A webshop is not a bell pepper. At most, you can choose between red, orange, green or yellow, plain or organic, and that's about it. A webshop can be adjusted on all fronts, and we really mean almost all fronts, to your wishes. So if you ask: What does a webshop cost? Then we say: read this blog.
Why do we always and only work with WordPress and WooCommerce?
WordPress is een van de bekendste Content Management Systemen (CMS). Dat wist je vast al.
In combinatie met WooCommerce, de module die nodig is om van je site een shop te maken, zet je de basis van een custom webshop neer. Met de juiste greep uit het enorme aanbod plugins maak je een shop die het beste voor jou werkt en je een hoop werk en gedoe uit handen neemt.
Vroegâh was Magento de grote concurrent van WordPress. Tegenwoordig worden er steeds meer webshops in Shopify gemaakt.
Nadelen van Shopify zijn:
- Additional features can be expensive. Many essential solutions are only available through paid apps. A huge number of compatible add-ons and tools are available for WordPress and WooCommerce, at very different prices. Or for free!
- You are tied to Shopify because they handle the hosting themselves. So you cannot easily migrate to another provider. With WordPress, you can move your site to any host and any shop builder and administrator that offers WordPress. This gives you a lot more freedom and growth opportunities.
- Fewer design options. Despite all available templates, it is more difficult to customize the design completely to your liking in Shopify, compared to WordPress and WooCommerce.
A realistic overview of costs:
WordPress and WooCommerce are free, right?
True! But getting a webshop built and running is unfortunately not free.
We list the costs we encounter most for you.
1. Hosting
Goede hosting is onmisbaar voor een webshop. Let hierop als je een host uitkiest:
- Fast, good and cheap do not necessarily go together;
- Although you prefer never or as little contact with your host as possible, it can always happen that you have a question or problem. Good accessibility and fast response time is then essential for your business;
- Scalability: suppose your shop attracts a lot of visitors, the servers have to be able to handle that and not crash your shop all the time. Also, if your company is going to grow considerably and you want to expand your shop, there should be enough growth space available at your host. This is almost always the case, but still good to watch out for;
- Dedicated hosting: for a web shop, go for dedicated hosting, where your shop is in its own container on the server. This way, other sites have no influence on your webshop in terms of performance, security, etc. as with shared hosting.
- Performance: Talk to your host about what they can do on their part for speed and security.
We are fans of Kinsta and Servebolt. In fact, many parties claim to specialize in hosting for WordPress, but they really are.
COSTS: included with your maintenance subscription at Buro Staal. For hosting with another party, costs vary widely. You often pay per month, per quarter or per year.
As a reseller, we are happy to help you pick the right host and an appropriate package, should you wish to purchase hosting through us.
2. Domeinnaamregistratie
De URL, oftewel het webadres.
De kosten hangen af van de extensie, .nl, .com of .iets anders.
Hostingbedrijven stunten vaak met prijzen om je binnen te halen. Let goed op wat de prijs na die stunt wordt, want dat kan flink uiteenlopen.
COSTS: A URL should not cost more than 20-30 euros per year.
3. SSL-certificaat
Wat je absoluut niet wilt is dan een potentiële bezoeker een waarschuwing krijgt in de browser en weggaat i.p.v. je webshop bezoekt. Een Secure Sockets Layer (SSL) versleutelt (gevoelige) informatie. Iedere moderne shop heeft een SSL-certificaat nodig om data te beschermen – zelfs van zoiets simpels als een contactformulier, maar al helemáál van betaalgegevens. En het draagt bij aan je vindbaarheid.
KOSTEN: rond de 50 – 100 euro per jaar. Wel doen dus . En soms is het inbegrepen bij de hosting! Zoals bij ons 😁
4. Onderhoud
Niet te onderschatten! Geloof je het allemaal wel, lees dan eens deze blogs: De noodzaak van goed website-onderhoud en Copycat webshops: wat kun je eraan doen?
You are not going to maintain a web shop yourself. Uptime is even more important than with a regular website. You must always be up and running, everything must be secure and working properly.
COSTS: For a maintenance subscription for web shops, you pay Buro Staal 105 euros per month, including 30 euros for hosting.
5. Back-ups
Liefst in real-time of meerdere keren per dag, onmisbaar voor een webshop. Zorg er te allen tijde voor dat je back-ups goed geregeld zijn en dat je er op ieder moment bij kan, ook ’s avonds en in het weekend.
Belangrijke vragen aan je host of onderhoudpartij:
- Hoe vaak wordt er een back-up van mijn site gemaakt?
- Hoe laat wordt de back-up gedraaid?
- Tot hoe ver gaan de back-ups terug?
- Wat kost het terugzetten van een back-up?
KOSTEN: het terugzetten zou in onze ogen niets extra’s mogen kosten.
6. WordPress thema
Bij Buro Staal werken wij tegenwoordig met de Full Site Editor. De builder, in combinatie met een goed thema zoals Ollie, biedt alle vrijheid om een goede shop te bouwen, in combinatie met WooCommerce natuurlijk.
