Wijs bezoekers de weg met een effectief website menu

Steeds vaker merk ik dat klanten ‘duidelijk’ en ‘overzichtelijk’ als eerste punten noemen als ik vraag aan welke eisen hun website moet voldoen. Begrijpelijk, want uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een bezoeker binnen 10 seconden beslist of hij/zij op de website blijft of deze weg klikt. Het is dus belangrijk om in één oogopslag te laten zien dat jij die informatie, diensten of producten levert die de bezoeker zoekt. Hoe je dat kunt doen? Neem je bezoekers bij de hand en wijs ze de weg met een effectief menu!

Een effectief website menu

Dat klinkt heel makkelijk ‘een effectief menu’. Maar ik zal je eerlijk zeggen dat het lastiger is dan je denkt. Het is het beste om geen vage termen als ‘diensten’ of  ‘producten’ in je menu te plaatsen, maar om direct te laten zien wat die diensten zijn. Dat klinkt wel leuk, maar als je al je diensten in het menu zet, kan het menu al aardig vol worden. En waarom is de term ‘diensten’ eigenlijk vaag? Het geeft toch precies weer wat er onder dat menu-item te vinden is? Dat is waar, maar het betekent wel dat de bezoeker een extra handeling moet doen, namelijk naar de menu-knop ‘Diensten’ gaan, om er achter te komen welke diensten je dan daadwerkelijk aanbiedt. Aangezien de bezoeker in een paar seconden beslist of hij/zij op je website blijft of niet, is het beter als er direct in je menu zichtbaar is welke diensten je aanbiedt. Mocht je meerdere diensten aanbieden, dan kun je er ook voor kiezen om alleen de belangrijkste in je menu op te nemen.

Secundair menu

In je menu wil je ook graag je contactpagina kwijt en misschien een pagina die over je bedrijf of het team gaat. Deze informatie is ook relevant voor bezoekers, maar zijn niet bepalend voor hen om te beoordelen of ze op je website blijven of niet. Je kunt er daarom voor kiezen om deze in een secundair menu te plaatsen. Zo houd je je hoofdmenu compact en overzichtelijk. En dat item ‘referenties’ of ‘testimonials’? Dat kun je in je menu laten staan, maar het is veel effectiever om deze informatie te verspreiden over je website. Plaats op verschillende pagina’s een aantal quotes zodat ze eerder bij je bezoeker onder de aandacht komen en waarde toevoegen aan de pagina.

Effectief website menu

Submenu’s
Sommigen vinden een submenu een nadeel. Een bezoeker moet immers eerst met de muis naar het hoofdmenu-item om te zien welke pagina’s er onder hangen. Dit kost extra tijd voordat duidelijk is wat we te bieden hebben. Maar als je diensten of producten duidelijk worden in je hoofdmenu, kun je daarom prima een submenu plaatsen. Houd het aantal submenu’s wel minimaal. Als je onder elk menu-item een submenu hebt (en misschien zelfs nog een sub-submenu), kost het de bezoeker veel tijd om je menu te doorgronden, raken ze de weg kwijt en weten ze niet waar ze voor moeten kiezen. Resultaat: ze verlaten gefrustreerd je website zonder te weten wat jij hen te bieden.

Voorbeeld van een effectief website menu; Wehkamp

Dat een duidelijk menu ook mogelijk is bij een groot aanbod, bewijst de website van Wehkamp. Zij maken geen gebruik van een megamenu (een submenu waarin gelijk alle mogelijke opties genoemd worden), maar hebben een duidelijke navigatiestructuur gemaakt met een hoofdmenu, secundair en zelfs tertiair menu. In het hoofdmenu maak je eerst de keuze voor wie of wat je zoekt: ben je op zoek naar dameskleding, elektronica of sportkleding?

Effectief website menu

Als je bijvoorbeeld voor ‘Dames’ kiest, krijg je rechts een nieuw menu te zien. Hier kun je een categorie of merk kiezen.

Website menu Wehkamp (2)

Pas als je dat gedaan hebt, krijg je opties om te filteren.

Website menu Wehkamp (3)

Het menu wijst je de weg en je verlaat tevreden (en met een lege portemonnee!) de website.

Homepage ondersteunt menu

Ik ben van mening dat je de homepage ook als een soort menu kunt.  Kijk maar eens op de website van KLM. Onder het hoofdmenu en secundaire menu wordt de website geopend met een slider waar direct een ‘Plan en boek’ functie in zit. Deze optie vindt je ook terug in het hoofdmenu. Onder de slider kun je kiezen of je geplande reizen wilt bekijken, wilt inchecken, vluchtinformatie wilt opzoeken of contact op wilt nemen. Ook deze opties vind je terug in het hoofdmenu. Verder naar beneden komen je aanbiedingen tegen (komen niet in het hoofdmenu voor) en kun je je bestemming zoeken (wel in het hoofdmenu). Alle belangrijke opties uit het hoofdmenu komen nogmaals terug op de homepage, waardoor de homepage het menu ondersteunt en het de bezoeker nog makkelijker maakt direct te vinden wat hij/zij zoekt.

Een effectief website menu - KLM 1

 Gun jij anderen ook een effectief menu op hun website? Deel deze tips dan middels de share buttons hieronder!

Heb je aanvullingen of ben je het totaal niet met me eens? Ik hoor het graag :)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *