Wat is Hotjar? Lees over alle mogelijkheden

Wat is Hotjar? Lees over alle mogelijkheden

Hotjar Heatmap Move Map

Gebruik jij Hotjar al? Dat is een online tool waarmee je met clickmaps, scrollmaps, recordings en surveys kunt analyseren hoe bezoekers je website gebruiken. Al deze verschillende bronnen van informatie kun je zien als data. Wil je dus op basis van data je website optimaliseren, dan mag (een tool zoals) Hotjar niet ontbreken.

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Waarom zou ik Hotjar gebruiken?

    Waarom zou je Hotjar gebruiken?Het korte antwoord is: door data te verzamelen en te analyseren maak je keuzes op basis van wat gebruikers doen in plaats van je onderbuik gevoel.

    Het risico van je website verbeteren op basis van je onderbuikgevoel en feedback van een enkele klant of prospect is dat je, ondanks dat je mogelijk uren en uren in verbeteringen steekt, je nooit precies weet of je aanpassingen ook echt verbeteringen zijn.

    Wanneer je data verzamelt en analyseert kun je beslissen op basis van wat je gebruikers daadwerkelijk doen. Je kunt de tijd die je steekt in het verbeteren van je site dan focussen op het oplossen van problemen die je data aangeven. Zo is de kans dat je aanpassingen een positieve impact hebben veel groter. Daardoor bereik je meer met minder investeringen in tijd en geld.

    Kortom: reden genoeg om nu direct met Hotjar te beginnen. 

    Kun je zelf met Hotjar beginnen?

    Het leuke is dat ook jij met Hotjar kunt experimenteren, want Hotjar heeft een gratis versie. Deze versie is beperkt, maar je hebt er zeker genoeg aan om een goed begin te maken. Hieronder leg ik je uit wat je met Hotjar (gratis versie) kunt doen en wat je dat oplevert.

    Click, Move & scroll heatmaps

    Met de gratis versie van Hotjar kun je van 3 pagina data verzamelen om daarmee heatmaps te laten maken. Er zijn drie verschillende heatmaps: click heatmaps, move heatmaps en scroll heatmaps.

    Met click heatmaps kun je precies zien waar je bezoekers op klikken/drukken op de website. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen bezoeken via desktop, tablet en mobiel. Die groepen bezoekers gebruiken je website namelijk anders, en dus kun je die niet onderling met elkaar vergelijken. Op deze manier krijg je meer inzichten in hoe de gebruiker je website gebruikt.

    Hotjar Heatmap

    Op een click heatmap kun je zien waar bezoekers op klikken.

    Naast click heatmaps heb je ook move heatmaps. Deze zien er bijna hetzelfde uit als click heatmaps, maar geven dan weer waar bezoekers met de muis naar toe bewegen. Zo zul je bijvoorbeeld zien dat dat bezoekers vaak teksten selecteren. Dat is heel gebruikelijk is, zo kunnen ze namelijk makker specifieke stukken tekst lezen.

    Hotjar Heatmap Move Map

    Op een move heatmap zie je waar bezoekers met de muis naar bewegen.

    Scroll heatmaps kunnen handig zijn voor bijvoorbeeld landingspagina’s of one-page websites. Bij dit soort pagina’s wil je erachter komen of bezoekers ver genoeg naar beneden scrollen. Zie je je bijvoorbeeld dat je bezoekers meestal maar tot 25% van de pagina scrollen, dan kun je overwegen om daar een call-to-action button neer te zetten. Daarnaast kun je daar de content wijzigingen. Zo kun je testen of je gebruikers daarna vaker verder scrollen en/of dat ze daardoor vaker jouw beoogde doel behalen (bijv. aanmelden als een lead).

    Hotjar Heatmap – Scroll Depth

    Met een scroll heatmap kun je zien tot hoever bezoekers op een pagina scrollen.

    Recordings:

    Wist je dat je met deze tool schermopnames kunt maken van je bezoekers? Op deze manier kun je precies zien wat je bezoekers op je website doen. Per bezoek aan een pagina wordt er één video-opname gemaakt. Om conclusies te kunnen trekken moet je dus behoorlijk wat schermopnames bekijken! Maar zo kun je wel bijvoorbeeld zien waar mensen vast lopen. Daar moet je dan eerst drempels wegnemen voor Dat zijn dan de eerste dingen die je moet oplossen voor je verder kunt met het optimaliseren van de website.

    Let er wel op dat Hotjar niet standaard voldoet aan de AVG / GDPR wet. Je kunt de tool wel zo instellen dat deze aan de richtlijnen voldoet. Dit is vooral belangrijk voor de schermopnames. Check daarvoor het laatste hoofdstuk van dit artikel.

    Surveys (enquêtes):

    Met surveys kun je makkelijk feedback van je bezoekers verzamelen. Hierin kun je alle vragen kwijt waar je antwoorden op wilt hebben. Het voordeel van surveys is dat je snel van veel bezoekers antwoorden kunt krijgen. Wel heb je voor je conclusies kunt trekken eerst een significant aantal antwoorden nodig – denk aan minstens 200 mits de kwaliteit enorm hoog is. Ga nooit af op de mening van een enkeling of kleine groep personen.

    Hotjar Survey

    Vraag eenvoudig feedback aan je bezoekers met een survey.

    De surveys kun je op meerdere manier opstellen. Je kunt je tot één vraag beperken of juist een aantal verschillende vragen stellen. Mijn advies is hierin om het bij 1 vraag te houden, met eventueel een doorvraag. Bijvoorbeeld: Heb je kunnen vinden waar je naar op zoek was? Ja of nee. Als het antwoord nee, kun je nog een vraag stellen: Waar was je naar op zoek? Vervolgens krijgen ze een bedankje na het invullen.

    Feedback:

    Hotjar heeft een feedback button die je op je website kunt zetten. Hiermee kunnen bezoekers simpel aangeven hoe tevreden zij zijn met de website. Ze kunnen dat doen door het meest passende icoontje op de schaal 5 te kiezen en daar eventueel een opmerking bij achter te laten.

    Hotjar Feedback

    Geef bezoekers de mogelijkheid om je website feedback te geven.

    Het analyseren van de data van een heatmap, recording of survey?

    Om conclusies te kunnen trekken moet je uitaard ook hoe je de data kan analyseren. Hieronder leg ik kort uit hoe je conclusies kunt trekken uit de data.

    Analyseren Hotjar heatmaps

    Er zijn verschillende versies van de heatmaps die je kunt analyseren. Zo kun je bijvoorbeeld kijken naar scroll diepte, dit houdt in dat je kunt zien hoe ver bezoekers op de pagina scrollen of tot waar ze lezen. Haken bezoekers sneller af dan jij had verwacht? Dan kun je proberen je content te herschrijven, de pagina anders in te richten of extra triggers zoals een call-to-action button toe te voegen.

    Een andere versie van de heatmaps is dat je kunt zien waar bezoekers op klikken/drukken. Je krijgt dan precies te zien waar bezoekers klikken, hoe roder het gebiedt is hoe vaker bezoekers daarop hebben geklikt. Je komt er nu gelijk achter of bezoekers op datgene klikken wat jij had verwacht of juist niet. Een goed voorbeeld dat je zult zien is dat gebruikers op het logo klikken/drukken. De standaard is namelijk dat je dan naar de homepagina gaat. Veel websites hebben dit nog niet ingesteld. Door middel van de heatmaps kom je daar vaak achter.

    Analyseren Hotjar recordings

    Je kunt niet een conclusie trekken na het kijken van één recording. Dit staat namelijk gelijk aan de mening van één persoon. Wanneer je na het kijken van meerdere recordings dezelfde problemen tegen komt dan is dit een indicatie dat er iets niet goed is.

    Het is dus belangrijk om de juiste recordings met elkaar te vergelijken. Je kunt recordings die met elkaar overeenkomen namelijk filteren. Door te filteren kun je bijvoorbeeld aangeven dat je alleen recordings wilt zien van bezoekers die op pagina X terecht zijn gekomen. Daarnaast kan het slim zijn om onderscheid te maken tussen mobiel, tablet en desktop. Die kun je namelijk absoluut niet met elkaar kunt vergelijken.s

    Hotjar filter recordings

    Analyseren Hotjar surveys

    Net als bij recordings is het niet verstandig om op de mening van één bezoeker af te gaan, en juist wel naar terugkerende patronen op zoek te gaan. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je vaak terugkrijgt dat gebruikers niet konden vinden waar ze naar op zoek waren. Zo’n probleem kun je onder andere oplossen door een zoekfunctie toe te voegen of juist je aanbod in te perken.

