Wat SEO nou eigenlijk oplevert

Wat SEO nou eigenlijk oplevert

SEO ROI - Wat levert SEO op?

Om eerlijk te zijn vinden we het een béétje vloeken in de kerk maar snappen m wel: ondernemers die vragen wat SEO onderaan de streep oplevert. Dat is namelijk best moeilijk inzichtelijk te maken omdat er veel factoren meespelen. Toch kunnen we er wat over zeggen. Lees je mee?  

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    SEO is géén garantie voor verkopen

    Bij adverteren in de zoekmachines (SEA) is de opbrengst wel vrij duidelijk en wordt winst direct uitgedrukt in euro’s, maar bij SEO kan winst zich vertalen in onder andere meer vertrouwen, het opbouwen van je merk, betrokkenheid van de doelgroep en natúúrlijk kunnen er ook meer verkopen uitkomen. Maar: verkopen draaien heeft direct samenhang met hoe gebruiksvriendelijk en conversiegericht je website is ingericht, ontwikkelingen van de algoritmes die Google gebruikt, je concurrentie… ga zo maar door.  
     
    SEO an sich is dus géén directe garantie voor verkopen, punt. Als je dat wil is het niet jouw marketingmiddel. Maar SEO kan je wel ontzettend veel brengen en heeft een duurzaam, langetermijn effect. Daarom mag het niet in je toolbox ontbreken. Als je alleen advertenties draait – wat best prijzig kan zijn – en je zet ze uit, wat gebeurt er dan? Juist, je bent niet meer zichtbaar. SEO en SEA vullen elkaar dus aan. 
     
    Wat het ook lastig maakt om de berekening te maken is dat de klantreis tegenwoordig zo vertroebeld raakt dat het niet meer te meten is wat de bijdrage van SEO in dat verhaal is geweest. Er zijn veel wegen naar Rome. Lees maar mee: 

    Jantine gaat op zoek naar een webshop voor een nieuwe bank en zoekt op ‘loungebank kopen’. Zij ziet het (voor haar) beste zoekresultaat van De Zitshop en bekijkt de website. Door te klikken geeft Jantine een signaal aan Google dat deze website relevant is voor de door haar opgegeven zoekwoordcombinatie: een klein plusje voor de verdere optimalisatie van vindbaarheid voor deze website.  
     
    Vervolgens verlaat ze de website maar heeft al wel besloten dat zij hier de nieuwe bank gaat kopen. Een paar maanden later bekijkt ze op een ander apparaat de site van De Zitshop en koopt een bank. De goede zichtbaarheid van De Zitshop heeft geleid tot de aankoop, maar dit is niet meer meetbaar. Maar zonder dit had Jantine waarschijnlijk nooit uitgekomen bij de Zitshop in de zee van andere aanbieders.

    De ROI van SEO in een formule

    Dit is natuurlijk slechts 1 voorbeeld. Daarom gaan we toch gaan een poging doen om de waarde van SEO door te rekenen, want er zijn ook scenario’s waarin de klantreis duidelijk(er) is. Zo eentje waarbij iemand je zoekresultaat ziet, enthousiast wordt van je site en gelijk koopt, bijvoorbeeld.

    Afijn, als je aan ons de vraag stelt: “Levert me dat op dan?” – gebruiken we de volgende formule: 

    Opbrengst investering – kosten investering/kosten investering x 100%

    De opbrengst van de investering is een variabele waar we data voor nodig hebben. Dus doen we onderzoek naar o.a. de potentie binnen je doelgroep, het gemiddelde conversiepercentage binnen je branche en de gemiddelde orderwaarde. 

    Meten is weten

    Goed, als je weet wat SEO je op kan leveren en je gaat aan de slag, dan is het een kwestie van nog meer onderzoeken en meer data verzamelen. Voor een goede campagne wil je ook weten waar je doelgroep naar zoekt, hoeveel mensen dit zijn, hoeveel mensen er per positie in de zoekresultaten op een site klikken, daar een aankoop doen, en zo verder. Zo hebben we een idee van de potentie en werken we een jaar lang gericht aan (beter) online resultaat. 

    Zoals je leest is het dus geen kwestie van aan een paar knoppen draaien en op positie 1 komen. Elk bedrijf wat je anders vertelt, ren je het best hard van weg.

    SEO bij Buro Staal

    Wil jij ook weten wat SEO jou oplevert? Vul dan onderstaand formulier in en we sturen je ‘m per mail toe. En geen zorgen: je wordt vervolgens niet overladen met opvolgende e-mails. Gewoon één mail met de berekening. 

    En als je dan interesse hebt in wat wíj voor je kunnen doen? Dan staan daar onze contactgegevens in. Kun je ons benaderen als jíj daar behoefte aan hebt. En hier lees je er alvast meer over.

    Tot snel! 


    Google-Beoordeling
    4.9
    Gebaseerd op 28 recensies
    js_loader