Als je de website van jouw organisatie opent, begrijp je direct wat de organisatie doet. Logisch, want je hebt achtergrondkennis. Maar heb je ook wel eens aan je buurman of een vriendin gevraagd of zij het ook direct begrijpen? Is de boodschap op de website echt zo helder als je denkt? Je ontdekt het met een vijf seconden test.
Een bezoeker van je website beslist onbewust binnen 2-4 seconden of hij op je website blijft of niet. De belangrijkste graadmeter hierbij is of de website aansluit bij wat de bezoeker verwacht. Op basis van het logo, een ondertitel, het menu, afbeeldingen en de eerste zinnen op de pagina controleert de bezoeker razendsnel of dit de website is die hij op dat moment nodig heeft.
Het is dus heel erg belangrijk dat je een heldere en relevante boodschap uitstraalt die bezoekers binnen 2-4 seconden begrijpen. En daar gaat het nog wel eens mis.
De meeste mensen in Nederland weten dat NS voor Nationale Spoorwegen staat. Ze weten ook hoe het logo eruit ziet. Als ze de website openen, herkennen ze de gele en blauwe kleur en zal de website aan hun verwachting voldoen.
Maar hoe zou dat met een buitenlandse bezoeker zitten? Die mist al die voorkennis over het logo en de kleuren. Bekijk onderstaand screenshot van de Engelse website van de NS eens door de ogen van een buitenlandse bezoeker.
Homepage Google Pagespeed Insights
Als je de voorkennis mist, is de website van de NS dus opeens helemaal niet meer zo duidelijk.
Om te ontdekken hoe begrijpelijk je website is, kun je het beste de hulp van objectieve buitenstaanders zonder voorkennis inroepen. Door hen een vijf seconden test te laten doen, kom je er snel achter of jouw website echt zo duidelijk is als je zelf denkt.
Je kunt zelf op zoek gaan naar een testpanel, maar het is veel makkelijker om dit te doen met tools die voor dit doel bedacht zijn, zoals zoals UsabilityHub of Five Second Test. Je kunt zelf je doelgroep kiezen (o.a. leeftijd, locatie, geslacht, opleidingsniveau) en bepalen hoe groot je testgroep moet zijn. Een testpanel van 10 personen levert al flink wat nuttige informatie op.
"Wil je zeker weten of de boodschap op jullie website écht zo helder is als je denkt? Test het met een vijf seconden test."
Het is heel simpel: je laat het bovenste deel van je website 5 seconden aan je testpersoon zien. Dit kan de homepage zijn, maar het kan ook een specifieke landingspagina zijn. Dat ligt aan het doel van je test.
Na de vijf seconden, vraag je specifieke vragen aan je testpersoon. Vragen kunnen zijn:
Aan de hand van de antwoorden, kun je eventueel de tekst of het design van je website aanpassen. Voer de vijf seconden test daarna nog een keer uit om te kijken of de wijzigingen een positief effect hebben.
We passen regelmatig het design en de teksten op onze website aan om deze steeds een beetje beter te maken. Omdat we wel graag willen weten of de wijzigingen een positieve invloed hebben, voeren we meerdere test uit, waaronder de vijf seconden test.
We hebben onlangs het bovenste deel van de pagina’s op onze website aangepast. Daarna hebben we een test gedaan die uit twee vragen bestond. Op de eerste vraag ‘Welk product of welke dienst wordt er op deze pagina aangeboden?’ konden de meeste respondenten een goed antwoord geven.
Vraag 1 van onze vijf seconden test werd relatief goed beantwoord
De tweede vraag ‘Wat maakt het bijzonder?’ bleek een stuk lastiger te beantwoorden. Daar moeten we dus nog aan werken.
Vraag 2 van onze vijf seconden test bleek een stuk moeilijker te beantwoorden.
De voordelen van een vijf seconden test:
Als je dus zeker wilt weten of de boodschap écht zo helder is, als je denkt: voer een vijf seconden test uit!
Eén keer per maand kletsen we digitaal ff bij middels onze nieuwsbrief. Die je conversie technisch gezien beter geen nieuwsbrief kunt noemen, maar dat doen we gewoon lekker toch. Mis geen enkele blog of update, schrijf je direct in.
Hoofdstraat 86a
2678 CM De Lier
© Buro Staal
Hoofdstraat 86a
2678 CM De Lier
Eén keer per maand kletsen we digitaal ff bij middels onze nieuwsbrief. Die je conversie technisch gezien beter geen nieuwsbrief kunt noemen, maar dat doen we gewoon lekker toch. Mis geen enkele blog of update, schrijf je direct in.
© Buro Staal