Online invulformulieren maken die gebruiksvriendelijk zijn en converteren – Zo pak je dat aan.

Online invulformulieren maken die gebruiksvriendelijk zijn en converteren – Zo pak je dat aan.

Laptop op tafel met online formulier van Ziggo als voorbeeld

Herken je dat? Heb je uren zitten zweten op een spetterende landingspagina en met klotsende oksels een online formulier gemaakt, blijft je inbox dagenlang akelig stil. Zo frustrerend! Want pas toen je uiteindelijk toch maar Hotjar had geïnstalleerd kwam je er achter dat je bezoekers gemiddeld na 4 van de 18 (!) velden afhaakten. Was je toch weer in het Greedy Marketeer Syndroom getuimeld… Met deze tips bespaar je jezelf én je bezoeker de volgende keer veel tijd en frustratie.

Inhoudsopgave

Begin met je realiseren dat je formulieren voor echte mensen maakt

En die mensen bekijken niet alleen je formulier, maar je hele website door hun unieke gekleurde bril. Die kleur van hun bril is ontstaan door een heel breed scala van ervaringen die ze in de loop van de jaren hebben doorgemaakt. Sommige mensen vinden het al snel prima. Anderen zijn heel zuinig met informatie over zichzelf. 

Om je te helpen met het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van je formulieren, heb ik wat tips voor je verzameld. Ik noem ze hier eerst kort op, en leg ze daarna verder uit.

  • Begin je formulier met de makkelijkste informatie.
  • Vraag alleen wat je echt nodig hebt.
  • Maak duidelijk waar je naartoe werkt.
  • Wees vriendelijk en hulpvaardig, hang niet de strenge schooljuf uit.
  • Test je formulieren.
  • Maak duidelijk wat er na het invullen en versturen van je formulier gebeurt.
  • Overweeg om je gebruiker na het versturen van een formulier met iets grappigs of een klein cadeautje te verrassen.

Ga je een online invulformulier maken – Begin dan met de makkelijkste informatie

Door je bezoekers eerst informatie in te laten vullen waar ze nauwelijks over na te hoeven denken, krijg je ze in een soort positieve flow. In neuromarketing en conversie optimalisatie wordt dat ook wel het consistentie-principe genoemd. Hebben je bezoekers eenmaal een keer JA tegen je gezegd, in de vorm van het invullen van de eerste velden, dan is de kans groot dat ze onbewust consistent willen handelen met hun eerste stappen.

"Door je online invulformulier te beginnen met de makkelijkste vragen, zijn bezoekers onbewust geneigd na hun eerste stap consistent te blijven en het hele formulier in te vullen."

Vraag alleen wat je echt nodig hebt

Hoe meer informatie je vraagt, hoe groter de kans dat je bezoekers halverwege afhaken. Soms omdat privacy extra belangrijk voor ze is en ze niet inzien waarom bepaalde informatie relevant is voor het doel wat ze proberen te bereiken. Soms hebben ze haast of zijn ze het invullen op hun telefoonscherm zat en geven ze met een diepe zucht en rollende ogen op. Zo’n frustrerende ervaring met je merk blijft vaak hangen en kan ervoor zorgen dat bezoekers je concurrent gaan bezoeken. En dat is zonde, natuurlijk. Wees dus geen greedy marketeer. Vraag bij het maken van een online invulformulier alleen informatie die je echt nodig hebt.

Maak duidelijk waar je naartoe werkt

Heb je wel eens meegemaakt dat je een formulier begon in te vullen dat in secties was opgeknipt en je halverwege opgaf omdat je bleef invullen en geen idee had hoe lang het nog zou duren? Je kunt je klanten en bezoekers een enorme dienst bewijzen door duidelijk te laten zien wat je verwacht en waar je naar toewerkt.

Je kunt dat doen door je formulier in genummerde tabbladen op te knippen bijvoorbeeld. Of door aan te geven hoe lang het invullen van een formulier ongeveer duurt. Ziggo laat bijvoorbeeld het hele formulier zien, maar maakt iedere keer na het afronden van een sectie een nieuwe sectie actief.

Ziggo is goed bezig met online formulieren maken. Dit is een goed voorbeeld van een duidelijk, gebruiksvriendelijk formulier,

Dit online invulformulier van Ziggo laat precies zien wat je allemaal moet invullen. Na iedere stap wordt het volgende deel actief.

Iedereen maakt fouten – Hang dus niet de strenge juf/meester uit

Natuurlijk weet je nooit precies wanneer je bij iemand op het verkeerde knopje drukt. Maar je kunt veel ellende voorkomen door uitleg te geven bij mogelijk verwarrende velden. En door foutmeldingen in je formulieren vriendelijk te verwoorden. Het is vaak beter om verontschuldigende taal dan  beschuldigende taal te gebruiken.

Zo kun je in een datumveld al laten zien welke volgorde je verwacht en bij een veld voor telefoonnummers laten zien of je wel of geen internationale codes, haakjes of streepjes verwacht. Gaat het dan alsnog fout, verontschuldig je dan en leg het gewoon nog een keer uit.

 Bijvoorbeeld:
“Het spijt ons, er is iets niet goed gegaan. Wil je de datum als dd/mm/jj invullen alsjeblieft?”

 Of:
“Sorry, ons systeem herkent het telefoonnummer niet. Begin alsjeblieft met een 0 en gebruik geen streepjes. Misschien helpt dit voorbeeld: 0612345678.”

En, omdat je niet die superstrenge schooljuf of -meester wilt zijn die bij een kleine overtreding een dikke straf uitdeelt: zorg alsjeblieft dat je formulier nooit, maar dan ook echt NOOIT bij een foutmelding alle gegevens wist en je bezoeker volledig opnieuw laat beginnen.

Help je bezoeker te voorkomen dat ze halverwege vastlopen

Weinig zo frustrerend als beginnen aan een klusje en er halverwege achter komen dat het zonde van je tijd was omdat je iets essentieels mist. Zo maakt Univé bijvoorbeeld direct onder de knop “Naar Mijn Univé Zorg” om een declaratie in te dienen duidelijk waaraan zo’n declaratie moet voldoen. Zo kun je van te voren zorgen dat je de juiste documenten hebt. Heel fijn.

Schermafbeelding van de website van Unive waar je voor je naar het online formulier voor declaraties gaat eerst kunt zien waar je declaratie aan moet voldoen.

Bij Univé krijg je voor je het online invulformulier voor declaraties gaat eerst te zien waar je declaratie aan moet voldoen.

Test je formulieren

Natuurlijk is het uitvoeren van gebruikerstesten een vak apart. Maar als je een nieuw online invulformulier hebt gemaakt kan het geen kwaad een paar mensen uit je netwerk te vragen het formulier voor je te testen. Laat ze weten in wat voor scenario iemand op die pagina terecht zou kunnen komen. Zo kunnen ze zich in de situatie van je ideale gebruiker verplaatsen. Vraag ze dan het formulier in te vullen alsof ze de ideale gebruiker voor dat formulier zijn. En vraag waar ze tegenaanlopen. Wil je zien hoe ze dat ervaren? Dan zou je er naast kunnen zitten of via een videogesprek met een gedeeld scherm mee kunnen kijken. Je ontdekt vast dingen die je je totaal niet gerealiseerd had.

Naast 1 op 1 testen, kun je natuurlijk ook Hotjar installeren en die tool gebruiken om te ontdekken waar bezoekers eventueel vastlopen.

Schermafbeelding van Hotjar op de website van Buro Staal. Ga je online formulieren maken, gebruik dan ook Hotjar om deze te testen.

Gebruik jij Hotjar al om te analyseren waar je bezoekers vastlopen? Ook wanneer je online invulformulieren maakt, is dat beslist een aanrader. 

Ook jullie website kan aantoonbaar winstgevend worden!

In 5 fases naar een data-gedreven proces dat wèl klanten oplevert.

Verzonden! Maar dan ben je er nog niet

Hieperdepiep, je bezoeker heeft je formulier succesvol verzonden. Allereerst is het dan natuurlijk belangrijk om je bezoeker te laten weten het verzenden van het formulier gelukt is. En dan liefst niet met zo’n miezerig zinnetje onder het formulier waarvoor je bezoeker eerst een vergrootglas nodig heeft. Ik raad je aan om een verse pagina te laten openen. Met daarin allereerst een kop die duidelijk aangeeft dat het verzenden gelukt is. En wanneer dat enigszins relevant is, bedank je bezoekers dan ook voor hun bestelling, aanvraag of  interesse.

Leg vervolgens uit wat er vanaf dat moment gaat gebeuren. Moet je bezoeker nog iets bevestigen? Wees er duidelijk in. Ligt de bal bij jullie? Laat weten hoe snel je bezoeker reactie kan verwachten. En wat ze kunnen doen als ze onbedoeld niets horen. Daarnaast vinden veel mensen het prettig om dat bericht ook nog even per mail te ontvangen. Zodat ze op dat bericht kunnen reageren als het nodig is.

Verras je bezoeker een keertje

Zo’n bevestigingspagina is ook de perfecte plek voor een grappige brandingsactie. Heb je de CoolBlue wachttherapie pagina als eens gezien? Bij CoolBlue begrijpen ze als geen ander dat je niet kunt wachten om je aankoop in ontvangst te nemen. Daarom wordt je na je aankoop naar een wachttherapie pagina geleid met daarop allerlei grappige dingen die je kunnen helpen om de tijd door te komen. Zo kun je de wachtmuziek play list beluisteren, maar ook ontdekken wat voor soort uitpakker je bent.

Schermafbeelding van de wachttherapie pagina van Coolblue. Een verrassing met grappige items waar je naartoe geleid wordt na je bestelling.

Bij  CoolBlue wordt je na je bestelling naar de wachttherapie pagina geleid. Daar helpen ze je door de spannende leverperiode heen.

Maar soms wordt je ook verrast met een kadootje. Een gratis e-boek bijvoorbeeld. Of een handige checklist. Wat kun jij voor leuks bedenken om je bezoekers en klanten aangenaam te verrassen?

Conclusie

Ga je online formulieren maken, verplaats je dan altijd eerst in de situatie van je ideale bezoeker en ideale klant. Wat wil deze met het invullen van het formulier bereiken, welke informatie is daarvoor echt relevant en welke informatie zou onnodig drempels kunnen opwerpen.  Zo voorkom je dat je gebruikers je website gefrustreerd verlaten.

Neem jezelf voor om deze week nog kritisch naar je meest gebruikte formulier te kijken. Wie weet wat voor verbeterpunten er in je opkomen.

Ook jullie website kan aantoonbaar winstgevend worden!

In 5 fases naar een data-gedreven proces dat wèl klanten oplevert.