WooCommerce 10 is beschikbaar, en er zit iets in waar we oprecht blij van worden: deelbare afreken-URL’s. Met deze nieuwe functie maak je een link waarmee klanten direct een gevuld winkelmandje binnenstappen én meteen door kunnen naar de kassa.
Dat klinkt misschien technisch, maar het idee is simpel: je stelt van tevoren samen wat er in het mandje moet, voegt eventueel een kortingscode toe, en maakt daar één nette link van. Die kun je vervolgens gebruiken in nieuwsbrieven, op social media of op een landingspagina. Eén klik, en je klant is klaar om af te rekenen.
Voor webshops is dat handig. Heel handig zelfs.
Waarom Dit fijn is
Deze manier van afrekenen haalt een hoop stappen weg. Je klant hoeft niks op te zoeken of zelf producten toe te voegen. Jij bepaalt wat er in het mandje zit, WooCommerce vult het automatisch in, en de korting wordt – als je die toevoegt – vanzelf toegepast. Minder klikken, meer resultaat.
En het mooiste? Het werkt ook op mobiel, in verschillende browsers én blijft bewaard als je klant even weg klikt en later terugkomt.
Hoe maak je zo’n link?
De links moet je zelf opbouwen. Er is op GitHub wel een plugin te vinden die een visuele interface toevoegt in de back-end, maar dit is dus (nog) niet standaard. Het opbouwen van de links werkt als volgt:
1. Zorg dat je WooCommerce 10 of hoger in je site hebt staan.
Deze functie is sinds versie 10.0 beschikbaar in WooCommerce core. Heb je een onderhoudsabonnement bij ons? Dan zal WooCommerce up to date zijn.
2. Zoek de ID’s op van de producten die je wilt toevoegen
Ga in de backend van je site naar je productenlijst. Wanneer je met je muis over de titel van een product heen hovert, komt de ID te voorschijn. Kopieer deze of schrijf hem even op. In dit voorbeeld is je product ID dus 30041

Mocht je een variant van een product willen gebruiken, gebruik dan het nummer wat voor de variant staat. In onderstaand voorbeeld is dat 83.

3. Gebruik dit URL format
https://jouwwebshop.nl/checkout-link/?products=PRODUCT_ID:QUANTITY,ANDERE_ID:QUANTITY&coupon=COUPONCODE
- Vervang jouwwebshop voor je eigen URL.
- Vervang PRODUCT_ID voor het ID dat je eerder hebt gekopieerd. Bij QUANTITY vul je het aantal producten in dat je wilt toevoegen aan de winkelwagen.
- Wil je meerdere producten? Voeg dan een komma toe en herhaal bovenstaande stap met een ander product ID. Je kan dit zo vaak doen als je zelf wilt.
- Heb je nog een couponcode? Voeg dan &coupon=COUPONCODE toe aan je URL en vervang COUPONCODE voor de daadwerkelijke code.
4. Test je link (BELANGRIJK)
Heb je net met bloed zweet en tranen een mail geschreven die je wilt versturen naar je klanten met een mooie deelbare link. Druk je op verzenden, en dan… Blijkt je link niet te werken. Shit.
Super belangrijk dus om eerst je link even goed te checken. Komen de juiste producten wel in de winkelmand met de juiste hoeveelheden. En wordt de couponcode wel toegepast. Kleine moeite, groot gebaar.
Hoe komt dat er dan uit te zien?
https://burostaal.nl/checkout-link/?products=123:2,456:1&coupon=ZOMERKORTING
In dit voorbeeld voeg je twee producten toe, met aantallen, en geef je een kortingscode mee. Zodra iemand op de link klikt, vult WooCommerce automatisch het mandje en opent de kassa. Geen tussenstap nodig.
Dit is overigens een voorbeeld, we houden momenteel geen zomeruitverkoop 😉
Waar kun je dit voor inzetten?
Eigenlijk overal waar je klanten iets wilt laten kopen zonder gedoe. Denk aan:
- nieuwsbrieven met productbundels
- tijdelijke acties op je homepage
- social posts met directe koopknop
- kortingscodes voor influencers of affiliates
- WhatsApp-berichten naar bestaande klanten
Je maakt het je klant makkelijk, en dat zie je terug in de conversie.
En als iets niet klopt?
Ook daar is aan gedacht. Als een product-ID niet bestaat of een kortingscode ongeldig is, krijgt je klant een duidelijke melding. Geen crash, geen foutpagina. Gewoon even netjes uitleggen wat er misging. En als de rest van de link wel klopt, worden die producten alsnog toegevoegd.
Samengevat
Deelbare afreken-URL’s maken het koopproces een stuk soepeler. Het is een relatief kleine update in WooCommerce, maar eentje die veel impact kan hebben. Zeker als je actief bent met campagnes of regelmatig aanbiedingen deelt.
Wil je weten hoe je dit zelf goed inzet? Of lijkt het je handig, maar heb je geen zin om je in de techniek te verdiepen? Laat het ons weten. We denken graag met je mee.