If you build your shop yourself or have someone else do it for you, there are other options. In fact, there are a huge number of themes and builders available. When choosing a theme, make sure it is updated regularly. Later switching to another theme is possible, but we advise against it, because it often involves a lot of work to get everything back in place.
You can also go for the default WordPress builder Block Editor in combination with a default theme. Your theme will then largely determine the layout of your website, giving you less freedom.
The Block editor in combination with an FSE theme gives you maximum freedom, but also requires more knowledge and is therefore not for everyone.
There are several page builders such as Elementor, Divi, Oxygen and Bricks, all of which have their own costs and their own themes.
COSTS: Many themes are free. If you want to switch to the paid versions of these themes, for example because your site is growing, you should think about 50 to 200 euros per year.
7. Koppelingen
Er zijn vaak veel koppelingen nodig bij het opzetten van een volledig functionele webshop. Welke dat zijn is geheel afhankelijk van de tools die je gebruikt. Een aantal voorbeelden zijn:
- Koppeling met je boekhoudprogramma. Koppelen aan Moneybird kan via een plugin van ExtensionTree voor 49 euro. Als je alleen je facturen in wilt boeken kan webwinkelfacturen.nl daarbij helpen. Als je Exact gebruikt en ook klanten, voorraden etc. wilt koppelen, moet er een koppeling ingekocht worden.Koppeling met bol.com (via plugin Woosa)
- Link with email marketing to add customers to your mailing list. By the way, this is allowed without permission if you have a buying relationship and are only emailing them about that product and related products. Otherwise, you have to ask permission first.
COSTS: Depending on your needs and tools.
8. Betaalprovider
Nodig voor het betalingsverkeer van je shop. De betaalprovider regelt de online betaling en keert een bedrag aan de webshopeigenaar uit. Mollie is de meest bekende. Die rekenen geen abonnementskosten, maar een bedrag per transactie. Bij iDEAL betaal je een vast bedrag, bij andere betaalmethodes geldt vaak een vast bedrag en/of een percentage van het orderbedrag.
COSTS: depends on the provider you choose.
9. Plugins
These are our must-haves for an online shop:
- Gravity Forms: for custom forms.
- Yoast: the most widely used SEO plugin (from Dutch founder Joost de Valk).
- Perfmatters: for better performance.
- Shortpixel: for image, CSS and JS optimization.
- Images to WebP: for automatically converting images.
- Mailgun: for your email marketing.
- WooCommerce European VAT / IVA Compliance (€ 73) to get your VAT right when selling to consumers and businesses abroad.
These are "nice to have."
- WooCommerce Zip Code Checker (€39) from WP Overnight, to ensure no errors in Dutch addresses.
- PDF Invoices & Packing Slips for WooCommerce (free) from WP Overnight to send invoices with.
- FunnelKit ($99.50) for marketing purposes such as one-click upsells, order bumps and automatic follow up emails.
Depending on your needs, there are numerous more plugins you can use to extend the functionality of your web shop. Often plugins use a "fremium model". The basic functionalities are free, but if you want more you have to buy the premium version.
Let hierop als je een plugin kiest (betaald of gratis)
- Wanneer is de plugin voor het laatst geüpdatet? Als een plugin goed werkt wordt ie niet vaak geupdate, maar het is wel handig om in de gaten te houden. Ook om te zien of de makers nog actief zijn als je vragen wilt stellen.
- Is de plugin compatible met de laatste versie van WordPress?
- In welke talen is deze plugin beschikbaar? Is een Nederlandse versie belangrijk voor jou? Dan moet je kijken of die beschikbaar is. Is er geen Nederlandse versie? Dan kun je de onderdelen vertalen.
- Wat zijn de kosten voor de premium versie en worden die jaarlijks of eenmalig in rekening gebracht?
- Kies verstandig uit de meer dan 58.000 WordPress plugins. Vergelijk uitgebreid op de functionaliteiten, lees de reviews en als je er echt niet uitkomt mag je ons altijd vragen om advies.
10. SEO en SEA
Op zich optioneel te noemen. Maar wil je van je webshop een succes maken, dan zijn SEO en SEA absoluut aan te raden. Zoek hier goede partijen voor die binnen je (realistische) budget kunnen werken.
COSTS: So it depends on your budget. You can make it as crazy as you want.
Please note: If you are going to advertise, a cookie banner is also required. With us it costs 120 euros per year.
Totaalplaatje
Wil je weten wat het bouwen van een webshop je zou kosten? Welke host, plugins en functionaliteiten het beste bij jouw wensen passen? Als je contact opneemt met Rosanne weet je het binnen no-time!
Tips for when you want to get started with an online shop
- Go through a lot of webshop to see what you like features and what you want on your webshop.
- Distinguish between the short term and the long term. Don't choose options that are a good fit now but that you are likely to grow out of soon. Build an online store on growth: in terms of hosting, space, the payment provider and plugins. Cheap is expensive! Better to have a good shop built all at once than every year.
- Get advice from a party that has built several shops that fit your needs. You will be amazed at what is possible within your budget.
Good luck!