Impact BREXIT op webshop Diana Hartman

Wat zijn de gevolgen van de BREXIT voor jouw webshop wanneer je aan het Verenigd Koninkrijk levert of daar inkoopt?

Op 1 januari van dit jaar is er een einde gekomen aan de overgangsregeling die van toepassing was in het eerste jaar nadat het Verenigd Koninkrijk uit de EU stapte (BREXIT). Vooral op het gebied van de BTW verandert er van alles voor bedrijven die fysieke en digitale producten aan particulieren en bedrijven in het Verenigd Koninkrijk leveren. Wij merkten in ons netwerk dat veel webshop eigenaren allerlei vragen hadden. En omdat we zelf geen belastingexperts zijn, maar die wel in ons netwerk hebben, hebben we Diana Hartman, belastingadviseur bij Westland Accountancy, geïnterviewd. Want we wisten al dat zij net zo enthousiast is over het delen van kennis als wij over de BREXIT en wat daar bij komt kijken.

diana hartman

Hey Diana, wat tof dat je even wat tijd vrij wil maken om je kennis te delen over de gevolgen van de BREXIT voor webshop eigenaren! Maar vertel ons eerst eens wat over jezelf?

Met alle plezier! Ik ben Diana Hartman en ik werk nu bijna drie jaar als relatiebeheerder en belastingadviseur voor Westland Accountancy. Dat is een hele leuke baan met een breed scala aan werkzaamheden. Ik werk vooral veel samen met ondernemers in het MKB, die ik coach op het gebied van strategie, investeren, het gebruik maken van fiscale voordelen en het oplossen van administratieve vraagstukken. En ik ben daarbij extra geïnteresseerd in het meedenken over internationaal handelen.

Ha, dan ben ik bij de juiste persoon terechtgekomen! Want die BREXIT, die levert veel ondernemers in MKB-land best wat hoofdpijn op. Wij merken bijvoorbeeld dat onze opdrachtgevers met webshops best veel vragen over de BTW hebben.

Dat snap ik. Er zijn ook veel verschillende scenario’s, die allemaal hun eigen aandachtspuntjes hebben. Het hangt er bijvoorbeeld vanaf of je fysieke of digitale producten verkoopt, of je aan particulieren of bedrijven verkoopt en of je afnemer in Noord-Ierland of in de overige landen van het Verenigd Koninkrijk gevestigd zijn.

Is het een idee om die combinaties punt voor punt af te lopen, waarbij jij uitlegt waar webshop eigenaren op moeten letten?
Ja hoor prima! Brand maar los.

Waar moet je op letten als je fysieke producten aan particulieren en bedrijven in het Verenigd Koninkrijk verkoopt met betrekking tot de BREXIT?

Wanneer je fysieke goederen aan particulieren of bedrijven in het Verenigd Koninkrijk verkoopt, breng je geen Nederlandse BTW in rekening. Je boekt dit als “0% BTW, leveringen buiten de EU”. Je moet deze omzet wel in je BTW-aangifte opnemen, in rubriek 3a: leveringen naar landen buiten de EU.

Zorg er wel voor dat je altijd kunt aantonen dat je de goederen ook echt naar het buitenland hebt verstuurd. Dat kan met documenten als:

  • De factuur van de vervoerder
  • De douane documenten
  • Het verzendbewijs

Zorg dus dat je al de ondersteunende documenten goed in je administratie bewaart.

In deze situatie heft het Verenigd Koninkrijk de BTW. Wie deze Engels VAT betaalt, hangt af van je klant en de gebruikte Incoterm. Bij Incoterm Delivered Duty Paid (DDP) bijvoorbeeld ben je als verkoper verantwoordelijk voor het afdragen van de Engelse BTW. Hiervoor moet je je bedrijf in het VK voor de BTW registreren. Je kunt dit overigens ook door een Engelse fiscaal vertegenwoordiger laten doen.

Is de regeling voor afstandsverkopen bij e-commerce nog van toepassing door de BREXIT?

De regeling voor afstandsverkopen bij e-commerce is na de Brexit niet meer van toepassing. Leveringen aan particulieren in het VK vallen nu onder export naar een land buiten de EU, waarvan we de regels bij de vraag hiervoor hebben besproken.

Waar moet je op letten als je digitale producten zoals bijvoorbeeld e-boeken, software of muziekopnames aan bedrijven in het Verenigd Koninkrijk verkoopt?

Let dan goed op: hoewel we geneigd zijn om dit digitale producten te noemen, worden ze door de Nederlandse overheid als digitale diensten gezien. Dit soort diensten zijn belast in het land waar je klant woont of is gevestigd. Het maakt niet uit, of je klant een particulier of ondernemer is. Met het hulpmiddel van de Belastingdienst weet je in welk land de dienst is belast en wat je met de BTW moet doen.

Waar moet je op letten als je diensten aan particulieren in het Verenigd koninkrijk levert?

Bij diensten aan consumenten breng je Nederlandse BTW in rekening. Er zijn echter een paar uitzonderingen. Check daarvoor het digitale hulpmiddel op de site van de Belastingdienst.

Waar moet je op letten als je diensten aan ondernemers in het Verenigd koninkrijk levert?

Bij diensten aan ondernemers in het Verenigd Koninkrijk stuur je een factuur zonder Nederlandse BTW. Deze dienst vermeld je niet in je Nederlandse BTW-aangifte. In dit geval geldt de BTW-wetgeving van het Verenigd Koninkrijk. Er zijn specifieke regelingen voor specifieke soorten diensten. Daarom moet je je case aan de belastingdienst in de VK voorleggen. Wanneer je je nog aan het oriënteren bent, dan kan het hierboven genoemde digitale hulpmiddel van de Nederlandse belastingdienst je helpen om te bepalen wat je moet doen. Daarnaast kun je op de site van de overheid van het VK informatie in het Nederlands vinden.  

Meer informatie over het registreren voor de BTW in het VK vind je op deze pagina. Onder het kopje “How to register” vind je een link naar de pagina waar je kunt registeren. Laat je daar niet verwarren door het login scherm. Onder het login-formulier staat een link naar een pagina waar je een account aan kunt maken.

Je kunt voor je BTW-zaken in het Verenigd Koninkrijk ook een tussenpersoon inschakelen die in dit soort diensten gespecialiseerd is. Wij geven wel advies, maar treden niet op als tussenpersoon. Wil je liever met een tussenpersoon werken, dan kan dat via ons of rechtstreeks. Ik kan je het BTW instituut of BTW Nederland aanraden.

Waar moet je op letten wanneer je goederen aan particulieren in Noord-Ierland verkoopt?

Voor de verkoop van goederen aan particulieren in Noord-Ierland, wordt Noord-Ierland nog als een EU-land gezien. Voor dit soort verkopen zijn binnen de EU drempelbedragen afgesproken. Blijft je omzet in een land onder dat bedrag, dan breng je de dezelfde Nederlandse BTW in rekening die je bij verkopen binnen Nederland in rekening zou brengen. Die geef je ook in Nederland op. Kom je in een jaar boven dat bedrag, dan moet je je registreren bij de belastingdienst van dat land, en moet je over de omzet boven het drempelbedrag in dat land aangifte doen. Meer informatie over de uitzonderingen op deze regel en over de drempelbedragen vind je op deze pagina van de belastingdienst.

Waar moet je op letten wanneer je goederen aan ondernemers in Noord-Ierland verkoopt?

Ook voor de verkoop van goederen aan ondernemers in Noord-Ierland, wordt Noord-Ierland nog als een EU-land gezien. Wel is de procedure iets anders.

Als je afnemer beschikt over een geldig BTW-nummer, hoef je geen BTW in rekening te brengen. Je moet dan wel het BTW-nummer van de afnemer op je factuur zetten.

 Je moet vervolgens deze omzet aan in rubriek 3b van je BTW-aangifte (leveringen naar of diensten in landen binnen de EU) vermelden, en een zogeheten ICP-opgave doen.

Waar moet je op letten wanneer je diensten aan particulieren of ondernemers in Noord-Ierland levert door de BREXIT?

