1.2 Hotjar Heatmap Move Map

Wat is Hotjar? Lees stap voor stap over de mogelijkheden van Hotjar en hoe jij er gelijk mee aan de slag kunt gaan.

Gebruik jij Hotjar al? Dat is een online tool waarmee je met heatmaps, scrollmaps, recordings en surveys kunt analyseren hoe bezoekers je website gebruiken. Al deze verschillende bronnen van informatie kun je zien als data. Wil je dus op basis van data je website optimaliseren, dan mag (een tool zoals) Hotjar niet ontbreken.

Kun je zelf met Hotjar beginnen?

Het leuke is dat ook jij met Hotjar kunt experimenteren, want Hotjar heeft een gratis versie. Deze versie is beperkt, maar je hebt er zeker genoeg aan om een goed begin te maken. Hieronder leg ik je uit wat je met Hotjar (gratis versie) kunt doen en wat je dat oplevert.

Heatmaps, move maps & scroll maps

Met de gratis versie van Hotjar kun je van 3 pagina data verzamelen om daarmee heatmaps en scroll-kaarten te laten maken. Met heatmaps kun je precies zien waar je bezoekers op klikken/drukken op de website. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen bezoeken via desktop, tablet en mobiel. Die groepen bezoekers gebruiken je wesite namelijk anders, en dus kun je die niet onderling met elkaar vergelijken. Op deze manier krijg je meer inzichten in hoe de gebruiker je website gebruikt.

1.1 Hotjar Heatmap

Naast heatmaps heb je ook movemaps. Deze zien er bijna hetzelfde uit als heatmaps, maar geven dan weer waar bezoekers met de muis naar toe bewegen. Zo zul je bijvoorbeeld zien dat dat bezoekers vaak teksten selecteren. Dat is heel gebruikelijk is, zo kunnen ze namelijk makker specifieke stukken tekst lezen.

1.2 Hotjar Heatmap Move Map

Scroll-kaarten kunnen handig zijn voor bijvoorbeeld landingspagina’s of one-page websites. Bij dit soort pagina’s wil je erachter komen of bezoekers ver genoeg naar beneden scrollen. Zie je je bijvoorbeeld dat je bezoekers meestal maar tot 25% van de pagina scrollen, dan kun je overwegen om daar een call-to-action button neer te zetten. Daarnaast kun je daar de content wijzigingen. Zo kun je testen of je gebruikers daarna vaker verder scrollen en/of dat ze daardoor vaker jouw beoogde doel behalen (bijv. aanmelden als een lead).

1.3 Hotjar Heatmap – Scroll Depth

Recordings (Scherm opnames):

Wist je dat je met deze tool schermopnames kunt maken van je bezoekers? Op deze manier kun je precies zien wat je bezoekers op je website doen. Per bezoek aan een pagina wordt er één video-opname gemaakt. Om conclusies te kunnen trekken moet je dus behoorlijk wat schermopnames bekijken! Maar zo kun je wel bijvoorbeeld zien waar mensen vast lopen. Daar moet je dan eerst drempels wegnemen voor Dat zijn dan de eerste dingen die je moet oplossen voor je verder kunt met het optimaliseren van de website.

image 3

Let er wel op dat Hotjar niet standaard voldoet aan de AVG / GDPR wet. Je kunt de tool wel zo instellen dat deze aan de richtlijnen voldoet. Dit is vooral belangrijk voor de schermopnames. Check daarvoor het laatste hoofdstuk van dit artikel.

Surveys (enquêtes):

Met surveys kun je makkelijk feedback van je bezoekers verzamelen. Hierin kun je alle vragen kwijt waar je antwoorden op wilt hebben. Het voordeel van surveys is dat je snel van veel bezoekers antwoorden kunt krijgen. Wel heb je voor je conclusies kunt trekken eerst een significant aantal antwoorden nodig – denk aan minstens 200 mits de kwaliteit enorm hoog is. Ga nooit af op de mening van een enkeling of kleine groep personen.


3.1 Survey

De surveys kun je op meerdere manier opstellen. Je kunt je tot één vraag beperken of juist een aantal verschillende vragen stellen. Mijn advies is hierin om het bij 1 vraag te houden, met eventueel een doorvraag. Bijvoorbeeld: Heb je kunnen vinden waar je naar op zoek was? Ja of nee. Als het antwoord nee, kun je nog een vraag stellen: Waar was je naar op zoek? Vervolgens krijgen ze een bedankje na het invullen.

Feedback:

Hotjar heeft een feedback button die je op je website kunt zetten. Hiermee kunnen bezoekers simpel aangeven hoe tevreden zij zijn met de website. Ze kunnen dat doen door het meest passende icoontje op de schaal 5 te kiezen en daar eventueel een opmerking bij achter te laten.

