Vorige maand hebben we een test ontwikkeld waarmee je kunt achterhalen of je website omzet weglekt. De test gaat na of een aantal basis conventies op je website in orde zijn. Elke website is anders. Er is geen gouden conversie- en usability formule die altijd voor het optimale resultaat zorgt. Maar er zijn wel een aantal dingen die gewoon in orde moeten zijn. Deze test hebben we ingezet bij een LinkedIn experiment waarover we je in dit artikel alles vertellen.
Het maken van de test heeft me ongeveer 3 uur gekost. Ik heb de tool Outgrow gebruikt waar de basis van de test al in aanwezig is. Je moet alleen wel nog vragen bedenken en ik wilde bij zowel elk goed als elk fout antwoord een begeleidende tekst schrijven, dus gaat er toch nog wel even wat tijd in zitten.
De test maken ging op zich hartstikke soepel. Maar hoe zorg je dat er ook testers komen? We hadden een aantal zachte eisen voor de testers:
Omdat het bereik op Facebook de laatste tijd steeds verder afneemt en we hier vaak niet de juiste doelgroep weten te bereiken, besloten we LinkedIn eens te testen. En dat hebben we geweten!
Omdat we op onze LinkedIn pagina nog niet zo veel volgers hebben, hebben we de berichten op mijn persoonlijke profiel geplaatst. Dit was het eerste bericht:
Met dit LinkedIn bericht vonden we onze testpersonen
We hadden maar 10 proefpersonen nodig, die waren snel gevonden. Het bereik liep ook snel op. Ik was tevreden over de resultaten van dit bericht. Met de feedback van de proefpersonen rondde we de test af en plaatste ik het tweede bericht:
Eerste LinkedIn bericht om de test te promoten
Die viel tegen. Weinig reacties en weinig bereik. Ik had er expres een kort bericht van gemaakt zodat het gelijk helemaal te lezen zou zijn. En op zich dekt het bericht de lading ook wel. Alleen was het toch iets te kort door de bocht.
We hebben het even gelaten voor wat het is om twee weken later een nieuwe poging te doen. Dit keer een langer bericht, inclusief een stukje storytelling. En toen ging het los!
Dit LinkedIn bericht, inclusief storytelling, deed het een stuk beter ter promotie van de test
Zoals je kunt zien, heeft het bericht binnen 3 uur tijd ruim 3000 personen bereikt en zijn er 98 reacties (waarvan de helft van mij). Terwijl ik dit blog schrijf, heb ik al 3 keer een nieuw screenshot gemaakt omdat de reacties en het bereik maar blijven toenemen.
Dit experiment bevat een aantal tools:
Als je dit experiment zelf op zou willen zetten en je een gratis Mailchimp account gebruikt, kun je de kosten dus beperken tot € 175 (en na dat half jaar je Outgrow-account opzeggen). Als je voor een PDF kiest, heb je helemaal geen kosten. Daarnaast is een tijdsinvestering nodig van ca. 4 uur om alles op te zetten. Als je voor een PDF kiest, zul je meer tijd kwijt zijn. En als je bericht net zo goed gaat lopen als dat van ons, kost het je ook nog wel een paar uur om op alle reacties te reageren 🙂
Het laatste bericht staat nu ruim 3 uur online, dus het gaat ongetwijfeld nog meer opleveren, maar tot nu toe:
Deze cijfers matchen alweer niet met het screenshot van hierboven, zo hard blijft het doorgaan.
Daarnaast hebben we van dit experiment geleerd:
Zo zie je maar dat growth hacking heel low budget kan. Dus waar wacht je nog op? Bedenk een test, schrijf een whitepaper, maak een checklist of bedenk iets anders dat écht waardevol is, koppel er een mail aan vast, plaats een bericht op LinkedIn en kijk wat er gebeurt. Wij zijn benieuwd!
We zijn inmiddels 1,5 week verder. De resultaten so far:
Het experiment kan dus zeker succesvol genoemd worden!
Eén keer per maand kletsen we digitaal ff bij middels onze nieuwsbrief. Die je conversie technisch gezien beter geen nieuwsbrief kunt noemen, maar dat doen we gewoon lekker toch. Mis geen enkele blog of update, schrijf je direct in.
Hoofdstraat 86a
2678 CM De Lier
© Buro Staal
Hoofdstraat 86a
2678 CM De Lier
Eén keer per maand kletsen we digitaal ff bij middels onze nieuwsbrief. Die je conversie technisch gezien beter geen nieuwsbrief kunt noemen, maar dat doen we gewoon lekker toch. Mis geen enkele blog of update, schrijf je direct in.
© Buro Staal