Bij het laten bouwen van een nieuwe website moet je een flinke berg aan keuzes maken. Je krijgt van alle kanten advies zodra je het woord “website” laat vallen. De een is enorm fan van WordPress, de ander gruwelt ervan en raadt je aan iets customs te laten bouwen of zweert bij Drupal, Webflow of Umbruco.
Daarover later meer. Nu eerst: Wat is WordPress precies? Want als je voor een (strakke, gebruiksvriendelijke en winstgevende) website van Buro Staal kiest, dan wordt het sowieso WordPress. We werken er tenslotte al sinds 2012 mee en dat gaat niet veranderen.
Omdat een site meer kost dan alleen het bouwen, en je vrienden en collega’s enorm uiteenlopende bedragen naar je hoofd gaan slingeren, krijg je van ons een realistische blik op wat een WordPress website daadwerkelijk kost. Naast het bouwen, dan.
Wat is WordPress precies?
WordPress is een CMS (Content Management Systeem). Het kan niet anders of je hebt er wel eens van gehoord. Met deze software kun je een website bouwen, maar ook een blog, online leeromgeving, intranet of webshop.
Van alle websites wereldwijd is ca. 43% met WordPress gebouwd. Dat is 17x meer dan de nummer 2, Wix. Wij gebruiken WordPress om de volgende redenen:
- Er is absurd veel mogelijk met WordPress. De combinatie van altijd up-to-date software (wij doen ook updates en onderhoud) met 58.000 WordPress plugins (weer een internetstatistiek), maakt bijna alles mogelijk. Bijna alles.
- In principe kun je, als de site af is, zelf dingen toevoegen, weghalen, aanpassen, weggooien of veranderen. De back-end is intuïtief en in ruim 50 talen beschikbaar. Veel wijst zichzelf. En anders maken we een uitlegvideo.
- Onze (voormalige) klanten zitten zo ook niet aan ons vast. In principe kunnen ze zelf alles doen en zo over naar een andere provider, bouwer, onderhouduitvoerder, etc. Mochten ze dat willen. En dat vinden we wel zo netjes, dat je niet vastzit aan een bureau.
- Nog een: omdat WordPress zoveel gebruikt wordt, is het compatible met bijna alles. Handig! Betaalproviders, boekhoudprogramma’s, vertaaltools, SEO-tools, e-mailmarketingsystemen, CRM-systemen; bijna alles kan gekoppeld worden.
Initiële en doorlopende kosten voor het opzetten van een WordPress website
WordPress zelf is gratis, maar het bouwen van een website met WordPress niet. Je hebt namelijk meer nodig dan alleen de software. Naast hosting, een domeinnaam of -namen en een SSL-certificaat, maakt een goede WordPress website ook al snel gebruik van een aantal betaalde plugins, om de functionaliteiten te optimaliseren.
Uiteengezet:
A. Domeinregistratie: de URL.
De kosten zijn afhankelijk van of je .nl of .com of een andere extensie wilt. Vaak stunten hostingbedrijven met lage prijzen voor het eerste jaar. Per jaar kun je, buiten of na zo’n actie, uitgaan van ongeveer 15 tot 25 euro per jaar, wat je meestal in 1x per jaar betaalt.
B. Hosting
WordPress.com biedt zelf hosting aan als je een eigen domeinnaam wilt kiezen. En dat wil je. Want een gratis website met “wordpress” in de URL is natuurlijk verre van professioneel. Voor 4 tot 8 dollar per maand (per jaar betalen en excl btw) kun je bij WordPress.com terecht. Wil je echter liever een eigen host uitzoeken, bijvoorbeeld een bedrijf in Nederland, dan kun je alsnog uit honderden hostingbedrijven kiezen.
Kosten voor hosting lopen sterk uiteen. Je betaalt vaak per maand, per kwartaal of per jaar. De afgelopen jaren zijn er veel kleinere partijen overgenomen door grote spelers met hogere prijs en slechtere service als gevolg. Aan de andere kant, in onze optiek heb je nooit of nauwelijks contact met een goede host. Alles moet gewoon vlekkeloos lopen zonder gedoe.
Staar je dus niet blind op goedkope prijzen, want dat kan je een hoop gedoe kosten. Overstappen is echt niet altijd snel, handig en fijn. Dus beter om in 1x goed te zitten.
Let hierop als je een host uitkiest:
- Snel, goed en goedkoop gaan niet per se samen;
- Alhoewel je dus het liefst nooit of zo min mogelijk contact met je host wilt, kan het natuurlijk altijd gebeuren dat je een vraag of probleem hebt. Goede bereikbaarheid is dan essentieel voor je business;
- Schaalbaarheid: stel dat die nieuwe site van je compleet door het dak gaat qua bezoekers (daar gaan we natuurlijk voor) dan moeten de servers dat wel aankunnen en niet de hele tijd je site platgooien. Ook als jullie bedrijf flink gaat groeien en jullie de site willen uitbreiden, moet er voldoende groeiruimte beschikbaar zijn bij je host. Dit is bijna altijd het geval, maar toch goed om op te letten.
- Performance: Wil je een shared server? Dit is goedkoper. Dan deel je de specs van de server waar jullie site op staat met andere sites op dezelfde server. Dit heeft invloed op de performance (onder andere de laadtijd) en maakt je site kwetsbaarder voor hackers als een van die andere sites zijn sH*t niet op orde heeft. Een VPS kan, maar hoeft niet. Er zijn genoeg partijen die bv Google Cloud servers gebruiken waarbij elke site een eigen container met eigen specs heeft.
- Prijzen kunnen uiteenlopen van 1 tot honderden euro’s per maand. Voor een gemiddelde site ben je tussen de € 10 en € 20 per maand kwijt bij een gewone hostingpartij en tussen de € 30 en € 40 bij een gespecialiseerde WordPress hostingpartij. Als je een grote webshop hebt met veel producten en veel request, dan kunnen de kosten oplopen naar honderden euro’s per maand.
Wij zijn fan van Kinsta en Servebolt. Veel partijen claimen dat ze gespecialiseerd zijn in WordPress hosting, maar zij zijn het echt.
Wij helpen je als reseller graag met het uitzoeken van de juiste host en een passend pakket, mocht je hosting via ons willen afnemen.
C. Beveiliging
Onderschat als-je-blieft de beveiliging van je website niet. “Dan zet ik wel een backup terug,” is geen beveiliging. Als je site ook maar iets van gegevens verwerkt, ben je uiteraard – moreel en wettelijk – verplicht om die te beschermen, maar sowieso wil je voorkomen dat je site wordt gehackt.
Wat houdt goede beveiliging in?
- SSL-certificaat: een Secure Sockets Layer versleutelt (gevoelige) informatie tussen een site en de bezoeker. Iedere moderne site heeft een SSL-certificaat nodig om betrouwbaar te zijn en over te komen, om data te beschermen (zelfs van zoiets simpels als een contactformulier) én het draagt bij aan je vindbaarheid. Het laatste wat je wilt is dat mensen een waarschuwing van hun browser krijgen dat je site onbetrouwbaar is en ze geschrokken wegklikken. De kosten komen meestal uit rond de 50 – 100 euro per jaar, maar kunnen variëren afhankelijk van je host en je wensen. Wel doen, dus.
- Goede hosting: een goede host, die zijn servers onberispelijk onderhoudt, en waar jouw website geen ruimte deelt met onbetrouwbare, slecht onderhouden sites, is onmisbaar voor veiligheid. Zie hierboven.
- Een belangrijk onderdeel van goede hosting zijn back-ups. Ga er onder geen beding vanuit dat je host die wel zal maken! Of dat je er zonder extra kosten bij kan. We hebben al vaker meegemaakt dat een hostingpartij een niet milde bijdrage “vraagt” om een back-up terug te laten zetten. Of dat je er een paar dagen op moet wachten. Dat is het laatste wat je wilt als je site uit de lucht is.
Belangrijke vragen om te stellen aan een hostingpartij:
- Hoe vaak wordt er een back-up van mijn site gemaakt? Het antwoord moet zijn: minimaal 1x per dag, voor webshops liefst ieder uur of real-time.
- Hoe laat wordt de back-up gedraaid? Het antwoord moet zijn: ’s nachts.
- Tot hoe ver gaan de back-ups terug? Het antwoord moet zijn: minimaal 2 weken.
- Wat kost het me als ik een back-up terug wil laten zetten? Het antwoord moet zijn: uiteraard regelen we dit kosteloos.
Wij adviseren overigens om zelf ook back-ups te maken, zodat je niet een uur naar het wachtmuziekje van je host hoeft te luisteren of met je handen in je haar zit omdat dit soort dingen altijd op vrijdagavond om 22:00 uur gebeuren, als alles dicht is. Tenzij je een goed bereikbare host hebt met een noodhelpdesk. Maar dan nog is een extra back-up het overwegen waard.
Met een aanvullende plugin als Wordfence houd je de site helemaal veilig. Er is een gratis versie die al heel veel doet, maar de betaalde versie van 119 dollar per jaar houdt hackers (en bots) tegen, je kunt IP-adressen handmatig aan de black list toevoegen, je krijgt emails met waarschuwingen bij een verhoogde aanvalsnelheid, als iemand heeft ingelogd op de site en je kunt mega veel zaken instellen en bekijken. De betaalde versie van deze plugin reageert een stuk sneller (real-time) op onveilige situaties. Afhankelijk van hoe belangrijk het veilig houden van je site is, is dit echt een aanrader.
D. WordPress thema
Een groot voordeel van werken met WordPress is de enorme verscheidenheid aan thema’s die beschikbaar zijn. En toch – en toch- werken we het liefst met een handjevol thema’s. Omdat die altijd worden geüpdatet (ja, ook een thema heeft regelmatig updates nodig om compatible te blijven met de gebruikte software/plugins), omdat er binnen het thema enorm veel mogelijk is en omdat we het thema door en door kennen. Werkt lekker snel.
Veel thema’s zijn gratis, zoals Hello Elementor (specifiek voor Elementor), Ollie (specifiek voor Full Site Editing = FSE) en Astra. Wil je overstappen op de betaalde versies van deze thema’s, bijvoorbeeld omdat je site groeit, dan moet je denken aan 50 tot 200 euro per jaar.
Een goed thema waar je (bijna) al je wensen voor de look&feel in kunt doorvoeren, en die met je bedrijf meegroeit, is de basis van elke site. Overstappen op een ander thema op een later moment kan zeker, maar brengt vaak een hoop pielwerk met zich mee.
Je kunt ook gaan voor de default WordPress builder Block Editor in combinatie met een standaard theme. Je thema bepaalt dan wel voor een groot deel de opmaak van je website waardoor je veel minder vrijheid hebt. Wat ons betreft niet aan te raden. Je kiest niet voor niets voor een nieuwe site!
De Block editor in combinatie met een FSE theme geeft je maximale vrijheid, maar vereist ook meer kennis. Niet voor iedereen, dus.
Er zijn verschillende page builders zoals Elementor, Divi, Oxygen en Bricks, die allemaal hun eigen kosten en eigen thema’s met zich meebrengen.
Zelf werken wij tegenwoordig met de Full Site Editor. De builder, in combinatie met een goed thema, biedt in onze optiek alle vrijheid die je nodig hebt om een goede site te bouwen.
E. Plugin
Plugins: veel plugins gebruiken een “fremium model”. De basisfunctionaliteiten zijn gratis, maar wil je meer, dan moet je de premiumversie aanschaffen, tegen zeer uiteenlopende kosten.
De meeste betaalde plugins die wij zien zijn voor formulieren, SEO, emailmarketing en optimalisatie. Sommige plugins vragen een eenmalig bedrag (lifelong), maar andere berekenen jaarlijks terugkerende kosten. Let hier goed op als je een plugin aanschaft!
Dit zijn onze must-haves:
- Gravity Forms: voor maatwerk formulieren.
- Yoast: de meestgebruikte SEO-plugin (van de Nederlandse oprichter Joost de Valk).
- Perfmatters: voor betere performance.
- Shortpixel: voor de optimalisatie van afbeeldingen, CSS en JS.
- Images to WebP: voor het automatisch converteren van afbeeldingen.
- Mailgun: voor je emailmarketing.
Als je een plugin kiest, betaald of gratis, let dan hierop:
- Wanneer is de plugin voor het laatst geupdate? Op zich is het geen ramp als dat al even geleden is, want iets dat goed werkt heeft niet heel vaak een update nodig, maar het zegt wel iets.
- Is de plugin compatible met de laatste WordPress versie? Deze informatie is belangrijker dan de laatste update.
- In welke talen is deze plugin beschikbaar? Is een Nederlandse versie belangrijk voor jou? Dan kun je dat hier opzoeken. Is er geen Nederlandse versie? Let dan op dat je de onderdelen handmatig kunt vertalen/aanpassen of gebruik hier weer een andere plugin voor.
- Wat zijn de kosten voor premium en worden die jaarlijks of eenmalig in rekening gebracht?
- Kies verstandig uit de meer dan 58.000 WordPress plugins. Vergelijk uitgebreid op de functionaliteiten, lees de reviews en als je er echt niet uitkomt mag je ons altijd om advies vragen.
F. Website-onderhoud
Website-onderhoud: tuurlijk, je kunt af en toe zelf op de updateknop drukken, maar weet je ook wat je moet doen als er compatibility issues zijn en je site eruit ligt? Mogelijk niet. Zonder je te willen onderschatten, we zien het in de praktijk vaak misgaan.
Vraag een gespecialiseerde partij je site goed in de gaten te houden en die extra back-ups te maken.
Kosten: een onderhoudsabonnement kan flink uiteenlopen en hangt af van je wensen. Dagelijks, wekelijks of maandelijks updaten, extra back-ups, website of webshop, het telt allemaal mee. Afhankelijk van de aanbieder betaal je doorlopend per maand, kwartaal of per jaar. Gemiddeld moet je denken aan € 50 per maand voor een gemiddelde website en € 100 per maand voor een gemiddelde webshop.
G. SEO en SEA
SEO en SEA zijn optioneel. Hoe belangrijk is het voor je om zichtbaar te zijn in Google zoekresultaten? En hoe belangrijk is dat nou écht voor je business? Hoe hoog wil je komen en wat is realistisch gezien je activiteiten en het budget?
Je kunt oneindig geld tegen SEO en SEA aangooien. Maar wees realistisch in je verwachtingen. Geduld en budget, die 2 dingen heb je nodig. En als derde: iemand die kennis heeft van SEO.
Over de kosten kunnen we hier niks zeggen omdat dat echt helemaal afhankelijk is van je wensen. De Yoast plugin is in ieder geval een gratis basis. WordPress zelf ook. En met een goede tekstschrijver kom je ook al een heel eind.
Een realistisch voorbeeld
We zien vaak dat er alleen gekeken wordt naar de kosten van het laten bouwen van een website en dat de maandelijkse kosten vergeten worden. Als de kosten te hoog worden, worden er licenties van plugins opgezegd of wordt het onderhoud gestopt. Dit heeft invloed op de performance en veiligheid van je site. We vinden het daarom belangrijk om vooraf een realistisch beeld te scheppen.
Als je alles zelf zou regelen:
- Domein: €1,50 per maand omgerekend,
- Hosting: €30 per maand,
- Ollie Pro: €5,25 per maand omgerekend,
- Kadence Blocks Pro: €7 per maand omgerekend,
- Gravity Forms: €4,40 per maand omgerekend,
- Perfmatters: €2 per maand omgerekend,
- Shortpixel: €0,75 per maand omgerekend,
- Onderhoud: €55 per maand.
Totaal: 105,90 euro per maand
Als hij het thema en de plugins via ons wilde regelen, dan kwamen we trouwens op €86,50 per maand, omdat het thema en bovenstaande plugins bij ons inbegrepen zijn in het onderhoudsabonnement.
Belangrijkste bevindingen en advies als je met WordPress gaat werken
Wij zijn gek op WordPress en zullen dat hoogstwaarschijnlijk altijd blijven, tenzij er hele gekke dingen gebeuren. Binnen dit meest bekende en meest gebruikte CMS zijn de mogelijkheden eindeloos. Geen 2 sites die we maken zijn hetzelfde.
Dit zijn onze belangrijkste bevindingen en advies als je met WordPress gaat werken:
- Noteer gedurende langere tijd welke features je wilt en nodig hebt voor je nieuwe site zodat je kunt zoeken naar de juiste oplossingen met de beste waarde. Of laat ons dat voor je doen, hè. Daar zijn we voor. Kijk eens een maand of twee zeer kritisch naar je oude site als je daarmee werkt en vraag je klanten/medewerkers/collega’s: wat mis je?
- Maak onderscheid tussen de korte en de lange termijn. Even snel een (goedkope) plugin uitzoeken is wellicht een snelle oplossing voor een opkomend probleem, maar zit je vervolgens een jaar vast aan iets wat toch niet past bij je behoefte, dan is het toch weggegooid geld. Plus alle tijd die het heeft gekost om de software in te richten, natuurlijk. Zonde!
- Denk goed na over hoe je wilt gaan bouwen en zorg dat je keuzes hier compatible mee zijn.
- Kies een hostingprovider die gespecialiseerd is in WordPress en kijk goed of de aangeboden pakketten passen bij de groei die jij de komende 5 jaar anticipeert.
- Een website bouwen is natuurlijk geen op zichzelf staande stap. Om je doelgroep optimaal te bereiken zul je uiteraard ook SEO (en wellicht SEA), social media en emailmarketing inzetten. Dus zorg dat die marketingmix goed geïntegreerd is in je nieuwe website.
Succes!