4.1 Feedback

Hoe zet ik Hotjar op mijn website?

Er zijn verschillende methodes om Hotjar aan je website toe te voegen. Bij Buro Staal hebben we ervoor gekozen om dit via de Google Tag Manager te doen. Dit werkt namelijk goed samen met onze cookiemelding. We leggen deze methode hier niet uit omdat die behoorlijk geavanceerd is wij jullie niet onnodig willen verwarren.

WordPress plugin 

De makkelijkste manier is om met Hotjar aan de slag te gaan is door de officiële WordPress plugin van Hotjar te installeren. Hieronder een volledig stappenplan:

Stap 1: Download Hotjar plugin

Na het inloggen op je WordPress website ga je naar plugins en vervolgens klik je op Nieuwe plugin toevoegen. Zoek naar de Hotjar plugin, of download de plugin via de eerder gedeelde link en installeer deze. Vergeet vervolgens niet de plugin te activeren.

7.1 Plugin

Stap 2: Instellingen Hotjar WordPress

Ga nu naar instellingen > Hotjar in het WordPress menu

7.2 WordPress Instellingen

Stap 3: Login Hotjar

Open een nieuw tabblad en login via https://insights.hotjar.com/login

Stap 4: Hotjar instellingen

Ga in Hotjar naar rechtsboven in het scherm Settings > Sites & Organizations

5.2 Sites organizations

Stap 5: Unieke 7-cijferige code

Zoek het domein op waarop je Hotjar wilt instellen en kopieer de unieke 7-cijferige code die erbij staat.

7.3 Tracking ID

Stap 6: Unieke code in WordPress

Voeg de unieke 7-cijferige code nu toe aan de Hotjar plugin in WordPress en sla op.

7.4 Hotjar Tracking ID WordPress

Stap 7: Tracking Code

Check via Hotjar of de code werkt. Ga terug naar de pagina waar je de unieke 7-cijferige code vandaan hebt gehaald (volg anders opnieuw de eerste 3 stappen). Klik nu op de grijze button genaamd Tracking Code.

7.5 Hotjar Tracking Code checken

Stap 8: Checken of Hotjar werkt

Er komt nu een pop-up tevoorschijn. Voeg in het eerste veld de URL van je website toe. Klik op de groene button Verify Installation. Als het goed is krijg je de melding dat alles werkt!
P.S: je kunt ook een nieuwe pagina krijgen met een stuk code, klik vervolgens op Verify Installation en dan krijg je de stap hierboven.

Hardcoded

Heb je kennis van code of kun je dit klusje makkelijk aan een developer uitbesteden? Dan kun je overwegen om de Hotjar trackingcode rechtstreeks Hotjar in de website te laden. Dat geeft de grootste kans dat Hotjar succesvol laadt. Tegelijkertijd maakt dat het ook juist extra lastig om de code achter een cookie te zetten die via Google Tag Manager gaat. Om zo aan de AVG wet te voldoen. Hieronder leg ik uit waar je de code voor Hotjar kunt vinden.

Stap 1: Login Hotjar

Login via https://insights.hotjar.com/login

Stap 2: Hotjar instellingen

Ga in Hotjar naar rechtsboven in het scherm Settings > Sites & Organizations


5.2 Hotjar Sites organizations 1

Stap 3: Tracking Code button

Zoek het domein waarvan je de tracking code wilt installeren. Klik vervolgens op de grijze button Tracking Code. Je krijgt nu een pop-up te zien.

7.5 Hotjar Tracking Code checken 1

Stap 4: Installatie code

Het kan zijn dat je in de pop-up in de tab Verify installation zit. Links van Verify installation zie je een tab staan genaamd Tracking Code. Open de tab Tracking Code. Vervolgens zie je een code staan, kopieer deze en laat die op je website zetten door ons, een developer en geef het zelf een poging! Er staat ook bij waar deze code geïnstalleerd moet worden op de website (in de head).

8.1 Hotjar Installatie code

Stap 5: Verifiëren of Hotjar werkt

Vanaf het moment dat Hotjar op je website staat kun je via Hotjar kijken of de code goed geïnstalleerd staat. Volg de eerste 4 stappen weer, alleen bij de stap 4 blijf je in de Verify installation tab. Vul de URL van je website in en klik op de groene button Verify Installation. Er opent nu een nieuw scherm met daarin het bericht Hotjar installation verified (als dit niet het geval is, dan wordt dit ook aangegeven).

8.2 Hotjar Verify Installation

Hoe maak ik een heatmap, recording, survey of verzamel ik data met de feedback button?

Nu de code op je website geïnstalleerd is, is de volgende stap het beginnen met het verzamelen van data! Met de gratis versie van Hotjar kun je 3 heatmaps instellen, 100 recordings opnemen (je kunt er 300 bewaren), 3 surveys maken en 1 feedback button weergeven.

