wat is conversie optimalisatie? Ofwel CRO is de kunst van een hoger percentage van de website bezoekers laten converteren of een gewenste actie laten nemen. CRO is data gedreven en niet gebaseerd op meningen, dit is enorm belangrijk. Bij CRO maak je onder meer gebruik van user experience research, statistiek, data en psychologie. 

Partijen als Booking.com, AirBnB en Bol.com zijn al lange tijd bezig met conversie optimalisatie. Bij Booking zitten ze veel op schaarste, zo zie je regelmatig melden voorbijkomen ‘nog maar x kamers beschikbaar’ of social druk als ‘x bezoekers maakten hier een reservering’. Op deze manier leggen ze druk op de bezoekers om een boeking bij hun te doen. 

Wat is conversie optimalisatie? - Booking.com
Conversie 1

Voorbeeld van het toepassen van het schaarste principe op Booking.com ‘Nog maar 6 kamers zoals deze over op onze site’ zorgt ervoor dat jij het gevoel krijgt dat je nu moet boeken. 

Uiteraard is het niet nodig om druk te leggen op je bezoekers, dat was een extreem voorbeeld. Het kan bijvoorbeeld ook werken om naast een call-to-action button een button of link naar meer informatie over een product te zetten. Op deze manier heeft de bezoeker meerdere keuzes. Bezoekers die direct actie willen ondernemen omdat ze al overtuigd zijn kunnen gelijk iets doen. De bezoekers die je nog niet hebt kunnen overtuigen kunnen nog verder gaan naar meer informatie, zodat je nog een poging kan doen om te laten zien hoe goed je product is. 

Wat is conversie optimalisatie? - Bol.com
conversie 2

Dit is een voorbeeld van gebruikers een keuze laten maken bij Bol.com. De gebruiker kan of direct het product aan de winkelwagen toevoegen of even op een verlanglijstje zetten om er zo later op terug te komen. Daarnaast hebben ze staan als je voor X besteld, morgen in huis. Dat staat er om er voor te zorgen dat jij het product nog net even snel koopt zodat je het morgen al hebt! 

Wat kun je ermee? 

Met CRO ga je dus kijken hoe je gebruikers kunt laten converteren of een gewenste actie laten ondernemen.  

Voor een webshop kom het er bijvoorbeeld op neer dat je gaat kijken naar hoe je meer bezoekers op je website een product kunt laten kopen. Voor een blog kun je bijvoorbeeld kijken hoe je meer nieuwsbrief inschrijven kunt krijgen uit de bezoekers die al op je website zijn. 

Hoe doe je dit precies? De meest bekende manier is om een experiment op je website te draaien. Er wordt 1 variant van een pagina gemaakt en deze test je tegenover de originele pagina. Dit doe je door middel van 50% van je bezoekers naar het origineel te sturen en de andere 50% naar de nieuwe variant. Door middel van data kun je zien welke pagina het beter doet, als dit de variant is kun je de wijzigingen doorvoeren op je website. 

conversie 3
conversie 3
conversie 4
conversie 4

Voorbeelden van A/B tests op bol.com met hun grid, de tweede variant heeft gewonnen. 

Werkt het op elke website?

CRO is voornamelijk voor websites die al meer bezoekers hebben, denk aan minimaal 5000 per maand. Dan zou je één test per maand kunnen doen, twaalf test per jaar die jou kunnen helpen om je gestelde doelen te behalen. 

Hoe meer traffic hoe meer je kunt testen, meerdere tests tegelijk? Tuurlijk is dat mogelijk! Hoe zit het wanneer je minder traffic hebt dan de minimale 5000? Het gaat niet alleen om de hoeveelheid traffic maar ook de kwaliteit. Stel je hebt consistent 200 bezoekers per maand dan kan er een 0 – 1 test gedaan worden. Je gaat wijzigingen aan je website direct implementeren en vervolgens bijhouden wat de gewijzigde acties doen op je website. Merk je bijvoorbeeld dat je ineens meer nieuwsbrief inschrijvingen krijgt? Mooi, dan laten we de wijziging staan. Juist minder inschrijvingen? Dan halen we de wijziging weer weg. Er is altijd een manier om te testen en je website te verbeteren. 

Hopelijk ben je enthousiast en wil je hier ook mee beginnen. Hoe kom je er achter wat je kunt verbeteren of gaan testen op je website? Tegenwoordig zijn er tools waarmee je precies kunt kijken wat je gebruikers doen. Je krijgt een daadwerkelijke opname van het scherm te zien zonder dat de gebruiker dit door heeft (uiteraard zijn alle gegevens etc. wel geanonimiseerd in verband met de GDPR wet). Op deze manier kom je er achter waar je gebruikers vastlopen en zou je aan de hand daarvan nieuwe tests kunnen bedenken en uitvoeren. 

Nieuwsgierig of CRO voor jou ook kansen biedt? Stuur Sander eens een mailtje (vindt hij leuk!) om vrijblijvend te sparren en de mogelijkheden te onderzoeken. 

Google-Beoordeling
4.9
Gebaseerd op 28 recensies
js_loader