Zo definieer je je doelgroep

Zo definieer je je doelgroep

Natuurlijk wil je dat zoveel mogelijk mensen je product of dienst afnemen, maar ze zeggen niet voor niets dat een gemiddelde doelgroep je gemiddelde klanten oplevert. Helemaal niet erg natuurlijk, maar als je je wilt onderscheiden én als je alleen maar met leuke klanten wilt werken, is het belangrijk dat je een doelgroep ‘durft’ te kiezen. Met een goed gedefinieerde doelgroep zal jouw ideale klant zich sneller aangesproken voelen en sneller tot aanschaf of samenwerking overgaan.

Doelgroepen zijn eng

Veel bedrijven vinden zo’n gespecificeerde doelgroep eng. Je stopt mensen in een hokje iedereen die niet in dat hokje past, is niet jouw ideale klant. Terwijl jouw bedrijf iedereen wil helpen.

Dat je je richt op dat hokje, wil niet zeggen dat je niemand aantrekt die niet in dat hokje past. Het enige wat je doet, is je boodschap richten op je doelgroep. Als iemand buiten de doelgroep zich daar ook door aangesproken voelt, kan het alsnog een ideale klant zijn.

Wie is het?

Ken je dat spelletje Wie is het? nog? Je ziet allemaal gezichten van mensen. Je tegenstander heeft één gezicht gekozen. Door vragen te stellen die met ‘ja’ of ‘nee’ beantwoord kunnen worden, probeer je te achterhalen wie je tegenstander gekozen heeft.

Je kunt het in kaart brengen van je doelgroep vergelijken met dit spelletje. Je schrapt een voor een de personen / bedrijven weg die niet aan jouw ideale klantprofiel voldoen en uiteindelijk blijft er één over. Wedden dat jij na het lezen van deze vragen al wat poppetjes kunt afstrepen…

Consumenten doelgroep bepalen

Neem je ideale klant (persoon) in gedachte en achterhaal het antwoord op de volgende vragen.

  1. Is jouw ideale klant een man of een vrouw?
  2. Hoe oud is je ideale klant?
  3. Hoe ziet het huishouden van je ideale klant eruit? Vrijgezel, samenwonend, getrouwd? Zijn er kinderen of niet?
  4. Waar woont jouw ideale klant? In hetzelfde dorp/dezelfde stad (lokaal), dezelfde provincie (regionaal), hetzelfde land (landelijk) of ergens anders in de wereld (internationaal)?
  5. Wat voor opleidingsniveau heeft je ideale klant?
  6. Wat voor werk doet je ideale klant?
  7. Hoeveel verdient jouw ideale klant? Niet zo veel, gemiddeld of veel?
  8. Hoe besteedt jouw ideale klant zijn vrije tijd? Sport, gezin of vrienden, of lekker niks.
  9. Waar gaat je ideale klant graag winkelen?
  10. Welk tijdschrift of krant leest je ideale klant graag?
  11. Kan jouw dienst/product jouw ideale klant helpen een behoefte te vervullen.

Zakelijke doelgroep bepalen

Neem je ideale klant (bedrijf) in gedachte en beantwoord de volgende vragen:

  1. Is jouw ideale klant een ZZP’er, MKB’er, MKB+ of nog groter?
  2. Hoe lang bestaat jouw ideale klant al?
  3. Hoe groot is jouw ideale klant? Hoeveel mensen werken er? Hoeveel omzet doen ze?
  4. Waar is je ideale klant gevestigd? In hetzelfde dorp/dezelfde stad (lokaal), dezelfde provincie (regionaal), hetzelfde land (landelijk) of ergens anders in de wereld (internationaal)?
  5. In welke industrie of branche is het bedrijf gevestigd?
  6. Wat voor soort dienst of product verkoopt jouw ideale klant?
  7. Op welke markt richt jouw ideale klant zich (consument of zakelijk)?
  8. Kan jouw dienst/product jouw ideale klant helpen een probleem op te lossen?

Ook je huidige klanten kunnen je helpen je doelgroep te definiëren. Met wie werk je graag samen, voor wie kun je echt van toegevoegde waarde zijn, maar ook: ‘Wie is bereid voor mijn kennis en ervaring te betalen’?

Misschien heb je altijd gedacht dat je je klanten lokaal moest vinden en kom je nu tot de conclusie dat het voor jouw product of dienst helemaal niet relevant is waar de klant zich bevindt. Zo kan een copywriter prima aan de andere kant van de wereld zitten met een verkoelend glas limo terwijl jij hier aan de warme chocomel zit met de verwarming op standje sambal. Wanneer je een fysiek product levert is afstand alweer een heel ander verhaal.

Jouw ideale klant

Als je alle vragen beantwoord hebt, komt daar als het goed is een profiel uit van jouw ideale klant.

Vraag jezelf vervolgens of dit de klant is waar jij het liefst voor wilt werken. Is dit zo’n klant waar je energie van krijgt? Dan zit je goed.

Google-Beoordeling
4.9
Gebaseerd op 28 recensies
js_loader