Zo levert je lead magnet daadwerkelijk resultaat op

Zo levert je lead magnet daadwerkelijk resultaat op

Lead magnet die resultaat oplevert

Je ziet het vast regelmatig, dat je “tegen betaling” van je contactgegevens een digitaal product kunt downloaden. Zo’n product wordt een lead magnet, freebie, gratis weggever of cadeau voor leads genoemd. Het idee erachter is dat je met zo’n “gratis” lead magnet je ideale klant een stukje op weg helpt. Een eerste stap naar het oplossen van hun probleem of het bereiken van hun doel. Zo laat je zien dat je de kennis en expertise hebt om hen daarmee te helpen. En dat het leuk is om met jou samen te werken. Gebruik jij er al een in je marketing funnel? In dit artikel laat ik je zien hoe je er resultaat mee boekt.

Inhoudsopgave

De rol van een lead magnet of gratis weggever in je funnel

Laadsnelheid is een belangrijke factor in SEO en CRO

Wanneer je wilt dat je website je aantoonbaar leads, klanten en omzet oplevert, is het belangrijk dat je je marketingfunnel kunt doormeten. Zo kom je er achter:

  • waar de bezoekers op je website vandaan komen;
  • hoeveel bezoekers je cadeau voor leads aanvragen;
  • welk deel daarvan een eerste aankoop doet;
  • hoeveel er vervolgens je kernproduct afnemen;
  • en natuurlijk kun je nog veel meer doormeten.

Een gratis weggever is de tweede stap in je funnel. Je moet namelijk allereerst bezoekers naar je website trekken. Vervolgens probeer je die te overtuigen dat het waardevol is om met je in contact te blijven. En net zoals je in de supermarkt vaak met gratis proeven verleid wordt om iets te kopen, verleid jij je bezoekers met een lead magnet. Zodat je een relatie kunt gaan opbouwen en je bezoekers je leren kennen, waarderen en vertrouwen.

"Een cadeau voor leads is de tweede stap in je funnel. Je moet namelijk allereerst bezoekers naar je website trekken."

Werkt dat nog wel, zo’n gratis weggever?

Zo’n twintig jaar geleden was het heel makkelijk om bezoekers te overtuigen zich voor je nieuwsbrief in te schrijven. De nieuwsbrief was eigenlijk zelf al een cadeautje. Veel mensen kregen namelijk zelden e-mails en vonden zo’n nieuwsbrief prachtig. Tegenwoordig wordt je inbox overspoeld met mail, mails waar je vaak niet eens om gevraagd hebt. Daardoor moeten we nu ook aan allerlei privacy wetten voldoen. En kost het veel meer moeite om mensen te overtuigen van de waarde van jouw e-mails.

Om toch die toestemming te krijgen om marketing e-mails te sturen, gingen steeds meer bedrijven digitale cadeaus weggeven in ruil voor contactgegevens. In de vorm van whitepapers, e-books, online trainingen, webinars etc. En in het begin werkte dat heel goed, maar toen raakte ook die markt verzadigd. Meer gratis informatie betekende namelijk niet automatisch informatie van goede kwaliteit. Zo raakten mensen steeds minder bereid om een webinar van een uur of meer uit te zitten omdat ze vaak maar weinig nieuws leerden. Of een whitepaper van 100 pagina’s door te spitten op zoek naar de brokjes goud waar ze echt iets mee konden.  

Nog niet zo lang geleden hebben we onderzoek gedaan naar de effectiviteit van weggevers. Zo ontdekten we dat ze nog steeds werken en gewaardeerd worden. Maar dan moeten ze wel aan een aantal voorwaarden voldoen.

schermafbeelding van de gratis weggever van streetsahead.nl

Gratis weggevers worden nog steeds aangevraagd en gewaardeerd. Dit is een voorbeeld van streetsahead.nl

Met deze tips wordt jouw cadeau voor leads wel aangevraagd. En gebruikt

Ken je ideale klant

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Pas wanneer je goed weet wat je ideale klant beweegt, kun je zorgen dat je content relevant is en vertrouwen opbouwt. Verdiep je daar dus in. Bouw een stukje klantonderzoek in je kennismakingsgesprekken in. Interview bestaande klanten en publiceer klantcases. Maak veel notities en zorg dat je weet hoe jouw potentiële klanten hun grootste problemen en hun ideale situatie beschrijven. En hoe je bestaande klanten over de samenwerking denken. Gebruik die bewoordingen in je content. Dan is de kans een stuk groter dat potentiële klanten er op aan gaan.

