Een tijdje geleden hebben we in ons netwerk onderzocht hoe gratis weggevers anno 2020 ervaren werden. Zelf merkten we dat we steeds minder vaak bereid waren ons e-mailadres te delen voor een stukje informatie. Daardoor vroegen we ons af of we de enigen waren. In dit artikel delen we de onderzoeksresultaten en diverse tips die je makkelijk zelf kunt toepassen.

Wat is een gratis weggever?

Een gratis weggever is een bron van kennis. Bezoekers kunnen deze kennis gratis ontvangen in ruil voor minimaal een e-mailadres. Je zou kunnen zeggen dat het dus niet echt helemaal gratis is. Je betaalt namelijk met persoonlijke gegevens.

In de meeste aanvraagformulieren wordt alleen naar een voornaam en e-mailadres gevraagd. Er zijn ook bedrijven die meer informatie opvragen zodat ze op meerdere manieren contact kunnen opnemen. Over het algemeen geldt: hoe meer informatie je vraagt, hoe groter de drempel wordt om het formulier in te vullen.

We vroegen onze respondenten welke informatie ze, naast hun e-mailadres, nog meer zouden willen achterlaten. Je ziet dan dat zelfs het vragen van een achternaam al een potentiële conversiekiller is.

Tip: Vraag dus zo min mogelijk gegevens van de bezoeker en vertrouw erop dat ze vanzelf weer bij je terugkomen als de kennis indruk op hen gemaakt heeft.

gegevens gratis weggever

Waarom is een gratis weggever marketingtechnisch gezien interessant?

Een gratis weggever heeft één primair doel: e-mailadressen van mogelijke leads verzamelen. Daarom wordt een gratis weggever ook wel ‘leadmagnet’ genoemd: een magneet om leads mee aan te trekken.

Toen de gratis weggevers net in opkomst waren, werd iedereen die zijn e-mailadres achterliet ook direct toegevoegd aan de mailinglijst. Vaak kreeg je daarna regelmatig een mailtje met als doel om je iets te verkopen. De invoering van de AVG heeft hiervoor roet in het eten gegooid. Het is niet meer toegestaan om iemand die een gratis weggever aanvraagt, direct toe te voegen aan de mailinglijst. Je moet hier eerst apart toestemming voor vragen. Bij het aanvraagformulier moet je dus een optie toevoegen waarin je vraagt of bezoekers ook jullie e-mails willen ontvangen. Pas als dit vakje aangevinkt is, mag je de bezoeker toevoegen aan je mailinglijst.

Door deze wijziging komen er minder nieuwe mensen op de mailinglijst terecht. Niet iedereen geeft immers toestemming. Omdat we ook benieuwd waren hoe mensen hiermee omgingen, vroegen we onze respondenten wanneer ze bereid waren om zich voor een mailinglijst in te schrijven.

mailinglijst gratis weggever

Ruim 70% deelt de mening dat ze zich alleen inschrijven als ze denken dat ze waardevolle informatie / kennis toegezonden krijgen. Deze mensen zijn dus wel echt geïnteresseerd in wat jullie te vertellen hebben. Je zou daardoor kunnen concluderen dat we misschien minder mensen op je mailinglijst terecht komen, maar dat dit de kwaliteit van je lijst ten goede komt.

Wat voor type gratis weggevers zijn er?

Er zijn ontzettend veel manieren om kennis te delen. Je kunt je kennis bijvoorbeeld delen in de vorm van tekst, geluid of beeld, maar ook in de vorm van een los (te downloaden) document of een hele serie e-mails. Dit zijn de meest voorkomende types:

  • Een e-book of whitepaper (PDF)
  • Een quiz
  • Een cheat sheet of template
  • Een video serie of masterclass on demand
  • Een online cursus

Maar hoe bepaal je nou welke vorm je voor je gratis weggever kiest? Het meest belangrijk is dat je een type kiest waar je je zelf comfortabel bij voelt en dat binnen je budget past. Ook zonder Adobe-skills kun je in Canva relatief eenvoudig een e-book opmaken. Voor het opnemen en bewerken van video’s neem je misschien liever een pro in de hand.

Wat kan helpen bij het maken van je keuze is het antwoord op de vraag “Wat is je favoriete type gratis weggever?”. Het e-book /whitepaper blijkt het meest populair te zijn in navolging van een cheat sheet of template. PDF-documenten doen het dus goed.

type gratis weggevers

We vroegen de respondenten ook na te denken over hun favoriete weggever aller tijden en wat die dan zo waardevol maakte. Daar kwam een lijstje uit voort die je prima als checklist kunt gebruiken voor je gratis weggever:

  • Geef concrete voorbeelden
  • Zorg dat de inhoud praktisch toepasbaar is
  • Vertel niet alleen wat iemand moet doen, maar ook hoe ze dat moeten doen
  • Maak er geen heel boekwerk van. Een aantal pagina’s kan al meer dan genoeg zijn.
  • Plaats geen reclame of andere rompslomp tussendoor
  • Zorg dat de inhoud exact aansluit bij wat je beloofd hebt

Kortom: bied waarde!

