5 tips voor online marketing in de zomervakantie

5 tips voor online marketing in de zomervakantie

Online marketing in de zomermaanden (seasonality)

Als je een bedrijf runt, weet je dat er een miljoen dingen zijn om aan te denken. Inspelen op de seizoenen is niet altijd één van die dingen op je takenlijstje. Maar er zijn situaties waarin een specifiek seizoen van invloed kan zijn op je conversies, en dus op je portemonnee.

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    De invloed van seizoenen is overduidelijk het geval wanneer je tuingereedschap verkoopt: dan gaat het in de lente storm lopen. Maar soms is dat een stuk minder duidelijk, en kun je tot je verrassing in je cijfers terug zien dat mei en juni drukke maanden zijn. Juist: precies die maanden dat het vakantiegeld uitbetaald wordt. (Dames)kapsalons zien deze trend vaak.

    En vergis je niet: B2B-bedrijven krijgen hier net zo goed mee te maken. In de zomer zijn er nu eenmaal veel mensen met vakantie waardoor er minder capaciteit is, er minder snel plannen worden gemaakt en bepaalde investeringen pas weer in het najaar gedaan zullen worden. En weer over een andere boeg: als je in de werkgelegenheidssector zit, is de ‘Back to School’ periode interessant. Studenten hebben van alles nodig en zijn dan veel meer op zoek naar een bijbaan dan tijdens de rest van het jaar.  

    Over het algemeen genomen is de zomer een rustige periode voor bedrijven. Logisch ook: potentiële klanten hebben vaak wel iets beters te doen dan online te shoppen of naar diensten te kijken… (Lees: op het strand liggen en cocktails drinken). Groot gelijk.  

    Dus: wat kun je als bedrijf doen als de zomer voor jou een rustige periode is? Het korte antwoord: stilzitten is geen optie! We helpen je op weg met 5 tips.

    1. Plan een actiekalender rond belangrijke datums en evenementen in de zomer

      Stel de voor jouw bedrijf belangrijke momenten vast. Kijk hierbij zeker naar (nieuwe of minder bekende) feestdagen die je als haakje kunt gebruiken.

      Wat dacht je van Midzomer, Veteranendag, Dag van de Zonnebril of Keti Koti?

    2. Analyseer de cijfers

      Duik de cijfers in. Wat doet je concurrentie rondom deze data? Gebruiken ze social media, advertenties en/of een slimme contentcampagne? Leer van wat zij goed doen, speel in op wat ze laten liggen of spot een unieke kans om op te vallen. Kijk daarbij natuurlijk ook naar wat je budget toelaat. Kies vervolgens welke online marketingmiddelen je in gaat zetten, zoals bijvoorbeeld een contentcampagne, Ads of social media.

      Begin je laat en moet het op de korte termijn? Draai een zoekwoordonderzoek uit en bekijk wat het je gaat kosten om op relevante zoekwoordcombinaties te adverteren. Hierbij kan het slim zijn om op veel combinaties te adverteren die minder kosten, en de combinaties die veel verkeer trekken maar erg duur zijn links te laten liggen.

    3. Bepaal de actiecontent

      Nu je weet wat cruciale momenten zijn en hoe je je marketing in gaat zetten, ga je de content plannen met behulp van een contentkalender. Wat ga je maken en wanneer? Doe dit ook weer op basis van data, zodat je weet waar je doelgroep naar zoekt. Alleen dán maak je content waar mensen op zitten te wachten. Meten is weten.

      In het zoekwoordenonderzoek heb je gezien dat men zoekt naar sneldrogende t-shirts. Dan kun je ervoor kiezen om tijdens het festivalseizoen een mailing uit te sturen naar klanten die al een tijdje niets hebben gekocht, om ze hierop te attenderen.

    4. Bundel krachten

      Zoek naar bedrijven die een aanvulling kunnen zijn op dat wat jij verkoopt of aanbiedt en kijk of jullie kunnen samenwerken. Op die manier kun je met een klein(er) budget een veel groter publiek bereiken, en/of op een eenvoudige manier een veel groter klantenbestand aanboren voor communicatie.

      Stel, jij verkoopt zwembaden. Een bevriend bedrijf even verderop verkoopt opblaasartikelen voor ín zwembaden. Een eenvoudige manier om hier iets mee te doen, is om een kortingsactie aan te bieden voor producten van de ander zodra een klant iets bij jou afneemt tijdens de actieperiode. En vice versa.

    5. Bereid je voor op een drukker seizoen

      Is de zomer voor jouw bedrijf hoe dan ook een rustige periode en verwacht je weinig gebruik te kunnen maken van actiemomenten? Dan hoef je alsnog niet achterover te zitten. De zomer is een ideale periode om je voor te bereiden op drukkere tijden, wanneer je misschien helemaal niet zoveel tijd meer hebt voor online marketing. Denk bijvoorbeeld aan Black Friday, Sinterklaas en Kerst.

      Ons advies is om hierbij vooral ‘vol gas’ te gaan op SEO en content: omdat deze een wat langere aanlooptijd nodig hebben pak je hiermee het ideale moment.

    Help, ik moet ook iets met mijn online marketing deze zomer

    Door één of meer van deze tips op de pakken kun je je conversies een significante boost geven. Maar houd er rekening mee dat het maatwerk blijft: snijd bij op basis van je branche, doelgroep(en) en doelen. Blijf de resultaten bijhouden. Dit zorgt ervoor dat je snel doorhebt wat wel en niet werkt en zo kun je op tijd bijschaven voor de beste resultaten. 
     
    Geïnspireerd geraakt door dit artikel, maar heb je nog niet helemaal helder hoe je hier in de praktijk op in kunt spelen? Neem dan contact op met Shirley om te brainstormen.  

    Onze blogs nooit meer mislopen?

    Ontvang onze nieuwsbrief boordevol kennis, belangrijke updates en nieuws over ons vakgebied dan 1x per maand zo in je inbox.
    Uiteraard wordt je e-mailadres helemaal nergens anders voor gebruikt en kun je je altijd nog uitschrijven als je toch spijt hebt van al die handige informatie in je mailbox. We snappen goed hoe overweldigend onze bak aan kennis kan zijn, hoor!
    Google-Beoordeling
    4.9
    Gebaseerd op 28 recensies
    js_loader