Kevin is UX-designer bij Buro Staal. Onlangs verbeterde hij op eigen initiatief de check-out van een webshop met een fantastisch resultaat.
Wil je blijven opvallen, maar ook aan de benodigde en wettelijke eisen van een moderne webshop voldoen? Dan moet je je webdesign af en toe up-to-date brengen. Met die gedachte gingen wij bij Buro Staal eens kijken naar sites die we een paar jaar terug hadden opgeleverd. Want een webshop is eigenlijk nooit af en kun je continu blijven doorontwikkelen.
Voorstel aan Westlandpeppers
Tijdens onze maandelijkse kennislunch bespraken we dat we proactiever klanten willen helpen met het verbeteren van hun webshop of website. Vanuit de training Meer Conversie met Neuromarketing & Psychologie die ik volg, ben ik gaan kijken welke webshop ik kon verbeteren.
De webshop van Westlandpeppers hebben we in 2022 opgeleverd. Het viel me op dat de checkout nog vrij basic was. We bekeken de data in Analytics, focusten op wat relevant is voor een webshop – want dat gaat natuurlijk direct om omzet – en we zagen mogelijkheden om de conversieratio te verhogen.
Ik zag bij het design direct een flink aantal punten die nog beter konden. Ik maakte proactief een nieuw design, want dat is leuker dan een lange mail met verbeterpunten. Het nieuwe design stuurden we naar Westlandpeppers met de vraag of ik de verbeteringen mocht doorvoeren op hun site. Het antwoord was een enthousiast: ’ja!’ Heel fijn als klanten net zo enthousiast zijn als wij.
Concrete aanpassingen
Concreet heb ik vooral de checkout en de winkelwagenpagina aangepakt. Er was een slechte tekstuele hiërarchie en er ontbrak belangrijke informatie voor bezoekers. Bij de checkout was bijvoorbeeld niet duidelijk wat de verzend-USP was. Die is namelijk: Vóór 09:30 besteld (ma–vr) = Vandaag verzonden. Maar dat was dus niet duidelijk aangegeven.
En zo waren er nog meer zaken aan die megabelangrijke webshoppagina’s die beter konden. Ik heb me vooral gericht op de toegankelijkheid, leesbaarheid en verzend-USP’s.

Kijk eens naar de knoppen op je webshop. Bij Westlandpeppers waren bijvoorbeeld álle knoppen oranje, omdat dat hun huisstijlkleur is. Dat wilden zij destijds graag. Maar ons advies is om voor alle knoppen in de checkout een contrasterende kleur te kiezen, die je nergens anders voor gebruikt. Kijk maar eens naar Coolblue. Daar weet je meteen dat de groene knop de volgende stap betekent.
Continu beter
Het is echt niet zo dat de site van Westlandpeppers slecht was. Maar het eCommerce landschap ontwikkelt enorm hard door, waardoor regelmatig optimaliseren echt resultaat kan opleveren.
Wij zijn dus heel blij dat we het vernieuwde design van Westlandpeppers mochten doorvoeren. De conversie was eerst 2,18%. Dat is vrij gemiddeld. Daar doen we het natuurlijk niet voor! We willen altijd meer. Ik zag nog zoveel kansen! 2,18% is mooi, maar het kan misschien ook wel naar 3%. Of zelfs hoger.
Ik mocht alle aanpassingen vrijwel 1-op-1 overnemen. Vanaf dat moment heb ik cijfers genoteerd en zijn we gaan meten. Na 4 weken hebben we de cijfers met elkaar vergeleken.
Resultaat
- De conversie is met bijna een procent gestegen, naar ruim 3%. Dat is dus een stijging van ongeveer 40%!
- Het aantal mensen dat na het starten van de checkout ook echt een aankoop doet, is gestegen van 52,40% naar 59,73%. Dat betekent dat meer mensen hun bestelling afronden. Een stijging van 7,33 procentpunt, oftewel ongeveer 14% meer dan eerst.
- En we hebben Abandoned Cart Recovery ingesteld. Als mensen iets in de winkelwagen gooien maar niet afrekenen krijgen ze een mail. Dit heeft in 4 weken tot 12 extra aankopen geleid.
Bovengemiddeld
Westlandpeppers zegt over de verbeteringen: “Heel fijn om alle resultaten over de veranderingen aan de check-out zo duidelijk te zien! Wij zijn ook erg tevreden over de aanpassingen, en fijn om dat ook terug te zien in de cijfers.”
Je webshop is dus nooit “klaar”. Met behulp van data, goed inzicht en de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van design kun je je webshop regelmatig verbeteren. En er zo meer omzet uithalen. Zo simpel is het.
Wil je dat we de site die we ooit voor jou bouwden ook onder de loep nemen op verbeterpunten? Neem dan contact met ons op via het contactformulier en vraag naar de mogelijkheden van conversieoptimalisatie.