7x "Hoe kan ik in ActiveCampaign …"

Onlangs ben ik overgestapt van Mailchimp naar ActiveCampaign. Mailchimp is een ontzettend fijn programma, maar als je meer met automatiseringen wilt gaan doen, vind ik ActiveCampaign fijner werken en meer mogelijkheden bieden. Zoals altijd als je met een nieuw programma begint, is het wel eens zoeken. En dat kan soms erg lang duren en behoorlijk frustrerend zijn. Om jou die tijd en frustratie te besparen, heb ik zeven problemen op een rijtje gezet waar ik tegen aan liep. En de oplossing staat er natuurlijk ook bij ;-)

1. Hoe kan ik in ActiveCampaign links naar mijn Social Media kanalen invoeren?

Als je een campagne aan het maken bent, kun je via het blokje ‘social’ links invoeren naar je social media kanalen. Als je het blokje toevoegt, krijg je automatisch voor Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ , YouTube, Instagram en Tumblr de icoontjes te zien met daar achter een veld om de link naar je profiel in te vullen. Als je bij bijvoorbeeld drie van de zeven kanalen de link ingevuld hebt en daarna op opslaan klikt, toont ActiveCampaign deze melding: Please type in a valid URL for each social icon. Terwijl je toch echt zeker weet dat de linkjes die je ingevuld hebt, kloppen.

Social media links toevoegen in ActiveCampaignHoe los je dit op?
Zet bij de social media kanalen waar je geen link ingevuld hebt, het schuifje op ‘off’ in plaats van ‘on’ en klik daarna op opslaan. Bij de social media kanalen waar je een link naar wilt invoegen, staan nu de juiste links. De kanalen die je niet wilt gebruiken, zijn uitgeschakeld. Nu worden je instellingen wel opgeslagen.

2. Hoe kan ik in ActiveCampaign tekst of een blok terughalen die ik per ongeluk verwijderd heb?

ActiveCampaign heeft geen ‘undo’-knop. En toch wil jij je tekst of het blok terug waar je net zo hard op hebt zitten zwoegen en wat je per ongeluk verwijderd hebt.

Revisie terugzetten in ActiveCampaignHoe los je dit op?
Als je in een tekstveld bezig bent, kun je wijzigingen in de tekst ongedaan maken door CTRL+Z (of Command+Z) te gebruiken.

Als je een blok verwijderd hebt, kun je dit met behulp van revisies terugzetten. Als je een campagne aan het bewerken bent, zie je rechtsboven wanneer deze voor het laatst opgeslagen is. Als je op ‘Saved at …” klikt, krijg je een lijst te zien met recente wijzigingen. Klik op een tijdstip om de voorvertoning te openen. Zodra je de variant gevonden hebt, die je terug wilt zetten klik je rechtsonder op Use this. De campagne die je in de voorvertoning zag, wordt nu teruggeplaatst en kun je weer verder bewerken.

3. Hoe kan ik in ActiveCampaign een afbeelding invoegen in/naast een tekstblok?

Je hebt een tekstblok ingevoegd en daar een fijne tekst in gezet. Naast die tekst, wil je graag een afbeelding plaatsen. ActiveCampaign toon in de werkbalk van het tekstblok alleen nergens het icoontje om een afbeelding in te voegen.

Hoe los je dit op?
Sleep een afbeeldingsblok in het tekstblok. Let wel goed op, waar je het blok loslaat. Wil je een afbeelding echt in het tekstblok zelf hebben? Laat het blok dan los als je onderstaand scherm te zien krijgt.Afbeelding in een tekstblok in ActiveCampaignWil je een afbeelding in een apart blok naast de tekst zetten? Wacht dan tot je de turquoise lijn aan de linker- of rechterkant te zien krijgt en laat het blok dan los.Afbeelding naast een tekstblok in ActiveCampaignMet deze laatste methode kun je overigens ook andere blokken naast elkaar zetten en zo kolommen creëren.

4. Hoe kan ik in ActiveCampaign overzicht houden in mijn campagnes?

Je kunt ActiveCampaign voor een hoop dingen inzetten: nieuwsbrieven, challenges, verkoopflows etc. Het aantal campagnes kan dan al snel oplopen, waardoor je het overzicht kwijt kunt raken.

Campagnes labelen in ActiveCampaignHoe los je dit op?
Geef alle e-mails die bij elkaar horen, een label. Je kunt bijvoorbeeld een label maken voor je nieuwsbrieven, een label voor je challenge, een label voor je e-course etc.

  1. Ga naar Campagnes en klik achter Labels op het plusje.
  2. Geef het label een naam en kies er een leuk kleurtje bij. Klik daarna op Add label.
  3. Het label verschijnt nu aan de linkerkant. Zoek in de lijst met campagnes de campagne op die je aan het label toe wilt voegen. Vink het vakje aan. Boven de campagnes krijg je een button Add label te zien. Klik daar op en kies het label.
  4. Aan de linkerkant zie je nu een ‘1’ staan achter het label en in het overzicht van je campagnes zie je het label nu bij de campagnes staan. Als je aan de linkerkant op het label klikt, krijg je alle campagnes te zien met dat specifieke label. 

5. Hoe kan ik in ActiveCampaign een automatisering op een specifieke dag en/of tijdstap laten starten?

Je hebt een challenge bedacht en de mails daarvoor wil je via een automatisering laten versturen. De eerste e-mail moet op een 1 september 2016 verzonden worden, ’s ochtends om 7 uur, je hebt alleen geen flauw idee hoe je dit precies in moet stellen in ActiveCampaign.

Hoe los je dit op?

  1. Ga naar de automatisering toe. Voeg voor je eerste e-mail met behulp van het plusje een extra actie toe.
  2. Kies in het tabblad Conditions and Workflow voor de optie Wacht en selecteer Until specific conditions are met.
  3. Er opent nu een nieuw scherm waarin je de condities in kunt vullen. Bij Selecteer een conditie kies je Datum & Tijd en vervolgens Current Year. In het laatste veld wordt automatisch 2016 ingevuld.
  4. Voeg een andere conditie toe, kies weer Datum & Tijd, vervolgens Current month en kies de specifieke maand. Herhaal deze actie voor Current day of the month en Current time.
  5. Als alle condities zijn toegevoegd, klik je op Opslaan. Je krijgt nog een soort samenvatting te zien, klik nogmaals op Opslaan. De specifieke verzenddatum en -tijd is nu ingesteld.

Startdatum automatisering in ActiveCampaign

6. Hoe kan ik in ActiveCampaign de confirmation e-mail wijzigen of uitschakelen?

Je hebt een formulier gemaakt, zodat bezoekers van je website zich direct in kunnen schrijven voor je mailings. Zodra zij zich inschrijven, krijgen ze een confirmation e-mail. Die optie wil je uitschakelen of je wilt de e-mail aanpassen, maar je kunt de hele confirmation e-mail nergens vinden.

Opt-in opties in ActiveCampaignHoe los je dit op?

  1. Ga naar Formulieren.
  2. Open het formulier door op de titel te klikken.
  3. Klik aan de linkerkant op het tabblad Opties.

In het bovenste blokje On Submit kun je aangeven wat er moet gebeuren nadat iemand het formulier ingevuld heeft. Show Thank You laat direct op de pagina een boodschap zien die je daaronder zelf in kunt vullen. De andere optie is Open URL waarbij je bezoekers na het invullen kunt doorsturen naar een andere pagina.

  1. In het tweede blokje kun je kiezen op welke lijst de bezoekers ingeschreven kunnen worden. Daarachter staat een tandwieltje. Klik daar op.

Je kunt de Opt-in uitzetten, door het schuifje op Off te zetten. Als je de tekst aan wilt passen, klik je bij Opt-in Email op Wijzig. Bij Confirmation Action kun je aangeven wat er moet gebeuren als iemand zijn e-mailadres bevestigd heeft (direct een boodschap tonen of doorverwijzen naar een URL).

Opt-in aanpassen in ActiveCampaign

7. Hoe kan ik in Active Campaign nieuwe contacten toevoegen aan een bestaande lijst?

Stel, je bent net begonnen met ActiveCampaign en je hebt een hele lijst met nieuwe contacten geïmporteerd. Alleen had je nog geen lijst aan gemaakt en staan al die contacten nu dus wel bij ‘Contacten’ maar nog niet op je lijst.

Contacten toevoegen aan lijst in ActiveCampaignHoe los je dit op?

  1. Ga naar Contacten.
  2. Klik onder ‘Alle Contacten’ op Wijzig > Alle … contacten of selecteer een aantal losse contacten en klik op Alle geselecteerden.
  3. Je krijgt een pop-up te zien waar je verschillende acties kunt kiezen. Klik op Voeg toe aan een lijst, kies de lijst waar je contacten op moeten komen en klik op Voeg Toe Aan Lijst.
  4. Klik rechtsonder op Wijzigingen Toepassen. De contacten worden nu toegevoegd aan je lijst.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *