Een van die dingen waar het regelmatig mee mis gaat, zijn links die niet meer bestaan, maar wel nog in Google zichtbaar zijn. Je kent het vast wel: je zoekt via Google naar iets, ziet in de zoekresultaten een veelbelovende hit, klikt erop en de pagina blijkt niet te werken / niet meer te bestaan. Heel frustrerend, vooral als je nergens anders een antwoord op jouw prangende vraag kunt vinden.
Niet-werkende (dode) links op je website zijn om twee redenen niet handig:
💀 Ze zorgen voor een slechte gebruikerservaring
💀 Google bestraft dode links. Dus als jij veel niet-werkende links op je website hebt staan, zak je in de zoekresultaten
Om dit te voorkomen is het slim om af en toe je site te checken op dode links via BrokenLinkCheck.com. Vul je domeinnaam in en binnen een paar minuutjes heb je een compleet overzicht van alle links op je website die niet meer werken.
Dode links op je website verhelpen
Heb je veel dode links? Dan wordt het tijd om daar iets aan te gaan doen. Door een redirect aan te maken, zorg je ervoor dat bezoekers doorgestuurd worden naar een pagina die wel nog bestaat en waar soortgelijke informatie te vinden is.
Stel dat je “Over Mij” pagina een “Over Ons” pagina wordt. Dan pas je de titel en de URL aan:
➡️ Oude URL: domein.nl/over-mij/
➡️ Nieuwe URL: domein.nl/over-ons/
Door vervolgens een redirect aan te maken van domein.nl/over-mij/ naar domein.nl/over-ons/ zorg je ervoor dat iedereen die de oude link gebruikt alsnog op de nieuwe pagina terecht komt. Fijn voor je bezoekers én fijn voor Google!
Let bij het maken van de redirects goed op het einde van de URL. Sommige websites hebben automatisch een ‘/’ aan het einde van de URL staan, andere websites hebben dat niet. Het is allebei goed, maar zorg ervoor dat je dit overneemt in je redirect. Als je URL domein.nl/over-mij/ is en je gebruikt in je redirects domein.nl/over-mij, dan levert dat ook weer issues op met Google.
Hoe kun je een redirect maken?
Ik gebruik het liefst de betaalde variant van de Yoast SEO plugin om redirects te managen. Deze bevat een uitstekende redirect manager. Als je een bericht of pagina hernoemt of verwijdert, vraagt de tool je gelijk of je er een 301 of 410 redirect van wilt maken. Je kunt dan ook nog een ander type redirect kiezen. Wil je niet investeren in een betaalde tool dan is de plugin Redirection een alternatief (met minder mogelijkheden).
Welk type redirect moet je gebruiken?
Er zijn verschillende typen redirects:
- 301 – Permanente redirect: Gebruik de 301 redirect als de URL permanent doorgestuurd moet worden omdat je het bericht of de pagina verwijderd hebt of omdat de URL gewijzigd is
- 307 – Tijdelijke redirect: Gebruik de 307 redirect als je de URL nu niet gebruikt, maar in de toekomst wel weer wilt gaat gebruiken. Als je geen 307 redirect in kunt stellen, kun je de 302 redirect als alternatief gebruiken.
Dit zijn niet echt redirects, maar ze zijn wel handige meldingen:
- 410 – Content is verwijderd: Als je een pagina verwijderd waar geen alternatieve pagina voor in de plaats komt, kun je een 410 melding gebruiken. Google weet dan dat de pagina niet terugkeert en dat deze uit de index verwijderd kan worden.
- 451 – Content is niet meer beschikbaar wegen juridische redenen: Als je ooit een pagina moet verwijderen op basis van juridische redenen, kun je een 451 melding gebruiken. Google weet dan dat je de pagina wel wilt tonen, maar niet mag tonen.
Google werkt de zoekresultaten vanzelf bij
Zie je het resultaat overigens niet direct in de zoekmachines terug en worden daar je dode links nog getoond? Geen paniek. Je hebt dit al ondervangen door een redirect aan te maken, waardoor mensen die doorklikken in ieder geval op een bestaande pagina terecht komen.
De dode links verdwijnen vanzelf uit de zoekresultaten. Google zegt hierover:
Als je onlangs je site hebt gewijzigd en nu verouderde URL’s in de index heeft, zien de crawlers van Google dit wanneer we je URL’s opnieuw crawlen. Die pagina’s verdwijnen op natuurlijke wijze uit onze zoekresultaten. Je hoeft hiervoor geen (dringende) update aan te vragen.
Dus … aan de bak! Controleer één keer per maand je 404-errors en los ze op met redirects. Zo houd je je site up to date. Google blij, je bezoekers blij, jij blij!