhogen vermeldingen in de media je status als authoriteit. En door de logo’s van deze media op belangrijke plekken op je website weer te geven, laat je je bezoekers dat in een oogopslag zien.

    Charlotte van Charlotte’s law is al diverse keren in de nationale media te zien geweest. Wat zou dat voor haar reputatie hebben gedaan, denk je?

    Logo’s van klanten – Naast klantcases, reviews en getuigenissen, kun je logo’s van je klanten weergeven. Zo laat je ook de bezoekers die niet de tijd nemen om uitgebreid je content te lezen snel zien dat je een serieus bedrijf met serieuze klanten bent.

    Onze collega Sander maakt op zijn website cro-tool.com heel slim gebruik van de logo’s van de bedrijven waar zijn klanten zoal werken

    Logo’s van betaalmiddelen – Het klinkt misschien gek, maar het laten zien van de betaalmiddelen die je accepteert wekt ook vertrouwen. Je kunt dat nalezen in dit verslag van het onderzoek naar trust icons van van Conversie Optimalisatie Authoriteit CXL.com.

    Logo’s van social media kanalen – En ook het plaatsen van logo’s met links naar je social media kanalen laat zien dat je een echt bedrijf bent en neemt zo twijfels weg of je misschien een schaduwbedrijf bent.

    Keurmerken

    Een extern keurmerk wekt ook vertrouwen. Zo vinden 85% van de online shoppers het Nederlandse Thuiswinkel Waarborg betrouwbaar. Het geeft ze extra vertrouwen dat een winkel met zo’n waarborg bonafide is.

    Lidmaatschappen van vakorganisaties

    Wist je dat lidmaatschappen van vakorganisaties ook helpen met vertrouwen opbouwen? Zo laat Gezond Leven Diëtisten bijvoorbeeld zien dat ze bij zelfs drie verschillende organisaties voor Diëtisten aangesloten zijn.
    Onze collega Sander maakt op zijn website cro-tool.com heel slim gebruik van de logo’s van de bedrijven waar zijn klanten zoal werken

    Certificeringen

    Wanneer je een tandarts of een accountant kiest, weet je in ieder geval dat deze de vereiste opleiding heeft afgerond om dat beroep te mogen uitvoeren. Natuurlijk zegt dat niet alles over de kwaliteit van de uitvoering, maar je weet dan in ieder geval dat iemand in theorie de kennis in huis heeft om een vak te kunnen uitoefenen. Veel beroepen zijn echter niet beschermd. Vaak zijn er dan wel erkende opleidingsinstituten die trainingen verzorgen. Door dat soort certificeringen te laten zien, kun je alsnog onderbouwen dat je de vereiste kennis in huis hebt.

    Awards

    In bijna ieder vakgebied worden tegenwoordig wel award competities georganiseerd. Heb je een keer zo’n prijs gewonnen, dan kun je dat rustig een paar jaar prominent in je website terug laten komen.
    Google-Beoordeling
    4.9
    Gebaseerd op 28 recensies
    js_loader