Sluit aan bij wat er in het hoofd van je ideale klant omgaat

Wanneer je je in je ideale klant verdiept, ontdek je waarschijnlijk dat jij en je ideale klant het niet altijd eens zijn over wat het grootste probleem is. Daarom is het verstandig om je cadeau voor leads in te steken op wat jouw ideale klant zelf als grootste probleem ziet. Door potentiële klanten te helpen om daar winst te boeken, bouw je vertrouwen op. Daarna is die persoon vaak eerder geneigd om een ander perspectief van je aan te nemen.

Laat het grotere plaatje zien

Dat is het juiste moment om uit te zoomen en te laten zien hoe die eerste “quick win” onderdeel is van een groter geheel. En dat alle elementen van jouw kernproduct soepel moeten draaien om echt succes te bereiken.

Wees specifiek

Beperk je tot 1 specifiek (sub) probleem of doel. Omdat je je klant naar het grotere plaatje wilt leiden, is het essentieel dat dat probleem of doel ook deel uitmaakt van jouw kernproduct. Beloof je klant vervolgens één specifiek resultaat dat ook haalbaar is zonder het kopen van het kernproduct.

Dat resultaat kan zich richten op

  • Inzicht – Denk aan valkuilen die je kunt voorkomen, redenen waarom iets niet lukt, stappen die je moet doorlopen.
  • Een deeloplossing – Wil je ideale klant afvallen om er aantrekkelijker uit te zien, dan kun je een aantal recepten of oefeningen weggeven. Wil je ideale klant beter slapen? Dan zou je bijvoorbeeld een geleide meditatie van 5 minuten kunnen aanbieden.
  • Het wegnemen van een veel voorkomende drempel – Zo moet je ideale klant bijvoorbeeld geloven dat ze jouw programma succesvol kunnen doorlopen. Misschien twijfelen ze of ze goed genoeg zijn. Of vragen ze zich af of ze voldoende tijd kunnen vrijmaken. Met mindset oefeningen of een planner kun je dan dat soort drempels wegnemen.
schermafbeelding van de lead magnet van wandelenenafvallen.nl

De gratis weggever van WandelenEnAfvallen.nl helpt je over de dempel om te beginnen heen. Je krijgt motivatie en inspiratie. 

Hou het kort

Wanneer iemand jouw lead magnet aanvraagt, is de kans groot dat deze persoon je nog niet echt kent, waardeert en vertrouwt. Dat betekent ook dat die persoon waarschijnlijk nog niet bereid is om veel tijd opzij te zetten voor het bekijken en/of verwerken van jouw weggever. Hou het dus kort en concreet.

Maak je je cadeau voor leads namelijk te uitgebreid, dan loop je het risico dat een lead:

  • Denkt: ik kijk later deze week wel even verder. En het waarschijnlijk vergeet.
  • Wel je al je content bekijkt en denkt: mooi, daar kan ik voorlopig verder mee. En het voorlopig nog zelf blijft proberen.

Hou als vuistregel aan dat iemand binnen 5-10 minuten de essentie uit je gratis weggever moet kunnen halen.

Ik weet het, je ziet nog altijd veel cadeaus voor leads waarbij zoiets kleins in het niets lijkt te vallen. Ik zie ze ook. En meld me er regelmatig voor aan. Maar ik kan me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst ook live bij zo’n webinar aanwezig was. Of daadwerkelijk die challenge langer dan 2 dagen heb volgehouden. Geloof me, dat soort producten kun je vaak beter tegen een lage prijs als product voor leads of instapproduct aanbieden. Want als je klanten ook met hun portemonnee ja tegen je zeggen, is de kans dat ze er daadwerkelijk tijd en energie in investeren een stuk groter.

"Misschien voelt het alsof een compacte gratis weggever te weinig waarde biedt. Maar wanneer heb jij voor het laatst echt serieus tijd gestoken in een groter cadeau voor leads dat je hebt gedownload?"

De meest effectieve lead magnets van 2021

Waar kun je in 2021 het best op inzetten? Dit is onze top 7.

Spiekbrieven

Het woord spiekbrief zelf houdt al een belangrijke belofte in: klein, overzichtelijk en met de belangrijkste informatie. Niet voor een proefwerk, maar om een bepaald resultaat te behalen. Je eerste 5 kilo afvallen. De taal van je webdeveloper spreken. 5 kilometer kunnen joggen.

Checklist

Mensen zijn vaak bang om stappen over te slaan. Kleine details te missen. Daarom doen checklists het vaak zo goed. Daarmee kun je dat namelijk helpen voorkomen.

Met een checklist als cadeau voor leads help je potentiële klanten te voorkomen dat ze belangrijke stappen of beslismomenten missen.

Toolkit

Wat gebruik jij eigenlijk voor… Er zijn zoveel spullen op de markt tegenwoordig en het is lastig te bepalen wat wel en niet werkt. En wat wel en niet goed samenwerkt. Zo zijn wij bij Buro Staal bijvoorbeeld gek op WordPress, Elementor, Active Campaign en Hotjar. Maar andere bureaus hebben een heel andere toolstack. Begin je met hardlopen, dan wil je waarschijnlijk weten waar je op moet letten bij het uitzoeken van schoenen, waterflessen, kleding. Wil je productiever worden, dan wil je waarschijk weten welke papieren of digitale planners werken. Welke apps je van social media weghouden. En een leuke bonus? Met zo’n downloadbare toolkit kun je ook nog wat affiliate commissie verdienen.

Quiz

Hoe vaak ben jij al gevallen voor een quiz op Facebook of Insta? Alleen al voor de lekkere onderbuiklach van de dag. Toch? Quizzen spelen feilloos in op de nieuwsgierigheid van ons mensen. En ze helpen je nog met marktonderzoek ook.

De meest effectieve lead magnets voor 2021

Minigids

Geen rapport van 50 pagina’s dus. Maar een handzame minigids waarin je je ideale klant kort en bondig een stap op weg helpt. Die kort en bondig een aantal belangrijke punten belicht. Valkuilen. Tips. Recepten. Oefeningen. Waarmee je leads een stapje dichter bij het oplossen van hun probleem of het bereiken van hun doel komen.

Mini videotraining

Natuurlijk hebben mensen een favoriete manier van informatie verwerken. Call me old school, maar ik lees vaak liever. Gaat voor mij een stuk sneller. Maar mijn kids hebben veel liever video. Je kunt de ideeën van de mini gids dus ook gebruiken voor het maken van een mini videotraining.

Korting

Verkoop je fysieke producten, dan is het bedenken van een digitaal product misschien lastig. In zo’n geval zou je een eenmalige korting op een eerste aankoop kunnen aanbieden.

type gratis weggevers

Onze respondenten gaven eind 2020 aan dat ze het liefst e-boeken als gratis weggever zagen. Spiekbrieven / templates stonden op de tweede plek. 

Meten is weten

Heb je eenmaal een basisfunnel met daarin één cadeau voor leads staan, dan zou je kunnen gaan experimenteren met andere weggevers. Zo ontdek je wat het beste bij jouw doelgroep aanslaat.

Ik raad je ook aan om in je opvolgmails om feedback te vragen. Van de positieve feedback kun je mogelijk testimonials voor op je landingspagina maken. Verbeterpunten kun je in overweging nemen. Maar vooral wanneer je daar een patroon in ziet.

Over naar jou

Heb jij al een funnel? En een lead magnet? Wat is jouw ervaring? We horen graag van je.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *