Zo optimaliseer je je WooCommerce Checkout pagina’s voor een betere klantervaring en conversie

Zo optimaliseer je je WooCommerce Checkout pagina’s voor een betere klantervaring en conversie

Webshop B2B en B2C

Weet jij hoe vaak mensen in jouw webshop hun winkelmandje in een virtueel hoekje neerzetten om ‘m vervolgens nooit meer op te pakken? Er is wereldwijd veel onderzoek gedaan naar dit zogeheten abandoned cart fenomeen. Voor 2021 wordt aangenomen dat gemiddeld zo’n 70% van je bezoekers een mandje vult, maar de webshop verlaat zonder te betalen. Probeer je eens voor te stellen hoe een fysieke winkel er uit zou zien als er overal volle winkelmandjes achtergelaten worden. It ain’t pretty! Daarom vind je in dit artikel tips om je WooCommerce checkout pagina te optimaliseren en zo het abandoned cart percentage van je webshop te verlagen.

Inhoudsopgave

Tip 1: Valideer de gegevens per veld

Een puntje waar veel website gebruikers zich aan ergeren: heb je je door het WooCommerce Checkout formulier heen geploeterd, lukt het niet om je bestelling te plaatsen. Wat blijkt? Bovenaan de pagina staan een aantal foutmeldingen van velden die niet (goed) ingevuld zijn. Je moet hier echter zelf naartoe scrollen waardoor je pas na tig keer klikken en toch maar eens scrollen ziet wat er aan de hand is.

Het zou natuurlijk veel fijner zijn als de foutmeldingen direct bij de betreffende velden getoond worden. Nóg fijner is het als de foutmelding direct getoond wordt als je naar een volgend veld gaat en niet pas als je op “Bestellen” hebt geklikt. Je kunt bijvoorbeeld een groen vinkje laten zien als een veld goed ingevuld is. Dat geeft bezoekers ook gelijk een goed gevoel.

Verzendadres valideren

Niet alleen voor bezoekers is het valideren van de gegevens fijn, ook voor jezelf. Denk maar eens aan alle bestellingen die nu extra aandacht nodig hebben omdat het adres niet klopt. Een typefoutje is immers zo gemaakt. Word je soms moedeloos van alle zendingen die je retour krijgt omdat het adres niet klopt? Voeg dan een postcodecheck toe. Bezoekers hoeven dan alleen maar een postcode en huisnummer in te vullen en hebben dus minder werk aan het formulier. De checker zoekt vervolgens het juiste adres. Zo komen foutjes altijd gelijk boven water. Fijn voor jou en voor je bezoekers.

Tip 2: Verwijder onnodige velden

Onnodige velden zorgen voor afleiding en frictie. Gebruik daarom in de WooCommerce checkout alleen velden die echt nodig zijn. Een van de velden die je bijvoorbeeld uit kunt zetten, is het tweede adresveld. Dat heb je in Nederland niet nodig. Verkoop je niet aan bedrijven? Dan kan het veld “Bedrijfsnaam” ook uitgeschakeld worden. Hier is geen plugin of code voor nodig, dit kan gewoon in de customizer.

Adresregel 2 verwijderen in je WooCommerce Checkout

Onnodige velden zorgen voor frictie. Je schakelt ze eenvoudig uit in de customizer.

Tip 3: Leid je bezoekers niet af met een couponcode veld

Ken je dat, dat je naar een kortingscode gaat Googelen als je een couponcodeveld in de checkout ziet? Om vervolgens gefrustreerd de webshop te verlaten omdat je geen code kan vinden en de producten opeens toch te duur vindt? Het is een van de redenen waardoor bezoekers kunnen afhaken. Wat kun je hier aan doen?

  • Als je helemaal geen kortingsbonnen gebruikt, kun je het veld voor de codes uitzetten. Dat is een standaard optie in WooCommerce. Lekker eenvoudig.
  • Gebruik je wel kortingsbonnen, dan kun je ervoor kiezen om die te verwerken in een link. Als iemand op de link klikt, wordt de korting automatisch al toegevoegd aan de winkelmand. Je hebt dan geen veld nodig voor de code en kunt toch kortingen geven.
  • Een andere optie is om standaard een pop-up te tonen met een wisselende kortingscode die korting geeft of een gratis artikel toevoegt. Zo kun je al je bezoekers een cadeautje geven (dat je vooraf in kunt calculeren).
  • Wil je geen kortingslink gebruiken, geen standaard korting aanbieden maar wel het kortingsveld behouden? Zorg dan dat het veld niet te veel aandacht krijgt.

Tip 4: Gratis verzending? Verberg dan de andere verzendopties

Hier schreven we al in 2017 een artikel over. Als bezoekers recht hebben op gratis verzending toont de WooCommerce checkout wel een optie voor gratis verzending maar ook nog steeds de optie voor betaalde verzending. En geloof het of niet: er zijn mensen die dan alsnog de betaalde verzending aanklikken. En dan later gaan mailen dat ze hun verzendkosten terug willen. Allemaal onnodige rompslomp.

Als je gratis verzending aanbiedt, zorg dan dat deze optie automatische geselecteerd wordt en dat de betaalde verzendopties niet getoond worden. In dit artikel over WooCommerce Gratis Verzending leggen we uit hoe je dit kunt regelen.

overige verzendkosten verbergen Woocommerce Checkout

Laat bezoekers niet kiezen voor gratis verzending, maar pas dit automatisch toe.

Tip 5: Stel je bezoekers gerust

De realiteit is helaas dat er teveel websites zijn die er zeer professioneel uitzien, maar beslist niet het beste voorhebben met potentiële kopers. Vooral wanneer je bezoekers nog nooit eerder bij je gekocht hebben en niemand kennen die dat succesvol heeft gedaan, is het essentieel om zoveel mogelijk vertrouwen op te bouwen. Eén van de belangrijke plekken om dat te doen is rondom de checkout / betaalknop. Je kunt hier boodschappen toevoegen als:

  • Je ontvangt direct een bestelbevestiging
  • Al 9768 kopers gingen je voor
  • Gemiddeld een 4,7 uit 2365 Google reviews
  • Ruilen kan binnen 30 dagen
  • Volg je bestelling met Track & Trace

Deze boodschappen stellen de bezoeker gerust. Ze geven zekerheid waardoor de drempel om te bestellen lager wordt.

Tip 6: Verstuur een echte factuur

Soms moeten of willen je klanten de gemaakte kosten kunnen declareren. Helaas kan de belastingdienst lastig doen als een factuur niet aan bepaalde voorwaarden voldoet. Je doet die groep mensen dus een enorm plezier door een degelijke factuur mee te sturen. Je zou denken dat WooCommerce dat standaard doet, maar dat is dus niet zo. Door de plugin WooCommerce PDF Invoices & Packing Slips plugin toe te voegen, is het echter zo gepiept.

Tip 7: Til je hele Woocommerce checkout proces naar een hoger niveau

In de afgelopen jaren is de markt rondom WordPress en WooCommerce uitgegroeid naar een miljarden-industrie. Steeds meer bedrijven ontwikkelen oplossingen om ondernemers het leven makkelijker te maken. Zo kwamen we tijdens het schrijven van dit artikel ook een plugin tegen die het hele check-out proces optimaliseert voor betere conversie. Zelf hebben we ‘m nog niet uitgeprobeerd, maar wie weet heb je tijd om daar een keer mee te spelen. Het gaat om de Checkout-X plugin. Laat ons gerust je ervaringen weten.

Kortom

Onderzoek eerst eens hoeveel mensen op jouw WooCommerce checkout pagina afhaken. Hier kun je Google Analytics voor gebruiken. Probeer daarna eens wat van deze tips te implementeren en kijk welke invloed dat heeft. Vergeet daarbij niet dat online marketing geen exacte wetenschap is. Iedere doelgroep gedraagt zich anders. Vier dus je successen en leer van je tegenvallers. Zie je het niet zitten om hier zelf mee aan de slag te gaan? Overweeg dan eens om met één van onze experts te sparren. Wij worden blij van dit soort puzzels en helpen je graag om je webshop nog winstgevender te maken.

Ook jullie website kan aantoonbaar winstgevend worden!

In 5 fases naar een data-gedreven proces dat wèl klanten oplevert.