Hoe maak ik heatmaps in Hotjar?

Met de gratis versie van Hotjar kun je 3 heatmaps genereren. Het is slim om dit van de pagina’s te doen die je wilt verbeteren.

Login via Hotjar, navigeer naar Heatmaps > Klik de groene button New Heatmap > Vul in van welke pagina een heatmap moet worden gemaakt en klik Save.

Hoe maak ik recordings in Hotjar?

Je kunt gratis 100 recordings opnemen met Hotjar en tot 300 bewaren met de gratis versie van Hotjar. Je kunt naar Recordings navigeren in het menu en vervolgens rechtsboven op de button klikken Start recordings. Na 100 recordings stoppen de opnames, je kunt hem daarna gelijk weer aanzetten.

Hoe maak ik survey in Hotjar?

Net als met de heatmaps kun je ook 3 gratis surveys instellen. Het is even uitvogelen hoe dit precies werkt, maar als je toegang hebt tot onze academy dan staat het daar helemaal stapsgewijs uitgelegd.

Hoe werkt de feedback button in Hotjar?

De feedback button kan enorm nuttig zijn om snel overzichtelijk te krijgen hoe je website ervoor staat. Navigeer naar Incoming in het menu en klik rechtsboven op New Feedback Widget.

Volg alle stappen voor het instellen van de widget. Het is verstandig niet te veel met de kleuren etc. te experimenteren. Veel bezoekers herkennen de Hotjar kleur inmiddels. Daardoor krijg je meer data binnen. Gebruikers weten namelijk al vaak wat zij moeten doen bij deze button.

Vergeet niet om de feedback widget ook te activeren na het aanmaken.

Hoe analyseer ik de data van een heatmap, recording of survey?

Om conclusies te kunnen trekken moet je uitaard ook hoe je de data kan analyseren. Hieronder leg ik kortbondig uit hoe je conclusies kunt trekken uit de data.

Analyseren Hotjar heatmaps

Er zijn verschillende versies van de heatmaps die je kunt analyseren. Zo kun je bijvoorbeeld kijken naar scroll diepte, dit houdt in dat je kunt zien hoe ver bezoekers op de pagina scrollen of tot waar ze lezen. Haken bezoekers sneller af dan jij had verwacht? Dan kun je proberen je content te herschrijven, de pagina anders in te richten of extra triggers zoals een call-to-action button toe te voegen.

Een andere versie van de heatmaps is dat je kunt zien waar bezoekers op klikken/drukken. Je krijgt dan precies te zien waar bezoekers klikken, hoe roder het gebiedt is hoe vaker bezoekers daarop hebben geklikt. Je komt er nu gelijk achter of bezoekers op datgene klikken wat jij had verwacht of juist niet. Een goed voorbeeld dat je zult zien is dat gebruikers op het logo klikken/drukken. De standaard is namelijk dat je dan naar de homepagina gaat. Veel websites hebben dit nog niet ingesteld. Door middel van de heatmaps kom je daar vaak achter.

Analyseren Hotjar recordings

Je kunt niet een conclusie trekken na het kijken van één recording. Dit staat namelijk gelijk aan de mening van één persoon. Wanneer je na het kijken van meerdere recordings dezelfde problemen tegen komt dan is dit een indicatie dat er iets niet goed is.

Het is dus belangrijk om de juiste recordings met elkaar te vergelijken. Je kunt recordings die met elkaar overeenkomen namelijk filteren. Door te filteren kun je bijvoorbeeld aangeven dat je alleen recordings wilt zien van bezoekers die op pagina X terecht zijn gekomen. Daarnaast kan het slim zijn om onderscheid te maken tussen mobiel, tablet en desktop. Die kun je namelijk absoluut niet met elkaar kunt vergelijken.

9.1 Hotjar filter recordings

Analyseren Hotjar surveys

Net als bij recordings is het niet verstandig om op de mening van één bezoeker af te gaan, en juist wel naar terugkerende patronen op zoek te gaan. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je vaak terugkrijgt dat gebruikers niet konden vinden waar ze naar op zoek waren. Zo’n probleem kun je onder andere oplossen door een zoekfunctie toe te voegen of juist je aanbod in te perken.

Als je regelmatig terugkrijgt dat de website onoverzichtelijk is, dan is dat ook iets dat je kunt oplossen. Zoek in zo’n geval voornamelijk naar de langere antwoorden. Dit zijn namelijk bezoekers zijn die echt de tijd hebben genomen om jou van feedback te voorzien.

Hotjar en privacy (AVG/GDPR)?

Standaard is Hotjar niet goed afgesteld om de privacy van je gebruikers te beschermen. Daarom moet je Hotjar voor je het gaat gebruiken Hotjar goed inrichten. Je wilt tenslotte niet de wet overtreden.

