
klantproject ImpactBuying
De website als reflectie van je organisatie
Brechtje Helderweirdt zorgt er bij ImpactBuying voor dat de boodschap op één lijn wordt doorgevoerd. Als Business Development & Marketing Impact Manager is ze verantwoordelijk voor new business, marketing, PR én events. Behoorlijk veel dus. Maar dat past ook wel bij deze rap groeiende organisatie.
De opdracht
“ImpactBuying is zeg maar Keuringsdienst van Waarde, maar dan in het groot. Zo leg ik het tenminste altijd uit op feestjes, want ons verhaal is nogal complex en bevat veel terminologie. Onze doelgroep weet gelukkig meteen waar we het over hebben,” zegt Brechtje. “Maar voor het beeld: wij brengen (grote) ketens in kaart, zoals voor een Albert Heijn, Action, etc.”
Dat klinkt groots. En dat is het ook. “Een klant heeft bijvoorbeeld 20.000 producten en moet zo goed mogelijk weten waar die producten vandaan komen, hoe ze zijn gemaakt, wat de impact is op mensenrechten en milieu en welke risico’s eraan kleven,” vertelt Brechtje. “Voor elke klant halen we data op in hun eigen database, met een team dat 23 talen spreekt zodat er makkelijk gecommuniceerd kan worden met leveranciers. Zodra de data er is, verifiëren en valideren we die. Zo proberen we samen met onze klanten een positieve impact te maken. Zo wordt de wereld mooier, eerlijker en beter.”

“Rosanne is een positieve en energieke dame. Er was direct een leuke klik en ze sloeg meteen aan het meedenken.”
Brechtje Helderweirdt – ImpactBuying
Bij zo’n mooie en grote organisatie hoort natuurlijk wel een passende website. Die is uiteindelijk twee keer zo groot geworden als de oude, omdat er veel meer pagina’s en diensten bij kwamen. Brechtje en ImpactBuying zijn wel echt zo’n partij die, als ze iets doen, het ook goed doen. “We wilden een site die transparantie en duurzaamheid uitstraalt. We hebben ook een nieuw kantoor, waar we met foto’s van onze consultancy projecten, persoonlijke quotes en veel licht die boodschap vertellen. Die moest vertaald worden naar een nieuwe website.”

De situatie
“De oude website van onze organisatie liep enorm achter bij onze ontwikkelingen,” vertelt Brechtje. “ImpactBuying is een samenvoeging van 2 bedrijven. Dat was nog steeds niet 100% doorgevoerd. Net als dat we snel moesten in gaan spelen op nieuw opkomende wetgeving wat nog niet duidelijk was. Er kwam dus niet goed naar voren wie we waren en wat we deden.”
Het is inderdaad zonde als je website je mooie organisatie niet goed reflecteert. “Omdat we met een klein team zitten kwamen we er zelf steeds niet aan toe. Sales gaat voor, dus we hadden extra handen nodig. Die vonden we bij Buro Staal. En niet alleen handen! Ook hoofden die met ons meedachten. Rosanne is een positieve en energieke dame. Er was direct een leuke klik en ze sloeg meteen aan het meedenken.”
“Buro Staal is flexibel maar ook streng en rechtvaardig als het moet. Ze zeggen niet alleen maar ja en amen, ze duwen ook terug.”
Brechtje Helderweirdt – ImpactBuying
Het doel
“Het doel dat we bij Buro Staal neerlegden voor een nieuwe site was een transparante en eerlijke uitstraling en een duidelijke boodschap. Wij hebben doorgaans te maken met hele lange salesprocessen, wat ook heel logisch is. Het is een flinke investering en er moet veel veranderen bij een organisatie. Maar ons verhaal kon veel gemakkelijker overgebracht worden. Zonder te véél uit te leggen, natuurlijk.”
De aanpak
“Rosanne deed de projectleiding en begeleiding, Tim het design. Het was een ontzettend fijne samenwerking. In Asana en via de mail hebben we de communicatie en takenlijsten gedaan. We hadden ook een gezamenlijke Google Drive waar ik alle content in kon delen,” vertelt Brechtje.
Brechtje moest een hoop regelen en organiseren voor de nieuwe site. “Tja, zo’n nieuwe site is altijd een bevalling. Dat wist ik ook wel, maar soms is zo’n project ingewikkeld. Omdat er hier zoveel tegelijk loopt en ik input van anderen nodig had. We hebben de deadline een paar keer verschoven, maar wat is het uiteindelijk een verbetering ten opzichte van de oude site!”

“Rosanne en Buro Staal zijn flexibel maar ook streng en rechtvaardig als het moet. Ze zeggen niet alleen maar ja en amen, ze duwen ook terug. Helemaal goed! Ze hebben het proces goed begeleid en meegedacht. Dat ze veel geduld hebben bleek wel uit de vele voorstellen voor de homepage. Ik denk dat ze wel 30 voorstellen hebben gemaakt,” lacht Brechtje.
Die hero op de homepage was inderdaad het enige stukje van het design dat niet vlot verliep. Maar na 7 versies was het goed. Gelukkig niet dertig! Brechtje is fijn om mee samen te werken. Je kan eerlijk tegen haar zijn, ze staat open voor feedback en zorgt dat het geregeld wordt. Het is inderdaad een hele dynamische organisatie, dus soms blijven dingen ietsje langer liggen. Maar dat is vaak zo en uiteindelijk komt het helemaal goed.
“De oude website van onze organisatie liep enorm achter bij onze ontwikkelingen. Nu hebben we een site die ons verhaal goed en duidelijk vertelt.”
Brechtje Helderweirdt – ImpactBuying
Het resultaat
“De site is nog vrij nieuw, maar de reacties zijn heel positief; zowel intern als extern. Door het gebruik van video’s, graphics en kortere teksten is nu veel duidelijker waar onze organisatie voor staat en hebben we een duidelijker (sales) verhaal. Ik moet nog even tijd vinden om met de Analytics aan de slag te gaan. Ik heb nu 2 marketinghulpen erbij, dus dan kunnen we ook met SEO en SEA aan de slag. Ik heb wel al het idee dat we meer aanvragen en referrals krijgen.”
“Wat wij doen is niet nieuw, wij doen dit tenslotte al 16 jaar. Maar er is nieuwe wetgeving, waardoor organisaties nu tot veel meer verplicht zijn als het gaat om mensenrechten, duurzaamheid en (voedsel-) veiligheid. Onze branche zit nu dus in een stroomversnelling. We zijn daarom extra blij met de nieuwe website. Die past bij de grootte en professionaliteit van onze organisatie. .”