WordPress SEO by Yoast: tips van de makers!

De plugins WordPress SEO by Yoast en Google Analytics by Yoast, zijn gebouwd door Yoast. De oprichter van dit bedrijf is Joost de Valk. Vijf jaar geleden begon hij alleen op een zolderkamer met het ontwikkelen van deze plugins, inmiddels zijn beide plugins meer dan een miljoen keer gedownload en heeft hij een internationaal bedrijf met 27 personeelsleden. Om het vijfjarig bestaan van het bedrijf te vieren, organiseerde Yoast vorige week woensdag een conferentie die helemaal in het teken stond van holistische SEO. Naast de lezingen, werden er ook een aantal workshop georganiseerd waarin Marieke en Taco (medewerkers van Yoast) tips gaven om de WordPress SEO by Yoast plugin optimaal in te zetten.

Schrijftips by Yoast

Veel blogs ontstaan ‘omdat het goed is voor de vindbaarheid in zoekmachines’. Er worden aan de lopende band blogs op geplaatst die slecht geschreven zijn en vol zitten met zoektermen die op een onnatuurlijke manier in de tekst verweven zijn. Dat soort blogs scoren misschien (tijdelijk) goed in de zoekmachines, maar zijn voor de bezoeker absoluut niet interessant zijn. En dus moet je jezelf afvragen voor wie je je blogs schrijft: voor de zoekmachine om hoog te scoren of voor de bezoeker om kennis te delen en vertrouwen op te bouwen?

Marieke van de Rakt (mrs. Yoast) kiest 100% voor het laatste: blogs schrijven voor je bezoekers. Omdat je een boodschap voor hen hebt en kennis met hen wilt delen. Kwalitatief goede content is daarbij erg belangrijk. Met een slecht geschreven artikel kom je niet meer weg en het verhoogt je bounce rate. Hoe schrijf je dan echt goede blogs ? Marieke geeft een paar tips:

  • Denk goed na over de structuur van je tekst. Gebruik paragrafen en tussenkopjes. Houd de zinnen en paragrafen kort, dat leest prettiger. Plaats een witregel niet ergens halverwege ‘omdat dat beter staat’,  maar kies voor een logische plek. Tussenkopjes zijn goed voor de vindbaarheid, maar ook voor de leesbaarheid van je tekst.
  • Gebruik signaalwoorden om aan te geven welke kant je op wilt.
  • Denk na over je stijl. Gebruik lange en korte zinnen door elkaar, wissel de woordvolgorde af en vermijd de lijdende vorm.
  • Wordt je blog echt lang? Verspreid je verhaal dan over meerdere blogs, die je naar elkaar laat linken en allemaal dezelfde tag geeft.

Maximaal resultaat by YoastGoogle Knowledge Graph

Ik heb al eerder geschreven dat de WordPress SEO by Yoast geen wonderplugin is die je alleen maar hoeft te installeren om beter gevonden te worden. Het is ook belangrijk dat je je pagina’s en blogs textueel gezien optimaliseert. Maar er zijn wel een aantal dingen die je vindbaarheid verbeteren, die alleen al in gang gezet worden door de plugin te activeren zo vertelt Taco Verdonschot. Zo wordt er bijvoorbeeld direct een sitemap gemaakt.

Verder kan de plugin je helpen om een mooie Google Knowledge Graph samen te stellen. Hiernaast zie je een voorbeeld van de Google Knowledge Graph van onze koning. Als je in Google zijn naam intypt, krijg je rechts een overzicht te zien met foto’s en meer informatie. Google laat niet bij alle bedrijven en personen zo’n Knowledge Graph zien, maar stel dat er voor jouw bedrijf of naam een getoond wordt, dan wil je die natuurlijk wel optimaal laten zien. De plugin kan je hierbij helpen. Log in op je website en ga naar SEO > Algemeen. Vul in het 2e tabblad ‘Jouw instellingen’ of ‘Bedrijfsinformatie’ in of het een website voor een persoon of een bedrijf is en vul de overige gevraagd informatie in. Ga vervolgens naar SEO > Sociaal om je social media accounts toe te voegen.

De laatste tip om maximaal resultaat te halen: zorg dat de plugin altijd up-to-date is! Niet alleen voor de veiligheid, maar ook voor alle nieuwe features. 

 

Benieuwd welke informatie ik nog meer opgedaan heb tijdens YoastCon? Lees het in mijn blog bij Frankwatching!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *