• Websites
  • Webshops
  • Klantprojecten
  • Contact

SEO-optimalisatie deel 2

Extra optimalisatie mogelijkheden

Naast het optimaliseren van je content voor bepaalde focus zoektermen, geeft Yoast SEO je nog andere suggesties voor het optimaliseren van je pagina voor hogere rankings in de zoekmachines. Deze gaan we hieronder behandelen.

  • Uitgaande links – Voor Google is het belangrijk dat jouw website betrouwbaar is. Google vindt het om die reden fijn als jij links naar betrouwbare bronnen aan je content toevoegt. Denk daarvoor onder meer aan links naar nieuwssites of websites met experts in het onderwerp waar je over schrijft. Heb je dus waardevolle goede content geschreven over jouw expertisegebied, zorg er dan ook voor dat je goede bronnen toevoegt.
  • Interne links – Met interne links worden links naar andere pagina’s op jouw website bedoelt. Zo kun je bijvoorbeeld verwijzen naar pagina’s waar meer over hetzelfde onderwerp te vinden is. Of waar een concept in meer detail wordt besproken. Dit zorgt voor een positieve user experience, en ook dat vindt Google belangrijk.

    Tip: Mocht je met 1 pagina heel goed willen scoren, dan is het verstandig om vanuit meerdere pagina’s naar die pagina te linken op je website. Google ziet deze pagina dan als een belangrijke pagina binnen je website en geeft deze een boost in de zoek resultaten.
  • Lengte van de meta-beschrijving – De meta beschrijving is een korte samenvatting van de content op de pagina. Die heb je als het goed is samen met de focus zoekterm en de meta titel in de SEO tab van de Yoast sectie gezet. Zorg ervoor dat de lengte goed is. Niet te kort maar ook niet te lang dus. Dat kan even puzzelen zijn. De progressie balk onder het veld Meta-beschrijving laat je zien hoe optimaal de lengte van de beschrijving is.
  • Image alt attributen – Wanneer je een afbeelding uploadt kun je daarna een titel, beschrijving en een alt tekst toevoegen. Zo’n alt tekst wordt door schermlezers gebruikt. Dat is een apparaat of een app die mensen die blind of slechtziend zijn om de content van een website te laten voorlezen. Omdat zij de afbeeldingen niet kunnen zien, leest de schermlezer de beschrijving van de afbeelding die in het veld voor de alt tekst staat. Ook wanneer een afbeelding om wat voor reden dan ook niet kan laden, wordt de alt tekst in plaats daarvan weergegeven. Zoekmachines als Google gebruiken wegen de alt teksten nog altijd zwaar mee wanneer zij bepalen waar je content over gaat.

    Met de alt tekst wil je dus de afbeelding omschrijven en daarbij wil je als het enigszins mogelijk is het focus zoekwoord gebruiken. Op die manier pakt Google de afbeeldingen goed op en heb je ook kans dat de afbeeldingen in Google Images zoekresultaten voor een die zoekopdracht komen te staan. Hetzelfde geldt voor de naam van de afbeelding. Het is beter om je afbeelding focus-keyword.jpg te noem dan bijvoorbeeld saf76ba7v6d.jpg. Die laatste vertelt zoekmachines namelijk niets over de inhoud van de afbeelding.
  • Tekstlengte – Deze is lastig! Yoast SEO zal teruggeven dat het goed is dat je pagina een minimaal aantal woorden moet bevatten. Daar hoef je je niet perse aan te houden, maar als een gebruiker op de pagina komt wil je wel dat deze ook wat te lezen/te doen heeft. Zorg daarom wel dat er meer staat dan 3 zinnen. En als je echt goed wilt ranken is dat minimum aantal woorden toch wel fijn.
  • SEO-titel – Zorg ervoor dat de SEO-titel niet te lang is. Dit werkt net als de meta-beschrijving, gebruik de indicator onder het veld en zorg dat deze groen is. Het is overigens altijd goed om alle standaard ingevulde velden te verwijderen en je eigen SEO-titel toe te voegen. Een SEO-titel kan er bijvoorbeeld zo uit zien: Neuromarketing: zo maak jij je website breinvriendelijker – Buro Staal. Om betrouwbaarheid uit te stralen kan het goed zijn om je bedrijfsnaam achter de titel te zetten zoals net is gedaan bij het voorbeeld.

Dit waren de punten uit SEO-optimalisatie deel 2. Als het goed is moet je nu veel bolletjes op groen kunnen krijgen. Daarnaast mag je ook verwachten dat je pagina beter gaat scoren. Maar voor de zekerheid nog een keer: check altijd hoe vaak er op een zoekterm of keyphrase gezocht wordt. Doe je dat namelijk niet, dan kunnen al je bolletjes nog zo groen zien, maar is de kans alsnog klein dat je daarmee verkeer naar je website gaat krijgen.

Op naar het volgende onderdeel, het verbeteren van de leesbaarheid!

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

meer over dit onderwerp

    Nog eventjes wachten.. Binnenkort is hier véél meer te zien!

    Koffie, tompoes,
    idee, plan toffe website, geld, glimlach