Dingen die je niet wist over Google Mijn Bedrijf

We hebben het al eerder verteld: internetgebruikers zijn behoorlijk ongeduldig. Je warme contacten (klaar om te kopen of contact op te nemen) zullen de tijd nemen om de zorgvuldig gekozen content op je website tot zich te nemen. Koude contacten moet je eerst nog maar eens op je website zien te krijgen. Google Mijn Bedrijf kan je daarbij helpen.

Google to the rescue

Ben je gezellig een weekendje weg met je lief of beste vriendin heb je je lenzenvloeistof vergeten, en tot overmaat van ramp ga je bij het ontbijt ook nog eens op je reserve bril zitten. Een rondje Google helpt je naar de dichtstbijzijnde opticien. Nog voordat je doorgeklikt hebt, zie je naast de zoekresultaten al meer informatie over een van de gevonden opticiens. Door de openingstijden zie je dat die om de hoek zit en zelfs al om 8 uur ’s ochtends open is. Top!

Bovenstaand voorbeeld laat zien hoe je met Google Mijn Bedrijf ervoor kan zorgen dat jij je met locatie, openingstijden en reviews kunt onderscheiden van je concurrenten, nog voordat mensen je website hebben bezocht. In je Google Mijn Bedrijf account kun je aangeven welke informatie er naast de zoekresultaten getoond moet worden als jouw bedrijf daar uitgelicht wordt. Hieronder geven we je tips om nu nog meer uit Google Mijn Bedrijf te halen.

Screenshot Google mijn bedrijf-01
Aan de rechterkant zie je hoe onze Google Mijn Bedrijf informatie weergegeven wordt.

Google Mijn Bedrijf > Informatie

Heb je een horecagelegenheid of schoonheidssalon? Zet je menu of aanbod online onder het kopje Informatie. Je kunt hier zelfs tarieven toevoegen, maar dit is niet verplicht. Bekijk hierbij goed of het toevoegen van prijzen relevant is in jouw branche en jouw aanbod goed is te vergelijken.

Hoe completer je bedrijfsinformatie is, hoe beter. Vergeet daarom naast je openingstijden, ook je bijzondere openingstijden niet te vermelden, en vooral up-to-date te houden. Zo voorkom je teleurstelling!

Google Mijn Bedrijf > Vraag en Antwoorden

Dit zijn echte vragen die je ontvangt van bezoekers, en waarvan de antwoorden ook nuttig kunnen zijn voor je andere bezoekers. Zo is het superhandig om te weten of je gratis voor de deur kunt parkeren en of je hond ook mee naar binnen mag.

Je kunt het lot ook een beetje helpen door jezelf op te zoeken in Google en onder ‘Ken je deze plaats’ enkele korte vragen te beantwoorden. Deze info wordt niet getoond, maar wel meegenomen in het algoritme van Google.

Google Mijn Bedrijf > Posts

Met Google Posts kun je je zoekresultaten een handje helpen door een actueel artikel van max 300 tekens toe te voegen aan je Mijn Bedrijf vermelding. Handig als je een actie, mooie publicatie of evenement onder de aandacht wilt brengen. En niet geheel onbelangrijk je kunt direct verschillende call to actions toevoegen, zoals reserveren, registreren, bestellen of aanbod bekijken.

Houd er rekening mee dat een Google Post maar 7 dagen zichtbaar is, dus plaats geregeld iets nieuws. Google Posts is overigens niet beschikbaar voor alle categorieën. Voor bijvoorbeeld hotels of B&B’s biedt Google weer andere oplossingen. Het blijft natuurlijk wel Google ;-)

Zaakjes op orde

Bovenstaande tips kunnen eraan bijdragen dat die ene potentiële klant ervoor kiest eerder bij jou binnen te stappen dan bij je concullega die z’n zaakjes uh vermelding minder op orde heeft. Om er zeker van te zijn dat je geen lead meer mist, download je natuurlijk de app voor notificaties. Zo kun je vanaf je smartphone direct reageren op vragen en reviews. Wanneer je de berichtenfunctie inschakelt kun je hier zelfs mee chatten. Onze bezoekers zijn immers ongeduldig, hoe sneller ze antwoord hebben hoe beter ;-)

Vind je het interessant wat je leest? Ontvang een melding als we een nieuw, waardevol blog hebben geplaatst!

2 antwoorden
  1. Willy van Leeuwen|Effectief Rouwen zegt:

    Ik was vanochtend net bezig met mijn Google mijn bedrijf! Zocht nog wat informatie en voila, daar zijn jullie weer! Heb nog een vraagje: Google maakt ook een website van je bedrijf. Is dit het aan te raden die te publiceren? En vermeld je daar ook veel informatie? Is het niet beter dat ze naar je echte website gaan?

    Beantwoorden
    • Bianca zegt:

      Hallo Willy, leuk dat je aan de slag bent gegaan met Google Mijn Bedrijf.

      Google biedt, met de website builder, ondernemers de mogelijkheid binnen 5 minuten een website online te brengen (uitgaande dat ‘wereldwijd’ nog steeds 60% geen website heeft?). Echter is dit in praktijk slechts een samenvatting van de foto’s en gegevens die je hebt ingevoerd, zonder mogelijkheid eigen pagina’s toe te voegen. De pagina komt te staan op een .business.site domein.

      Ik zou je daarom altijd adviseren te verwijzen naar de, met zorg samengestelde, content op je eigen website.

      Groet, Bianca

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *