Hoe schrijf je content waar mensen naar op zoek zijn? Door onderzoek te doen naar de onderwerpen waar mensen geïnteresseerd in zijn en je content daar op aan te laten sluiten. Maar hoe vind je die onderwerpen? In dit artikel leg ik je uit hoe je met gratis tools een zoektermen onderzoek kunt doen en tegelijkertijd een enorme hoeveelheid blog onderwerpen kunt verzinnen. Win-win! 

Doe inspiratie op in Google gerelateerde zoekopdrachten 

Probeer in Google eens op “WordPress” te zoeken. Scrol daarna helemaal naar het einde van de pagina. Daar vind je een kopje “Gerelateerde zoekopdrachten”. In die sectie vind je diverse variaties op de zoekopdracht die je hebt gebruikt. Handig om te weten: er staan hier alleen zoekopdrachten die ook regelmatig door andere zoekers worden gebruikt, dit kunnen al goede blog onderwerpen zijn.  

Schermafbeelding met voorbeeld voor gerelateerde zoekopdrachten als je in Google op WordPress zoekt.
Afbeelding: gerelateerde-zoekopdrachten-WordPress 

Dit overzicht kan je op het idee brengen om bijvoorbeeld een artikel over WordPress plugins of WordPress thema’s te schrijven.  

Google Suggesties geeft je ook enorm veel gratis ideeën voor blog onderwerpen

Een andere manier om met Google blog onderwerpen te verzinnen, is om een deel van een zoekopdracht in het zoekveld in te voeren. Laten we deze keer een andere zoekterm gebruiken. “Science fiction” bijvoorbeeld. Zodra je een paar tekens hebt ingevoerd, begint Google al met je mee te denken. Je krijgt allerlei suggesties die je kunt gebruiken om content te bedenken.  

Schermafbeelding van een zoekopdracht op science fiction waarbij Google suggesties van specifiekere zoekopdrachten weergeeft.
Afbeelding: google-suggesties-science-fiction 

Handig, hè? Ook deze zoekopdrachten worden regelmatig door andere zoekers gebruikt. Omdat de lijst wordt samengesteld op basis van hoe vaak zoektermen worden gebruikt, kan het zijn dat zo’n lijst na een tijdje verandert. Maar laten we hier nog iets dieper op induiken. Zet eens een “a” achter science fiction en kijk wat er gebeurt.  

schermafbeelding van een Google zoekopdracht waarin je na science fiction een a plaatst en Google suggesties geeft voor specifiekere zoekopdrachten die met een a beginnen.
Afbeelding: google-suggesties-science-fiction-a

Nog meer suggesties. En daarmee blog ideeën. Hoe tof is dat?! Je kunt dit met alle letters uit het alfabet doen, maar ook met een combinatie van letters. En hoe meer woorden je invoert, hoe specifieker de lijst wordt. Dat maakt deze tool ook ideaal om zogeheten long-tail zoektermen te vinden. Long-tail zoektermen zijn zoektermen met 3 of meer woorden. Dat soort zoektermen kun je bijvoorbeeld als subkopjes in de tekst van je artikel verwerken. Zoeken naar long tail zoektermen is best veel werk, maar gelukkig zijn daar ook handige tools voor.  

Gebruik Yoast Google suggest expander 

De tool die ik vaak gebruik om specifiekere blog onderwerpen en long tail zoektermen te vinden heet Yoast Suggest van de bekende WordPress plugin Yoast SEO.  

Schermafbeelding van de Yoast Google Suggest Expander tool voor blog onderwerpen.
Afbeelding: Yoast-google-expander 

Je kunt hier zoektermen invoeren, de taal selecteren, en dan op “Get keyword expansions” klikken. Je kunt de resultaten op de webpagina laten weergeven of naar een CSV bestand exporteren.  

Geniaal, toch? Alleen weet je daarmee nog niet hoe vaak die zoektermen dan gebruikt worden. Daar gebruik ik weer een andere tool voor. En dat is UberSuggest van Neil Patel. 

Zoek voor meer details verder in UberSuggest 

In Ubersuggest kun je zonder te betalen of registeren maximaal 3 zoektermen per dag analyseren. Kies je zoektermen dus bewust. Wanneer je een account aanmaakt, krijg je niet meer zoekopdrachten, maar wel meer tools. Bovendien kun je tracken hoe je website het in de zoekmachines doet. Deze tool combineert de data van Google Zoekterm Planner, Google gerelateerde zoekopdrachten en Google suggesties. De Google Zoekterm Planner heb je anders alleen toegang toe wanneer je in Google adverteert. Omdat we al diep in de science fiction zitten, zullen we daar maar op doorgaan. Voeg “science fiction toe als zoektopdracht, zet de taal op Nederlands en klik op “zoeken”. 

Schermafbeelding van de Ubersuggest tool met science fiction als zoekopdracht.
Afbeelding: ubersuggest-science-fiction 

Je krijgt dan een dashboard te zien dat er uit ziet als de afbeelding hieronder.  

Schermafbeelding van het Ubersuggest dashboard met statistieken rondom de zoekopdracht science fiction

Omdat je geen (betaald) account hebt, laat UberSuggest je alleen de resultaten over de afgelopen paar maanden zien. Je ziet dat deze zoekterm vrij vaak gebruikt wordt. Desondanks is het volgens het dashboard niet heel moeilijk om goed op deze zoekterm te ranken. De zoekterm moeilijkheid score is 20 op een schaal van 1-100. En om te onderstrepen dat het goed te doen is, is het label groen. Er is ook weinig concurrentie bij de betaalde advertenties. Ook dat is positief. Als er minder wordt geadverteerd, komen de organische zoekresultaten hoger op de pagina. Laten we verder scrollen naar de sectie  Keyword Ideeën. 

Schermafbeelding van het Ubersuggest dashboard met daarin suggesties voor zoekopdrachten je op ideeën voor blog onderwerpen kunnen brengen.
Afbeelding: ubersuggest-science-fiction-dashboard-2 

Hier kun je onder meer zien welke zoektermen nog meer interessant kunnen zijn. Het kan handig zijn om te filteren op zoekvolume. Zelf vind ik het fijner om eerst op SD (Search difficulty oftewel SEO moeilijkheid) te filteren en pas daarna naar zoekvolume te kijken. Je moet je namelijk altijd afvragen of je liever 1% van de 2000 zoekers of 100% van de 500 zoekers op je pagina krijgt. In het eerste geval duurt het waarschijnlijk eeuwen voor je op de eerste pagina komt. Bij de tweede optie kun je waarschijnlijk veel sneller resultaten boeken.  

Moz Explorer 

Eigenlijk doet Moz Explorer hetzelfde als Ubersuggest. Wel moet je hier direct een account aanmaken om resultaten te kunnen zien. In ruil daarvoor kun je 10 zoekopdrachten per maand analyseren. Ook hier krijg je te zien hoe moeilijk het is om hoog op een zoekterm te ranken. Uniek voor Moz is dat je kunt zien hoeveel zoekers gemiddeld op de organische zoekresultaten doorklikken. De Keyword Priority score wordt bepaald op basis van de Keyword Difficulty, het zoekvolume en de CTR. Hoe hoger de Priority score, hoe groter de kans dat je niet alleen hoog in de zoekresultaten komt, maar dat je ook daadwerkelijk bezoekers krijgt. Wat hier wel opvalt is dat de Moz Explorer geen data heeft over zoekvolume op deze zoekterm. En dat heeft niets te maken met het gebruik van een gratis account. Op andere zoektermen (zoals bijvoorbeeld WordPress) geeft de tool wel zoekvolume weer.  

Schermafbeelding van de Moz Explorer dashboard met science fiction als zoekopdracht en diverse specifiekere zoekopdrachten die je helpen om blog onderwerpen te bepalen.
Afbeelding: moz-explorer 

Valt het je op dat er vaak maximaal vier worden woorden weergegeven? Met een combinatie van maximaal 4 hoofd zoekwoorden kunnen de meeste zoekopdrachten in Google al worden beantwoord.  

Weer een drempel weggenomen om te beginnen met content publiceren 

Met deze (tot op zekere hoogte) gratis tools kun je hopelijk een begin maken met het plannen en publiceren van content (blog onderwerpen). Om bezoekers van Google te krijgen moet je tenslotte regelmatig nieuwe content publiceren. Heb je vragen over dit artikel? Neem dan gerust contact met me op. Per e-mail of via social media. Ik denk graag even met je mee.  

Nog een laatste tip: vraag je opdrachtgevers of klanten eens hoe ze je website hebben gevonden. Zo achterhaal je onder andere welke zoektermen ze hebben gebruikt.  

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *