Wat een experiment op LinkedIn ons opleverde

Wat een experiment op LinkedIn ons opleverde

LinkedIn experiment

Vorige maand hebben we een test ontwikkeld waarmee je kunt achterhalen of je website omzet weglekt. De test gaat na of een aantal basis conventies op je website in orde zijn. Elke website is anders. Er is geen gouden conversie- en usability formule die altijd voor het optimale resultaat zorgt. Maar er zijn wel een aantal dingen die gewoon in orde moeten zijn. Deze test hebben we ingezet bij een LinkedIn experiment waarover we je in dit artikel alles vertellen.

Inhoudsopgave

Het maken van de test heeft me ongeveer 3 uur gekost. Ik heb de tool Outgrow gebruikt waar de basis van de test al in aanwezig is. Je moet alleen wel nog vragen bedenken en ik wilde bij zowel elk goed als elk fout antwoord een begeleidende tekst schrijven, dus gaat er toch nog wel even wat tijd in zitten.

Testers gezocht

De test maken ging op zich hartstikke soepel. Maar hoe zorg je dat er ook testers komen? We hadden een aantal zachte eisen voor de testers:

  • Eigenaar van of werkzaam bij een MKB-bedrijf
  • Nog geen onderdeel van ons netwerk

Omdat het bereik op Facebook de laatste tijd steeds verder afneemt en we hier vaak niet de juiste doelgroep weten te bereiken, besloten we LinkedIn eens te testen. En dat hebben we geweten!

Omdat we op onze LinkedIn pagina nog niet zo veel volgers hebben, hebben we de berichten op mijn persoonlijke profiel geplaatst. Dit was het eerste bericht:

linkedin post 1 proefpersonen

Met dit LinkedIn bericht vonden we onze testpersonen

We hadden maar 10 proefpersonen nodig, die waren snel gevonden. Het bereik liep ook snel op. Ik was tevreden over de resultaten van dit bericht. Met de feedback van de proefpersonen rondde we de test af en plaatste ik het tweede bericht:

linkedin post 2 test

Eerste LinkedIn bericht om de test te promoten

Die viel tegen. Weinig reacties en weinig bereik. Ik had er expres een kort bericht van gemaakt zodat het gelijk helemaal te lezen zou zijn. En op zich dekt het bericht de lading ook wel. Alleen was het toch iets te kort door de bocht.

We hebben het even gelaten voor wat het is om twee weken later een nieuwe poging te doen. Dit keer een langer bericht, inclusief een stukje storytelling. En toen ging het los!

linkedin post 3 test

Dit LinkedIn bericht, inclusief storytelling, deed het een stuk beter ter promotie van de test

Zoals je kunt zien, heeft het bericht binnen 3 uur tijd ruim 3000 personen bereikt en zijn er 98 reacties (waarvan de helft van mij). Terwijl ik dit blog schrijf, heb ik al 3 keer een nieuw screenshot gemaakt omdat de reacties en het bereik maar blijven toenemen.

Wat heeft dit LinkedIn experiment gekost?

Dit experiment bevat een aantal tools:

  • Test software: we hebben Outgrow gebruikt, inclusief een aantal betaalde functies. We hebben via de chat met Outgrow een prijs kunnen afspreken waarbij we alleen betalen voor de opties die we gebruiken en dus geen kant-en-klaar pakket. We betalen hier € 175 per half jaar voor en kunnen het komende half jaar dus ook nog andere testen maken. Je kunt er ook voor kiezen zelf een mooi PDF op te maken en dat aan te bieden als whitepaper.
  • E-mailmarketingsysteem: iedereen die de test maakt, krijgt eenmalig een mail via Active Campaign (aff.). We betalen hier € 45 per maand voor en zetten het ook voor andere doeleinden in. Als je nog geen e-mailmarketingsysteem hebt, kun je ook een gratis Mailchimp account aanmaken en gebruiken.
  • Social media: we hebben geen betaald account van LinkedIn, daar zijn dus verder geen kosten aan verbonden.

Als je dit experiment zelf op zou willen zetten en je een gratis Mailchimp account gebruikt, kun je de kosten dus beperken tot € 175 (en na dat half jaar je Outgrow-account opzeggen). Als je voor een PDF kiest, heb je helemaal geen kosten. Daarnaast is een tijdsinvestering nodig van ca. 4 uur om alles op te zetten. Als je voor een PDF kiest, zul je meer tijd kwijt zijn. En als je bericht net zo goed gaat lopen als dat van ons, kost het je ook nog wel een paar uur om op alle reacties te reageren 🙂

Wat heeft dit LinkedIn experiment opgeleverd?

Het laatste bericht staat nu ruim 3 uur online, dus het gaat ongetwijfeld nog meer opleveren, maar tot nu toe:

  • 105 reacties
  • 3716 bereikte personen
  • 27 nieuwe LinkedIn connecties
  • Leuke gesprekken via LinkedIn met potentie voor nieuwe opdrachten

Deze cijfers matchen alweer niet met het screenshot van hierboven, zo hard blijft het doorgaan.

Daarnaast hebben we van dit experiment geleerd:

  • Dat LinkedIn berichten niet per se heel kort hoeven te zijn, iets meer tekst wordt ook gelezen.
  • Dat het heel goed is om op elke reactie op jer bericht te reageren en daarin de persoon op wie je reageert te taggen. Dit zorgt weer voor meer bereik.

Zo zie je maar dat growth hacking heel low budget kan. Dus waar wacht je nog op? Bedenk een test, schrijf een whitepaper, maak een checklist of bedenk iets anders dat écht waardevol is, koppel er een mail aan vast, plaats een bericht op LinkedIn en kijk wat er gebeurt. Wij zijn benieuwd!

Update 10 mei 2019

We zijn inmiddels 1,5 week verder. De resultaten so far:

  • 1391 reacties (waarvan de helft van mijzelf :-D)
  • 178.470 bereikte personen
  • 824 nieuwe LinkedIn connecties
  • 11 verzonden offertes
  • Een hele rits potentiële leads die we nog gaan contacten

Het experiment kan dus zeker succesvol genoemd worden!

Google-Beoordeling
4.9
Gebaseerd op 28 recensies
js_loader