Met blockchain en timestamping vertrouwen in het internet terugbrengen

Met blockchain en timestamping vertrouwen in het internet terugbrengen

Sebastiaan van der Lans, founder van WordProof een WordPress plugin en online dienst waarmee je content kunt timestampen

Denk jij bij blockchain ook vooral aan Bitcoin en investeren? Ik in eerste instantie wel. Tot ik Sebastiaan van der Lans voor het eerst over zijn WordPress plugin en online dienst WordProof hoorde spreken. Ik was geïntrigeerd. De blockchain, timestamping en open source gebruiken om integriteit af te dwingen op het door criminaliteit en fake nieuws overspoelde internet? Daar wilde ik meer over weten. Want als content specialist is vertrouwen opbouwen beslist één van mijn stokpaardjes. Een mooie aanleiding om Sebastiaan uit te nodigen voor een interview.

Inhoudsopgave
    Add a header to begin generating the table of contents

    Even voorstellen: Sebastiaan van der Lans

    Sebastiaan is hard op weg om serial entrepreneur te worden. Nadat hij in 2006 samen met een partner het webbureau Van Ons oprichtte, startte hij in 2018 met WordProof en is hij sinds eind vorig jaar voorzitter van de Trusted Web Foundation. Hij is een groot fan van open source en blockchain en weet die twee succesvol te combineren in WordProof. Hij won er zelfs een award en een miljoen euro aan subsidie van de Europese Innovatieraad mee. Wanneer je met hem spreekt over het terugbrengen van vertrouwen en het afdwingen van integriteit, beginnen zijn ogen te schitteren en legt hij vol passie zijn toekomstdroom uit.

    Zo kwam Sebastiaan op het idee voor WordProof

    Waar ik echt supernieuwsgierig naar ben, is hoe je op het idee kwam om WordProof te ontwikkelen. Kun je daar iets over vertellen?

    Ja natuurlijk! Jij, Rosanne en ik zijn allebei al jaren heel actief in de WordPress community. En hebben van heel dichtbij meegemaakt hoe je door de combinatie van open source code en een actieve, sociale community marktleider kunt worden. Het klinkt bijna als een magisch recept. Dus ben ik me in 2013 – 2014 in de blockchain technologie gaan verdiepen. Die is namelijk ook open source, en werd rond die tijd steeds bekender. Daardoor besefte ik snel dat de mogelijkheden nagenoeg oneindig waren.

    Blockchain Bubble

    Ik was natuurlijk niet de enige die kansen zag. Er popten talloze op blockchain gebaseerde initiatieven op, waarvan sommigen natuurlijk meer succesvol waren dan anderen. Je kunt het zo groot en ingewikkeld maken als je wilt. Wij hebben ons er juist op gefocust om een zo simpel maar waardevol mogelijke usecase te vinden. Juist een die van het web en de wereld een betere en veiligere plek zou maken. Zo kwam ik bij timestampen uit.

    Blockchain: aantonen dat er niet met informatie gerommeld is

    Want wist je dat blockchain ooit precies voor dat doel uitgevonden is, in 1991 al? Het oorspronkelijke doel van blockchain was om documenten te timestampen en zo aan te tonen dat er niet mee gerommeld is. Dat was echt een lightbulb-moment. Het internet wordt de laatste jaren namelijk overspoeld met pogingen tot fraude, manipulatie en diefstal, waardoor mensen het internet steeds minder gaan vertrouwen. Door informatie te timestampen draag jij actief bij aan het herstellen van dat vertrouwen.

    Ingewikkelde technologie gebruiksvriendelijk maken

    Alleen is de technologie zelf behoorlijk ingewikkeld en bepaald niet gebruiksvriendelijk. WordPress is dat wel. En omdat wij al sinds 2006 met WordPress werken, zijn we er enorm in thuis. Zo kwamen we uit op het inzetten van WordPress om eenvoudig en gebruiksvriendelijk te kunnen aantonen dat er niet met informatie gerommeld is.

    Sebastiaan van der Lans legt het voordeel van het timestampen van content aan een journalist van de Telegraaf uit.

    Timestamping simpel uitgelegd

    Dat klinkt als een hele waardevolle visie. En als het om veiligheid gaat, dan snap ik dat het een heel technisch verhaal is. Maar zou je toch eens willen proberen om uit te leggen hoe het werkt?

    Van content naar hash

    Ja hoor. Het timestampen van content doe je in diverse stappen. Allereerst zet je je content via een wiskundige formule om in een stukje code. Daarin kun je niet alleen de tekst zelf opnemen, maar ook de publicatie, de organisatie en de schrijver(s). Zo’n wiskundige formule noem je een hash algoritme. De code die het algoritme uitspuugt noem je een hash. Vervolgens kun je content met een hash vergelijken en verifiëren of de content sinds het zetten van die timestamp wel of niet veranderd is. 

    Van hash naar block en chain

    De volgende stap is het toevoegen van zo’n hash aan de blockchain. Op zich is het concept van de blockchain vrij simpel. Je slaat informatie, zoals bijvoorbeeld de hash die je net gemaakt hebt, op in een blokje (block) in een soort megadatabase in de cloud. Wanneer je voor het eerst een hash van een specifiek artikel maakt, dan wordt dat als een los blokje in die database opgeslagen. Maar stuur je daarna een nieuw blokje met een hash van bijvoorbeeld versie twee van dat zelfde artikel de cloud in, dan wordt dat blokje aan het eerste blokje gekoppeld. En een blokje met de hash van versie drie wordt weer aan het blokje met de hash van versie twee gekoppeld. Zo krijg je een keten van blokjes die de versiegeschiedenis laat zien. Vandaar ook de naam blockchain. Een keten van blokjes. En eenmaal in de database in de cloud kan niemand die blokjes meer aanpassen. Dat maakt het zo veilig.

    En dat allemaal geautomatiseerd

    WordProof automatiseert het hele proces. Zodra je nieuwe content publiceert of een update live zet, wordt er automatisch een eerste of volgende timestamp aangemaakt. Daarnaast kun je ook andere bestanden die je via WordPress uploadt een timestamp meegeven.

    Korte uitleg van hashes, hashing, blockchain en timestamping

    Het nut van timestamping

    Dat klinkt inderdaad ingewikkeld. Maar ook nuttig en veilig. Ik snap dat het je dat  niet allemaal handmatig wilt moeten doen. Ik zou al hoofdpijn krijgen bij het idee. Hoe zou jij de voordelen voor de maatschappij beschrijven?

    Integriteit bewaken

    Nou, je ziet nu best vaak op webpagina’s dat de inhoud bijvoorbeeld twee uur geleden voor het laatst gewijzigd is. En met een positieve bril op denk je dan misschien: ”Wat goed dat iemand de informatie up to date houdt.” Maar met een kritische bril op vraag je je mogelijk af: “Wat stond daar dan dat ik nu niet meer mag zien?” Wanneer je je content na iedere aanpassing een nieuwe timestamp geeft, kan iedereen terugzien wat er eerder stond. Tenslotte zijn er voor de meeste wijzigingen een prima verklaring. Bijvoorbeeld omdat er na de eerste versie meer informatie beschikbaar komt. Of wanneer er een fout in een berekening geslopen blijkt te zijn.

    Verantwoordelijkheid nemen

    Eigenlijk zou het de standaard moeten worden dat we verantwoordelijkheid nemen voor informatie die er toe doet. Denk daarbij aan overheidsinformatie, nieuwsberichten of gebruikersvoorwaarden. En natuurlijk moeten mensen ook nog anoniem kunnen posten, want we willen ook geen maatschappij waarin censuur de norm wordt. Alleen zou dat soort niet geverifieerde informatie niet zomaar viraal moeten kunnen gaan. Want helaas is gebleken dat mensen anoniem geplaatst fakenieuws vaak delen. Vervolgens nemen sommige media kanalen het klakkeloos over. Wat er weer toe leidt dat mensen dat fakenieuws op diverse kanalen terugzien en het zo daadwerkelijk gaan geloven.

    "Het gevaar met fakenieuws is niet zozeer dat het bestaat, maar dat het zich zo razendsnel verspreidt."

    Taboe op fouten

    Het is fijn om te zien dat grote Nederlandse mediabedrijven al het nut van timestampen inzien. Zo wordt het al op de website van het NRC gebruikt en zet DPG media het in op één van haar kanalen. Wel zie je ook aarzeling. Mensen zijn nog bang dat revisies gezien worden als fouten die hersteld moesten worden. Want helaas ligt er nog altijd een te groot taboe op fouten maken in onze maatschappij. Dat is zo jammer. Je kunt namelijk alleen echt innovatief zijn als je niet bang bent om fouten te maken. Bovendien maakt het toegeven van een fout je menselijker en daardoor gaan mensen je over het algemeen juist meer vertrouwen.

    "Helaas ligt er in onze maatschappij nog altijd een te groot taboe op het maken van fouten. Je kunt namelijk alleen echt innovatief zijn als je niet bang bent om fouten te maken."

    De voorbeeldfunctie van de overheid?

    Voor een deel is het de overheid die daarin het verkeerde voorbeeld geeft. Het maken van fouten maken wordt keihard afgestraft. Denk bijvoorbeeld aan de enorme boetes die je boven het hoofd hangen als je (onbedoeld) de privacywet overtreedt.

    Belonen in plaats van afstraffen

    De prikkel zou eigenlijk positief moeten zijn. Dus in plaats van een straf wanneer je het onbedoeld verkeerd doet een beloning wanneer je het wel goed doet. In het geval van content zouden zoekmachines en social media bijvoorbeeld geverifieerde content hoger kunnen laten ranken. Dat helpt zoekmachines tenslotte hun kernproduct te versterken: de hoogste kwaliteit content weergeven die het meest relevant is voor een zoekterm is.

    Dat ben ik helemaal met je eens. En dat leidt mijn volgende vraag perfect in. Hoe kunnen ook kleinere bedrijven heel praktisch profiteren van timestampen?

    Op allerlei manieren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld het stelen van content aanpakken, aantonen dat data niet gemanipuleerd is en hopelijk binnenkort een streepje voor in de zoekmachines krijgen.

    Timestamping om fraude tegen te gaan

    Veel ondernemers denken dat het stelen van ontwerpen en content risico van het vak is en dat er eigenlijk niet zoveel aan te doen valt. Ze worden al ontmoedigd bij de gedachten aan het moeten inhuren van een advocaat en het bij elkaar moeten zoeken van de hele papierwinkel aan bewijsmateriaal.

    Onbetwistbaar bewijs in een paar minuten en klikken

    Dat leveren van onbetwistbaar bewijs is met WordProof een kwestie van een paar minuten en een paar klikken geworden. Je kunt een blockchain certificaat in PDF-formaat downloaden dat aantoont wanneer een document voor het eerst geverifieerd is. Daarnaast kun je begeleidende brief genereren waarvan de inhoud door juristen is opgesteld. Zo hebben we een klant, Blom & Blom, een ontwerpstudio gespecialiseerd in industriële verlichting. Fake versies van hun ontwerpen werden keer op keer voor een habbekrats op eBay aangeboden. En hoe vaak ze er ook over reclameerden, er werd totaal niet op gereageerd.

    Nadat ze begonnen zijn met timestampen, konden ze eBay van onbetwistbaar bewijsmateriaal voorzien. Vanaf dat moment werden nieuwe ontwerpen getimestamped. Toen vervolgens fake versies van die nieuwe ontwerpen op eBay aangeboden werden, hebben ze de door de plugin gegenereerde brief waarin ze auteursrechtinbreuk claimden verzonden. Vervolgens werden de fake producten binnen een uur verwijderd.

    Daarmee bleek direct dat de afschrikkracht van zo’n brief en getimestamped bewijsmateriaal groot is. En dat terwijl het bouwen van je case op zo’n manier eigenlijk heel makkelijk is. Je kunt dit niet alleen gebruiken voor productontwerpen, maar ook wanneer je artikelen, e-book of online cursus plat gekopieerd wordt.

    Video uitleg van hoe je met timestampen auteursrecht inbreuk kunt bestrijden.

    Timestamping om aan de integriteit van een document aan te tonen

    Een andere usecase is het aantonen van de integriteit van gegevens. Zo had een andere klant van ons een factuur aan een opdrachtgever verstuurd. Die opdrachtgever claimde vervolgens dat er volgens hem met de algemene voorwaarden gerommeld was. En weigerde op basis daarvan de factuur te betalen. Omdat deze dienstverlener zijn algemene voorwaarden had getimestamped, kon hij aantonen dat er niets was gewijzigd. En ongetwijfeld was er nog meer mis in die relatie, maar nu dit argument wegviel was de factuur binnen een dag betaald

    Toekomstmuziek: Timestamping voor hogere ranking in zoekmachineresultaten

    En tenslotte werken we op dit moment samen met Joost de Valk en Marieke van de Rakt van Yoast samen om te zorgen dat zoekmachines ook makkelijk toegang hebben tot de WordProof timestamps. We doen dat door zogeheten structured  data aan webpagina’s toe te voegen. Dat doen we in de taal die zoekmachines gebruiken: Schema.org.

    Timestamps die door zoekmachines geverifieerd kunnen worden

    Door dat soort structured data toe te voegen, kunnen zoekmachines op dit moment bijvoorbeeld al begrijpen of een webpagina een video bevat of waar en wanneer een specifiek evenement plaatsvindt. Op dit moment lezen zoekmachines nog geen timestamp data uit, maar zodra ze dat wel gaan doen, is die informatie met terugwerkende kracht beschikbaar voor alle timestamps die eerder gezet zijn. Dat kan dus een extra reden zijn om nu al met timestampen te beginnen.

    Nog betere zoekresultaten

    Want ook al denken we soms van niet, zoekmachines hebben er beslist baat bij dat kleine spelers even veel kans maken om zichtbaar te zijn dan grote spelers. Stel je namelijk eens voor dat alleen nog grote spelers in de zoekresultaten voor zouden komen. Dan houden we alleen de Amazons en de Facebooks van deze wereld over. Waardoor er voor zoekmachines nog weinig meerwaarde te bieden valt. En daarmee omzet te genereren.

    Wist je dat in de nieuws sectie van Google zo’n 60% van het zoekverkeer naar de partij die het eerst over een trending topic publiceert gaat? In een ideale wereld zou het dan niet uitmaken of dat een grote of een kleine website is. Alleen komen de spiderbots van zoekmachine vaker langs bij de grotere websites. Wanneer de zoekmachines dan in de toekomst ook de timestamps in kunnen lezen, kunnen ze ook op een eerlijke manier bepalen wie er het eerste publiceerde. Daardoor blijft / wordt het ook voor kleinere spelers interessant om op nieuws in te spelen. Zo kun je namelijk je zichtbaarheid enorm vergroten.

    Dat maakt het inderdaad ook voor kleinere bedrijven waardevol. Wel heb ik nog een aanvullende vraag. Hoe hufterproof is WordProof eigenlijk? Want in WordPress kun je je content antidateren. Wat gebeurt er dan met de timestamp?

    Hahaha gelukkig hebben we daar rekening mee gehouden. Een timestamp is altijd van het moment waarop je je content voor het eerste publiceert of na het bijwerken opslaat. Dus ook al zet je een veel oudere publicatiedatum bij je artikel, dan nog is de eerste timestamp van de datum waarop je het artikel daadwerkelijk voor het eerst live zette.

    Als onze lezers meer willen weten over timestamping, wat zou je ze dan aanraden?

    We zijn bezig met het opzetten van een open toegankelijke academy waarin we uitleggen wat WordProof doet en hoe het werkt. Dat is een slimme volgende stap. En daarnaast zou ik ze aanraden om het gratis plan uit te proberen, dat heb je in 5 minuten geïnstalleerd.

    Google-Beoordeling
    4.9
    Gebaseerd op 28 recensies
    js_loader