    Als je regelmatig terugkrijgt dat de website onoverzichtelijk is, dan is dat ook iets dat je kunt oplossen. Zoek in zo’n geval voornamelijk naar de langere antwoorden. Dit zijn namelijk bezoekers zijn die echt de tijd hebben genomen om jou van feedback te voorzien.

    Hotjar en privacy (AVG/GDPR)?

    Standaard is Hotjar niet goed afgesteld om de privacy van je gebruikers te beschermen. Daarom moet je Hotjar voor je het gaat gebruiken Hotjar goed inrichten. Je wilt tenslotte niet de wet overtreden.

    Als je zeker wilt weten dit goed staat ingesteld, dan schieten wij je graag te hulp. Wij hebben een goede cookiemelding waarmee je dit allemaal kunt afvangen. Wil je het toch zelf doen, dan kun je de onderstaande instructies volgen (let wel op, overtreden van GDPR kan tot een boete van 4% van je jaaromzet leiden).

    AVG/GDPR proof maken van Hotjar

    Voor heatmaps en opnames moet je de tekst en afbeeldingen onderdrukken die persoonlijke gegevens of mogelijk persoonlijke gegevens bevatten. Denk in het laatste bijvoorbeeld aan het vastleggen van het e-mailadres van gebruikers bij het invullen van een formulier of een heatmap met de gegevens van je bezoekers.

    Stap 1: Hotjar login
    Login via https://insights.hotjar.com/login.

    Stap 2: Instellingen Hotjar
    Klik rechtsboven op Settings > Sites & Organization.

    Stap 3: Instellingen domein
    Ga naar het domein dat je wilt aanpassen en klik daarna op het kleine tandwiel.

    Hotjar Domein instellingen

    Stap 4: Gegevensonderdrukking
    Kies Data suppression en selecteer de volgende checkboxen:

    1. Suppress location information
    2. Suppress all on-page text
    3. Suppress all on-page numeric text
    4. Suppress all on-page email addresses
    5. Suppress keystroke data on allowed input fields

    De enige die je niet hoeft te selecteren is ‘Suppress all on-page content’. Klik vervolgens op Save Changes.

    Hotjar Data suppression

    Nu verzamel je geen persoonlijke informatie meer. Daarmee is het volgens de AVG/GDPR wet toegestaan om zonder toestemming data te verzamelen.

    IP filteren in Hotjar (Optioneel)

    Wanneer je een IP filtert, zorgt Hotjar ervoor dat er bijvoorbeeld geen schermopnames worden gemaakt wanneer jij of iemand op hetzelfde IP-adres de website bezoekt. Zo wordt je data zuiverder zoals dat wordt genoemd. Als eigenaar of medewerker gebruik je namelijk de website anders dan je gemiddelde gebruiker. Door op die manier te filteren geeft de data zo goed mogelijk de realiteit weer.

    Herhaal de eerste 3 stappen van hierboven en ga vervolgens naar IP Blocking in plaats van Data suppression. Klik de button Block A New IP en voeg vervolgens je IP toe. Voeg zowel IPv4 als IPv6 toe.

    Hotjar IP Blocking

    Meer informatie over IPv4 en IPv6 kun je in onze blog vinden over het filteren van een IP-adres in Google Analytics 4.

    Conclusie

    Hotjar is een geweldige tool waarmee je jouw aannames (je onderbuikgevoel) kunt bevestigen of juist ontkrachten en heeft een gratis versie waar je al best veel mee kunt. Door je website op deze manier te analyseren leer je gebruikers veel beter te begrijpen en ben je dus ook in staat om een betere gebruikerservaring/website/webshop te creëren.

    Kort samengevat, zorg dat je Hotjar instelt op de juiste pagina’s, filter je eigen IP-adres en die van de rest van het bedrijf zodat de data zo zuiver mogelijk is. Analyseer de data, maar trek bijvoorbeeld geen conclusies na het zien van één recording, maar pas na het zien van 50 tot 100 en vergeet niet om te voldoen aan de AVG/GDPR wet.

    Mocht je naar aanleiding van dit artikel vragen hebben of Hotjar door ons willen laten installeren neem dan vrijblijvend contact met ons op.

    Google-Beoordeling
    4.9
    Gebaseerd op 28 recensies
    js_loader