Follow up e-mails: wel of niet doen?

Het primaire doel van een gratis weggever is het verzamelen van e-mailadressen. De weggever kan echter ook gebruikt worden om leads een eerste, relatief goedkoop product te laten kopen.

Zelfs als mensen niet op de mailinglijst toegevoegd willen worden, zou je ze 1 of 2 mailtjes kunnen sturen die als opvolger van de gratis weggever dienen. AVG-technisch gezien is dit een beetje een grijs gebied, maar je zou kunnen zeggen dat ze met hun e-mailadres de gratis weggever bij je “gekocht” hebben waardoor er een betaalrelatie is en je hen dus mails mag sturen. Deze mails moeten wel betrekking hebben op het product dat ze gekocht hebben. De gratis weggever dus.

In deze follow up mails kun je ten eerste vragen of ze de gratis weggever al gebruikt hebben. Daarnaast kun je een relatief goedkoop product aanbieden of een aanbod met veel korting doen. Iets wat als een echte no-brainer ervaren wordt: zo goedkoop en aantrekkelijk is dat je het bijna niet kunt weerstaan. Het idee hierachter is dat als iemand  eenmaal iets bij je gekocht heeft, het makkelijker is om zo iemand te verleiden om  ook een volgend, duurder product te kopen.

Wij waren benieuwd wat onze respondenten van dit soort follow up e-mails met een aanbod erin vinden. Prima of rete-irritant?

follow up emails

Een ruime meerderheid vindt deze mails prima en bepaalt zelf of ze er gebruik van maken of niet. Maar bijna 23% geeft aan er niet op te zitten wachten en zich direct voor de mailings af te melden. Dat zou kunnen betekenen dat je iemand bij het aanmeldformulier hebt kunnen overtuigen om zich ook voor de mailings aan te melden, maar deze persoon een paar dagen later alweer afgestoten hebt met het aanbod. Bij nog eens 20% heb je ook niet echt een goede indruk gemaakt omdat ze er gewoon niet op zitten te wachten.

Denk er dus goed over na of je een aanbod in de follow up wilt doen. Je kunt er mensen direct weer mee afschrikken. Het is misschien beter om hen eerst een tijdje de mailings te laten ontvangen zodat je ze nog meer waarde kunt geven en ze jullie iets beter kunnen leren kennen. Daarna kun je altijd nog dat no-brainer aanbod doen.

Heeft de gratis weggever nog zin of zijn we er klaar mee?

De hoofdvraag waarom we dit onderzoek opzette, was om te achterhalen of een gratis weggever tegenwoordig nog zin heeft of dat we een beetje gratis weggever moe geworden zijn.

Bij 30% van de ondervraagden is het hooguit een paar dagen gelden dat ze nog een gratis weggever gedownload hebben. Bij bijna 43% is het alweer een paar weken geleden. De overige 27% kan het zich niet herinneren of vraagt sowieso nooit een gratis weggever aan. Bijna 70% vraagt dus nog wel regelmatig een weggever aan, waaruit je kunt opmaken dat we nog niet gratis weggever moe zijn.

aangevraagd

Een weggever aanvragen is één. Deze ook daadwerkelijk bekijken of lezen is weer een ander verhaal. Daarom hebben we ook gevraagd hoeveel procent van respondenten die gratis weggevers  gedownload hebben deze ook echt gebruikt hebben. Daar zie je dat lang niet alle weggevers echt gebruikt worden.

Gebruik van gratis weggevers

Dan is het interessant om te weten waarom ze de weggevers deels wel of niet gebruikt hebben. Daar komen samenvattend deze antwoorden uit:

  • Gebrek aan tijd / geen prioriteit
  • Inhoud voldoet niet aan verwachtingen / magere content
  • Te veel reclame in begeleidende e-mail of inleiding
  • Niet helemaal gelezen, vooral gescand
  • Vraag alleen aan wat echt interessant is, dus alles bekeken

Conclusie

Het lijkt er gelukkig op dat een gratis weggever je ook in 2021 nog kan helpen om leads te genereren. Wel is het dus belangrijk dat je zorgt dat die weggever:

  • doet wat ‘ie belooft
  • makkelijk en snel te bekijken is
  • praktisch toepasbaar is
  • voorbeelden bevat
  • en niet te pusherig probeert te verkopen.

Gebruik jij al weggevers?

Vraag je je af of er meer conversie in jouw gratis weggever zit? Of wil je er mee aan de slag, maar zie je op tegen het koppelen van alle systemen of weet je niet goed wat voor gratis weggever bij jouw doelgroep past? Bel of mail dan gewoon even. Dan bespreken we je case, kijken we of en hoe we kunnen helpen en geven we je altijd wel een paar gratis tips.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *