Zoals de kop al aangeeft is dit onderdeel voornamelijk bedoeld om er achter de komen waar je verkeer vandaan komt. Een belangrijk onderdeel van acquisitie is dat je het verschil weet tussen de volgende termen:
Organic Search
Organisch verkeer is het verkeer dat via organische zoekresultaten komt. We hebben het dan over verkeer vanaf zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google of Bing etc. Organisch betekent dat websites hun plekje in de zoekresultaten op een natuurlijke manier hebben verdiend. Zo wordt er een onderscheid gemaakt tussen “natuurlijk verdiend” en “betaald” verkeer. Bezoekers die via betaalde advertenties komen, worden dus niet in organisch zoekverkeer meegeteld. Wel wordt verkeer dat bijvoorbeeld via Google Maps of Google Afbeeldingen (yes, er komen ook mensen op je website wanneer ze via afbeeldingen zoeken binnen Google) binnenkomt bij organisch verkeer meegeteld.
Direct
Dit is verkeer dat ‘direct’ naar je website komt, denk hierbij aan bezoekers die je website al kennen en de URL in de zoekbalk intypen, die je site in de favorieten hebben staan, of verkeer dat via een nieuwsbrief komt.
Social
Zoals je verwacht is dit al het verkeer dat via social media naar de website is gekomen. Denk hierbij aan Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest etc.
Referral
Referral oftewel verwijzingsverkeer in Google Analytics is een aanbeveling van de ene site naar de andere. Google Analytics helpt je om deze verwijzingen te bekijken, zodat je beter kunt begrijpen hoe klanten je vinden.
Alle verkeer
De belangrijkste items zijn Kanalen en Bron/medium. Bij kanalen kun je zien waar je verkeer vandaan komt. Als je bij kanalen bent klik dan eens door op bijvoorbeeld social om erachter te komen vanuit welke social media je verkeer komt. Dit kun je uiteraard ook bij de andere kanalen doen om zo meer gedetailleerde informatie te vinden.
Bron/medium geef je dezelfde informatie als kanalen, alleen dan in één groot overzicht. Op deze manier kun je precies zien hoe je kanalen ten opzichte van elkaar presteren.
Bij verwijzingen kun je vinden van welke websites je bezoekers komen (via een link die naar je eigen website gaat).
Google Ads
Deze tab is belangrijk wanneer je met betaalde campagnes bezig bent. Dit is niet de focus van deze cursus, dus die slaan we voor nu over.
Search Console
Je kunt Google Analytics koppelen met Google Search Console. Pas wanneer dat gedaan is, komt er hier data tevoorschijn. Dit gedeelte gaat allemaal over organisch verkeer. Dat zijn dus de bezoekers die op een link in de zoekresultaten van een zoekmachine hebben geklikt waarvoor de eigenaar van de site niet in de vorm van een advertentie betaald heeft.
Bij bestemmingspagina’s kun je vinden welke pagina’s via de organische zoekresultaten bezoekers hebben gekregen. Landen en apparaten spreken voor zich. Landen geeft aan waar je deze bezoekers vandaan komen en apparaten geeft weer of zij de website met een desktop, tablet of een mobiel hebben bezocht.
Bij zoekopdrachten kun je vinden waar je bezoekers op gezocht hebben voordat zij op jouw website terecht kwamen. Deze zoekopdrachten geven je een goede indruk van wat jouw bezoekers interessant vinden en/of waar zij naar op zoek zijn.
Social
Eigenlijk hebben we de basis data van sociaal ook al op andere plekken terug kunnen vinden. Wat wel interessant kan zijn is bestemmingspagina’s. Hier kun je vinden waar je vanuit de verschillende socials naar gelinkt hebt en hoeveel sessies/paginaweergaven daaruit zijn voort gekomen.
Ook het gedeelte gebruikersstroom is interessant. Hier kun je zien naar welke pagina’s je bezoekers gaan en in welke volgorde wanneer ze vanuit een bepaalde social media op jouw website zijn beland.
Campagnes
Het campagnes deel werkt alleen wanneer je UTM-tracking/tagging gebruikt. Met UTM-tracking voeg je een aantal parameters aan de URL toe met extra data die Google Analytics kan uitlezen. Meer over UTM-tracking lees je in ons blog Wat is UTM-tracking en wat kun je ermee?.
In dit gedeelte kun je vervolgens de informatie van de campagnes terugvinden.