Digitale toegankelijkheid wordt steeds meer een ‘hot topic’ onder eigenaren van websites en webshops. Een goed toegankelijke website of -shop zorgt namelijk voor meer omzet en meer tevreden bezoekers. En wist je dat je daarmee ook beter scoort in Google? Bart Pluijms is consultant en trainer bij Cardan Technobility, specialist in digitale toegankelijkheid. In dit gastblog legt hij uit hoe je zowel Google als je bezoekers kunt verblijden met een toegankelijke website of webshop.
Met een goed toegankelijke website zorg je ervoor dat iedereen je website goed kan gebruiken, ongeacht de locatie, het gebruikte apparaat, de tijd, de omgeving of een eventuele beperking. We ‘doen’ het dus niet alleen voor “die ene blinde”.
Natuurlijk houd je bij het ontwerpen en bouwen vooral rekening met bezoekers met een functiebeperking, bijvoorbeeld:
“Als websites niet digitaal toegankelijk zijn, kan ik eigenlijk niet zoveel op het internet.”
Iris Hulzinga (18), bijna volledig blind
Maar vergeet ook niet ouderen, anderstaligen, bezoekers die tijdelijk beperkt zijn (bijvoorbeeld een gebroken arm), bezoekers die door de omgeving beperkt worden (bijvoorbeeld een stiltecoupé in de trein) en bezoekers die langdurig beperkt zijn (bijvoorbeeld door een chemotherapie). In totaal gaat het om zo’n 25 tot 30% van de Nederlandse bevolking die wel eens of regelmatig hinder ervaart bij het bezoeken van websites.
Bij user-experience design (UX) en zoekmachine-optimalisatie (SEO) zijn gebruikersonderzoeken erg belangrijk. Bij UX-design kijk je hoe je je website of -shop kunt optimaliseren voor jouw doelgroep. Jouw doel is dan “Hoe verleid ik mijn bezoekers tot het kopen van mijn dienst of product?”. Als je bezig bent met zoekmachine-optimalisatie pas je de content en techniek van je website zo aan dat je zoveel mogelijk zoekers verleid tot het bezoeken van jouw site.
Zowel bij UX als SEO spelen echte mensen de hoofdrol. Ook Google vindt dit belangrijk. SEO is al lang niet meer gericht op het “verleiden van Google”, maar steeds meer op het “verleiden van zoekers”.
Bij digitale toegankelijkheid kijken we hoe we zoveel mogelijk bezoekers kunnen helpen en hen de meest prettige ervaring te bieden op jouw website. Omdat Google dit ook zo belangrijk vindt, is digitale toegankelijkheid onderdeel van hun gebruikersonderzoeken.
Bij digitale toegankelijkheid en zoekmachine-optimalisatie kijken we naar 3 belangrijke onderwerpen: het ontwerp, de techniek en de content. Als deze goed samenkomen, heb je niet alleen een mooie website, maar ook een website die prettig leest, goed scoort in Google en zorgt voor een hogere conversie. Daarom vindt Google onder andere alt-teksten, kopteksten en nette code zo ontzettend belangrijk.
Als je al een beetje bezig bent met SEO voor je website, weet je dat je alt-teksten moet toevoegen aan afbeeldingen. Deze tekstalternatieven waren vroeger voor Google belangrijk om je afbeelding te indexeren, maar Google heeft dit al lang niet meer nodig. Toch helpt het om beter gevonden te worden. Een goed tekstalternatief helpt bezoekers die de afbeelding niet (goed) kunnen zien toch de afbeelding te begrijpen. Ze dragen bij aan het “tekstbegrip”. Dit helpt bezoekers met een visuele beperking, maar ook bezoekers met een cognitieve beperking kunnen tekstalternatieven gebruiken.
De alt-tekst van een afbeelding is in de code zichtbaar of wordt zichtbaar als de afbeelding niet geladen kan worden.
Goed omschrijvende subkoppen op je website helpen de ‘scannende lezer’ om snel een overzicht te krijgen van de pagina. Gebruikers van hulpsoftware kunnen snel een overzicht opvragen van alle koppen, om zo de pagina snel te kunnen scannen: is deze pagina echt interessant voor mij?
Code die voldoet aan de specificaties helpt Google om je pagina’s beter te indexeren. Ook hulpsoftware heeft nette code nodig zonder zogenaamde “parsefouten”. Dit zijn fouten die ontstaan tijdens het renderen van de pagina en die ervoor kunnen zorgen dat niet iedereen jouw website goed kan lezen, horen of begrijpen.
Dit zijn de drie belangrijkste raakvlakken tussen SEO en digitale toegankelijkheid, maar denk ook aan:
Wil je nou echt weten waar je aan moet denken bij het ontwerp of de bouw van je website? Bij Cardan Technobility kun je allerlei trainingen volgen over digitale toegankelijkheid. De training “Digitale toegankelijkheid voor webbeheerders” is speciaal bedoeld voor eigenaren en beheerders van websites of webshops, zoals jij!
“Op een ontoegankelijke webshop gaat het vaak tijdens het bestellen mis.”
Peter Lenior (68), ziet en hoort steeds minder door het Syndroom van Usher
Het uiteindelijke doel van UX, SEO en digitale toegankelijkheid is het krijgen van meer tevreden bezoekers. Want blije bezoekers worden sneller een tevreden klant. Als je bezoekers snel en zonder hindernissen iets kunnen vinden op je website komen ze ook eerder bij je terug. Je website wordt dus niet alleen beter gevonden, maar je verdient er ook meer aan.
Als bezoekers op jouw website snel geholpen worden, raken ze minder snel geïrriteerd. En het is helemaal fijn als ze volledig zelfstandig iets kunnen kopen in jouw webshop en geen hulp moeten vragen aan iemand anders. Je krijgt er een loyale klant bij: een ambassadeur voor jouw bedrijf.
Een investering in een goed toegankelijke website is dus de moeite waard, al is het alleen maar om die 25% van de bezoekers in Nederland ook blij te maken met jouw mooie producten of diensten.
Eén keer per maand kletsen we digitaal ff bij middels onze nieuwsbrief. Die je conversie technisch gezien beter geen nieuwsbrief kunt noemen, maar dat doen we gewoon lekker toch. Mis geen enkele blog of update, schrijf je direct in.
Hoofdstraat 86a
2678 CM De Lier
© Buro Staal
Hoofdstraat 86a
2678 CM De Lier
Eén keer per maand kletsen we digitaal ff bij middels onze nieuwsbrief. Die je conversie technisch gezien beter geen nieuwsbrief kunt noemen, maar dat doen we gewoon lekker toch. Mis geen enkele blog of update, schrijf je direct in.
© Buro Staal