Als je zeker wilt weten dit goed staat ingesteld, dan schieten wij je graag te hulp. Wij hebben een goede cookiemelding waarmee je dit allemaal kunt afvangen. Wil je het toch zelf doen, dan kun je de onderstaande instructies volgen (let wel op, overtreden van GDPR kan tot een boete van 4% van je jaaromzet leiden).


AVG/GDPR proof maken van Hotjar

Voor heatmaps en opnames moet je de tekst en afbeeldingen onderdrukken die persoonlijke gegevens of mogelijk persoonlijke gegevens bevatten. Denk in het laatste bijvoorbeeld aan het vastleggen van het e-mailadres van gebruikers bij het invullen van een formulier of een heatmap met de gegevens van je bezoekers.

Stap 1: Hotjar login

Login via https://insights.hotjar.com/login

5.1 Hotjar Login

Stap 2: Instellingen Hotjar

Klik rechtsboven op Settings > Sites & Organizations

5.2 Hotjar Sites organizations 2


Stap 3: Instellingen domein

Ga naar het domein dat je wilt aanpassen en klik daarna op het kleine tandwiel

5.3 Hotjar Domein instellingen

Stap 4: Gegevensonderdrukking

Kies Data suppression en selecteer de volgende checkboxen:

  1. Suppress location information
  2. Suppress all on-page text
  3. Suppress all on-page numeric text
  4. Suppress all on-page email addresses
  5. Suppress keystroke data on allowed input fields

De enige die je niet hoeft te selecteren is Suppress all on-page content. Klik vervolgens op Save Changes.

5.4 Hotjar Data suppression

Nu verzamel je geen persoonlijke informatie meer. Daarmee is het volgens de AVG/GDPR wet toegestaan om zonder toestemming data te verzamelen.

IP filteren in Hotjar (Optioneel)

Wanneer je een IP filtert, zorgt Hotjar ervoor dat er bijvoorbeeld geen schermopnames worden gemaakt wanneer jij of iemand op hetzelfde IP-adres de website bezoekt. Zo wordt je data zuiverder zoals dat wordt genoemd. Als eigenaar of medewerker gebruik je namelijk de website anders dan je gemiddelde gebruiker. Door op die manier te filteren geeft de data zo goed mogelijk de realiteit weer.

Herhaal de eerste 3 stappen van hierboven en ga vervolgens naar IP Blocking in plaats van Data suppression. Klik de button Block A New IP en voeg vervolgens je IP toe. Voeg zowel IPv4 als IPv6 toe.


6.1 Hotjar IP Blocking

Meer informatie over IPv4 en IPv6 kun je in onze blog vinden over het filteren van een IP-adres in Google Analytics 4.

Conclusie

Hotjar is een geweldige tool waarmee je jouw aannames (je onderbuikgevoel) kunt bevestigen of juist ontkrachten en heeft een gratis versie waar je al best veel mee kunt. Door je website op deze manier te analyseren leer je gebruikers veel beter te begrijpen en ben je dus ook in staat om een betere gebruikerservaring/website/webshop te creëren.

Kort samengevat, zorg dat je Hotjar instelt op de juiste pagina’s, filter je eigen IP-adres en die van de rest van het bedrijf zodat de data zo zuiver mogelijk is. Analyseer de data, maar trek bijvoorbeeld geen conclusies na het zien van één recording, maar pas na het zien van 50 tot 100 en vergeet niet om te voldoen aan de AVG/GDPR wet.

Mocht je naar aanleiding van dit artikel vragen hebben of Hotjar door ons willen laten installeren neem dan vrijblijvend contact met ons op.

3 antwoorden
  1. Gerben G van Dijk zegt:

    Hoi Sander, mooi uitgebreid artikel over Hotjar. En toepasbaar. Ik kan me voorstellen dat bedrijven Buro Staal hiervoor inschakelen. Het installeren is namelijk niet het enige werk, want er is zeker ook tijd nodig om de gefilmde interacties te bekijken en te vertalen naar beter ontwerp. Al jaren is Hotjar een perfecte tool hiervoor.

    Beantwoorden
    • Sander Volbeda zegt:

      Hi Gerben,

      Bedankt! Dat klopt zeker, er komt inderdaad meer bij kijken dan alleen het installeren. Het fijne aan data gedreven werken is dat het niet langer om een mening gaat maar om feiten. Zo had ik vandaag nog een klant waarvan we de landingspagina aan het verbeteren zijn, uit de heatmaps bleek dat bezoekers klikt op een aantal teksten die zowel onderstreept als schuingedrukt waren … kortom de bezoekers dachten dat dit linkjes waren terwijl dit niet het geval was. Met deze kleine wijzigingen voorkom je grote frustraties bij je bezoekers/gebruikers.

      Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *