Maak met een vijf seconden test jouw website nóg duidelijker

Als je de website van jouw organisatie opent, begrijp je direct wat de organisatie doet. Logisch, want je hebt achtergrondkennis. Maar heb je ook wel eens aan je buurman of een vriendin gevraagd of zij het ook direct begrijpen? Is de boodschap op de website echt zo helder als je denkt? Je ontdekt het met een vijf seconden test.

Onbewust beslissen

Een bezoeker van je website beslist onbewust binnen 2-4 seconden of hij op je website blijft of niet. De belangrijkste graadmeter hierbij is of de website aansluit bij wat de bezoeker verwacht. Op basis van het logo, een ondertitel, het menu, afbeeldingen en de eerste zinnen op de pagina controleert de bezoeker razendsnel of dit de website is die hij op dat moment nodig heeft.

Het is dus heel erg belangrijk dat je een heldere en relevante boodschap uitstraalt die bezoekers binnen 2-4 seconden begrijpen. En daar gaat het nog wel eens mis.

NS zonder treinen

De meeste mensen in Nederland weten dat NS voor Nationale Spoorwegen staat. Ze weten ook hoe het logo eruit ziet. Als ze de website openen, herkennen ze de gele en blauwe kleur en zal de website aan hun verwachting voldoen.

Maar hoe zou dat met een buitenlandse bezoeker zitten? Die mist al die voorkennis over het logo en de kleuren. Bekijk onderstaand screenshot van de Engelse website van de NS eens door de ogen van een buitenlandse bezoeker.

  • Je ziet nergens NS / Nationale Spoorwegen staan
  • Er staat nergens het woord ‘train’, ‘railway’ of een ander woord dat duidt op reizen per trein
  • Je ziet geen plaatje van treinen
  • Je ziet wel een aanbod om onbeperkt door Amsterdam te reizen, maar met welk vervoersmiddel?

Als je de voorkennis mist, is de website van de NS dus opeens helemaal niet meer zo duidelijk.

Test je website met een vijf seconden test

Om te ontdekken hoe begrijpelijk je website is, kun je het beste de hulp van objectieve buitenstaanders zonder voorkennis inroepen. Door hen een vijf seconden test te laten doen, kom je er snel achter of jouw website echt zo duidelijk is als je zelf denkt.

Je kunt zelf op zoek gaan naar een testpanel, maar het is veel makkelijker om dit te doen met tools die voor dit doel bedacht zijn, zoals zoals UsabilityHub of Five Second Test. Je kunt zelf je doelgroep kiezen (o.a. leeftijd, locatie, geslacht, opleidingsniveau) en bepalen hoe groot je testgroep moet zijn. Een testpanel van 10 personen levert al flink wat nuttige informatie op.

Hoe werkt een vijf seconden test?

Het is heel simpel: je laat het bovenste deel van je website 5 seconden aan je testpersoon zien. Dit kan de homepage zijn, maar het kan ook een specifieke landingspagina zijn. Dat ligt aan het doel van je test.

Na de vijf seconden, vraag je specifieke vragen aan je testpersoon. Vragen kunnen zijn:

  • Van welk bedrijf is deze website?
  • Waar denk je dat de website over gaat?
  • Welk soort diensten / producten biedt dit bedrijf aan?
  • Wat maakt dit bedrijf / deze dienst / dit product bijzonder?
  • Komt de website betrouwbaar over?

Aan de hand van de antwoorden, kun je eventueel de tekst of het design van je website aanpassen. Voer de vijf seconden test daarna nog een keer uit om te kijken of de wijzigingen een positief effect hebben.

Een voorbeeld van onze vijf seconden test

We passen regelmatig het design en de teksten op onze website aan om deze steeds een beetje beter te maken. Omdat we wel graag willen weten of de wijzigingen een positieve invloed hebben, voeren we meerdere test uit, waaronder de vijf seconden test.

We hebben onlangs het bovenste deel van de pagina’s op onze website aangepast. Daarna hebben we een test gedaan die uit twee vragen bestond. Op de eerste vraag ‘Welk product of welke dienst wordt er op deze pagina aangeboden?’ konden de meeste respondenten een goed antwoord geven.

Vijf seconden test vraag 1

De tweede vraag ‘Wat maakt het bijzonder?’ bleek een stuk lastiger te beantwoorden. Daar moeten we dus nog aan werken.

Vijf seconden test vraag 2

De voordelen van een vijf seconden test:

  • Het kost weinig tijd om op te zetten
  • Je kunt zelf je testgroep kiezen
  • Je kunt zelf de grootte van je testgroep bepalen
  • Snel resultaat

Als je dus zeker wilt weten of de boodschap écht zo helder is, als je denkt: voer een vijf seconden test uit!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *