Laatst sprak ik met een klant die begon over “de rode bolletjes” in de backend van haar site. Yoast dus. We zijn bij Buro Staal flink aan het investeren in SEO-diensten, omdat het steeds belangrijker wordt om in het geweld van de 2 miljard websites die er inmiddels zijn gevonden te worden.
Google verandert ook steeds maar weer van alles! Er worden jaarlijks letterlijk honderden (500 – 600) aanpassingen gemaakt aan de algoritmes bij Google. Dat houdt zelfs de beste SEO-specialist nog niet bij.
De Yoast SEO plugin kan je helpen om alle regeltjes en aanbevelingen in het vizier te houden zodat je website op basis van de on-page SEO beter gevonden kan worden. Laten we maar eens aan de slag gaan met die “rode bolletjes”.
Yoast SEO is een WordPress plugin die in 2008 is ontwikkeld door Joost de Valk. Yoast is een Engelse spelling van zijn naam, was het je al opgevallen? Inmiddels heeft zijn plugin wereldwijd 13 miljoen gebruikers. Toch best indrukwekkend! Er worden steeds meer Yoast plugins ontwikkeld, zoals voor video, nieuws en WooCommerce. Superhandig.
Er is een gratis versie en een premium versie. De gratis versie doet al heel veel, zoals het aanmaken van XML-sitemaps en geautomatiseerde technische verbeteringen gericht op SEO.
Je kunt per pagina of bericht een focus keyphrase invoeren, een SEO titel bedenken en een metabeschrijving toevoegen. De plugin geeft je een analyse van de resultaten met verbeterpunten (de bekende “rode bolletjes”). Ook krijg je een analyse met verbeterpunten over de leesbaarheid van je tekst.
Yoast SEO kleuren bolletjes
Yoast geeft veel dingen aan die de SEO van je tekst en site kunnen verbeteren.
Zoals:
Voor de leesbaarheid krijg je tips zoals:
Superhandig als je hulp kunt gebruiken met on-page SEO dus! Alleen al aan de reviews van de plugin kun je zien dat mensen er blij mee zijn. Er zijn 25.836 5-sterren reviews! En 774 azijnpissers.
Nee, zeker niet. Yoast doet al heel veel zelf en deze punten zijn echt puur advies. Het is handig om te weten, maar staar je er niet op blind. Je hoeft echt geen uitgaande links in al je berichten te zetten, bijvoorbeeld. Kijk ernaar en doe vervolgens gewoon lekker wat goed voelt, zoals bij elk advies.
Ja, je moet rekening houden met SEO en met Google, maar uiteindelijk schrijf je voor je lezer.
Een tekst volproppen met keywords, daar wordt niemand blij van. Google ook niet. Daar zal Yoast je zeker ook voor waarschuwen.
Weet je niet zoveel van SEO af of ben je niet zo bij met de laatste ontwikkelingen, laat je dan vooral adviseren en inspireren door de Yoast SEO plugin. En toch is het ook leuk, al die rode bolletjes groen zien worden.
Wil jij Yoast op je site en/of meer SEO-advies? Neem contact op met rick@burostaal.nl
Eén keer per maand kletsen we digitaal ff bij middels onze nieuwsbrief. Die je conversie technisch gezien beter geen nieuwsbrief kunt noemen, maar dat doen we gewoon lekker toch. Mis geen enkele blog of update, schrijf je direct in.
Hoofdstraat 86a
2678 CM De Lier
© Buro Staal
Hoofdstraat 86a
2678 CM De Lier
Eén keer per maand kletsen we digitaal ff bij middels onze nieuwsbrief. Die je conversie technisch gezien beter geen nieuwsbrief kunt noemen, maar dat doen we gewoon lekker toch. Mis geen enkele blog of update, schrijf je direct in.
© Buro Staal