Dan geldt dezelfde regeling als het leveren van diensten aan particulieren of ondernemers die binnen de andere landen in het Verenigd Koninkrijk gevestigd zijn. Alleen moet je in dit geval je case voorleggen aan de belastingdienst van het Verenigd Koninkrijk.

Wow, ik snap dat ondernemers het overzicht kwijtraken…. Ik heb ook iets gehoord over een MOSS-regeling. Maakt die het leven van webshop eigenaren nog makkelijker in dit geval?

Nee, helaas niet. De MOSS (Mini One Stop Shop) regeling is alleen van toepassing als je digitale diensten binnen de EU levert. Wel komt er een nieuwe regeling aan. Die heet de OSS (One Stop Shop) en wordt van toepassing op de verkoop van zowel producten als diensten. Er komt dan één online platform waar je al je BTW-zaken binnen de EU kunt regelen. Helaas dus nog niet je BTW-zaken voor het Verenigd Koninkrijk, maar hoe dan ook goed om in de gaten te houden. Volgens de planning zou dat platform op 1 juli van dit jaar de lucht in moeten gaan, maar Nederland heeft aangegeven meer tijd nodig te hebben. Dat is dus nog even afwachten.

Dat klinkt als een fijne ontwikkeling! Makkelijk is altijd beter. Wat me op een andere vraag brengt. Waar moeten webshop eigenaren op letten wanneer een klant een artikel retour stuurt?

Dat is een goede vraag. Het is belangrijk om goed te kijken waar je BTW aangegeven en betaald hebt. Door het maken van een creditnota wordt de Nederlandse kant automatisch goed verwerkt. Heb je echter in het Verenigd Koninkrijk BTW aangegeven en betaald, dan moet je niet vergeten dat daar ook weer terug te vragen. Daarnaast moet je niet vergeten om retourzendingen ook in je ICP-opgave te verwerken. Het zou tenslotte zonde zijn als je onterecht te veel belasting betaalt.

Duidelijk. Dank je. Nog één laatste vraag. Waar moeten webshop eigenaren op letten wanneer je goederen uit het Verenigd Koninkrijk importeert om die vervolgens te verkopen?

Dat is ook een belangrijke. Allereerst betaal je bij het importeren BTW aan de douane. Die kun je vervolgens als voorbelasting opgeven en in je BTW-aangifte verrekenen. Wanneer je je importzaken aan een tussenpersoon overlaat, krijg je een factuur die best een beetje tricky is:

  • De BTW die je over de waarde van je goederen betaalt, boek je als voorbelasting;
  • De kosten van de diensten van de tussenpersoon boek je als bedrijfskosten
  • De BTW die de tussenpersoon over zijn diensten in rekening brengt, boek je zoals je normaal BTW over diensten zou boeken.

Maar importeer je regelmatig goederen van buiten de EU, dan kun je overwegen om een artikel 23 vergunning aan te vragen. Daarmee krijg je ontheffing van het betalen van BTW die je vervolgens toch weer terug kunt vragen.

Dat klinkt inderdaad de moeite van het uitzoeken waard. Diana, enorm bedankt voor je uitgebreide antwoorden. Mogen onze lezers contact met je opnemen als ze advies nodig hebben?

Ja natuurlijk! Tijdens een kennismakingsgesprek geven we altijd wat algemene uitleg en vertellen we globaal hoe een en ander in zijn werk gaat. Heb je specifiekere vragen, dan zoeken we die als we daarvoor een opdracht krijgen met plezier uit.

En ben je al klant bij ons, dan zijn vragen waar we direct antwoord op kunnen geven of zaken die we kort door kunnen spreken altijd inbegrepen bij onze dienstverlening.

Tot slot

Neem vooral contact op met Diana Hartman mocht je meer vragen hebben over dit onderwerp op een kennismakingsgesprek willen over deze wijzigingen die hebben plaatsgevonden met de BREXIT. Heb je nog aanpassingen aan je webshop nodig, wil je je website bij ons onderbrengen of misschien wel een hele nieuwe webshop? Vraag dan een gratis demo zodat wij kunnen laten zien welke oplossingen wij voor jou klaar hebben staan.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *