op de red bull tribune spielberg 2019 1

Wat je kunt leren van de Formule 1

Voetbal wordt er bij ons thuis nauwelijks gekeken. Qua sport vind ik vooral de Olympische (Winter) Spelen leuk om naar te kijken. Mijn man kijkt het liefst naar auto- en motorsport. Of een race nou 2, 6 of 24 uur duurt, hij kijkt ernaar en vindt het fantastisch. Ik houd me afzijdig, maar er is 1 race die ik altijd met hem mee kijk en dat is de Formule 1. 

Pre-Max tijdperk 

Wij zijn kijkers van de ‘oude generatie’. We keken al voordat Christian Albers zijn entree maakte. Mijn man kent alle rijders, weet de nummers van hun auto, bij welke teams ze gereden hebben, wat ze daarvoor hebben gedaan etc. Voorheen vond ik een race vooral interessant als er een crash gebeurde. Tegenwoordig kan ik ook echt genieten van een goede inhaalactie. Maar wat me écht fascineert aan de Formule 1 is de werkwijze van de teams. 

Wist je dat: 

  • Een Formule 1 auto uit 16.000 onderdelen bestaat? 
  • 80% van die onderdelen door het team zelf  gemaakt wordt? 
  • Een pitstop vroeger 67 seconden duurde? En dat de snelste pitstop nu op naam van Red Bull staat en in 1.82 seconden gedaan is? 
  • Het team van Mercedes uit 2000 mensen bestaat, dat van Ferrari uit 1100 en dat van Red Bull uit 700? 
  • Er tijdens een raceweekend 50 meetings binnen het team zijn? 
  • Er slechts 60 mensen per team aanwezig  mogen zijn op het circuit tijdens de race? 
  • De teams ook nog een remote garage hebben waar 45 man aanwezig is om de data te analyseren en terug te koppelen aan de pitbox? 
  • Er per race 400Gb aan data verzameld wordt? 
  • Er elke week ca. 1000 aanpassingen aan de auto gedaan worden? 
  • Die aanpassingen voortkomen uit de racing-debrief die na elke race plaatsvindt en die vaak  langer duurt dan de race zelf? 

Stop nooit met leren 

Indrukwekkende cijfers, vind je niet? Met name die 1000 aanpassingen springen er voor mij uit. In de Formule 1 moet je continu leren & verbeteren. Je kunt niet stoppen met innoveren omdat je dan letterlijk ingehaald wordt.  

Geldt voor ons als ondernemers niet hetzelfde? Als we te lang stil blijven zitten, worden we ingehaald door onze concurrent of door een startup die als een paddenstoel uit de grond schiet. Juist als kleiner bedrijf kun je snel schakelen, nieuwe innovaties toepassen en zo de concurrentie maar ook grotere (logge) bedrijven voorblijven. 

Som der delen 

Er is niet één heilige graal die aangepast wordt en de Formule 1 auto 50PK extra geeft (al zou je dat bijna denken als je ziet wat een opmars Ferrari na de zomerstop gemaakt heeft). Juist al die kleine verbeteringen bij elkaar, zorgen voor continue vooruitgang. 

Hier kan een bruggetje gemaakt worden naar Growth Hacking. Ook daar worden er continu dingen getest, geanalyseerd en bij succes doorgevoerd. En soms zit daar een klapper bij die de conversie in één keer flink omhoogstuwt. Maar meestal is ook daar de vooruitgang de uitkomst van de som der delen. 

Eén belangrijke vraag 

Elke maandagochtend is Christian Horner, de teambaas van Red Bull aanwezig in de fabriek. Hij vertelt daar wat ze afgelopen race geleerd hebben en wat de prioriteiten voor de komende week zijn. Vervolgens gaat het team aan de slag. Bij alles wat ze doen, houden ze hun Key Value Indicator (KVI) in gedachten “Wordt de auto hier sneller van?”.  

Door de maandagochtend briefing en die ene belangrijke vraag (de KVI) weet elk teamlid wat belangrijk is en waar de prioriteit ligt. Hierdoor kunnen ze beter zelf beslissingen maken en hoeven ze niet overal toestemming voor te vragen. Bedenk je eens wat een rust en focus dit in je onderneming kan brengen.  

Van functies naar rollen 

Iets anders wat je bij Formule 1 teams ziet is dat er niet gedacht wordt in standaard functies, maar in rollen. Binnen het team moeten een x-aantal rollen vervuld worden en projecten uitgevoerd worden. Die rollen en projecten worden verdeeld onder de mensen. Je kunt niet full-time bandenwisselaar zijn (er vinden gem. 2 pitstops per race plaats). Naast bandenwisselaar heb je dus nog andere rollen/projecten. Al die rollen en projecten bij elkaar vormen je baan. En welke functietitel daar dan aan hangt, doet er eigenlijk niet toe. 

Ons bedrijf is ingericht op basis van rollen. We hebben ook altijd moeite om er een functietitel aan te hangen, omdat iedereen een veelzijdig rollenpakket heeft. Maar daardoor doet iedereen wel precies wat ze leuk vindt én waar ze goed in is. Dat vind ik een stuk belangrijker dan de functietitel die daaraan gekoppeld is. 

Ik sluit mijn verhaal af met een quote van Rini van Solingen: 

“We zijn vaak bezig met dingen waar klanten niet om vragen. Als het echt super cruciaal voor hen zou zijn en je hebt het niet, dan zouden het je klanten niet zijn.” 

Rini van Solingen

Ik moest het een paar keer herkauwen, maar daarna sloeg het in als een bom. Ben jij bezig met zaken waar je klanten echt om vragen of ben je bezig met zaken waarvan je denkt dat je klanten erop zitten wachten? 

De lessen uit dit artikel heb ik geleerd door het lezen van het boek Formule X van Jurriaan Kamer en Rini van Solingen en door het bijwonen van het seminar Formule X-Versnel je organisatie met Jurriaan, Rini en voormalig Formule 1 coureur Robert Doornbos. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *